Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)


#2

Polyanna sa for siden:

For noe bullshit. Jeg gjorde dette hurtigere etter hvert som jeg fikk dreisen på det. Derfor ble jeg raskere mot slutten, når kategoriene var standardiserte.

Altså, jeg tror det er mye i hypotesen (alle husker vel historien om legens sønn som blir sterkt skadet og havner på sykehuset og mange etablerte feminister har gått fem på den), men denne testen er ikke satt opp på en måte som beviser det.


#3

Pelle sa for siden:

Jeg er også litt her, samt at jeg har drukket et glass vin, noe som definitivt påvirker konsentrasjonsevnen. Likevel var det merkbart vanskeligere synes jeg, når humanoria var blandet med maskuline ord. Dog skal det også sies at jeg ikke er helt oppdattert på hva som er å anse som vitenskap og hva som er humanoria, så noe ville sikkert blit feil uansett.


#4

Einhyrningur sa for siden:

Svak fordom mot at menn og arbeid hørte sammen, men jeg tror at om man hadde byttet rekkefølge på utføringen av testen ville det vært motsatt. Jeg er av typen som sliter når man bytter taster uansett hva det handler om, det første vil alltid ligge nærest å trykke.


#5

Teofelia sa for siden:

Faktum er at bevissthet om kjønnsstereotypier påvirker resultatene våre.

Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.

På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...

Hvis noen ha hørt om denne undersøkelsen og har link, så tips meg gjerne.


#6

Tjorven sa for siden:

Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?

Jeg har alltid vært god i matte. Jeg har aldri tenkt på at dette er "på tross av mitt kjønn". Jeg har ikke vært like god i de andre naturfagene som kjemi, fysikk osv. Men jeg har alltid tenkt at årsaken til det er at jeg ikke synes det er så interessant, ikke at jeg har feil kjønn.

Det skal sies at jeg har hatt en oppvekst sterkt preget av foreldre (særlig en far) som har hatt et enormt fokus på kjønn. Eller snarere tvert imot: et enormt fokus på at ting ikke er kjønnsinndelt. Så når jeg var så flink i matte, så var det støtte på at jeg var god i matte akkurat som pappa og bestemor. Og overhodet ikke noe fokus på at jeg var flink i matte "selv om" jeg var jente. Når noen forsøkte å antyde noe rundt dette ble det veldig snart stille.


#7

gajamor sa for siden:

Jeg syns det var en morsom test, klart at fordommene våre slår inn når vi skal bestemme kjapt hva som hører hjemme hvor. Jeg har tydeligvis mest problemer med å plassere språk i humaniora, det er jo så mye matematikk i det.


#8

Veronal sa for siden:

Jeg har en mellomsterk fordom om at jenter og vitenskap henger sammen (og gutter og humaniora).


#9

Tjorven sa for siden:

Jeg tok testen og havnet helt midt på. Det er rett og slett mulig at pappas oppdragelse har lykkes.


#10

Teofelia sa for siden:

Det er selvsagt ikke slik at alle reagerer på dette, og det er ganske sikkert resutater man bare kan observere på et større antall personer og ikke på individnivå.

Men det er hevet over en hver tvil at troen på egne resultat påvirker det faktiske resultatet, ja. Hvis noen eksplisitt og på overbevisende måte sier at "Dette er vanskelig for kvinner", så er det helt sikkert at kvinner vil gjøre det dårligere enn de ville gjort om de ikke hadde blitt fortalt det. (Det samme gjelder selvsagt også for menn.)

Et annet interessant eksperiment jeg ble presentert for (har ikke kilder her heller, men det hørte jeg om fra vedkommende som hadde utført eksperimentet) var igjen basert på to typer matematikktester: en gruppe personer, uten spesiell baksgrunn i matematikk, ble bedt om å ta en matematikktest. Testene ble rettet, og deretter fikk deltagerne beskjed om hvorvidt de hadde scoret bedre eller dårligere enn gjennomsnittet. Poenget var bare at de ikke fikk de riktige resultatene. Det som egentlig ble gjort var et testene ble rettet og loggført, og deretter ble deltagerne delt i to grupper, helt tilfeldig. Den ene gruppen (bedre-gruppen) fikk beskjed om at de scoret over snittet, den andre gruppen (dårligere-gruppen) fikk beskjed om at de scoret under snittet, helt uavhengig av hvordan de egentlig hadde gjort det. Deretter fikk alle sammen en ny mattetest de skulle gjennomføre. Nesten helt konsekvent fikk da deltagerne i bedre-gruppen bedre score enn de hadde fått på den første testen, mens deltagerne i dårligere-gruppen scoret dårligere enn på den første testen.

