Jeg har bestilt klær fra Next på nett og hadde selvfølgelig tatt høyd for toll og frakt. Summen for varene er 1100 kr, og i går fikk jeg en regning fra DHL på 834 kr!
På denne fakturaen er det 304,-NOK i moms, 118,-NOK i toll disse beløpene er til staten. Så er det ett utleggsgebyr til DHL på 130,-NOK dette er ett gebyr fordi DHL må legge ut toll/moms for kunder som ikke har tollkreditt hos tollvesenet, da det er over 2 vare linjer på fortollingen blir det også ett gebyr for fortollings jobben da det er 2 varelinjer inkludert i frakten.
Men altså, 80% av leveransens verdi i avgifter?
I samme periode ar jeg besitilt fra to andre butikker i England, og har betalt 35% av summen i toll/mva.
Men generelt - det er rimelig med så høy sum gebyrer i forbindelse med at man handler klær fra utlandet? Jeg handlet for samme summen i to andre butikker og betalte ca 400 kr i toll/mva for begge - altså halve summen av dette.
Ah. det forklarer. Men dette ble jeg ikke opplyst om da jeg bestilte, så nå sender jeg en mail til Next om at vel er jeg glad i Next-klær, men ikke så glad i dem at det er ok å ende opp med nesten dobbel pris. Med denne gebyrsummen kunne jeg jo flydd til London og kjøpt dem selv!
Jeg klaget også på gebyrene til DHL. Kjøpte Ticket vinterdress som ble dyr. De tar et gebyr ekstra og viser til reglementet. Men det praktiseres ikke likt.
De er vel strengt tatt ikke ansvarlig for hvilke ekstrakostnader du har ved aa bestille derfra, men de burde vel kanskje i det minste opplyse om hvilken speditör de bruker ogsaa ha en link til speditörens side med opplysninger om kostnader ifm. bruk av dem.
Det er definitivt relevant for kunden, dette. Og for meg er det viktig å gi beskjed om at det er uaktuelt å handle der igjen om det skal foregå ved hjelp av DHL.
Ofte er det umulig å finne ut hvilken speditør nettbutikker bruker, jeg har flere ganger opplevd at de sier en ting og gjør noe annet. Jeg har også hatt gleden av å betale noen heftige gebyrer til DHL, og prøver så godt jeg kan å unngå dem.