Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
I disse tider diskuteres det om det skal bli forbudt med fri i skolen utenom ferier. Her på FP er det jo diskutert mye tidligere.
Men hva skjer på skolene f.eks. denne siste uka hos dere? Noe faglig viktig?
Hos oss leverte de inn bøkene forrige uke, og det var slack allerede da på ting. Hele denne uka er bare rydde, tur, kos, utelek, et.c. Ungene synes sikkert det er topp, men i forhold til å kunne forsvare det 'alvor' de legger til grunn for et evt. forbud, så synes jeg faktisk skolen burde vært skole til og med i dag. Fredag skal de f.eks. bare dit for å si hadet og spise godteri.
Andre perioder av året forstår jeg påvirkes mer, men at folk har startet ferien nå - ja det overrasker meg ikke. Ferien har jo i bunn og grunn startet allerede.
Det jobbes litt, men det er mye ute, se film og slappe av ja. Kan ikke se at sønnen min har gått glipp av så veldig mye om han hadde hatt fri denne uka.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi plutselig får beskjed om at skolen slutter 11.15 på fredag, jeg syns at når det først er skole så kunne de hatt vanlig skoledag også siste dagen. Men det er fordi det alltid har vært sånn for at lærerne skal få gå tidligere.
Karakterene er satt, så det er begrenset hvor "viktig" det faglige de gjør er, men de har skole hele denne uken. I går hadde de vanlige timer, i dag hadde de utvidet gymtimene og dro i Frognerbadet halve dagen, og etterpå så de en del av filmatiseringen av Hobbiten, som de leste tidligere i vår - begge aktivitetene altså en kombinasjon av faglig relevant og hyggelig. Antar det er lignende opplegg i morgen og torsdag. På fredag skal de ha én eller to timer (se ferdig filmen, tror jeg) før de deler ut årets vitnemål, og så skal de visst gå en tur ett eller annet sted sammen med klasselæreren.
Hos oss er det relativt vanlig undervisning i tilegg til litt andre ekstraaktiviteter. Jeg syns det er greit, jeg. Denne uka har de TIEY, RLE, musikk og gym, i tillegg til å rydde klasserommet sitt og flytte inn i det nye, ha fotballcup, levere tilbake bibliotekbøker og ha avslutning. Forrige uke hadde de vanlig uke, i tillegg til en overnattingstur til leirskolen. Alt sammen syns jeg det er fint at barna får med seg, men så er ikke jeg en sånn forelder som mener at skole kun består av realfag.
Minsten og tenåringen har ikke lekser denne uka, men 6.klassingen satt en god stund med lekser i går. De hadde ukeprøve som vanlig på fredag.
Her er siste skoledag på torsdag, da skal hele skolen ned på stranda for å grille.
Jeg vet ikke om jeg synes det er ok med forbud mot fri utenom ferier, men jeg synes det er forskjell på å ta ei uke fri for å dra til syden og å ta fri fredag og/eller mandag for å dra i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse.
Skoleuka er litt koseligere, men med noe alternative aktiviteter. Mandag gym og filmvisning av Svein og Rotta med tilhørende oppgaver. De har lest en bok felles og mange hver for seg i løpet av året. Tirsdag var det nesten vanlig undervisning i matte og norsk og rle og så fikk de se 7. trinns oppsetning av Grease. Onsdag går de på langtur i skogen og torsdag vasker de klasserommet og leverer manglende bøker og tømmer garderobene. Fredag er det bare avslutning med god mat og sikker en film eller noe sånt.
Selv tenker jeg på det sosiale aspektet ved slike roligere tider - og ikke minst implementeringen av den generelle delen av læreplanen, som få ser ut til å bry seg om, men som skolene er pliktig til å følge.
Ja, jeg tenker jo det kan variere om det er det pensumfaglige eller andre aspekter ved skolen som er viktigst i en gitt uke, og det kan vel også variere hva det enkelte barn har mest bruk for og mest utbytte av. En litt morsommere og koseligere uke uten lekser er det jo fint å få med seg for unger som kanskje er slitne etter et langt skoleår - jeg tror ikke denne siste uken gir noe mindre utbytte for vår femteklassing enn f.eks forrige uke gjorde, selv om det er på andre områder.
Hos oss leverte vi bøker i går, og delte ut karakterer i dag. Jeg må på jobb en gang neste uke for å ta imot bøker, pc-er og pc-ladere fra de 3 elevene mine (av 15) som har tatt fri denne uken.
Dersom alle hadde tatt ferie denne uken hadde jo bare problemet forskjøvet seg. Det er helt nødvendig med noen dager som ikke kun er faglig helt på slutten. Det går ikke an å gjøre ALT den siste dagen, både karaktersetting, levering av bøker, levering av pc-er, rydding og "demontering" av alt stæsj i klasserommet, osv.
