Vi har fått fiberkabel i hus og skal si opp bredbåndet vi har fra telenor. Men vi har også fasttelefon fra telenor og jeg er usikker på om vi skal si opp denne i samme slengen eller overføre nummeret til IP-telefon hos leverandøren av fiberkabel.
Vi voksne har begge mobiler med fri bruk av ringeminutter og sms. Storesøster har en mobil med kontantkort som hun kan bruke. IP-telefon som vi tilbys igjennom fiber koster nesten 200 kroner i måneden og da må vi fortsatt betale ekstra for samtaler til mobiltelefoner. Så jeg syns det ble litt vel dyrt for noe vi bruker lite.
Hva brukes fasttelefonen til i dag, som ikke en mobiltelefon kan brukes til?
Vi har en mobiltelefon med kontantkort liggende hjemme. Ingen fastpris, og gratis å ringe til meg og mannen siden vi har samme operatør, mener jeg. På den måten kan vi ringe hjem eller ungene kan ringe oss, hvis vi er avgårde og det skulle være noe.
Jeg har fasttelefon. Barnas far bor et godt stykke unna, så da kan de snakke lenge med ham når de/han ønsker det. Vil ikke at de skal snakke så lenge i mobil. Det er vel stort sett for hans del at vi har den.
Jeg har ikke hatt fasttelefon siden jeg flyttet hit for 3 år siden. Ungenes far bor også langt unna, men de snakker veldig sjelden lenge med faren, det er som oftest et slit å få dem til å snakke med han i det hele tatt.
Vi har ikke fasttelefon. Ungene har hver sin mobiltelefon med kontantkort som de kan ringe fra hvis de kommer hjem før oss. Det koster veldig, veldig mye mindre enn 200 kroner i måneden.
Knertens telefon er fyllt opp en eneste gang. Han driver og lærer seg hvordan den fungerer. Snuppas telefon har vi lagt inn noen hundrelapper ved et par-tre anledninger på to år. Hun ringer bittelitt og tekster noen av vennene sine. Så utgiftene er nesten neglisjerbare. Vi har kjøpt skikkelig billigtelefoner til dem begge så det ikke er noen krise hvis de forsvinner.
Vi sa opp abbonementet på fasttelefon da yngste fikk mobil. Har ikke savnet det. :) (Vil anbefale dere å si opp - hvis dere angrer kan dere jo bare tegne ett nytt abonement)
Jeg var utrolig sær på å beholde fasttelefonen. Måtte jo liksom ha den.
Så gikk basen til trådløstelefonen vår dukken, og jeg oppdaget raskt at en mobil faktisk gjør akkurat samme jobben, bare mye mer praktisk. Så savnet var ikke stort.
Det gikk riktignok et par år før vi rotet oss til å si opp, for vi hadde boligalarmen tilkoblet telefonlinjen. Men nå er det fikset, og vi er kvitt fasttelefon for godt. En god del penger spart pr mnd.
Da tror jeg at vi sier det opp jeg. Jeg har jo en billig mobil liggende i skapet som vi evt. kan kjøpe et kontantkort til dersom vi får bruk for å ha en liggende. Men enn så lenge er det kun storesøster som blir noe hjemme alene og hun har jo som sagt mobil allerede.
Hvilken fiberleverandør er det snakk om? Altibox-partnerne har det slik at hvis du har bredbånd og tv, så får man vel telefonien uten månedsavgift.
Selv har vi telefoni via fiberleverandøren. Er mer en backup-løsning - f.eks. jentungen husker ikke alltid å slå lyden på telefonen når hun kommer hjem fra skolen.
Har ikke hatt på mange år, og ikke savnet det heller :)
millact: hvorfor ikke bruke handsfree? Regner med det er stråling du tenker på? Vi passer på at barna bruekr handsfree hvis de skal ha litt lengre samtaler med mobil.
Samme her.
Minsten overtok den gamle etter eldstemann nå i sommer og har kontantkortabb. Så da sa vi opp fasttelefonabb. Han bruker den ikke noe, den ligger mest på ladestasjonen og det hender han ringer en av oss om vi er ute. Litt for å øve seg på å slå opp i telefonen sin.
Men dere har wifi hjemme? Da kan dere bruke viber eller skype hvis pappa også er på wifi-nett. Ungene bruker kun mobil eller Ipad m/høretelefoner.
Er man på reise er Viber-appen helt genial da mange steder har fri wifi. De fleste vennene til ungene har Viber, og flere av mine begynner å få denne nå, så telefonregningene til ungene er minimale.
Vi har ikke hatt fasttelefon på noen år, eneste som ringte på den var telefonselgere.
Vi bor sentralt i tettbygd strøk omtrent på Oslogrensa, men har så dårlig mobildekning i huset at vi måtte gå til det skrittet å installere fasttelefon (ip) for noen måneder siden. :sjokk:
Vi må ha fasttelefon pga brannvarslingssystem i fjøset (og våningshus).
Nå bor vi i samme hus som svigers (som nærmer seg 70), så de har den vanlige fasttelefonen, mens vi har fasttelefon fra IPLink der vi kun betaler for ringing, ingen fast avgift pr. mnd.. Ei typisk tlf.regning er på mellom 3 og 12 kr!
Vi kommer nok til å kutte den når minsten får mobil om et par år.
