Vi innser at vi nå trenger en bil nummer to. Bil nummer en er en Touran, mulig den blir byttet ut med en Skoda Octavia.
Vi lukter litt på el-bil, men er usikker på rekkevidden. Det neste året brukes den nok hovedsakelig til å kjøre til sykehus, med overnattinger. Ikke alltid like lett med lading med andre ord. Så vil den nok brukes til pendling til Oslo, ca 4 mil hver vei. Usikker på hvordan batteriet tåler det, spesielt om vinteren?
Evt en "vanlig" bil, driftsikker og billig i drift. Den bør ha plass til noen.
Fruen i huset vil ha en kul og morsom bil, mens herren i huset er VAG-mann på sin hals. Og de er like stae!! :gaah:
Problemet kan vel løses med å forhåndsbestille den kommende elektriske Golf-en? ;) Up kommer også i elversjon, blir jo dog noe mindre.
eGolf skal være klar for det norske markedet i mai 2014. Skal før den tid selges i tyskland, men mulig det vil være litt forskjeller på bilene sett i forhold til klimatilpassinger.
VW eUp er vel allerede i salg nå. Prisen er under 200 000 og det blir en bil som konkurrerer med med Mitsubishi iMev enn Nissan LEaf, som eGolf vil konkurrere med.
Hvis dere skal kjøpe en ny Octavia nå, vil det jo vært lurt å prøvd å forhandle rabatt i henhold til kjøp av to biler. Foreløpig tipper jeg VW ikke vil selge eUp under Skoda Citigo-navnet, med bakgrunn i at de nok under VW-merket trenger reduksjonen i gjennomsnittsutslipp for biler som selges innenfor EU/EØS mer. Men mange steder er jo uansett VW/Skoda-forhandleren den samme.
Rekkevidden er avhengig av mange faktorer, men 4 mil hver vei burde jo ikke være noe problem når man ser på bilene med 14-18 mils oppgitt rekkevidde, og så trekker man fra en del - og litt mer på vinteren. Hvor lenge man skal ha bilen er også et spørsmål. Etter en del år kan man nok regne med f.eks. 75 % kapasitet på batteriet. Så skal man ta bort kanskje 20 prosent vinterstid - litt avhengig også av hvordan bilen står lagret hjemme og på jobb og om man da vil ha den på lading ofte.
Har du sjekket om de har ladestasjon på sykehuset, og om det stadig er fullt der? Vårt lille lokalsykehus her har ladestasjon til el-biler. De står gratis også.
BMW kommer med elbil i disse dager. (Eller, i november hvertfall) Det er kanskje mer interessant enn Nissan?
Vi skal bytte ut en hundgammel Volvo. Mannen mener at vi kan kjøpe en Chevrolet spark. 100000 nyorientering. Liten sak. Jeg et skeptisk, men vi skal prøve.
Dørløsningen til BMW-en virker noe upraktisk for dem med unger - spesielt på litt trange parkeringsplasser. I tillegg blir vel prisen noe over det som nevnes som budsjett her.
Vi har Touran og kjøpte Leaf i fjor. Eg pendlar 9 mil til jobb (totalt fram og tilbake). Til nå er Leaf'en kjørt 18 000 km - den blir eitt år i desember.
Fantastisk bil, og den nye modellen er jo både billigare og med meir rekkevidde enn da vi kjøpte. Nye til BMW blir sikkert bra!
I starten kjørte eg fram og tilbake utan mellomladning. Det var ganske nervøst enkelte kalde dagar, særlig når det blir mange minus. Å varme opp kupeen sug vannvittig med batteri. Men nå ladar eg på jobb også - sjølv om det strengt tatt ikkje er nødvendig. Men det er litt for å ha litt "saft" igjen til kvelden - om ein skal noko da.
For om ein har kjørt bilen nesten tom, parkert i garasjen og satt i lading, så kan ein ikkje plutselig kjøre ein ny langtur på kvelden. Den brukar tid på å lade seg opp på nytt. Men det behovet melder seg nesten aldri - for vi har jo Touran som backup. Den står stort sett berre parkert heile tida. Leaf er blitt hovedbilen.
Nei. Det var meir sånn før, med dei første el-bilane. Batteria er nå blitt mykje betre. Hurtiglading for ofte er frarådd, men dei fleste brukar ikkje hurtiglading så veldig ofte.
Bilen har godt av å vere i bruk, dvs at batteriet ikkje er i 100% heile tida. Eg ladar alltdi til topp (mange stoppar ved 80%), men sidan eg brukar bilen til stadighet, så begrensar det seg kor ofte den er i heilt maks. Har hatt bilen i intens bruk det siste året, og merkar ikkje noko til endring i rekkevidde. Den er på 18 - 20 mil på gode, varme sommardagar. Om vinteren i 20 minus? Not so much - da er vi kanskje nede i 10-12 mii.
Ja, selv om de er korte krever de ganske mye plass utover gjerne på slike løsninger - er det trangt kan det da bli at man ikke for fordørene så mye opp og ei bakdørene så mye opp. Ser kult ut, men er gjerne ikke praktisk. Og fordørene må vel også opp for at disse skal åpnes vil jeg tro. Mazda RX-8 er blant bilene som ellers har hatt en slik konstruksjon.
For å konkretisere det Syrin skriver litt; Ved å ikke lade den til max, men kun til 80 prosent, forventes det at man skal opprettholde høyere kapasitet på batteriene lengre.
Dette er trolig ikke noe man vil merke for etter noen år.