Ja, altså jeg syns ikke det er feil at de ikke jobber for fullt denne uka, men jeg syns ikke det hadde vært krise om sønnen min hadde gått glipp av det. Når det er sagt så kommer jeg nok ikke til å søke han fri for at vi skal reise til syden eller noe sånt, personlig syns jeg de har nok fri som det er, så de trenger ikke mer fri enn det de har. Men så er det sånn at sønnen min har en pappa som ikke bor her, og han valgte i fjor å dra på ferie 9 dager før skoleslutt, og da hadde sønnen min permisjon. Det var greit nok fordi de reiste helt til Afrika, og det sikkert har noe med pris, varme og farens ferie å gjøre. Men jeg ville ikke sagt ja til dette hvert år.
Jeg har 10. klasse i år, og det er sånn at man annen hvert år har tidlig/sen eksamen. Våre elever har hatt tidlig eksamen i år, dvs at siste muntlig eksamen var 7. juni. Neste år er det sen muntlig eksamen på skolen vår, da kan de holde på til mandag den siste uka før skoleslutt. 8. og 9. klasse har levert skolebøkene sine i slutten av forrige uke eller i går. Denne siste uka er det endel sosiale saker, men vi drar også til et badeanlegg og har førstehjelp mm. 10. klasse i år har har to uker uten undervisning, men vi har hatt diverse opplegg for de hver dag, også endel kos. Jeg synes det er rart at noen ikke synes vitnemålsutdelig og høytidlig avlutning er viktig i 10. klasse. Det er opp til fler som skal ha de siste dagene fri av avgangselevene våre.
Jeg har en sønn som sitter og gjør lekser i skrivende stund - 2. klassing. Her er det høyt trykk til siste slutt ser det ut som. Jeg må i den forbindelse komme med en innrømmelse. I går gjorde vi ikke lekser, for jeg sjekket ikke ukeplanen - tok nemlig for gitt at det var leksefri den siste uka. I dag da jeg hentet minstemann sa han til meg at "mamma, i dag må vi gjøre lekser for både i dag og i går, for i går glemte vi det." Jeje. (Og så jeg som er lærer og alt. :knegg: )
Eldste som går på ungdomsskolen har hatt voldsomt med slækk de siste ukene syns jeg, jentungen som avslutter 7. klasse har kjørt beinhard jobbing helt til denne uka.
Enig med de over som sier at det å gjøre koselige ting sammen i klassen også er viktig læring. Jeg syns dog ikke å glane på film dag etter dag er spesielt lærerikt på verken den ene eller andre måten. Her hadde det vært fint om lærerne hadde snakket sammen så elevene slapp å se et par om dagen...
For Guttungen sin del (4.trinn) er det vanlig skoledag man-onsdag, dog leksefri. Torsdag reiser de på tur til noen bronsealdergraver, og fredag er det bare kos og sommeravslutning.
Jeg syns denne uka er vel så viktig å få med seg, som de andre skoleukene, både faglig og sosialt.
Jeg synes selv at vi har hatt et godt planlagt opplegg de 2-3 siste ukene, vi har hatt det både gøy, sosialt og faglig. Jeg tror faktisk ikke de har sett en eneste film, annet enn i dag (siste dagen) så viste vi frem filmer som elevene selv har laget, slik at de andre kunne få se hva medelevene hadde gjort. :jupp:
Her er det nesten vanleg skule heile veka. Dei leverer bøkene etterkvart, men det supleres med kopier og andre oppgåver. Onsdag er det skuletur, og fredag er det rydde og kosedag.
Eg synest ungene har nok fri frå skulen, og kjem nok ikkje til å ta dei ut for å reisa på ferie. Då må det vera noko heilt spesielt. Fri for å besøka ein foreldre i utlandet, reisa i bryllup etc. stiller seg litt annerledes.
Mine har jo ikke begynt enda, så jeg vet ikke helt hva de gjør på på skolen, men jeg anser skoleåret å vare til siste skoledag. Jeg ser derfor på neste sommer som det siste året vi har mulighet til å reise på ferie utenom skoleferien, og da begrenset tik FØR, for deretter har vi skolebarn.
