Jadda, vi har kjøpt hvit bil, og jeg syns den er så fiiiiiin, og det hadde jo vært hyggelig å beholde den lekker en del av tiden i hvert fall.
Den har allerede blitt litt støvete (:dramaqueen: ), kan jeg bare spyle den litt med hageslangen eller er det full vask ukentlig som gjelder? Håndvask eller maskin? Børsteløs eller uten børster?
Vi har hatt gusjegrå bil i noen år, nemlig. :knegg:
Du bør spraye på avfetting, og spyle av med høytrykksspyler. Så vasker du med varmt zalovann med svamp, og gnir godt nede langs sidene på bilen for så å spyle godt av med høytrykksspyler igjen.
Hvis det kun er pollenstøv så holder det å spyle den av med hageslangen. Jeg spyler stadig av min bil. Jeg vasker ikke bilen i maskin, kun håndvask som gjelder. (foreløpig - også ny bil) :knegg:
Kan være en ide å vurdere Ditec-behandling av bilen (eller tilsvarende). Da skal man slippe avfetting og polering - vask kun med såpe, samt at lakken er bedre beskyttet enn ellers.
Ditec er vel i basis et Teflon-belegg som legges utenpå lakken. For en vanlig personbil er det vel ca. 5000 kr i førstegangsbehandling og videre 1500-2000 kr hvert andre år. Inntrykket er at folk er ganske fornøyde med dette pga. det er såpass enkelt å holde bilen ren. Mange som bare ikke bruker børske e.l., men bare kobler til såpebeholder på høytrykksspyler.
Første vil være å dynke bilen i skikkelig avfetting, som får bort asfalten som sitter fast i bilen. Dette vil man spesielt kjenne nederst på dørene med at lakken omtrent kan føles som sandpapir. I praksis her er "miljøvennlig avfetting" totalt ubrukelig.
Så er det å vaske - to ganger for å være på den sikre siden. Videre la den tørke godt og gå i gang med polering. Etter polering står lakkforsegling for tur. For noen kan videre Clay være en opsjon for å få bort siste rest av asfalt som sitter på lakken. Clay kan også være effektivt mot mtallstøv fra bl.a. piggdekk som har festet seg sammen med asfalt.
Videre viktig for resten av sesongen er at man ikke bruker avfetting eller såpe som fjerner poleringen. Polish = voks = fett - mao. avfetting ikke så smart....
Man trenger god tid. Dette er en operasjon som gjerne tar en del timer. Hvis jeg begynner tidlig på formiddagen er jeg vel først ferdig ute på kveldinga. Det at det skal tørke før man polerer er jo noe som gjør at det tar tid. Irriterende også når det kommer vann rennende ut under speil osv., så det er litt ekstra tørking.
Innvendig bruker jeg børste og shampoo for interiør - altså dashbord o.l. Videre bruker jeg egne produkter for rengjøring og behandling av skinn (for at ikke skinnet skal tørke ut, og dermed sprekke opp tidlig).
Og om du ikke kan det mrc..så trenger jeg en leightversjon...:sparke: Har avfettings-spray, men den matter altså lakken. Så da MÅ jeg polere. Men uten den avfettingen får jeg ikke bort "vinterens smuss".
Men man polerer ikke i sol heller sant??
En del av avfettingen som selges - spesielt da "bioavfetting" er egentlig bare litt kraftig såpe har jeg inntrykk av. For å få av vinteren må det gjerne petroliumsprodukter til....
Men ja, etter man bruker slike MÅ man polere.
Ikke polere i sol nei. Lakken skal være "avkjølt". Kjører bilen inn i garasjen for å polere.
Har ikke fått tatt vårpussen enda - vært litt vel hektisk og garasjen er full av diverse ting i forbindelse med oppussing. I tillegg må det noen små lakkreparasjoner til før jeg går i gang med poleringen (steinsprut på panser, en skvettlapp som har gnagd litt på lakken og noen hakk ved innsteg i bakdørene pga. unger med stein under skoene og vel muligens litt hard behandling fra fotballsko o.l.).
Har egentlig lyst på poleringsmaskin. Men må få noen som kan det til å demonstrere først. Gjør man feil med maskin kan resultatet for lakken bli ganske ille...
Jeg er ellers litt fasinert av folk som bruker timer på å polere bilen om våren, for så kjøre bilen inn i en vaskeautomat noen dager senere med fult program med avfetting som fjerner voksen. Ellers som også har hørt at det er lurt å vaske bilen med Zalo, som også svært effektivt fjerner fett... (og i tillegg inneholder en del andre ting som lakken helst ikke bør ha).
Må vel ellers innrømme at tiden til å ta vare på bilen har blitt mindre og mindre. Er jo sjeldent man har en dag ledig.
Viktig ellers at man får spylt skikkelig. Varierende vanntrykk rundt i forskjellige områder. En høyttrykkspyler til 500 kr kan gjøre en laaangt bedre jobb enn hageslangen (og en del bruker nok egentlig alt for kraftig vanntrykk også).
Bruker selv en liten Black&Decker høyttrykkspyer som jeg tror jeg betalte 400 kroner for på salg hos Europris. Helt annen verden en hageslangen og gjør jobben...
Spyl av, vask med varmt vann med shampoo, spyl av, tørk av med skinn.
Ellers bruker jeg å åpne og lukke dører et par ganger før jeg tørker av til slutt. Slipper da at vann kommer rennende ut etterpå og lager merker.
Husk lakkforsegling etter polering, så holder det seg langt bedre. Koster vel et par hundre kroner for en flaske fra Autoglym, men den holder flere år med to poleringer i året...
Ja, det var faktisk nytt for meg. Føler jeg har vært en god bilvasker opp i gjennom årene, holdt meg langt unna maskiner ol.
Har ikke polert så mye, men brukt avfetting, skylt av, vask med zalo i varmt vann og vask med svamp, for så å spyle av igjen. Og så har det vært feil i alle år? :hylgrine:
Men bare flott at jeg lærer noe nytt. Skal på shopping i morgen, skjønner jeg. Tusen takk!
Jeg har hatt vårrengjøring på min bil i dag. :stolt:
Dekket bilen med skum, svampet lett over, og vasket vanlig med høytrykksspyler.
Lot bilen tørke en times tid, og polerte den. Og den ble så fiiiin. :elsker:
Den fikk selvfølgelig innvendig vask og støvsuging også. :jupp:
Men høytrykkspyler på bilen? Jeg tror dere er aldeles gale. :what:
Bilen sjamponeres med bilsjampo og svamp med myk hånd og spyles deretter forsiktig av med hageslangen.
Høyttrykkspyler er mer skånsomt ettersom man får bort dritt mer effektivt, i stedet for å gni det utover når man vasker. Svamp er heller ikke å regne som skånsomt. Mikrofiberhanske for bilvask er bedre enn svamp hvis man vil unngå riper i lakken. Skal sies at det også er svamper som er bedre egnet enn andre, men koster deretter.
MEN: Poenget er også at man trenger ikke Verdens Kraftigste høyttykksspyler og man skal holde litt avstand og ikke spyle rett mot.