Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Sms-abonnement og/eller reklame en ikke har bedt om

#1

mamaria sa for siden:

Jeg fikk to meldinger med ett minutts mellomrom tidligere i kveld, og er litt stressa her.

Den ene er fra nummer 2125 og er sånn; Abonnement: svar START på denne sms for å få ditt produkt. Hjelp? 80010437 jamba.no:4
Spill/Apps 120kr/uke løper inntil du sender stopp til 2125. Jamba games/apps

Neste sms var fra nr 2324 og her står dette: Svar med OK til 2324 for a finne ut IQ-resultatet. For a avbestille, tekst STOPP til 2324.
Abonnement tel 4780057333. 4 sms ukentlig, 30 kr/sms.

Gjengitt ordrett, med de skrivefeilene som var.
Har aldri fått slike meldinger før! Den siste ser det ut til at kommer fra noe som heter Netsize. Jeg har ikke lagt igjen telefonnummeret mitt noe sted såvidt jeg kan huske, er nøye med sånt. Jeg pleier aldri svare på konkurranser på nett, og skjønner på ingen måte hvor dette kommer fra. Og så skjønner jeg ikke helt om dette er noe som allerede er aktivert eller ikke. :blånn: Og ringer jeg numrene fra avsenderne, eller kan jeg høre med telefonselskapet mitt først, eller? Jeg bruker Chess. Tør ikke svare stopp engang før jeg har sjekket mer. Jeg har virkelig ikke bestilt noe som helst fra noe sted.


#2

Odelia sa for siden:

Jeg vet at mamma plutselig fikk veldig dyre telefonregninger på grunn av SMSer som ble sendt fra 2125-nummeret. Gjerne 2 stykker i løpet av samme minutt 3 kvelder på rad med jevne mellomrom. Googlet og fant det samme som deg så jeg fikk skrevet "stopp" til 2125 på telefonen neste gang jeg møtte henne. Har ikke fått siste telefonregning enda så jeg vet ikke om det har hjulpet, men de har trukket for noen tusen til sammen. Spurte om hun hadde lastet ned en ringetone og det var hun usikker på så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men håper det hjelper å skrive stopp.


#3

Teofelia sa for siden:

Du kan ringe mobilselskapet og be om at de sperrer abonnementet ditt for kjøpetjenester. Det er den beste måten å sikre deg mot uønskede kostnader. Hvis du stopper slike tjenester en måneds tid, burde det være trygt å åpne for det igjen.

Det var tipset jeg fikk fra Telenor da jeg hadde en lignende opplevelse for et par år siden.


#4

mamaria sa for siden:

Takk, jeg tror jeg ringer chess i morgen tidlig, og spør om de kan finne ut hvor dette kommer fra. Altså, om de kan finne ut hva som har startet det, og om jeg er fakturere for disse to meldingene hittil., Jeg blir egentlig bare oppgitt og sinna av sånt. Det skal ikke være mulig å opprette abonnement på noen som ikke har bedt om det.

Odelia, jeg synes moren din bør prøve seg på en klage, kanskje? Googlet dette litt, og det har vært mange tilfeller av samme sorten ser det ut til.


#5

Odelia sa for siden:

Ja, hun burde nok det, men det er i så fall jeg som må gå gjennom med det (hun har hatt hjerneslag) og jeg har rett og slett ikke hatt ork til det all den tid hun ikke vet om hun har kjøpt noen av tjenestene deres. Jeg har veldig mye annet jeg må ordne opp i på den fronten så det har kommet litt i bakgrunnen.


#6

mamaria sa for siden:

Chess sier jeg ikke har blitt fakturert for noe, og dermed ikke trenger å bry meg om meldingene. Men jeg er fortsatt irritert altså. Tar nok kontakt og ber dem la være å sende meg noe.


#7

Teofelia sa for siden:

Ikke gjør det ved å svare på meldingen eller ringe nummeret SMS-en er sendt fra, i så fall. Det kan koste deg dyrt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.