Coca-cola viser i kveld for første gang en fem minutters snutt med fokus på overvekt. Filmen (i en amerikansk versjon) har allerede blitt vist i USA til blandet mottakelse. Kampanje skriver mer om det her.
For å være ærlig synes jeg det er ganske provoserende. Jeg har vanskelig for å se hvordan Coca-Cola kan være del av noen løsning på overvektsproblemet. Jeg ser de er på hugget for tida, bl.a. ved å gå inn og sponse faglige konferanser rundt overvekt og fedme. Ser for meg at det lett kan skape noen usunne avhengighetsforhold. De fremhever sine sukkerfrie produkter, men jeg er i tvil om hvor hjelpsomme disse egentlig er. F.eks. er det fagfolk som har uttrykt at selv om sukkerfri brus ikke påvirker blodsukkeret så er det mulig de likevel kan gi en uheldig insulinrespons fordi de smaker søtt. Dette tror jeg ikke er ferdigforsket og derfor noe man ikke kan utelukke.
Jeg tenker at det virker fint og flott og alt det der. Men jeg savner en slags innrømmelse av kursendring også.
For en del år siden hadde jeg en foreleser i markedsføring som fortalte om Coca Colas målsetning om "Coca Cola på alle frokostbord". Vi rynket på nesen, selvsagt, før foreleseren fortalte at det hadde folk flest gjort tidligere også, da målet var "Coca Cola på alle lunsjbord". Og så så han på oss studenter som nettopp hadde hatt lunsjpause og spurte oss hvor mange av oss som drakk brus til lunsjen den dagen og hvor mange andre brusflasker vi hadde observert i kantina.
Kort sagt: Stemmer det jeg har lært har selskap som Coca Cola hele tiden jobbet for å forskyve grensene våre for når det er greit å drikke brus. Fra lørdagskveld, til fredag og lørdag, til stevner, sosiale øyeblikk, lunsj osv. Jeg tror det er der det skurrer litt for meg, selv om jeg jo også mener at det er ekstremt viktig at det blir et felles løft dette med helse og ikke bare forbeholdt "de sunne" og selv om jeg tenker at det er godt å se at målgruppen tydeligvis har klart å påvirke produsenten når de gjør denne justeringen. Til tross for de positive sidene ved det så er det altså fraværet av en slags innrømmelse om at det slett ikke alltid har vært slik, som får det til å føles litt uærlig i mine øyne.
Jeg kunne kjøpt den "Nå er vi mer opptatt av helse og helhet" osv. hvis de ikke samtidig hadde påstått at "Vi har alltid vært mest opptatt av helsen din". For den siste tror jeg rett og slett ikke på.
Det er nok ikke unikt for Coca-cola, Kie. De aller fleste brusmerker har prøvd å gjøre seg attraktive ved å sponse og være til stede ved sportsarrangementer f.eks. Solo gjør det også.
Eller se på kvikk-lunsj som for alltid er forbundet med friluftsliv, tur og fjell.
Coca Cola sluttet å bruke ekte sukker i brusen sin i 1984, og gikk over til det langt rimligere GMO High-Fructose Corn Syrup. Jeg har ikke underlaget på plass her jeg er nå, men så i en dokumentar at de tror bruken av dette har vært mer medvirkende til fedmeepedemien enn vanlig sukker. Billig -billig, så alle store produsenter bruker dette.
Coca Cola har gått inn og donert millioner av doller for å stoppe arbeid med lover som sikrer forbrukerene at all mat med GMO skal merkes.
Deres arbeid for folkehelsa blir lite troverdig om man graver litt. Det er sterke krefter i sving og de får det som de vil.
Money rules. Når det gjelder størrelsen på Cola-flaskene, har vel Coca-Cola nettopp gått over til resirkulerbare flasker i stedet for gjenbruksflasker i plast. Hvis de kan oppnå mersalg på å tilby 0,25 eller 0,35 på plast samtidig som de kan påberope seg forbrukernes beste, er det sikkert verd et forsøk.