Vi har en fasttelefon som bare står der og aldri brukes. Idiotisk. Skal sies opp. Men jeg har ei venninne som kun ringer fasttelefon. Kutter jeg den, ringer hun ikke. :)
Mine foreldre har. De er under 70 og har moderne mobiltelefoner. De bor på et sted med tett bebyggelse, men som har ustabil mobildekning. I følge dekningskartet er det supre forhold, men pga enkelte fjell og åskammer er det ikke optimal dekning i enkelte hus.
Hehe, nei, det er jeg ikke. Vi har planlagt å si opp abonnementet i flere år, nettopp fordi denne telefonen bare står der. Vi har bare ikke kommet så langt. Det er ofte i helgene og om kveldene vi kommer på at vi må få gjort det, og man må ringe(!) Telenor og gjøre det.
Vi har fasttelefon.
Vi bor i et stort boligområde, 5 min fra bykjernen i en "vanlig" norsk by på østlandet, og her er mobildekningen omtrent ikkeeksisterende.
Ligger telefonen i kjøkkenvinduet så får jeg sendt meldinger, mottak bryter etter maks 2 min.
Jeg blir skikkelig irritert på Telenor når de skryter av dekningen sin noen ganger, :sparke:
Vi har jobbet i mange år med å få opp mast her, men det er en langsom prosess. Mest frustrerende med dårlig dekning er jo om man får inn samtaler fra de som ringer fra sentralnummer, umulig eller vanskelig å få tak i de igjen. Også kan vi være et halvt døgn uten dekning om telefonen ligger på feil sted i huset.
Det var bare mamma og innpåslitne folk som ringte på vår fasttelefon (trodde vi hadde reservert oss mot tlfselgere..), så hver gang den ringte laget den bare bråk og vekket lillebror hvis vi ikke svarte :knegg:
Det eneste vi har savnet etter at vi droppet den, er å kunne få tak i barn som av og til er hjemme alene inntil en halvtime. Men nå har eldste fått egen mobil, så det er uhyre sjelden en problemstilling.
Vi har fasttelefon (via Get), og den brukes mye. Familie ringer dit mest, da er man ikke bundet opp til å ringe én av oss, men får den som svarer først. :knegg: Altså besteforeldre (og noen av dem prater lenge, hvis det er et poeng i forhold til mobilstråling). Vi bruker den også oss i mellom. Veldig greit når man er i butikken og den som er igjen gjemme har lagt igjen mobilen på nattbordet og ikke hører den. :o Kløver bruker den for å ringe oss når hun har kommet hjem fra skolen. Det kunne hun sikkert brukt mobil til, men nå har vi nå engang den fasttelefonen.
Jeg mener forresten ikke at noe av dette er argumenter for at andre burde skaffe seg fasttelefon, det er bare en forklaring på hvorfor vi fortsatt har vår. :o
Vi har kun ip-telefon, og den koster ingenting i mnd. www.phonzo.no/
Vi har Phonzo Cash, som er kontantkort ip-telefoni, og den har vi hatt i 4 år nå. Koster litt mer å ringe, men vi bruker den sjelden. Kun Knotten som evt. ringer og gir beskjed om at han er hjemme fra skolen.
Vi har veldig dårlig dekning, 1 mil fra Bergen sentrum :himle:, så det er greit å ha en backup.
Me har ip- telefon gjennom Altibox. Eg hadde nok ikkje hatt vanleg fasttelefon i dag, og heller kjørt mobil eller ip. No nytter me Altibox- app på mobilen, og ringer via ip- telefon i utlandet. Veldig greit, og sparer ein del på det.
Vi har IP-telefon. Jeg bruker konsekvent den når jeg er hjemme, mest fordi det er gratis, men også for å slippe mobilstråling i lang tid i strekk når jeg skal skravle lenge.
Jeg kjenner flere (unge) med fasttelefon. Flere av dem jobber hjemmefra og ringer derfor mye og det er billigere fra fasttelefon, andre vil generelt unngå unødig mobilstråling.
Fasttelefon blir ip-telefoni også for dem som har "tradisjonell fasttelefon". Med andre ord, de kutter ut de "gamle" telefonsentralene og kjører alt via internett. De som skal ha fasttelefon f.eks. via Telenor vil få en adapterboks.
For en del av dem som har "kritiske" behov vil man kunne ha telefoner som kan operere på to nett - mobilnettet og internett. Faller det ene ut, vil man fortsatt kunne bruke det andre. For dem som har mer kritisk bruk, bør også ha en failover som innebærer at alternative mobilnett også kan benyttes - f.eks. hvis Telenor faller ut, kan Netcom eller Network Norway fortsatt brukes.
Men for en del blir det nok større kostnader. Alterantivet ville nok ellers vært at prisene for fasttelefon ble skrudd opp kraftig, ettersom vedlikeholdsbehovet er ganske stort for et så omfattende nett og antall brukere reduseres i rekordfart. Svært mange bedrifter er for lest over på ip-telefoniløsninger de også.
Her i forrige uke var det problemer med mobilnettet. Vår trådløstelefon var fri for strøm. Kjekk sak da var at jeg kunne bruke Altibox sin Loop-app til å bruke mobilen som "fasttelefon".
Slik har får vi det også på jobb nå - vi kan bruke de vanlige telefonene som kontortelefon, eller bruke en app på mobiltelefonen for å motta og gjøre anrop fra kontornummeret...