Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Gavekort som gjelder et år, hva er loven?

#1

Pelen sa for siden:

Jeg har et gavekort der det står: "Gavekortet må benyttes innen 1 år fra dagens dato."

Hva sier lovgivningen om dette? Det har nå gått litt mer enn et år og det er ute av deres system og de mener at jeg ikke kan bruke det da.


#2

Elise sa for siden:

Jeg ville gått ut fra at gavekort ikke er lovfestet, men en service fra butikken, som de kan bestemme sine egne regler for. Når man har kjøpt noe i butikk er det faktisk ekstra-service at man i det hele tatt kan få levere varen inn og få noe annet tilbake, men det har blitt så vanlig at vi tror det er noe vi har krav på.


#3

Robyn sa for siden:

Et gavekort er jo et verdipapir, og jeg mener å ha sett at det ikke er lov å sette tidsbegrensning på det.


#4

Michelle sa for siden:

Står det 1 år så gjelder det 1 år. Jeg opplevde å komme litt over tidsfristen og fikk brukt gavekortet likevel.
Da sa butikkdamen at de ofte godtok kort over fristen.


#5

Candy Darling sa for siden:

Det er tre år hvis ikke det står noe på det, men det er lov å sette tidsbegrensning, så vidt jeg leser det.


#6

Robyn sa for siden:

Av det jeg klarte å google meg frem til er det oppgitt tidsfrist som gjelder. Dersom det ikke står er det tre år.


#7

Najade sa for siden:

Har dette kun som muntlig kilde, men mener at de kan tidsbestemme det.
Viss det ikke er tidsbestemt, gjelder det 3 år.


#8

Zulu sa for siden:

Gavekortet kan jo like gjerne være kjøpt som vare.


#9

Pøblis sa for siden:

ET gavekort er jo en forhåndsinnbetaling. jeg synes at en butikk burde være fleksibel i forhold til utløpsdato - de har jo fått pengene, så det er ikke akkurat som å sammenlikne med å bytte en vare synes jeg.


#10

Pelen sa for siden:

Jeg syns det er surt, det er en SPA-behandling for 1600 kr det er snakk om. Jeg burde selvsagt ha notert det i min kalender så at det gikk over et år.

Jeg kommer ikke å bruke Colosseum SPA igjen.


#11

Pøblis sa for siden:

det skjønner jeg godt. det er jo lite fleksibelt, og de har jo fått betalt. :ja:


#12

maggypop sa for siden:

Det er kjipt av butikken å ikke kunne utvide tiden. Såvidt jeg har forstått, settes det tidsfrister på gavekort av regnskapsmessige hensyn. Men de jeg har vært borti, har vært veldig fleksible når det gjelder å utvide grensen ved behov.


#13

Candy Darling sa for siden:

Det har jo også med periodisering av budsjettene å gjøre. Hvis du betaler for varen i desember 12 og henter den ut i oktober 13, og de har regnskapsår fra januar til januar, så går de faktisk i minus i 13 selv om de fikk betalt i 12. Derfor må man gjøre en avsetning, og den kan jo ikke være uendelig.


#14

Pøblis sa for siden:

Det skjønner jeg jo, Candy :ja: - men i og med at pelen skriver at den nylig har gått ut og vi er midt i et regnskapsår, tenker jeg at det kan fikses hvis man virkelig vil.


#15

Candy Darling sa for siden:

Bedrifter har helt forskjellige regnskapsår; man kan gjerne ha august til august, tror jeg - men jeg er enig i at det virker unødig kjipt hvis det er dager over datoen. Jeg tipper problemet er at datasystemet er som det er, slik at en resepsjonist ikke kan overstyre det, men i tilfelle måtte gitt en "gratis" behandling på et vis.

Jeg har også et som går ut om noen få dager, hvis det ikke er borte allerede. :skremt:

Hilsen 41 år og få uker.


#16

Fersken sa for siden:

Jeg synes det er litt smålig å bli sur over at man ikke kan bruke gavekortet etter at gyldigheten på et år er over. Jeg kunne forstått det om det var snakk om 3 måneder, men et år er lang tid.


#17

Pøblis sa for siden:

HVorfor det, egentlig? Det er jo ikke som om bedriften gir deg noe gratis - det er jo betalt for.


#18

Pelle sa for siden:

Det skal ikke mye til for å ødelegge et rykte, og det fatter jeg ikke at slike bedrifter ikke vil betale 1600 kr for å unngå. Ergo; jeg synes man bør få ut et gavekort som er gått ut, hvis det ikke er alt for lang tid siden.


