Dårlig tittel men kommer ikke på noen bedre i farta.
Eldste gutten min starter på ungdomskolen til høsten, og i den anledning skal de enten lære et språk til eller ha fordypning i norsk eller engelsk.
De språkene han kan velge mellom er spansk, fransk og tysk.
Han har skrivevansker og vi har en pc søknad inne nå. (greit å ta med det med vanskene i denne anledning)
Så trenger jeg noen innspill om hva dere ville anbefalt av språk/fordypning.
Han vet ikke helt selv hva han vil og de får også forsøke seg fram fra skolestart fram til høstferien, men da tar de det endelige valget.
Jeg anbefalte spansk til han.
Fransk har en haug med unødvendige bokstaver.
Han sliter med å skrive og trenger da ikke velge et språk som er nesten umulig for vanlige folk uten problemer å skrive.
Hadde selv fransk og synes det var vanskelig, men hadde det bare 1 time i uka da.
Tysk har en gramatikk som er vanskelig nok i allefall. Ikke et lett språk og dessuten synes jeg det ikke er noe pent språk heller.
Spansk derimot er jo mere "internasjonalt" en de to andre, og jeg innbiller me at det ikke er sååå ille skriftlig (sammenlignet med fransk)
Engelsk fordypning virket ikke så ille som jeg først forestilte meg
For 8. klasse er hovedmålet: Britisk engelsk g deles inn i emnene. matkultur, sport. musikk, politikk, filmlitteratur, natur og dyreliv.
(det virket plutselig veldig omfattende da....)
Så også at det stod at fransk, tysk og spansk krevde like mye pugging av gloser og grammatikk, men uttale er litt vanskeligere på fransk.
Noen som har noen innspill?
FOrdeler og ulemper med de forskjellige språkene/fordypning?
Hvis han har planer om å gå studiespesialisering ("allmennfag") på videregående, bør han absolutt ta fremmedspråk. Elever som har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen trenger bare å ha fremmedspråk i to år på vgs studiespes. (4+4 timer), uansett om de fortsetter med samme språk eller bytter til et annet. Elever som IKKE har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen må ha i alle tre årene (4+4+4 timer) og blir dermed mer låst ift valg av programfag. Hvis han vet at han ikke kommer til å gå studiespesialisering, synes jeg godt han kan la være å ta fremmedspråk.
Når det gjelder valg av språk, er det sannelig ikke lett. Nå er ikke jeg nøytral siden jeg har hovedfag i tysk :knegg: , men skolen min tilbyr alle de tre språkene du nevner, og det er definitivt en myte at spansk er lettere enn fransk og tysk. Elevene gjør det ikke bedre i dette faget enn i tysk/fransk, og det er minst like mange som kontakter rådgivningstjenesten pga problemer i spansk som i tysk og fransk (jeg er rådgiver).
Det kan faktisk hende at tysk er det lureste valget for gutten din som har skrivevansker iom at det er et germansk språk og dermed mye nærmere beslekta med norsk enn spansk og fransk som er romanske språk. Det vil være mange flere "gjennomsiktige" ord (= ord som er veldig like på begge språk) og rettskrivinga vil være lettere. Når det gjelder grammatikken, er den neppe vanskeligere enn i fransk og spansk, men det er ulike områder som er vanskelige i de tre språkene.
Vil bare nevne at den spanske gramatikken er ikke bare bare den heller. H er stum, v uttales som b. ll uttales som j. T.o.m. den spanske ungdommen sliter med rettskrivning. Og så har du all den verben som skal bøyes i hytt og pine. :knegg:
Husker jeg sleit litt i begynnelsen ja.
Jeg syns dette høres ut som et godt råd. Tysk vil vel føles mer "naturlig" i og med at det er beslektet med norsk, mens logikken i spansk og fransk er vanskeligere.
Jeg er enig i at spansk har "rykte" på seg for å være lettere enn det er. Jeg synes spansk er lettere enn fransk i starten, men jeg er ikke sikker på at det er så mye lettere enn tysk. I tysk er gjennkjennelsen mye større for oss germanske. Selv om fransk er mitt favorittspråk er det kanskje det jeg ville anbefalt å ikke ta.
Vi som jobber som spansklærere på videregående sliter voldsomt med elever som har blitt rådet til å ta spansk av velmenende rådgivere på ungdomsskolen, nettopp fordi dette er det "letteste" språket. I tredjeklasse på skolen der jeg jobber opplever vi nå at nesten 1/3 av elevene er i ferd med å stryke i spansk eller ikke få vurdering. Vi setter dette i sammenheng med at det er et språk som blir valgt av elever som ser etter det "lettvinte".
