Vi er på jakt etter ny bil. Vår 1999-modell Plymouth er blitt ganske utdatert selv om den fortsatt er en god bil å kjøre. Det er sikkerhet og teknologi som er utdatert føler vi.
Til nå leder Mitsubishi Outlander men vi har ikke sett så veldig nøye på noen andre ennå.
Under vurdering:
Ford Kuga - egentlig hørt veldig lite om den
Mitsubishi AXS - for liten til å dra campingvogn mente forhandleren og finnes ikke med automatkasse
WW Tiguan
Peugot 4008
Andre som vi har vurdert men synes er for dyre
BMW x3
Mercedes M-klasse
Audi Q5
Volvo XC60 - vennepar som har denne synes det er lite bagasjeplass
Krav:
-automat
-må kunne kjøre vogn
-helst ikke over 450'
-god plass i baksete (unger som er godt vant med plass ;) )
-fordel om det er mulig med 7-seter
-sikkerhet, men den er vel god på de aller fleste nye biler
Hva liker du best med din suv og hva skulle du gjerne ha hatt annerledes?
Vi har en Outlander, 2013-modell, med syv seter (som går i ett med gulvet om de ikke er i bruk), automatgir og 150 hk. Jeg digger den, og kommer faktisk ikke på noe jeg savner. Jeg synes det er fint å ha en stor bil, hvor man sitter høyt, samtidig som den er rask og lettvint å kjøre. Jeg synes de andre bilene vi prøvde (Ford Kuga, Kia Sportage og VW Tiguan) var gode biler, men bagasjeplassen var vesentlig mindre enn i Outlanderen.
Vi har Volvo XC60 og er strålende fornøyd på 4.året. Kjempegod plass til barna, også til tre av dem i baksetet og mer enn nok bagasjeromsplass for dem som er ferdig med to barnevogner og reiseseng på tur. Vi har vært på 4 ukers reise med 5 i familien der vi skulle på kombinert fjelltur og badeferie, dvs vi pakket alt fra bikini til full ull- og Goretex/fjellskobekledning. Det var null problem, tok ikke med takboksen engang. Klarer man seg ikke med det bagasjerommet i livssituasjonen vi og dere befinner oss i er man enten elendig på pakking eller har tatt med seg for mye :nemlig:
Campingvogn går sikkert glimrende, vi har i alle fall intet problem med å dra på vår 20 fots båt på henger.
Veldig bra på vinterføre og god å kjøre generelt.
Hvit lekker Audi Q5 quattro. :hjerter: Elsker den. Litt liten bagasjeplass, tidligere hadde jeg Skoda Superb, så jeg er bortskjemt med mye plass. Audien er veldig stille, god komfort og gode kjøreegenskaper. Og ikke minst lekker!
Jeg har ikke, men har prøvekjørt nesten alle på lista di. Vhar regnet og lurt i en evighet på bilkjøp.
Rent økonomisk er Outlander det mest fornuftige kjøpet. Jeg synes den er døll å kjøre og har mye støy. Men, den er romslig både i kupéen og i bagasjerommet, kommer med syv seter og man får den utgven med alt av ekstrautstyr til rundt 460 000, med fem seter ligger de rundt 400 000. Og den er ikke noe kjipere enn tilsvarende biler fra andre asiatiske merker.
Jeg ville sett på Subaru Forrester om de tyske utgår. Vi prøvekjørte en Outback(crossoveren deres) og den var faktisk gøy å kjøre, masse futt og kjemperomslig(!). Rett og slett noe jeg kunne vurdert.
Vi kjøpte Mazda CX5 i fjor og er veldig fornøyde med den. Den kan ikke bli sjuseter, men bør kunne dekke alt det andre du er ute etter. Hvis du styrer klar av alt "stæsjet" og går for en enkel modell, er den også blant de aller rimeligste.
Vi har kjørt VW Tiguan i litt over to år. Storveis fornøyd! :jupp: Jeg kan i grunnen ikke komme på noe som er negativt. Barna har god plass bak og bagasjerommet rommer overraskende mye selv om det sies å være noe lite. Jeg sitter veldig godt i den bilen, både foran og bak. Den er meget god å kjøre, ligger stabilt på veien, er trygg og god, og den har det sportslige i behold. Vi har i tillegg glasstak, så det er neeeesten som å ha cab om sommeren. Elsk! :hjerter: Nei, jeg er beint ut bare veldig glad i den bilen altså og skal, så sant jeg kan velge, aldri ha noe annet enn tilsvarende (SUV) igjen.