#19

Fersken sa for siden:

Jeg vet hvor surt det er å ikke få brukt et gavekort fordi gydligheten er gått ut, jeg har gjort det selv. Jeg var klar over at det var en tidsfrist, men likevel glemte jeg av hele kortet. Min feil, helt og holdent, og sur på meg selv så det holder.

Grunnen til at jeg synes det ikke er så greit å bli sur på bedriften, går på det som Candy skrev. Sannsynligvis så har de et datasystem som gjør at de ikke kan ta mot gavekortet og at det ikke er hvem som helst som kan forlenge eller gi et nytt gavekort.

Om man kjøper en bukse til 1000 kr og glemmer den i skapet et år uten å bruke den og når man så finner den og den ikke passer mer så får man vel heller ikke byttet buksa eller levert den inn igjen med pengene tilbake? Det er også en vare man har kjøpt men ikke benyttet (satt på spissen).


#20

Myria sa for siden:

Jeg er enig. Joda, butikken kan godt være litt generøs og la det gå selv om det bare er noen dager over, men man vet jo når man får kortet hvor lenge det varer. Det er ikke vanskelig å skrive det inn i kalenderen akkurat. Surt, men tidsfrist på gavekort er vanlig og burde ikke komme som en overraskelse.


#21

jane sa for siden:

Jeg hadde nok blitt sur bare på meg selv.


#22

Trulte sa for siden:

Det synes jeg ikke er det samme, overhodet. Da er det snakk om en vare, som er kanskje blitt utdatert i motebildet allerede.
Og ja, om man ikke kommer fem år etter fristen, men feks kommer etter 14 mnd så synes jeg godt at bedriften kan trikse det til. Billig reklame!


#23

Robyn sa for siden:

Næsj, jeg syns det er vrangt. Kanskje fordi jeg har jobbet i butikk som solgte mye gavekort og aldri var strenge med datoen.
Regnskapsåret kan dessuten like gjerne være over lenge før fristen på kortet går ut. Butikken har fått pengene sine uansett og de sitter dermed igjen med 1600 i ren fortjeneste.
Gavekort er egentlig en uting all den tid mye ikke blir hentet ut og det blir ren fortjeneste til butikkene.


#24

Myria sa for siden:

Det er jo ikke butikkens feil at folk ikke klarer å passe på gavekortene sine.


#25

Pøblis sa for siden:

Nei, det er sant. Men all den tid butikken allerede har fått betalt for en vare de ikke har levert og i tillegg faktisk lever av kundene sine, ville de nok tjene adskillig mer på å være litt imøtekommende og serviceminded enn å ri prinsipper. Jeg vil tro at de gjerne vil at folk skal komme tilbake, så service og goodwill er aldri en dum ting.


#26

Pelen sa for siden:

Jeg har ikke blitt sur, men jeg syns det er surt. (Er det ikke forskjell på det, jeg er ikke opprinnelig norsk?) Men jeg tror neppe at jeg kommer å bruke dem uansett fremover, da bruker jeg heller pengene mine et annet sted.

Jeg har full forståelse for regnskapsår osv, men bedriften har uansett hatt mulighet for å få rente på pengene. I dette tilfelle så var det kun for at det hadde forsvunnet ut fra deres system og det gjorde det ca 13 måneder etter at gavekortet ble kjøpt.

Jeg er selvsagt mest irritert på meg selv.


#27

Pøblis sa for siden:

Jeg ville også ha blitt irritert på meg selv - men derfor desto mer takknemlig hvis de var fleksible.

Og det er akkurat samme (ulike) betydning av at noe er surt og å bli sur på norsk som det er for deg, Pelen. :ja:


#28

Fersken sa for siden:

Om jeg leste HI og svarene med vrangbriller og misforstod, så beklager jeg det.
Jo, det er forskjell på å være sur og synes noe er surt.


#29

Candy Darling sa for siden:

Ja, regnskapsåret kan være forbi, men man gjør en avsetning, og hos oss er det i hvert fall slik at hvis det ikke kommer innen riktig kvartal eller til og med måned, så har jeg et forklaringsproblem. Så jeg skjønner at man lager prosedyrer som gjør det enkelt for de som følger reglene - og er enig med Pelen at de som har virkelig god service yter noe ekstra for de som bommer.

Nå skal jeg hjem og sjekke det gavekortet ASAP. :knegg:


#30

Elise sa for siden:

Hehe, i mitt hode var det tilgodelapp det var snakk om. Feilkobling under topplokket her.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.