Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Fasttelefon - IP-telefon vs "vanlig" analog linje, noen vesentlige ulemper?

#1

Miss Norway sa for siden:

Vi har fasttelefon. Vi bytter nå bredbåndsleverandør og får da bedre hastighet etc hvis vi velger pakkeløsning som også inkluderer fasttelefon. Jeg antar at det da er snakk om IP-løsning, og jeg husker vagt at noen har sagt at det er upraktisk?

Arbeidsgiver betaler uansett. Vi er avhengig av fasttelefon pga meget varierende mobildekningsforhold hjemme.


#2

torsk sa for siden:

Eneste jeg kommer på i farta er at IP-telefonen ikke funker ved strømbrudd.


#3

Ru sa for siden:

Og at den ryker med når nettet går, og det går oftere ved lynnedslag enn det ordinære telefonnettet.
:vetikke:

Jeg hadde lett som en plett gått for ip.


#4

gullet sa for siden:

Vi har ikke hatt noe trøbbel med overgangen til IP-telefon. Har Altiboks som leverandør.


#5

mrc sa for siden:

Har vel hatt ip-telefoni siden 2005 og ikke opplevd spesielle problemer egentlig. Eneste i starten med Telio og ruteren var NGT, var at hvis man brukte fildelingsnettverk kunne kvaliteten bli litt dårlig. En del leverandører i dag har dedikert båndbredde for ip-telefoni eller bedre tjenestekvalitetssikring i deres egne rutere.

Personlig har vi kun trådløs telefon, så den ville heller ikke fungert ved strømbrudd...

Ellers kommer jo Telenor til å legge ned fasttelefon, slik at fasttelefon fra dem i realiteten også blir ip-telefoni (bruker samme nett som de som har ADSL fra Telenor, evt. fiber hvis det er lagt fiber til boligen - men uansett, ip-basert blir det)


#6

Miss Norway sa for siden:

Takketakk, IP it is! :blomst:

Kan man beholde nummeret sitt forresten? Noen som vet?


#7

Sneglo sa for siden:

Det skal kunne overføres som ved mobilnr osv :)

Har ip tlf selv, hatt det siden 2006, og aldri hatt noe problem, selv om den ryker ved strømbrudd, ikke så ofte det skjer her hvertfall :)
Har ip tlf pga besteforeldrene mine skal få mulighet til å ringe meg uten at de må ringe til mobil. :)


#8

Katta sa for siden:

ip-telefon er en meget ustabil fornøyelse er vår erfaring. Men nå sier vi opp alt og er kun på mobilnettet. Som mange andre. Analogt nett blir vel uansett borte snart.


#9

mrc sa for siden:

Miss Norway, hvilken leverandør er det forresten snakk om?


#10

Agent Scully sa for siden:

Viken Fiber / Altibox. :svarer for Missa:


#11

Fresa78 sa for siden:

Jeg hadde tidligere IP via en ustabil ADSL linje og det fungerte stort sett greit. IP via fiber hadde jeg ikke bekymret meg for, det vil nok fungere utmerket.

Jeg har jobbet i et større firma hvor vi de siste årene kun nyttet IP, det har fungert utmerket. Her snakker vi om et firma med mer en 3000 arbeidstakere og med lokaliteter rundt om i hele landet.


#12

mrc sa for siden:

Har gode erfaringer i hvert fall med IP-telefoni via Altibox hos oss. Har hatt det i seks år og kan egentlig aldri huske at det var vært problemer. Har ikke blitt brukt kjempemye riktignok - i hvert fall ikke de tre siste årene. Den har også dedikert båndbredde slik at den påvirkes ikke av annen nett-trafikk.

Altibox har også en app som heter Loop, som gjør at man kan bruke mobiltelefonen som "klient" for deres ip-telefoni også. Hadde faktisk et tilfelle her hjemme for en uke siden hvor det var feil med mobilnettet, den trådløse hustelefonen var tom for strøm, men kunne ringe ut via Loop i stedet da ;)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.