Jeg har skjønt at det er noen som er gode på marketing her. Har dere tips til gode artikler om paperless marketing? Gjerne som kan hjelpe et motvillig salgsteam på vei. B2B markedet.
Jeg tenker ikke Twitter og sosiale medier (DJEVLENS VERK, HERREGUD ER DU GAL osv), mer i retning pdf på USB i stedet for en haug med brosjyrer.
Jepp, jeg skal motivere en gjeng gamle gubber til å legge igjen brosjyrene hjemme. :sukk:
MIn erfaring er at presentasjoner på USB ikke blir sett på, men de kan være greie å bruke som visittkort når man allerede har kontakt og har informert om produktet. Det kan godt ligge en presentasjon på den, sammen med kontaktinfo, men i sånne messesammenhenger er det brosjyrer som blir lest. En usb havner i bunn av veska, og blir ikke tatt opp før man trenger en USB til noe annet, også sletter man infoen som ligger på den.
I hvilken sammenheng tenker du? Messe? Møter? Har dere webside? Er det via web?
Jeg tenker i alle sammenhenger. I første omgang messer, møter etterhvert.
Vi tenker helst en greie der vi har en diger skjerm, der man skriver inn epost, så får man tilsendt alt man ønsker om de temaene man er interessert i: (interaktive) brosjyrer, artikler, linker, animasjoner, hva det nå enn er man har lyst på. i mangel på en løsning for dette må det prøves ut med USB før vi kan bruke penger på det tekniske.
Du tror brosjyrer blir lest altså? Jeg tror nemlig ikke det. :humre: De har uansett ikke den informasjonen kundene vil ha, de er ikke tekniske nok.
Vi har webside. Den er ikke noe særlig. Kommer ny, sånn etterhvert.
Hm. Når jeg tenker paperless tenker jeg nok mest på søkemotoroptimalisering og sånn. Ikke å bytte ut brosjyren med en minnepinne.
Det du må tenke på er antall steg. Jo flere steg en person må gå igjennom for å få info, dess større sjans er det at vedkommende detter av underveis.
Man har to scenarier:
Dere møter noen på en messe som egentlig er solgt allerede. De vil ha info fra dere om produktet, de deler villig vekk eposten sin uten redsel for at det dere gir dem er spam og de trenger egentlig bare noe for å hjelpe seg med å overbevise resten av firmaet sitt, samt kontaktinfo til dere. Da er minnepinne med presentasjon og info supert.
2)Dere møter noen på messe som er litt mer usikre. De er ute etter det dere tilbyr, men vet ikke om dere er de rette til å tilby det. Da holder det ikke å sende med en minnepinne; dere må overbevise dem på selve standen. Da bør dere ha noen form for materiale de kan se på der og da, prøve ut, evt se eksempler på i en katalog.
Også har man et tredje scenario, hvor vedkommende egentlig ikke er veldig interessert, men har lyst på en minnepinne. :knegg:
Om brosjyrene er dårlige, så vil ikke nødvendigvis en presentasjon på USB være bedre.
Litt mer: Jeg tror det er nyttig å finne ut av hvor feilen ligger før dere bare bytter ut formatet. Sliter dere å få kontakt med de rette folka, eller sliter de med å skjønne at dere er rett?
Vi har ting de kan se på der og da, vi har en interaktiv greie de kan leke med, som har mye mer informasjon enn brosjyrene. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, men de kan ikke ta den med seg hjem.
Brosjyrene i seg selv er ikke dårlige, egentlig, men problemet er at vi selger systemer som skreddersys til kunden - vi selger ikke enkeltprodukter i det hele tatt. Fordi systemene er såpass ulike fra prosjekt til prosjekt er det ikke så lett å fange det opp i en brosjyre - det blir litt overordnet og udetaljert.
Tenk at vi selger skreddersydde garderobeskap, men det går ikke an å kjøpe en skapdør eller en skuff, man må kjøpe hele greia, installert av oss. I tillegg er det ikke standardmål på noe som helst, og heller ikke standard matrialbruk. Så vi kan si "Vi kan lage en garderobe til deg", men vi kan ikke si "se, dette er garderoben du trenger".
Ser den altså. Og som sagt, om dere greier å overbevise kunden om at deres garderobeskap er kulest og best på standen, mens kjøper bare trenger å overbevise kona så er det jo fint å kunne sende med en minnepinne med presentasjonen på.
Når jeg er på messe, så vil jeg legge igjen epostadressen min og få all info jeg trenger på epost. Jeg signerer uansett ikke noe der og da, og jeg er ikke så redd for spam på jobb. Brosjyrer er tull, de blir stort sett kastet før jeg kommer tilbake på kontoret, og om de overlever reisen, har jeg ikke noe system for å ta vare på dem.
Jeg er helt enig i det. Men om du ikke har greid å overbevise dem på standen, nytter det ikke å sende med dem en minnepinne er mitt poeng. Da har du bare byttet ut papirbrosjyra med en digital en.
Hvorfor kan ikke den interaktive løsningen være tilgjengelig på web? Evt med skjult adresse slik at du må få link eller tilgang pr mail hvis dere vil ha den sånn?
Ja, du kan så si, Candy. Jeg syns jo den burde være det. Men det er visst for mye teknisk info der, de ønsker ikke at konkurrenter skal kunne få tak i den - dermed blir det heller ikke delt ut til kunder.
Det har vært forslag om å lage en enklere versjon, men det Koster Penger. Det er et internasjonalt firma, så selvom det går så det griner (stort sett) i vår avdeling må alle budsjetter kuttes med fire hundre fantasillioner eller noe. Helst i går.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.