Jeg ser på det som en helt annen sak å be om fri en dag for konfirmasjon på andre siden av landet (kommer til å skje minst to ganger for mine barn, da de har en tante og en onkel som er på deres egen alder, og altså bor en dagsreise unna) et bryllup (kan også finne på å skje da mor og far til nevnte tante og onkel er forlovet, men ikke har giftet seg enda (og faren er altså mine barns bestefar, så jeg regner med vi blir invitert) og barnedåp er heller ikke utrolig, ettersom de har to halvvoksne tanter på den kanten av landet også, som sikkert kan finne på å få barn i mine barns skolealder, eller begravelse (en og annen slik kan også finne sted i såpass lang reiseavstand at siden disse somregel ikke skjer i forbindelse med helg, så det blir mer enn en fridag også)
Dette ser jeg på som spesielle permisjoner pga spesielle hendelser, som ikke er det samme som ferie, og forbud mot dette virker bare helt absurd egentlig. Sterke begrensinger på ferie utenom ferien ser jeg likevel ikke at burde være uforenelig med muligheten til å gå i en bestefars begravelse (eller bryllup) og denslags.
Min andreklassing hadde også vanlig mengde lekser til i morgen. Det er også planlagt faglig aktivitet både i morgen og torsdag. Fredag er det felles avslutning som de har øvd til i musikktimene de siste par ukene. Her er det altså fullt trykk fra første til siste uke, og det synes jeg er flott.
Her har de hatt idrettsdag idag, utover det har det er det en kombinasjon av vanlig skole og rydding, samt noe forberedelse til at de skal ha en forestilling for hverandre. Læringsmål for uka i matematikk er for eksempel romlige former, de lærer om pyramider og prismer etc. De har fremdeles leselekse til hver dag. Før jul hadde de engelsk fagdag nest siste dag før ferien.
Jeg synes det har verdi å være med også siste perioden før ferien, både faglig og sosialt. Jeg synes heller ikke man har vondt av å være med og rydde etter året som har gått.
Her er det ikke vanlig skole denne uka, men jeg syns det de gjør er viktig likevel. Mye sosialt, og mye fysisk aktivitet. :jupp:
På mandag hadde de natursti, hele skolen ut på tur i skogen. I dag hadde de aktivitetsdag, de kunne velge mellom sykkeltur, fisketur, kanopadling, skogstur, og noe mer jeg ikke husker. I morgen er det idrettsdag. Torsdag er det vel bare rydding tror jeg, og på fredag er det sommerdans og piknik.
Denne uken har de hatt vanlig skole, rydding, innlevering av bøker, innsamling til SOS-barnebyer og aktivitetsdag. I morgen skal de på tur med grilling og fredag er det fellesavslutning for hele skolen, med den tradisjonelle fotballkampen mellom lærere og 7. Klasse. Jeg synes der er viktige greier å være med på, alt sammen.
Jeg synes også det er helt greit at de har rydde og fikse og tur og kose-uke denne uka. Det er viktig å være med på det også. Det jeg er mer skeptisk til er at de egentlig har trappet ned de siste 2-3-4 ukene både med tanke på lekser og opplegg på skolen.
Her har de siste skoledag på torsdag og har hatt lekser til alle dager. Og på torsdag har de skoleårets siste diktat før de starter på avslutning. I dag var det turdag for småskolen, men ellers har de vanlig skole.
Men jeg har en følelse av at dette har mer med læreren å gjøre. For i fjor når de hadde en annen lærer var det veldig lite som skjedde den siste uka av skoleåret.
Andreklasse har hatt leksefri siste uka. Men eneste spor av ikke-faglig karakter har vært en halv dag rydding i klasserommet. Nest siste dag var de på tur med ekstra kos. Men jeg hever et lite øyenbryn av at to av tre lærere har fri siste skoledag. Spesiellt siden skolen er opptatt av å holde trykket også mot slutten av skoleåret.
Sjettekkasse hadde faglig innhold til og med siste skoledag. Oppsumering og quis tror jeg de hadde. Lekser hele tiden med unntak av de to siste dagene.
Skolen er veldig bevisst på å ikke ha bare kos og rydding en sise tiden. Det har nok tidligere vært ennoppfatning hos enkelte forldre at det er ok å avslutte skoleåret og ta ferie en uke eller to i forkant. For det var uansett ikke noe innhold. Det kan ikke foreldrene unnskylde seg med lenger.
Det har blitt kjempestrengt allerede med å ta barna ut av skolen hos oss.
Men denne uka har de hatt idrettsdag, tur i dag. I morgen skal de ha bittelitt fag , gå igjennom bøkene og viske ut streker og levere bøker på skolebiblioteket.
Torsdag skal de ha gym og ellers rydde klasserommet for de skal bytte rom til høsten. Fredag er det kos og løpe igjennom feriepassasjen. Ferdig 11.30
Her er det fotballturnering for hele skolen (ett veldig høydepunkt for året, vinnerlagene må spille mot lærerlagene i finalen, mye prestisje mao.), kinodag med peppes for pengene klassen tjente på arbeid i praksis uken, rydding av klasserom, innlevering av bøker, flytte det de skal ha med over til nytt klasserom, sosialt og hyggelig. Mini har hatt faglig t.o.m. i dag. I morgen skulle de se en film, denne også delvis faglig.
