Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Selvfølgelig er utdanning og skolepolitikk et viktig tema i valgkampen. Få yrkesgrupper blir kritisert i samme generaliserende trekk som lærere, som ofte dras frem som den største utfordringen for en bedre skole.
Jeg er ikke lærer selv men vet jeg ville ha satt svært lite pris på å tilhøre en yrkesgruppe som så til de grader skjæres under en kam. Jeg synes dette beskrives veldig godt i dette innlegget:
Jeg er lærer og kjenner meg igjen i det som beskrives i artikkelen. Noen ganger er det virkelig demotiverende å ha denne jobben, men heldigvis er det en elev eller to som veier opp det negative.
Signerer. Jeg er så lei av å høre om dårlige lærere som må videreutdannes for at det skal bli bra at jeg nesten har sluttet å følge valgkamp og lese aviser. Men elevene gjør det verdt det selv om yrkesstoltheten er smuldret opp for lenge siden.
Det gjøres utrolig mye bra i norsk skole, men det gjøres litt dårlig også. Det er for mange lærere som underviser i fag de ikke har kompetanse i, det syns jeg er et problem. Jeg syns også at de liksom-kreativ-praktiske-fagene er en skuffelse. Mine unger har i alle fall blitt kraftig undervurdert på den fronten. Vi snakket om gym her på forumet i går, men forming havner i samme bøtta. Jeg innser at jeg hadde fantastiske lærere i forming, for ungene mine har limt klesklyper til treplater opp i alt for høy alder. Jeg laget en krakk i femteklasse som fortsatt er i flittig bruk hjemme hos mine foreldre. Med skjulte skruer og alt som er. Jeg savner at ungene blir skikkelig utfordret her - det tror jeg hadde gjort skolehverdagen mye bedre og mer inspirerende for mange av de elevene som syns det er vanskelig å sitte på rompa. Og sånne som meg, som ikke syns det var vanskelig å sitte på rompa, men som stortrivdes i sløydsalen likevel. Og på formingsrommet, på musikkrommet, skolekjøkkenet og i gymsalen.
Det er et problem at mange lærere er for faglig svake i de tre basisfagene. Det må man bare ta innover seg. Det svikter fra litt utpå mellomtrinnet og oppover i ungdomsskolen. I matematikk f.eks., men også i fag som norsk. Det har vært en holdning i skolen om at alle kan undervise i norsk - det hører jo innunder allmennkunnskapen. Det tror jeg har bidratt til at faget har blitt så forferdelig for en del elever som det er. Tørt, kjedelig og uforståelig.
Det er på grunn av dette at alle roper om etterutdanning. Men, det gjelder jo ikke flesteparten av lærerne. Jeg syns man burde vært flinkere til å ta tak i de ikke-fungerende lærerne i skolen - sånn utover fra å utnevne dem til avdelingsledere og rådgivere - og heller løfte fram de som virker. For de fleste virker. Det er utrolig mange flinke lærere i skolen. Spør du en tilfeldig elev så vil eleven mest sannsynlig være ganske fornøyd. Spør du en tilfeldig elev om hva eleven ønsker fra læreren så er det å bli sett, at læreren er blid, ikke er nedlatende, og at læreren er forberedt. De trenger ikke lærere med doktorgrader, det tror jeg er et villspor fra høyres side - som mye annet i skolepolitikken deres.
Jeg tror hovedproblemet for norsk skole er politikere og skoleledere.
Alle de tingene du påpeker Darth handler jo ikke om lærerne som sådann, men om hvordan skolen velger å bruke lærerressursene, hvordan skolen er organisert og hvilke krav man setter til å få lov til å undervise i fag.
Og der tror jeg gjerne man har mye å hente. Jeg opplever at respekten for det å kunne faget skikkelig før man får lov til å undervise i det i flere tilfeller er borte. Lærere blir sett på som generalister som sikkert kan undervise i alt mulig. Og det er sikkert noe sannhet i det på småtrinnet, men etterhvert som fagene blir vanskeligere og mer kompliserte, jo mer krever det faktisk at læreren kan og forstår faget godt. Da funker spesialisert bedre enn generalister.
Men det ville krevd en helt annen planlegging av skoledagen. Da kunne man ikke basert seg på prinsippet om en klasse=en lærer og jeg vil tro både hvordan man ansetter lærere og hvordan man legger opp timeplanen ville måtte endre seg.
Så i stedet for å diskutere og gå til valg på dette så velger man heller peke på at man må utdanne bedre lærere, og legger alt ansvaret igjen over på enkeltmennesker. Hadde jeg vært lærer hadde jeg vært dypt såret og kjempehissig over all idiotien som blir sagt om norsk skole.
Jeg begynner å bli litt lei av sånne innlegg, jeg. :sparke: Det er mulig det er fordi jeg, naturlig nok, har mange lærervenner på FB. Men, joda, hun har et poeng, selv om jeg har hørt det før. Og selv om lærere flest gjør en god jobb, og kan det de driver med, så finnes det dessverre en del som burde vært luket bort. Offentlig skole bør ikke fungere som en vernet bedrift der du er sikret jobb nesten uansett hvor dårlig du utfører den. :niks: Ja, og så er det veldig ødeleggende for skolen når skoleledere ser gjennom fingrene med hvilken kompetanse en lærer faktisk har. En lærer er en lærer, liksom, da kan man undervise i alt fra håndarbeid til kvantefysikk. :gal:
[quote=Adrienne;3777121]Alle de tingene du påpeker Darth handler jo ikke om lærerne som sådann, men om hvordan skolen velger å bruke lærerressursene, hvordan skolen er organisert og hvilke krav man setter til å få lov til å undervise i fag.
Og der tror jeg gjerne man har mye å hente. Jeg opplever at respekten for det å kunne faget skikkelig før man får lov til å undervise i det i flere tilfeller er borte. Lærere blir sett på som generalister som sikkert kan undervise i alt mulig. Og det er sikkert noe sannhet i det på småtrinnet, men etterhvert som fagene blir vanskeligere og mer kompliserte, jo mer krever det faktisk at læreren kan og forstår faget godt. Da funker spesialisert bedre enn generalister.
Men det ville krevd en helt annen planlegging av skoledagen. Da kunne man ikke basert seg på prinsippet om en klasse=en lærer og jeg vil tro både hvordan man ansetter lærere og hvordan man legger opp timeplanen ville måtte endre seg.
Så i stedet for å diskutere og gå til valg på dette så velger man heller peke på at man må utdanne bedre lærere, og legger alt ansvaret igjen over på enkeltmennesker. Hadde jeg vært lærer hadde jeg vært dypt såret og kjempehissig over all idiotien som blir sagt om norsk skole.[/quote]
Jeg underviser på mellomtrinnet, og jeg underviser kun i fag jeg kan. I år har jeg matematikk og spes.ped, en annen har norsk og naturfag/samfunnsfag, en tredje engelsk og musikk og en fjerde RLE og kunst og håndverk. I tillegg har vi gymlærer som har alle trinnene på skolen (nesten). Vi kan det vi driver med - heldigvis :-)
Og siste avsnitt - ja, faktisk. Jeg føler meg nedvurdert, og jeg får stadig spørsmål fra folk jeg kjenner om hvorfor jeg i all verden valgte å bli lærer, jeg med mine karakterer - jeg kunne jo blitt alt mulig annet. Det får meg til å føle at jeg har valgt en jobb med veldig lav status og som folk tenker at "hvem som helst" kan ha.
Men jeg elsker jo jobben min, da :-) I går var statusen min på FB "I dag er en sånn dag jeg synes synd på alle som ikke er lærere".
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.