Spansk er et språk som har en ganske annerledes grammatikk enn norsk. Blant annet har det personbøying av verb, og to preteritumsformer der vi på norsk kun har én. Verbtider/f ormer som i norsk blir uttrykt ved hjelp av hjelpeverb, som konjunktiv, futurum og kondisjonalis, har sin egen bøying på spansk.
Det er mange ord som kommer fra latin og ligner både norske og engelske ord, men vi opplever at de elevene som sliter med språk ikke klarer å se denne sammenhengen. Uttalen er dog ikke så vanskelig som den franske, den ligger nærmere opp mot skriftspråket.
Spansk har ikke kasus, noe som er en enorm fordel.. Og for å se det fra den positive siden, så kan man klare seg helskinnet gjennom skolen uten å beherske alle verbtidene, for eksempel.
Jeg vil absolutt ikke avskrekke sønnen din fra å velge spansk, men det er et fag der det er uhyre viktig å jobbe fra starten av med gloser og grammatikk. Kan man ikke det mest grunnleggende, faller alt sammen.
Og det gjelder jo i grunnen alle språkfag. Det er utrolig vanskelig å få elevene til å forstå at det er DE som må gjøre arbeidet med å lære språket. Læreren kan bare legge til rette, ikke gjøre selve læringsarbeidet. Og læringsarbeidet må starte umiddelbart. I noen fag jobber man med isolerte tema, og når et tema er ferdig legger man det bort og går videre. Sånn er det ikke i språkfagene. Når man har lært noe nytt, tar man det med seg videre og det forventes at man behersker det fra da av.
Jeg har selv hatt tysk på skolen, men jeg er TOTALT ubrukelig som leksehjelper.
Så godt sitter det språket.......
Men det var jo nærmest frivillig tvang også da, og interessen var vel heller laber.
Jeg innrømmer at jeg heller fortsatt mot spansk, side det er et språk han i større grad kan få litt bruk for.
Men til syvende og sist er det jo hans valg.
At spansk ikke er lett er jeg klar over, ingen språk er det i starten.
Skulle nesten hatt god kontakt med svigerfar nå, for han bor i Spania.
Men han erjo på besøk i Norge titt og ofte (har vi fått høre i allefall...)
Men alle tips mottas med takk og det blir lest og tatt med i vurderingen.
Jeg skal bruke helgen til å prate med han, for til fredagen som kommer skl han levere lappen om hva han vil ha.
Rettskriving vil han nok ha problemer med uansett språk, han har jo problemene i norsk også.
Men har da krav på å få bruke pc med retteprogram på prøver, noe som vil forenkle det litt for han (i allefall i norsk).
Men hvordan løser man det når det gjelder fremmedspråk?
Man kan vel ikke kreve det samme der?
Blir jo fult kræsj det er egentlig om han kan få det i norsk pga skrivevansker og ikke i fremmedspråk.
Eller i søknaden om PC ligger programmet LingSpeak med i søknaden, så det vil jo si at han skal kunne få tekstbehandlingsprogram i engelsk......
Ja, sånn er det i fremmedspråk også, pc er tillatt på prøver hvis man har søkt om det på bakgrunn av dysleksi o.l.
En eller annen tilknytning til språket (mulighet for ferieturer til Spania f.eks.) er såklart en enorm fordel. Da oppleves språket både mer nyttig og mer levende. De elevene mine som sliter med grammatikken kan likevel oversette menyen for foreldra sine når de er på restaurant i Spania, og det gir såklart en følelse av mestring.
Spansk gramatikk er vanskeligere enn man tror, særlig de to preteritumsformene. Samtidig, hvis man først lærer seg reglene for uttale er det ikke så mange unntak. Det er jo en fordel. Har han absolutt ingen formening selv om hva han vil?
Hadde jeg hatt lese- og skriveproblemer, har jeg nok valgt fordyping i norsk eller engelsk. Alle de tre fremmedspråkene er jo vanskelige på sitt vis. Mye tegnsetting og "Ukjente" bokstaver både i fransk og spansk og en temmelig intrikat grammatikk i tysk.
Han trenger ikke fremmedspråk om han kun skal ha generell studiekompetanse.
Bauche er tilhenger av yrkesrettet vgs + påbyggingsår for skoleleie skoleelever iallefall
Min lilllebror fikk det velmente rådet om å ta spansk på videregående ( han hadde ikke språk på u.skole), med det resultat at han strøk, og ikke fikk studiekompetanse.