Her er de svært strenge med å gi fri første to ukene av skoleåret, der blir ingen ferie innvilget. Vet om flere som har fått innvilget fri deler av denne uken.
Starten p skoleåret syntes jeg det er helt greit at de ikke innvilger ferie.
Jeg har ikke elever den siste skoledagen, 10. klasses slutter dagen før. Jeg kunne strengt talt tatt fri da. Men vi har så hyggelige lærerluncher siste skoledag før jul og sommer, at det er nesten et must.
Jeg har nesten alltid fri siste skoledag. Eller, jeg er jo alltid på jobb for å spise felleslunsj, men jeg har ingen undervisning/ingen elever. Det er jo kontaktlærerne som fikser siste dagen. Nå jobber jeg i videregående, men det samme gjelder antagelig faglærere i grunnskolen også vil jeg tro. Jeg har aldri spurt, men jeg ville blitt forbauset om jeg ikke fikk avspasere siste skoledag om jeg hadde hadde behov/ønsker om det.
Min andre klassing leverte alle bøker forrige uke, også var han vel strengt tatt ferdig med alle uansett. Så han har ikke hatt lekser siste ukene. :sparke:
Denne uka har de tema på ukeplanen man-ons, og ingen lekser. Tema er rydding, og lek.
Torsdag er det halv dag 8,15-11, og fredag er skolen stengt. Trur vi godt kunne tatt fri om vi ville ja. :)
Jeg vet ikke hvorfor de har fri. Strengt tatt kan det hende de ikke er med klassen på det tidspuntet til vanlig og derfor ikke har klassen den dagen. Kanskje de har avspasering?Jeg aner ikke, mulig forklaringen er helt ok. Men det blir bittelitt rart når man har sånn fokus på at elevene ikke skal ta fri. Så det er ikke noe jeg fokuserer veldig negativt på.
Hos oss tror jeg alle lærere er der siste skoledag, også 7-klasse-lærere, selvom 7ende har fri/frivellig oppmøte.
Hele skolen er samlet siste skoledag, også de foreldrene som vil/har anledning, så jeg tror det hadde vært rart hvis noen ikke ønsket å hilse på og si god sommer før ferien. Men nå er det liten skole, jeg tror de har 16 ansatte, inkludert lærere, ledelse, assistenter, SFO osv. Da merkes det jo mye tydligere om noen ikke er der.
Hvis jeg f.eks. hadde avspasering til gode (vi må bruke opp all avspasering før skoleårets slutt, får ikke overføre den til neste skoleår) ville jeg tenkt at siste skoledag er en god dag å avspasere fordi det ikke vil gå ut over elevenes undervisning. Avspaserer jeg en vanlig skoledag får ikke elevene vikar, sånn at jeg må lage opplegg til dem og prøve å sysselsette dem etter beste evne uten å være der. Det er langt fra optimalt, for å si det mildt. Jeg er neppe den eneste læreren som tenker sånn.
Jeg er med på den tankegangen, Stompa. Selvfølgelig må dere kunne avspasere når dere kan. Samtidig er det sånn foreldre tenker når de tar barna ut akkurat den uken, det går ikke utover læring og undervisning.
Dersom det bare er at de ikke er kontaktlærere og det er derfor de har fri, tenker jeg bare at det er sånn jobben er lagt opp. De har jo en arbeidstidsavtale, og om man ikke er kontaktlærer har man en annen timekabal over året. Generelt som lærer kan det jo være flere dager man har "fri" på den måten at det ikke er noen elever å undervise, men da er det regnet inn i årsregnskapet.
Fikk jeg plutselig alle lærere på meg. :skremt: :knegg:
Det er kontaktlærene til andre klasse som ikke er der siste dagen. Jeg forstår godt at de vil ta avspasering og at det en en mindre viktig dag de går glipp av å ha læreren med på.
Hos oss får vi forøvrig bortfall for siste skoledag. Det vil si at undervisningstimer som denne dagen går ut regnes inn i bortfallet og må "tas igjen" ved økt stillingsprosent tidligere i skoleåret. Dette gjelder selv om vi er kontaktlærer fordi å stille opp siste skoledag uansett går inn i kontaktlærerjobben.
Enig. Eller som lærer uansett ville jeg vært der. Men jeg kjenner heller ikke fenomenet avspasering utenom det fastlagte, det er ingen lærere som har det hos oss, så tanken er fremmed.