Og bare tenk på hvordan slikt kan påvirke ungene våre, hvis vi forteller jentene at "fysikk er jo ganske vanskelig" eller guttene at "jentene er jo ofte bedre i norsk og engelsk".


#11

Teofelia sa for siden:

Nå husket jeg endelig kilden til det første eksperimentet om å oppgi kjønn på matteprøven. Det var noe jeg hørte Sheryl Sandberg si i et intervju, og hun nevner det også i den siste boken sin, Lean in: Women, work and the will to lead, som jeg for øvrig kan anbefale varmt.


#12

Tjorven sa for siden:

Det er nettopp denne typen utsagn mine foreldre forsøkte å lære oss at var helt teite. Og akkurat det forsøker jeg å videreføre til egne barn også.

Knerten er fryktelig flink med tall. Når han får skryt for dette, så er det fordi HAN er flink med tall ikke fordi han er en gutt. Snuppa er også god i matte (selv om broren er langt flinkere på tross av aldersforskjellen), og skrytet går på henne og ikke at hun er god på dette på tross av kjønn.

Men det er veldig interessant å lese. Jeg hadde en del om dette da jeg studerte (forventningsstyring av arbeidstakere/kunder), og det er noe jeg er ganske bevisst på.


#13

Effie sa for siden:

Til lykke! Du har ingen fordomme i forhold til at forbinde videnskab og humaniora med hverken mænd eller kvinder.

Midt på, og samme oppdragelse som Tjorven. Då er det bevist at det funker. :nemlig:


#14

Teofelia sa for siden:

Det er ikke bare foreldres uttalelser som ligger til grunn her. Jeg møter faktisk stadig vekk jenter (i 20-åra) som forteller meg at de hadde en lærer i ungdomskolen eller videregående, som sa rett ut at "jenter er ikke flinke nok i matematikk/fysikk/realfag". I 2013. :gal:

#15

Kanina sa for siden:

Her er en liste over noen referanser jeg fant, fra en gruppe som kaller seg reduce stereotype threat. Du finner sikkert den du leter etter eller tilsvarende, blant dem. :jupp: reducingstereotypethreat.org/bibliography.html (Disclaimer: jeg har søkt opp referansene)


#16

Kanina sa for siden:

..og du hadde visst funnet svaret du lette etter likevel. :o


#17

Katta sa for siden:

Professorer på medisinske faktultet lirer også av seg fraser om at jenter har vanskelig for konstruksjon, fysikk, mekanikk se ting i 3d etc. Så jeg tror nok at det hører med til ting som er greit å si. Og dette er menn som har tilgang på de jentene som har gjort det best i disse fagene på videregående.

Og når man snakker med andre foreldre hører man ofte utsagn som "hun er jo så opptatt av å gjøre det pent og er veldig skoleflink/gjør seg flid med leksene. Men hun er jo jente da, jeg forventer ikke det samme av han der nikker mot lillebror", så skoleforventninger knyttet opp mot kjønn er det helt klart. Jeg lurer på ved hvilken alder dette med jenter og tall gjør seg gjeldende som holdninger, det er ikke de første årene tror jeg.

Noe annet som er interessant er om prøvene kan bedømmes ulikt ut fra hva sensor vet om kjønn eller om de er helt idiotsikre i så måte. Det er jo endel forskning som tyder på at objektiv bedømmelse ikke finnes.


#18

Tjorven sa for siden:

Sånne lærere har jeg vært forskånet for.

Jeg husker at en av professorene våre på NHH kom med flåsete kommentarer om "blondinene på første rad som tok spesialisering i finans". Det var ikke så mange som gjorde det. Jeg var forresten ikke en av de blondinene. Jeg tok verken finans eller er blond.


