Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvordan kjøre i rundkjøringer

#1

Carrera sa for siden:

Jeg kjørte opp som 18 åring, og med mine 44 år på baken så sier det seg selv at opplæringen om kjøring i rundkjøringer er en smule utdatert. Mye har endret seg der.

Jeg lærte den gang at man skal være tydelig på hvor man skal ut av rundkjøringen ved å plassere seg riktig. Holde til høyre i rundkjøringen om man skal til høyre eller rett frem, og holde til venstre om man skal til venstre eller helt rundt. Det er vel regler som også gjelder i dag, selv i rundkjøringer som ikke er merket med to felt.
Og så lærte jeg å blinke meg ut av rundkjøring. Ikke inn.

Ang det siste så har jeg lenge vært klar over at man i dag lærer ¨å blinke seg inn, om man skal til venstre, men den har sittet langt inne hos meg. Gammel vane vond å vende, så jeg har konsekvent blinket ut.

Inntil nå nylig, for det har vært litt fokus på dette i avisen her, og nå har jeg lært. Være tydelig på plassering, OG blinke inn om man skal til venstre. Nå blinker jeg konsekvent til venstre, og jeg legger merke til at jeg er sørgelig alene om akkurat det :knegg:

Hisset på meg en dame i dag i denne forbindelse...

Hun lå foran meg, og i en rundkjøring så legger hun seg kloss inntil midten av rundkjøringen. Uten blinklys så klart. Jeg tar det for gitt at hun skal til venstre, så jeg som skal rett frem legger meg til høyre, ved siden av henne.

Siden dette er en rundkjøring uten feltmerking, så er jeg obs på situasjonen, og jeg ser raskt at hun skal rett frem. JJeg har stålkontroll over hennes bevegelser, og kjører stødig i min bane, med sidesynet på henne.

Damen blir selvfølgelig forbannet, og knyttneven går heftig inne i bilen, og hun tuter som besatt.

Jeg ler høyt i bilen, men innser jo at jeg er en smule frekk, samtidig som jeg gjør det som er riktig. Vet også at en evt smell der mest trolig vil medføre skylddeling, men jeg har kontroll. Tenker i mitt stille sinn at alle burde lære seg å kjøre i rundkjøring.

I den forbindelse kom jeg på en sak jeg er i tvil på når det gjelder dette.

Noen rundkjøringer er delt inn i to felt, og så er de to felt ut av den også. Hvordan legger man seg da, etter lover og regler?

La oss si at jeg kommer inn i rundkjøringen og skal rett frem. Da skal jeg jo normalt sett ligge til høyre i rundkjøringen. Men hva når det er to felt i og ut av rundkjøringen? Skal jeg da legge meg i venstre felt i rundkjøringen om jeg skal videre i venstre felt ut av den?

Det er det jeg faktisk gjør, men er det riktig?


#2

Hyacinth sa for siden:

Prøvde å lese innlegget ditt grundig, men jeg er visst for trøtt. Skjønte ikke helt.

Jeg kjører sånn:

Rett fram: ligger i høyre felt, evt der det er merket i veibanen hvor det er. Blinker ikke. Kunne blinket ut, men gjør ikke det.

Høyre: legger meg til høyre. Blinker til høyre før rundkjøringen.

Venstre: legger meg til venstre. Blinker inn. Kunne blinket ut, men gjør ikke det.

Ikke noe hokus pokus her, altså. Bor i byen som etter sigende har flest rundkjøringer i landet og var tidligst ute. Kjører en del i rundkjøringer. Opplever ikke så mye rart der, mye mindre enn hva folk skal ha det til.


#3

Dixie Diner sa for siden:

Jeg klarer ikke å tenke klart akkurat nå så jeg vil bare nevne at det å blinke seg inn og ikke bare ut er noe alle lærer på kjøreskolene nå. Rogalendinger har alltid gjort det, og fått kjeft av utenbysfolk som mener det er feil. Men det er det jo ikke, vi hadde rett. :knegg:
Nå er de fleste rundkjøringene her som små badematter, uten inndelte filer, så hos oss er det ikke vits å blinke seg ut, kun inn. Man rekker jo ikke å blinke seg ut før man er halvveis til Egersund!