Nei, jeg skjønner du reagerer på det, men da ut fra at det er en dag jeg synes de bør være der med elevene. Ikke ut fra at de ikke har "rett på fri" den dagen, jeg synes heller ikke det har noen relevans ift temaet i tråden.
De siste 2,5ukene har det vært øving til sommeravslutning, tur,aktivitetetsdager, rydding og siste dagen skal de se på kamp mellom 7.klasse og lærere. Jeg skjønner i grunn hvorfor folk tar ut barna siste uken. Greit at det er sosialt å det er jo fint men hadde vært fint med litt faglig også.
Min har vanlig undervisning til og med i morgen. Siste dag er torsdag. De har lekser som normalt enda. De har det altså helt vanlig, ikke noe ekstra utetid, film el. Eneste er at de har vasket pulter i dag og ryddet litt og fått sendt hjem ting som har ligget på skolen og arbeid som er gjort der. Det eneste ekstra de har hatt var en aktivitetsdag forrige uke. Jeg synes nesten det kunne vært litt mer sosialt, en tur el. slik jeg husker fra min barndom. Det var forresten akkurat likt i 1. klasse, ikke noe ekstra da heller.
De jobber som bare fy og rydder samtidig i mapper og arbeidsskuff, slik at de blir ferdige med alt før ferien. Og jobber iherdig med sommeravslutningen. Siste dagen er aktivitetsdag.
Klassen min har hatt en god mix av faglige og sosiale aktiviteter. To halve dager har gått til rydding, vasking, innlevering av bøker etc, og det har vært mye musikk (øving til forestilling siste skoledag).Selv om bøkene ble levert sist uke, har vi hatt undervisning i basisfagene til og med i dag. Man trenger ikke bøker for å ha faglige opplegg. I morgen skal vi på tur, med faglig opplegg (naturfag), og siste skoledag er det litt kos i klassen, fotballkamp og forestilling. Lekser har de hatt til og med i dag. Jeg syns ikke disse siste ukene er bortkastet på noen som helst måte, og syns det går ut over fellesskapet dersom elever skal ha fri - andre må rydde og vaske for dem, levere deres bøker osv, og de går glipp av gode fellesopplevelser som er viktige for fellesskapsfølelsen i klassen.
På skolen til ungene mine er det ganske likt, men de har ikke hatt lekser denne uka.
Mandag: Sykkelprøve og årsprøve matematikk.
Tirsdag: Innlevering av bøker, øving til framføring på onsdag + sykkeltur.
Onsdag: Framføring av NASA-prosjekt, rydding, vasking, kunst og håndverk.
Torsdag: Matematikk (gjennomgang av årsprøve), leseprøve, flytting til nytt klasserom, fotballkamp lærere mot 7. klasse.
Fredag: Avslutning i klassen og felles for skolen.
Jeg synes i grunn at det er greit at de roer ned litt siste uken før ferien. På ukeplanen til ungene står det repetisjon og rydding, og begge deler er jo greie ting å få med seg. Det er fint at de bruker litt av skoletiden på å rydde i hyller og i klasserommet, det lærer dem å ta ansvar. Det er også fint at de får slappet av og kost seg litt i klassen, det er med på å skape godt skolemiljø.
Når det er sagt så hadde det ikke kostet meg to kalorier å ta storebror ut av skolen denne uken, for de har en langtidssykemeldt lærer, ingen skikkelig vikar og et elendig opplegg, og går for det meste på selvstyr med det bråket det innebærer.
Men lillesøster synes det er helt topp og ville nok vært mektig sur på oss om hun ikke fikk vært på skolen denne uken. Kontrastene blir ganske store, for å si det sånn.
I femte klasse her har det vært leksefri denne uken, men full undervisning. I dag skal de ha halvannen times halvårsprøve i matematikk. I morgen er det siste skoledag, da skal de rydde og kose seg.
Jeg syns det er fint at reglene for ferie utenom skoleferiene strammes inn, og jeg syns det er veldig fint at det er roligere tider før sommerferien i småtrinnene. I femte klasse syns jeg ikke det har vært så slækt på slutten egentlig.
Jeg har andreklassing, og på skolen vår var det lekser og faglig opplegg i forrige uke (med unntak av aktivitetsdagen tirsdag). Denne uka er det bare tre skoledager, og de har gått med til ryddig, bytte av klasserom, avslutning med skolen og kosedag i dag med klassen.
Så lenge vi har så mange fridager i de ordinære skoleferiene, syns jeg det er helt greit å ta ferien innenfor de fridagene som er. Jeg har så langt ikke hatt behov for å reise utenom dette. Pappaen er også inneforstått med dette, selv om han har familien sin så langt unna at det er håpløst å reise for en kortere periode enn to uker. Da får de bruke sommerferien.
