Det er ikke mange kronene vi får i innbytte på den stakkars, gamle bilen vår, og alle anbefaler å selge selv.
Men akn man "selge som den er"? Jeg vil helst ikke stå ansvarlig om noe vi ikke kunne fortse skulle skje skjer med bilen. Vi kan love at den har gjort alle servicer, og vi vet også at det er anbefalt noen skifter "nedentil" som vi har fått et tilbud på 14 000 på å gjøre. Dette vil jeg selvsagt opplyse om.
Hvis da motoren likevel ramler ut dagen etter salget - har jeg mitt på det tørre?
Har solgt bil og brukt standard kontrakt fra enten Naf eller forbruker-et-eller-annet. Presisere at den selges i den stand den er. Og så bytte telefonnummer.
Vi brukte også NAF sin kontrakt. Presiserte at den ble solgt som den var. Bilen var ikke verdt så mye, så vi så på hva tilsvarende gikk for, og la oss litt under det. Den ble solgt ganske fort.
Ja, du kan selge den "som den er". Og det er helt greit å gjøre det.
Jeg har akkurat solgt min, brukte NAF-kontrakten, og krysset av på at den selges som den er akkurat nå. Jeg har opplyst om alt jeg vet om, og informert om hvilke reparasjoner som er foretatt (kvitteringer på arbeidet fulgte med til ny eier).
Det var noe kluss med min bil, og det skrev vi bare i merknadsfeltet på kontrakten. Jeg skrev at en varsellampe lyser, at kjøper er kjent med dette og tar risikoen.
Jeg tok også sjansen på å bruke nettbank i oppgjøret. Har fått kvittering på at beløpet er overført, og også sett på at transaksjonen ble gjennomført. Jeg sender inn salgsmelding straks pengene kommer inn på kontoen min, alternativt har jeg driti på draget og må politianmelde et svært ordentlig ektepar. Forsikring ble ordnet på stedet.
Når man selger en bil i klasse 14 000 kroner, så ligger det i prisen at dette er noe som er velbrukt og slitt. Man skriver vel ikke akkurat " i topp stand", så kjøper skulle her naturlig forvente at det er en del ting som kan gå galt med bilen ut i fra prisnivået.
Vi solgte privat og fikk sjekk/bankremisse. De hadde visst trodd de skulle klare å prute mer, så bankremissen var på fire tusen mindre enn det vi skulle ha. De 4000 fikk vi kontant.
Det kan være greit å lese spørsmålet før man svarer.
Jeg antar at NAF sine standardkontrakter dekker å selge «som den er»? Det ville jeg ha undersøkt.
Jeg ser at det alltid like etterettelige og betryggende Dagbladet hadde en artikkel om hvor ille det kan gå om kjøper reklamerer på en privatkjøpt bruktbil i fjor. Jeg vet ikke mer om dette enn det jeg leser i tabloidavisene, men jeg ville sjekket grundig. Sist jeg avhendet en bil leverte jeg den til vraking, jeg skjønner at det ikke er relevant her altså, men jeg kunne sikkert også fått litt mer penger ved å selge min privat den gangen, men jeg kom til at jeg ikke hadde interesse av, eller overskudd til, å sette meg inn i nettop disse tingene, og ville, hvis det skulle bli aktuelt igjen, sikkert assurert ved å selge bruktbil til en forhandler, selv om jeg tapte penger på det.
Jeg leste før jeg svarte. Poenget er knyttet til hva man kan forvente. I saken du linker til, så forventet man at bilen var i bedre stand - jeg vil da tippe det er snakk om en langt dyrere bil. Når man kjøper en bil til 14 000 kr må man i praksis regne med å få en "utslitt" bil - man kan ganske enkelt ikke ha de store forventningene til en bil. Kjøper man en bil til f.eks. 100 000 - 200 000 brukt, er det i større grad slik at man må kunne forvente at det ikke er noen større skjulte kostnader med den.
Jeg setter den alltid i innbytte - orker ikke et eventuelt styr fra kjøper DERSOM noe går galt like etter salget. Selv om det aldri så lite er vår feil, så orker jeg ikke å bli innblandet i sure miner. :konfliktsky: Livet er for kort etc. Så får det heller bare være at jeg taper noen tusen på det. Vel anvendte penger.
Vi er tilbudt max 28 000 for den (uten at vi reparerer det som er anbefalt først). Jeg TROR vi kunne fått en 40-50 000 i markedet, men det er vanskelig å si når det er så få i markedet.
Her er biltypen, vår har gått 135 000 og har et ganske rufsete karosseri (mye små hakk og skår), og skal altså har noe nytt med bremsene om en stund (kost 14 000).