#19

Teofelia sa for siden:

Å, supert! Mange takk. :)

#20

Tjorven sa for siden:

Jeg kan finne på å si noe som dette, men med unntak av "hun er jo jente". Hun er bare en langt mer ordentlig og nøyaktig person enn den ganske vimete lillebroren. Men jeg ser på dette som forskjeller i personligheten, ikke som en kjønnsting.


#21

Katta sa for siden:

Nå tok jeg testen i HI. Jeg hadde 1 feilpunch og fikk ut at jeg har en fordom for at menn og arbeid hører sammen. :knegg: Jeg tror den testen overtolker litt.


#22

C.D sa for siden:

Men er det feiltrykk som avgjør da?
Jeg forstod det slik at det er reaksjonsevnen som avgjør hvor man havner.


#23

C.D sa for siden:

Jeg er forøvrig litt forutinntatt, sier testen.
Har lyst til å være nøytral, men jeg tror nok egentlig at det stemmer.


#24

emm sa for siden:

Desto lenger ut i testen jeg kom, desto mer surret jeg. Mulig dysleksien spiller inn, jeg fikk i alle fall resultatet: Du har en middelstærk fordom om at videnskab og kvinder hører sammen. Og at humaniora hører sammen med mænd.
Og jeg tror egentlig jeg ligger mer mot midten.


#25

frukt sa for siden:

Du har en svag fordom om at arbejde og mænd hører sammen. Og at familie og kvinder hører sammen.

Gjort med en sovende og en diende baby på fanget ... Ikke så rart at jeg fikk det resultatet kanskje.


#26

Katta sa for siden:

Jeg kan også si det sånn, men det er det å henge det på kjønn jeg reagerer på i så måte. Ikke å påpeke forskjell mellom søsken.


#27

him sa for siden:

Det er tiden du bruker som er utslagsgivende. (Tanken er at du må gjøre en bevisst vurdering for å koble sammen kvinner og ... ehe ... hva er samlebetegnelsen? Og menn og samfunnsfag(?))

Jeg fikk litt fordommer, kom på første markør til venstre for meg.


#28

Katta sa for siden:

Ah. Da hadde det vært smartere å ikke ta testen på et tidspunkt med endel avbrytelser.


#29

him sa for siden:

Det var spesielt en jeg hadde problemer med og det var biologi. I følge testen skulle denne kobles sammen med menn, men da jeg gikk på ingeniørhøyskolen var nesten alle bioingeniørene kvinner, så her trykket jeg konsekvent feil - mulig det var min veldig kraftige fordom om at alle bioingeniører er kvinner, som berget meg til å være litt fordomsfull. Ser det ofte i jobben også, den ene feilen slår den andre i hjel. :humre:


#30

Taien sa for siden:

Jeg trykket også mye feil på den der...det til tross for at min MANN utdanner seg til bioingeniør nå. :knegg:
Jeg er forresten helt nøytral. Havnet på midten, som jeg trodde.


#31

Tjorven sa for siden:

Jeg fikk ikke opp noe spørsmål om biologi, jeg.


#32

gajamor sa for siden:

Er det to forskjellige tester her? Den jeg tok handlet om vitenskap og humaniora, men jeg ser at noen her snakker om arbeid og familie?


#33

gajamor sa for siden:

Filosofer er mannlige i mitt hode. Biologer, geologer og kjemikere er kvinner. Og så er språk, som tidligere nevnt, i samme kategori som matematikk. Men en ting som nok også slo ut var at når jeg fikk opp mor og sønn rett etter hverandre, havnet de på samme tast.


#34

Tjorven sa for siden:

Min handlet om arbeid og familie.


#35

Miromurr sa for siden:

Min handlet om arbeid og familie, og jeg havnet litt til venstre på nøytralblokka. Det ble endel feiltrykking på slutten, da hadde jeg jo først øvet inn at hannkjønn og familie hørte sammen like før, det ble litt krøll da de snudde på det.


#36

Miromurr sa for siden:

Jaja, og en middelssterk fordom om at kvinner og vitenskap hører sammen, og menn og humaniora. Mulig det har noe for seg forsåvidt.


#37

ming sa for siden:

Jeg havnet midt på. Jeg syns det er uhyre viktig å innprente både egne barn og elevene mine at kjønn ikke påvirker evnene og mulighetene deres her i verden.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.