Jeg har i grunnen sjelden observert så god arbeidslyst hos spesielt min eldste som denne siste måneden, og de siste ukene, faktisk. Det hjelper VELDIG at han får arbeidet han ikke er ferdig med som sommerarbeid. :knegg:
Når begge foreldrerepresentantene som blir intervjuet har tatt barna ut av skolen tidligere, så føler jeg dette blir som å trekke opp stigen etter seg. Nå har de ikke bruk for det lenger, så nå skal ingen gjøre det...
Nettopp.
De eneste et slikt forbud rammer, er slike som meg. Jeg har tatt ut barna 1 gang på 4 år, for å få råd til en tur til et sted som vi vanskelig kunne tatt innen skoleferien. Med fridagene i Mai ble det et fravær på 4 skoledager på hvert barn. Nå kommer jeg til å grue meg og føle at jeg blir tenkt stygt om hvis jeg skulle driste meg til å gjenta dette senere. Føler at jeg må spørre pent.
Jeg føler at det reelle problemet som ligger bak her er de foreldre som tar barna ut av skolen flere uker sammenhengende. Det har vel aldri vært ønskelig, men de har ment at det ikke er noe problem for de. Og når barna kommer hjem etter 6 uker, så er det vanskelig for de å ta opp tråden og undervisningen lider under at de har mistet mye. Tror noen at disse foreldrene vil respektere et forbud? Hva slags straff skal de i såfall få?
Det er et helt reellt problem at foreldre tar ut ungene en uke om gangen for å få billigere ferie også. Når det er skoler i Stavanger og Oslo (som jeg har sett tall fra) der over halvparten av elevmassen har minst en ukes feriefravær i året så er det på tide å gjøre noe. Skoleåret har nok av feriedager og jeg syns signalene man sender elevene om at det er greit å skulke bare grunnen er god nok (billig ferie man ikke hadde fått ellers) er problematiske når det gjelder så mange.
Jeg tror du tar feil i den første antakelsen din. Om noen tar ungene ut av skolen mer enn to uker (tre?), så mister ungene skoleplassen. Som du sier, kommer nok mange av disse ikke til å respektere et forbud.
På grunn av disse ble det innført 10 dager man kunne søke fri om, og det var i utgangspunktet ment for å hjelpe folk som hadde familie i andre land f.eks. Ikke for at hvermannsen skulle få seg billig ferie. Problemet ble at brorparten begynte å se på disse ti dagene som en rett de hadde til å ta ungene ut av skolen, og det ble problematisk at det alltid var mange unger borte fra skolen.
Når du sier at du måtte ta ungene ut av skolen for å få råd til en ferie; hadde du ikke da hatt råd til samme ferien ved å spare litt lenger?
Hva vet du om hvor lenge de allerede har spart? Hvis man har spart 25000 til ferie på 5 år vil det ta ytterligere 5 år før man kan reise i skoleferien. Litt lenger kan være veldig lenge, og det er en del mennesker som har genuint dårlig råd og mange barn. Problemet er at det er veldig mange som gjerne sparer penger på dette, ikke bare de som ikke kan få det til på noen annen måte.
Jeg syns det er noe grunnleggende galt i tanken om at skolen skal tilpasses folks feriebudsjett. Argumentet om at man ikke får kommet på ferie ellers er rett og slett ikke godt nok.
Jeg er enig og uenig på samme tid. Jeg er enig i det som en hovedregel som bør gjelde det meste av tiden. Samtidig har jeg sett og hørt min far behandle søknader om fri, og jeg merker at jeg har arvet noen av holdningene hans. Det er noen elever som får slike muligheter så sjelden at det er godt å kunne gi dem fri hvis de får en mulighet til å bli med på en tur.
Det skjønner jeg godt. Og så vidt jeg kan se eksisterer denne muligheten fortsatt.
Men jeg er fremdeles uenig i tanken om at det omtrent er en menneskerett å reise til syden. Jeg kjenner svært mange familier som ikke reiser på ferier ut av landet, uten at det betyr at de er fattige.
Mange familier har kanskje store deler av familiemedlemmene bosatt i andre land. Det vi ser i vårt distrikt er at disse reiser i skoleferien +/- 3-4 uker i forbindelse med sommerferien, slik at de kan tilbringe 3 måneder hos familien som bor langt unna. Dette er gjerne familier med annen etisk bakgrunn og deres eneste mulighet til å treffe familien iløpet av året. Denne muligheten vil jo også nå falle bort.