#4

Hyacinth sa for siden:

Jeg fikk forøvrig lappen i 1993. Jeg har alltid lært å blinke inn. Gjerne også ut, men det blir så mye blinking. Jeg blinker ved feltskifte, da. Og alltid inn. Automatisk.


#5

star sa for siden:

Etter hva jeg skjønte så ville jo hun fått skylden for du lå rett.

Jeg ligger til høyre når jeg skal til høyre eller rett fram, innerst hvis jeg skal til venstre eller snu. Blinker meg ut, men ikke inn så sant jeg ikke skal helt rundt.

Er veldig obs i rundkjøringer jeg også og spesielt en hjemme ligger folk nesten konsekvent feil. Har et lyskryss her som også folk har en tendens til å ligge feil. Er plass til to i bredden og de som skal til venstre skal ligge til venstre, de andre til høyre. Slår aldri feil at bilen ved siden av meg kjører rett fram når jeg ligger til høyre.


#6

Carrera sa for siden:

Her i byen var det vel knapt rundkjøringer da jeg kjørte opp i -87. Noen var det, men kan ikke huske at jeg kjørt så mange ganger i dem.

Jeg er relativt sikker når jeg kjører i dem. Vet stort sett hva jeg skal gjøre og burde gjøre, men du verden det er mange som tydeligvis ikke vet dette. Eller gir de bare blanke? Godt mulig det også, for det er generelt mye rar og farlig kjøring å se.


#7

Carrera sa for siden:

I teorien ja, men i praksis er jeg i tvil, side det ikke er feltdeling i denne rundkjøringen. Men jeg hadde nok sagt mitt om hun hadde fått gleden av å kjøre på meg ja :p


#8

Elise sa for siden:

Jeg tror ikke det hadde blitt skylddeling, hun hadde jo kjørt inn i deg ved å skifte felt i rundkjøringen, og fått hele skylden. :nemlig:

Ang rett frem i rundkjøringen, så har jeg lært følgende. Rett frem i rundkjøring er rett frem på skiltet som gjelder, ikke om det ser ut som det er rett frem. Hvis rett frem er siste vei ut av rundkjøringen, så skal man legge seg til venstre. Om man skal ut i venstre felt i rett frem-veien, så legger man seg også til venstre. Skal man i høyre felt i rett frem-veien, så legger man seg til høyre. Hvis ikke noe annet er markert.

Vi har noen rundkjøringer her som ikke følger standarden, men de er tydelig merket. Vi har også en rundkjøring hvor rett frem er siste vei ut (en velger mellom høyre eller rett frem), og da skal en legge seg til venstre før rundkjøringen, men utrolig mange legger seg feil der. Altså at man legger seg til høyre uansett om man skal til høyre eller rett frem. Da forsvinner jo poenget med at det er bredt nok til to biler der.


#9

Dixie Diner sa for siden:

Den der store rundkjøringen ved Stadionparken på Hinna (om noen har vært der) er jeg livredd for å kjøre i. Folk ligger jo alltid feil i den, har vært nære på å kræsje mange ganger. Jeg vet jeg ligger riktig, men opplever gang på gang at folk ligger feil og nesten kjører i meg. Argh! Skjønner ikke helt problemet, det er tydelig merket PÅ veien hvor man skal ligge ut fra hvor man skal.


#10

Hyacinth sa for siden:

Jeg synes ikke folk kjører så mye annerledes enn meg. Opplever de der rundkjøring-uenighetene som en myte.

Dixie: De fleste rundkjøringer i Stavanger er delt i flere felt.


#11

Hyacinth sa for siden:

Nja, akkurat den det ved Diagonalen er veldig forvirrende. Pga kollektivfelt og en påkjørsel til hovedveien og fem av- og påkjørsler.


#12

Pøblis sa for siden:

Men altså dere: dere SKAL blinke ut også. Det er påbudt! :kjevle:


#13

Hyacinth sa for siden:

Ingen gjør det. Og man rekker det jo ikke, rundkjøringene er for små. Og det er sykt irriterende med de som blinker ut for tidlig slik at man misforstår totalt hvor de skal.