Står litt og tripper, vurderer om vi skal avansere til en VW Touareg, men det er slettes ikke sikkert altså, det er helst bare til vurdering fordi en kjenning skal selge sin ganske nye av sorten. ;)
4008 er jo samme bilen som Mitsubishi ASX. I henhold til bruktverdi vil jeg tro at den som Mitsubishi vil kunne holde seg litt bedre enn som Peugeot eller Citroen.
Outlander er vel på en måte "den mest fornuftige". For dem som ellers nevner den her, skal man huske å skille mellom dagens modell og forrige modell. Nye modellen kom på markedet for ikke så mange månedene siden.
Kuga har jeg inntrykk av har blitt litt mer attraktiv når den oppdaterte modellen kom nå tidligere i år. Prismessig ble den vel da også litt bedre.
Ellers har man jo også Nissan X-Trail blant de litt større. Men i motsetning til Outlander er den ikke 7-seter.
Mazda CX-5 bør man vel i høyeste grad ta en titt på hvis man ellers vurderer 4008/ASX og Tiguan. CX-5 blir litt større enn disse. For min egen del hadde CX-5 trolig vært valget nå. Tror den blir litt større enn Kuga også.
Samtidig er vel ikke mange av bilene som nevnes som aktuelle noe større enn XC60.
Det skal vel være godt under 450 000 ut av butikken for CX-5 med omtrent høyeste utstyrsnivå, 4WD, 150hk diesel og automat. CX-5 har også ganske gode priser med 160hk bensinmotor.
Vi har hatt en Peugeot 5008 i snart 3 år, og vi er veldig fornøyd med den. Spesielt fornøyd er vi med at det faktisk er plass til 3 voksne personer ELLER 3 barneseter i 2. seterad. Og det er hauger av bagasjeplass når vi slår ned alle setene.
2.2-150hk-utgaven av ASX har samme tilhengervektgrense - 1400kg - som med den mindre dieselmotoren.
Til sammenligning kan en Tiguan med 140hk diesel ha 2200 kilo på kroken, så tillatt tilhengervekt handler om en del mer enn bare motoreffekten....
CX-5 med 150hk diesel kan ta 2000 kg på kroken.
Altså virker ASX egentlig til å være et ganske dårlig valg for dem som har tenkt å trekke vogn, med mindre man da ikke har en vogn som uansett har maksimal tillatt totalvekt på under 1400kg. Og er ikke så spesielt stor vogn før denne grensen nås (husk at det gjelder ikke vekten på vognen, med hva som er angitt som maksimal tillatt vekt for vognen med last - og det hjelper ikke om vognen er 1200kg, godkjent for 1500kg, og bare 100 kg med ting i - så lenge den er godkjent for mer er det denne maksimalvekten som gjelder). Har vel inntrykket av at skal du ha en vogn på mer enn 5 meter, så blir det raskt at bilen må være godkjent for mer enn 1400kg.
En del kjører også med hengere godkjent for f.eks. 1800 kg. Det kan imidlertid være at hengeren bare veier 600 kg og at de ikke laster mer enn 500 kg - så lenge hengeren i seg selv har lov til å veie opptil 1800 kg må bilen være godkjent for det (og man må naturligvis ha tilhørende sertifikat)
For en del biler vil man også kunne se at versjonen med automatgir kan trekke en del mindre enn med manuell.
Da har jeg brukt dagen på alle bilforetningenen i byen. Så langt er konklusjonen:
Mazda CX-5: overrasket positivt både når det gjelder størrelse, utseende og pris. Minus for lang leveringstid.
Opel Mocca: for liten, trang i baksetet og lite bagasjerom
Kia sportage: kjenner for lite til merket og skeptisk til salgsverdi, samt må ganske høyt opp i pris for å få automat.
Hundai i35: veldig lite overbevisende selger, han anbefalte heller Kia'en og skeptisk til salgsverdi her også.
VW Tiguan: Flink selger, veldig god pris på 2014 mod. 2 wd med masse utstyr.
Toyota RAV4: Nytt karosseri av året og mye større bagasjerom. I str. med Outlander, verdt å sjekke ut nærmere.
Skal prøvekjøre en Tiguan på torsdag. Kommer også til å prøvekjøre Outlander, CX-5 og RAV4.
Om Volvoen skal inn i bildet blir det ikke som ny bil, da må vi ned på noen år eldre bil.
Spørsmålet vi nå må avgjøre er om vi trenger 4wd og om vi må ha automat. Automat gjør at vi sannsynligvis må ha 4wd og dette fordyrer bilen med rundt 80-100'.
