Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Om det trivielle på facebook

#1

Meissa sa for siden:

Denne artikkelen var veldig interessant og godt skrevet og ikke minst veldig sann, tror jeg. :ja:

www.hegnar.no/kvinner/article729775.ece

Jeg blar selv fort forbi reklame på facebook så hun har absolutt ett poeng og jeg synes også hun sier mye riktig om hvorfor folk velger å bruke så mye tid på facebook.


#2

nolo sa for siden:

Liker


#3

shute sa for siden:

Hm. Jeg blokkerte senest i dag statusoppdateringer fra en bedrift jeg gjerne skulle ha fått med meg tilbud fra, fordi de småprater i statusen sin stadig. Jeg tror ikke jeg er spesielt interessert i det trivielle når jeg liker en business - jeg vil bare vite når de har gode tilbud, spesielle rabatter etc.

Det faller jo litt inn under det hun sier om at man er uinteressert "om en fremmed skaffer seg hund." Det er for meg helt uinteressant om noen i en bedrift jeg i blant handler hos fyller førti og får kake også. Mulig jeg ikke er representativ, men spar meg gjerne for businesser som "småprater" på Facebook, altså.


#4

Pelle sa for siden:

Jeg liker heller ikke business-smalltalk. Når jeg liker profesjonelle FB-sider, så er det fordi jeg ønsker å vite når ny utstilling starter på det museet, når et band skal spille sin neste turne eller når Barnas Hus starter salget. Ikke fordi jeg vil vite at Morten på kontoret skal ut i pappaperm (noe som sikkert kan være interessant i mer sære bedrifter der mange av de som liker kjenner Morten).


#5

Teofelia sa for siden:

Akkurat det tenkte jeg også. Jeg vil absolutt ikke høre at Helga i Norwegian har blitt 60 år eller at Aftenpostens sportsredaksjon har hatt utflukt til Hankø. Derimot vil jeg vite at Norwegian har supertilbud på reiser fra Trondheim til London, og jeg vil oppdateres på de siste nyhetene fra Norge og verden.

Jeg kjente meg absolutt ikke igjen i det artikkelforfatteren skriver og ville gjerne sett påstandene underbygget bedre.


#6

Katta sa for siden:

Det kommer jo litt an på bedriften. Liker jeg Norwegian er jeg kun interessert i billige flybilletter. Men jeg liker Milde Mathilde og drillpikene også, og de må gjerne småprate litt om det som foregår i butikken.



#8

rine sa for siden:

Mye sant i det. Og jeg kan ikke annet enn å fnise av de få innbitte facebookmotstanderene på min egen alder (de fleste under 45 er på FB, virker det som) som bruker akkurat det samme argumentet "hva er det som er så interessant med å lese om hva folk spiser til middag, liksom" og "jeg har da virkelig andre ting å holde på med enn å sitte på FB hele dagen :overlegen:" (Ja, som å se halvdårlige serier på TV2-liksom...) Forklaringer om at "alt" skjer på FB og at man helt og holdent velger selv hva man vil lese/blokkere og hva man skriver og hvor mye tid man bruker, preller av som vann på gåsa. Jeg liker FB, og får med meg mye om både venner og nyheter der, og jeg tilbringer ikke mer enn maks 15. der hver dag, fordelt på noen korte økter.


#9

Meissa sa for siden:

Jeg tror også det avhenger litt av hva slags bedrift det dreier seg om og hun i artikkelen sier heller ikke at man ikke skal promotere eller fortelle om tilbud, men at man skal være var på hva slags setting man er i og tilpasse seg. Hvor mange følger aktivt med på Idar Vollvik, liksom. :gal:

Dessuten vil vel aldri de store bedriftene som Norwegian og NSB klare å bli særlig trivielle, men jeg tror nærbutikkene kunne klart det, særlig de butikkene som satser på service og nærhet til kundene. Det ville vært fint for mange kafeer for eksempel.


#10

Isbjørn sa for siden:

Jeg får opp en børsinndeks i linken, er det riktig?


#11

Isbjørn sa for siden:

Glem det, nå var resten der.


#12

Tallulah sa for siden:

Jeg tror hun har mye rett i det hun skriver og tror mange kunne tjent på å fremstå litt mer menneskelige.


#13

Katta sa for siden:

Jeg tror ikke det ville slå så godt an hvis de virkelig store bedriftene tørrpratet på FB, men det er mange butikker og bedrifter som ikke er i den kategorien. Jeg "liker" noen som kan det der med småprat. Men det er jo utelukkende små bedrifter.


#14

Tallulah sa for siden:

Jeg er ikke enig, Katta. NSB svarte en kunde på FB med en pepperkakeoppskrift i julerushet i fjor, til stor suksess. Det må selvsagt begrenses, men jeg tror det er en gyllen mulighet til å menneskeliggjøre, og dermed også respekt.


#15

-ea- sa for siden:

Man må ha en plan for hva man skal publisere på facebook, og bestemme seg for en "tone". En bedrift jeg vet av drev tidligere og "spammet" ned med nyheter på face, såpass at flere kuttet å følge dem. Nå har de tatt grep og har en strategi for hva og hvordan og når tid de legger ut saker på face, og antall følgere er stigende igjen.


#16

Tallulah sa for siden:

Det er viktig, -Ea-


#17

Pelle sa for siden:

Jeg synes det er forskjell på å kommentere ting/svare på spørsmål og å legge ut statuser. Jeg er ikke interessert i pepperkakeoppskrift-status fra NSB, men kunne sikkert synes det var kult som et svar (hvis det passet til spørsmålet).


#18

Katta sa for siden:

Enig der. Men klart, det er mer og mindre vellykkede statuser fra store bedrifter også.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.