Jeg har problemer med å forstå prioritereingen her egentlig. Hadde det vært slik at det var snakk om 3-4 uker som måtte skje i skoleåret og at det var eneste mulighet hadde det vært en ting, men når det gjelder skoleferien + de 3-4 ukene er det uforståelig.
Det er jo begrenset hvor langt man kan reise, jorda er ikke mer enn så stor, liksom. Nå går det jo også direktefly til mange av disse hjemlandene, så jeg klarer virkelig ikke å se a man må være borte i tre mndr hvis man skal til Pakistan, Kurdistan, Somalia eller Chile for den del.
Men lærer de ikke reelt sett at hvis det er åpning for det og man søker og får godkjent, så kan man dra på ferie. På samme måter som i de fleste yrker. Lærer man å skulke? Jeg ser det er dratt fram hyppig, men er det det de gjør? Følger de fleste ikke bare regelverket pr. i dag?
Kan bidra med at min andreklassing har brukt 1,5 time av totalt 3 skoletimer i dag på å se animasjonsfilmen Rio!
Ikke på engelsk for å få inn noe faglig, ei heller kan jeg se at det er noe læring i denne filmen (som hun for øvrig har sett før når hun gikk på SFO også). Altså ikke mye faglig utbytte i dag, for før filmen hadde de ryddet hylla og gangen (og tatt med hjem regntøyet de sannsynligvis kan komme til å trenge i morgen eller fredag).
Nei barna synes jo det er strålende. Men spørsmålet var vel:
Og mitt svar til det var altså at det ikke hadde skjedd noe faglig viktig i dag. Ei heller de siste dagene forrige uke for den del, men de har fått mye utetid da, noe det har vært dårlig med ellers i år, så det er jo positivt.
I mine auge er det sjølvsagt at skulane har elt ansvar for å følgje opp med læringstrykk saman med innstrammingar av reglar. Er synest det er viktig at det opplevest meininsfullt å vere på skulen veka før og etter ferien. Eg høyrde om ein skule som nå hadde omdisponert timar, slik at VG2-elevar begynte å jobbe med særemnet i norsk, etter eksamen. Dei hadde mange timar til å forme og få godkjend prosjekt, slik at dei kan bruke første veke i VG3 tilsvarande effektiv, stille seg i bibliotekkø i løpet av sommaren og vere klar. Det bør jo vere mogleg å starte på prosjektarbeid for lågare trinn og, på same måte, slik at ein føregrip oppstarten av store arbeid til neste skuleår.
Skulane må følgje opp denne innstramminga, med å fylle dagane med innhold.
Nei, skulke var kanskje feil ord. Forskjell på skoleelev og andre yrker er jo at skolen har faste ferietider (som forsåvidt også gjelder ganske mange yrker) og jeg syns det gir feil signal om man år etter år bruker skoletiden på ferie, spesielt når det er såpass mange feriedager i skolen - over dobbelt så mange som for vanlige arbeidstakere. I en jobb så får det jo konsekvenser (mindre lønn) om man tar ut masse ferie utenom de lovfestede ukene. Jeg syns ikke det kan sammenlignes med arbeidslivet i det hele tatt.
Jeg ser fortsatt ikke at det er et problem å gjøre noen hyggelige ting på skolen de siste dagene før ferien trukket opp mot strengere regler for skolefri. Den typen argumentasjon blir for tabloid og useriøs.
Jeg jobber på en sånn skole og det er et problem med feriefravær gjennom hele året. Et stort problem. Og når det er så vanlig å ta ferie får vi også stadig vekk elever som er hjemme fra skolen fordi de har fått besøk fra utlandet. For det er jo ikke så viktig med skole...
Enig. I arbeidslivet har man i tillegg oftest mulighet til å søke velferdspermisjon dersom det er spesielle sosiale eller andre behov, og det synes jeg det er helt greit om man gjør i skolen også. Bryllup, begravelser og ekstrabehov på grunn av familie i land langt vekk er greit, og sikkert også en sjelden mulighet for feriereise, som Katta var inne på, men ikke bare det at man ønsker mulighet for en kulere ferie enn man ellers ville hatt råd til.
Hos oss skjer det forresten mye læring disse dagene selv om det også er mye kos. I går var et av mine trinn på stranda for å lete etter fossiler (noe de har hatt om i naturfag). Da de kom over en åskant og så ut over Oslofjorden fikk læreren kommentarer som: "Er det havet?", "Så stort!" osv. Mange av våre elever har faktisk ikke sett hav tidligere.
Eller elevene på 8. trinn som var på opptur og som aldri tidligere hadde stått på en av høydene rundt Oslo og sett utover. En stor opplevelse. Men også mye kos.