Er det verdt det? Vi kjører bare på "vanlige" norske veier. Vi drar på campingtur en gang i året da kjører vi rundt 200 mil. På vinterstid kjører vi litt opp på fjellet men ikke mye, stort sett bare vanlige veier. Trenger vi da 4wd?
Vi hadde ikke 4wd før, men etter å ha fått det går vi ALDRI tilbake til en bil uten! Det er fantastisk å vite at man kommer seg frem overalt uansett føre.
Jeg synes automat er kjedelig, og særlig hos de "billigere" bilmerkene er de rett og slett ganske dårlig å kjøre med (hakkete, ekstra støy, må opp i høyt turtall før det skifter gir osv.).mPlusset, i følge de forhandlerene vi har snakket med, er gjensalgsverdien i.o.m. at stadig flere velger bil med automat (noe jeg virkelig ikke forstår).
Det beste automatgiret vi har fått i en bil vi prøvekjørte, var i en Mercedes. Det var nesten like bra som å gire selv.
Jeg hadde ikke brukt penger på en SUV uten firhjulstrekk. De bilene ser jeg egentlig ikke poenget med, om jeg skal være ærlig.
Om man vil ha tohjulsdrift, finnes det forresten mange gode stasjonsvogner som er både romsligere, rimeligere og bedre å kjøre enn nærsagt en hver SUV på markedet. Om man uansett ikke trenger hverken den ekstra bakkeklaringen eller firhjulsdriften, hadde jeg mye heller valgt en stasjonsvogn, rett og slett fordi kjørekomforten er bedre enn i en SUV.
Jeg blir også av dem som ikke ser poenget med å kjøpe denne typen bil uten å kjøpe med 4WD. Da hadde jeg nok helle ville ønsket en vanlig personbil.
Eller valgt en personbil med 4WD - f.eks. Skoda Octavia blir plassmessig bedre enn flere av modellene nevnt, og med den nye modellen som kom i salg nå for temmelig kort tid siden har bakseteplassen også blitt en del bedre enn tidligere. 610 liters bagasjerom setter den i klasse med store stasjonsvogner ellers.
Personlig hadde jeg prioritert 4WD framfor automatgir. Hadde jeg derimot vært av dem som ofte stod å stanget i kø er det ingen tvil om at automatgir hadde stått høyt på prioriteringslista.
Bare for å krangle med deg, så står det ikke noe sted i HI at 4WD er et must. Det er godt mulig at alle de nevnte bilene har det, men sånt vet jo ikke jeg.
Det jeg vet er at flere av de bilene slett ikke er særlig romslige i baksetet. moren min har ASX og jeg synes den er skikkelig trang. Men det kommer nok også litt an på hva man sammenligner med.
Dette er sant. Og stort bagasjerom betyr ikke nødvendigvis stor plass i baksetet. Både i den nye Octaviaen og den nye Ford Kuga synes jeg baksetet var beint ut trangt og ikke beregnet for at voksne skulle kunne sitte der.
ASX er uaktuell for den kan vi ikke dra vogn med. Akkurat nå har vi en Tiguan på lån til i mrg. og er veldig fornøyd med den så langt. På mandag skal vi prøvekjøre Mazda cx-5. Det blir nok sannsynligvis den som kommer best ut av egen test vi går for. Prismessig er Tiguan litt dyrere men der er det større mulighet for å kjøpe brukt, type 2012-2013 modell.
Absolutt en bil å merke seg. Samtidig går tilhengervektegenskapene noe ned her hvis man skal ha bil med automatgir. 1600 kg blir vel i grenseland av hva man vil anbefale for noen som har campingvogn, kontra en del av konkurrentene som tar 2000 kg. Det er en del vogner selv på 5 meter som har tillatt totalvekt på 1600 kg eller mer. Skal man evt. bytte vogn ønsker man jo også å ha en bil som ikke setter begrensningene.
Det ligger for så vidt en del CX-5-er også uten fra 2012...
Litt avhengig av hvor man bor kan det også være greit å sjekke Finn for nye CX-5-er hos forhandlere. Det var i hvert fall tidligere når jeg sjekket en del som hadde biler inne - gjerne litt mindre forhandlere utenfor de store byene, men i noen tilfeller trengte det nødvendigvis ikke være så langt å kjøre... F.eks. når jeg sjekket tidligere i år var det en forhandler på Gran som satt med flere biler inne, mens skulle man ha en slik bil i Oslo var det nok en del måneder å vente. men så kommer det jo an på hva man ønsker av farge og utstyr...