Selv hadde jeg fransk, det samme hadde den andre broren min, og det har gått helt greit.
Jeg tror det er viktig at han velger det han vil, språk er uansett mye jobbing pga. gramatikk etc. så lettvint er det ikke uansett hvilket språk man velger.
Forøvrig ville jeg gått inn for å fått programvaren "drillpro" som tilleggsprogramvare for å øke lese- og skriveferdigehetene. Et flott program for å få automatisert ord. Dette kan det jo være at skole har altså...det er iallefall bra synes jeg. (NAV dekker det ikke)
Han må ha det hvis han skal gå ordinær studiespesialisering, men ikke på påbygging.
Det ser ut til at påbyggingsåret blir mye tøffere i de nye læreplanene (men vi har selvsagt ingen direkte erfaring enda siden det første kullet først kommer neste høst). Det er jo sannelig vanskelig nok allerede, med mange som ikke klarer å gjennomføre. Så jeg kommer til å være mer tilbakeholden med å anbefale dette løpet fra nå av. :(
Handel og kontor forsvant med Reform 94, det. Systemet i R94 med tanke på studiekompetanse og fremmedspråk er nesten likt det nye som jeg skisserer over, bare med litt andre navn på studieretningene og faktisk litt strengere krav til fremmedspråk på vanlig allmennfag. :)
Jeg underviser i fransk og engelsk, er ellers språkforsker, og taler også tysk og spansk.
Skriver under på, at det er en myte at spansk er nemmere enn fransk. Faktisk er språkene nært beslektet.
Vil råde deg til å følge rådene til Stompa og Gremli, og anbefale din sønn tysk. Mange elever gir rett og slett veldig fort opp i fransken, fordi de "ikke skjønner noe som helst av noen ting".
Det eneste store pluss ved spansk (ihvertfall her hvor jeg jobber) er, at det er unge, hyggelige lærere, med flere modersmålstalere. Fransk- og tysklærere er sure og gråhårete, og venter bare på å kunne pensionere seg.
Hvis han har skrivevansker ville jeg i utgangspunktet foreslått at han fordyper seg i ett av de språkene han allerede kan, helst engelsk. Dette fordi han da kan bli skikkelig god i engelsk, i stedet for å bli bare halvgod i både engelsk og ett språk til.
Når det gjelder valg av språk så vet jeg lite om spansk. Tysk er av mange oppfattet som et litt "matematisk" språk, som de som er gode i matematikk lett blir gode i, mens fransk er langt mer "språklig". Har han sansen for matematikk, men litt skriveproblemer, ville jeg anbefalt tysk foran fransk i alle fall, dersom han skal ha et språk til. Men primært ville jeg anbefalt han å ta fordypning i engelsk.
Vi har sett litt på fordypning i engelsk, men når det gjelder videre valg av skolegang så blir valget han tar nå avgjørende.
For han ville ok fordypning i engelsk være bra på mange måter, men ikke om det fører til at han må ta et helt nytt fremedspråk på vidregående.
(må jo satse på at han skal gå videre på skole)
Om det bare er yrkesrettet vidregående som gir "fritak" for et nytt fremmedspråk så stiller jeg veldig tvilende ti at fordypning vil være tingen.
Da vil han jo slippe "billgere" unna om han velger et fremmedspråk og velger en ikke yrkesrettet utdannelse.
Må bare spesifisere at jeg ikke anbefaler tysk, som Muad dib skriver. Det jeg gjør er det som ble etterspurt, nemlig å komme med råd mht språket jeg selv kjenner til. Hvis han er klar for å følge opp spansken, og også får god støtte hjemmefra, ser jeg ingen grunn til å ikke velge spansk hvis han uansett må ha språk på videregående.
Jeg ville gått for fordypning i engelsk. Gi ham en god mulighet til å oppnå god mestring på ungdomsskolen og heller være godt ajour med fagene når han begynner på videregående.
Det er ikke så ille å ta c-språk på videregående - man er da eldre og litt mer motivert for å jobbe med fagene (om han velger studiespesialisering da!)
Lykke til - lån/kjøp engelske bøker - få ham til å lese så mye som mulig. Er ikke så farlig om han ikke skjønner alt!
Jeg er fransklærer på ungdomsskolen og vet at de mindre teroretiske elevene oftest velger norsk eller engelsk fordypning fordi de behersker dette litt fra før. Men dette fører ofte til svært bråkete klasser med lite motiverte elever. Generelt sett kan man si at tilvalgsspråkene har lite motiverte elever da...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.