Jeg tror dette lett blir holdningen, ja. For elevene altså, når de stadig opplever at det er greit å ta fri fra skolen og når det stadig mangler elever i klasserommet fordi de har fri.
Dette argumentet skjønner jeg ikke. Fordi foreldre har misbrukt en ordning så må skolen skjerpe seg?
Hva som oppfattes som relevant på skolen har jeg etterhvert skjønt at oppfattes veldig forskjellig fra forelder til forelder. Noen ser ikke vitsen med noe annet enn realfag, noen syns de for guds skyld ikke må kose seg med en urelevant film i ny og ne, og noen ser ikke poenget med å være med på opprydding.
Disse siste to ukene på skolen til min sønn er det sikkert mange som ikke syns har vært særlig relevante. Jeg er uenig. Jeg syns leirskole i skogen er viktig for bybarn som knapt setter sine føtter utenfor Ring 2 er viktig. Noen foreldre er uenig og holdt ungene hjemme. Jeg syns småskolecup i fotball er greit nok, selv om sønnen min ikke syns fotball er toppers i verden. Jeg syns tegnekonkurranser om Verdens Beste Pappa er fint å kunne være med på. Jeg syns nærmiljøuke med gammeldagsskole er både relevant for at ungene skal lære historien sin å kjenne, og for å innse at det er hverdagen til barn i andre land, i nåtid. Andre ser sikkert ikke poenget med det. Forberedelser i fellesskap til å synge og danse for foreldrene på skoleavslutningen. Få lov til å velge seg en film, totalt urelevant ift. annen undervisning, rett og slett fordi det er hyggelig. Jeg ser mye læring i disse tingene, og syns absolutt ikke en skole med full undervisning til siste dag er Målet.
Om skolen ikke greier å oppnå læringsmålene sine, så er problemet noe helt annet enn anderledes undervisning de siste to ukene før sommerferien.
Det er kanskje lurt å ikke la fåtallet definere hva som skal gjelde for flertallet? De fleste har vel ikke spesielle behov - i så fall ser jeg med stor bekymring på fremtiden.
Jeg ønsker en innstramming i forhold til lærerens plikter overfor elever som ikke møter på skolen til prøver, innleveringer, tentamener, etc. Sånn som det er nå taper ikke elevene på å være borte - uavhengig av om det er syden, bestemors begravelse eller vondt i viljen. Akkurat det har jeg litt problemer med å svelge - særlig på videregående.
Det kommer snart en masteroppgave som har sett på faktorer som fremmer læring, og da er man jo tilbake på dette med trivsel med det samme. Ting blant annet Thomas Nordahl snakker mye om. Bygge klassemiljø, ha venner. Rydde plass til å gjøre andre ting enn fag, jevnlig. Jeg har sniktittet på oppgaven, den er bra. Å gå på skolen i Norge innebærer mer enn å lære algebra og sidemål - heldigvis. Jeg syns det er flott at man disponerer timeplanen slik at de praktisk-estetiske fagene får mer tid rundt skoleslutt - men det må gjerne være mål og mening med det de gjør, ikke bare tidsfordriv. I dag har minstemann "ha-med-dag" - han har med ei tromme, og har gledet seg i ukesvis til å vise den til de andre. Mellomste er på tur i nærområdet. Grupper på tvers av trinn som går på poster og løser oppgaver - konkurranse om å bli beste gruppe. Eldstemann skal rydde på skolen, det trengst sikkert det også.
Mitt innlegg var meint som eit svar til Mrs. S, Tallulah. Eg meiner det er ein uting at elevar er vorte utanom feriane (og pleier vanligvis bli oppfatta som rigid og utan empati for folk som har annleis ferieordningar enn lærarar, når vi diskuterer dette). Men skulen har heilt klart eit ansvar for å fylle 190 dagar med innhald, ikkje bare 180.
Mi erfaring er at det er mange lærarar som har ei sløv haldning til dagane etter eksamen. Å då sette i gang med større prosjekt for neste skuleår eller bruke tida på andre ting som gjer at elevane opplever at dei går glipp av noko, ved å vere borte, meiner eg er lærarane sitt ansvar.
Det sklir ut i begge endar, "Det er så få her i dag at vi ser ein film, eg orker ikkje bruke mykje tid på å forberede opplegg"- og "Vi treng ikkje gå på skulen vi ser jo bare film likevel"-haldningane er to sider av same sak. Og det er gjensidig forsterkande.
Her har det og vært en kombo. FOrrige uke var det vel skoledager, men denne uka har det vært idrettsdag, ryddedag, sommerkonsert etc. Men klart: Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor folk tar ungene ut fra skolen - de sparer mange penger. Selv synes jeg ikke noe om det, men jeg har ikke problemer med å forstå det iallefall.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.