Tiguan, 2008-modell som jeg har hatt siden den var baby ;) Fornøyd med plass både foran og bak, den er en drøm å kjøre, sprek (2.0 diesel) og er rett og slett familiens fjellgeit med sin 4.hjulstrekk. Ikke hatt noe trøbbel med den heller. Mannen kjører Volvo v70, og når jeg låner den føles det som om jeg sitter på asfalten og kjører i forhold, med dertil følelse av å ha dårlig sikt.
Var forresten en tur til Århus denne uken, med tre tenåringer i bilen. De er både langbeinte og trenger plass til spillmaskiner, energidrikker, puter og albueplass. Bilen bestod testen med glans!
Det er ikke mange på finn som oppfyller våre krav. Og de som ligger der er ganske dyre i forhold til nybil. Må kanskje søke litt på forhandlere for å se om de kan ha inne. De legger sikkert ikke nybilene ut på finn.no?
Så må jeg si at Tiguanen var veldig grei å gå inn og ut av for meg med hofteproblemer. Det er også mye av grunnen til at vi kjøper automat at jeg skal kunne kjøre den i dårlige perioder. Så der utgår KIA også med tanke på hengervekt på automat.
De la ut biler som de ventet inn. Det er kanskje en viss kvotering mellom forhandlere slik at ikke små forhandlere skal få ekstremt lang leveringstid når større forhandlere har et stort antall bilder i bestilling.
De var også demobiler for salg. Foreløpig kanskje litt tidlig på året for demobiler, men ganske tidlig på høsten at en del starter å forberede at de får inn demo på 2014-modell med annet ustyr og små oppdateringer.
Tja, sprek er vel ikke det jeg vil kalle Tiguanen. Det er vel det eneste vi har å utsette på den. Den mangler "sparket", feks ved forbikjøringer. Noen ekstra hester hadde helt klart gjort seg.
Vi har Honda CR-V, veldig fornøyde. :nemlig: God plass, har to barneseter festet med isofix, og fortsatt plass til 12-åringen mellom setene selv om det er litt trangt for lengre turer. Helt grei bagasjeplass for en helgetur eller heavy shopping (til bilferier har vi Ford S-max).
Minste dieselen i Tiguan nå for tiden er 110hk. Den brukes på modellene med 2WD. Går man får 4WD må man også opp på 140hk, hvilket gir en del ekstra avgiftskroner ja.
Samtidig - hvis man går fra (suge)bensinbil til diesel er det litt tilvenning kanskje - blant annet til å ikke ligge så lavt turtallsmessig at ikke turboen får jobbet hvis man er i en situasjon der man trenger akselerasjon - samtidig ikke for høyt turtall slik at man "mister dreiemomentet" . Jeg må si at jeg med 105hk i en bil som veier omtrent det samme som Tiguan egentlig ikke føler at jeg mangler noe - annet enn når jeg trekker tung henger.
Vår er vel 140 HK, så vidt jeg vet, men synes den er treg åkke som. Det skjer liksom ikke noe når man tråkker til. Den trenger tid på å finne ut at her er det ønskelig at noe skjer.
Men den fungerer bra til normal kjøring, for all del. Det er på forbikjøring jeg savner sparket. Jeg er nok dessverre bortskjemt med endel spreke biler som skyter fart bare man tenker på å trå på gassen :P
Vane har helt sikkert mye å si :) Jeg tenkte faktisk ikke over at Tiguanen var spretten før mannen min kommenterte det i sammenligning med Volvoen vår. Den er fryktelig tung og treig!
IIHS har ellers kommet med noen nye kollisjonstester (som er noe mer omfattende enn EuroNCAP sine). Her blir det flere av de mindre SUV-ene som feiler egentlig på krasjtesten med delvis overlapp. Tiguan og CX-5 kommer ut med "Moderat"-rating, mens RAV4 kommer ut som "Poor". RAV4 går her på linje med flere andre Toyota-er som har feilet fullstendig i kollisjonstestene på disse områdene. Kia Sportage/Huyndai ix35 og Ford Kuga blir også dømt som "poor".
Volvo XC60 kommer - ikke overraskende med tanke på tidligere resultater for S60/V60 - ut med toppscore på dette området.
Kuga og Tiguan er jo ellers biler som begynner å bli 5-6 år gamle i konstruksjon nå, mens en del av de andre er jo nyere - RAV4 er jo helt ny, mens CX5 blir jo temmelig ny.