#14

Myria sa for siden:

De fleste rundkjøringer i Stavanger kan vel knapt kalles rundkjøringer, det er en rund flekk i et kryss. :knegg:

Her i Osloområdet er det jo veldig mange rundkjøringer som har flere felt inn og ut og hvor hvert felt er merket i forhold til hvor man skal, så da må man jo følge det. Er ikke feltene merket legger jeg meg til høyre når jeg skal til høyre eller rett fram, og til venstre når jeg skal til venstre eller helt rundt. Selv om det er bare ett felt inn og ut av rundkjøringer legger jeg meg inntil høyre eller venstre kant alt ettersom. Jeg blinker ikke inn (så fremt jeg ikke skal rett til høyre), bare ut (men i sånne bittesmå Stavangerrundkjøringer kan det ofte være enklest å blinke inn). Det er slik jeg lærte det da jeg tok lappen i 2005. Jeg synes det er irriterende med de som ikke blinker ut. Det ødelegger for flyten i rundkjøringen.


#15

Carrera sa for siden:

Det er en dårlig unnskyldning altså :p

Men ja, det er irriterende med de som blinker for tidlig. Jeg setter alltid på blinklyset like etter at jeg har passert siste avkjøring. Da er det ingen tvil om at jeg skal ut på neste.


#16

star sa for siden:

Tror veldig mange bilister generelt har glemt at de har blinklys på bilen. :gal:


#17

Pøblis sa for siden:

Jeg står hver dag og venter og venter og venter i en rundkjøring fordi folk ikke gidder å blinke. :sur: Jeg gir beng i hvorfor man synes man ikke skal gjøre det, det er påbudt og trafikken glir mye bedre når alle gir tegn. :sur:


#18

Bomull sa for siden:

Er det to felt, så skal du holde deg i det samme. Dvs at om du ligger i venstre felt fordi du skal mer enn halvveis sklik du beskrev, og det er to felt ut, ja så kjører du også ut i venstre felt.

Jeg blinker ut av rundkjøring, men sjelden inn. Jeg føler meg ganske alene om begge deler. Blir eitrende irri på de som legger seg til venstre når de skal rett frem og gjerne nestenkolliderer med meg. Noen ganger skulle jeg ønske de sneia siden på bilen og fikk seg en lærepenge! :sparke: Det er mange av dem, og de som ikke kjører ut i riktig felt der det er to felt ut. Jeg blir irri da også, hehe.

Folk kan ikke kjøre i rundkjøringer er min opplevelse. Ikke kan de blinke heller. Det finnes ikke noe mer irriterende enn folk som bråbremser ned for å svinge uten å blinke, eller som hindrer andre fra å kunne kjøre ut fordi de ikke varsler at de ikke skal rett frem. Eller til sist slike hissige filluddere som ikke blinker og rett som det er nestenkrasjer pga blindsona.


#19

Hyacinth sa for siden:

Det skaper misforståelser. En dude i IF sier dette: "Her i distriktet har vi en del rundkjøringer som er så små at det er meningsløst."

Kjører jeg i en diger rundkjøring, blinker jeg selvsagt ut. Poenget er å gi tegn! Jeg er opptatt av å gi tegn. Men da må man ha tid slik at det blir tydelig. Det er logisk å blinke ut av en stor rundkjøring, da skifter man felt. I Stavanger-rundkjøringer er det håpløst, bare kom og prøv.


#20

Hyacinth sa for siden:

Ja, det var til pøbelsar.


#21

Hyacinth sa for siden:

Merkelig, min erfaring er at rogalendinger kjører likt i rundkjøringer. Og det funker så det suser.


#22

Elise sa for siden:

Her har vi både store og små rundkjøringer, og jeg føler at det har blitt en endring i de små rundkjøringene, hvor ganske mange har begynt å blinke før rundkjøringen hvis de skal til venstre. I de store gjør vi ikke det. :vetikke:


#23

Carrera sa for siden:

Ja, helt klart.

Vi har en rundkjøring rett nedenfor her hvor jeg ofte kommer slik at jeg må til venstre. Da fra hovedvei inn på sideveier inn i boligfelt.

Denne rundkjøringen er relativt trang, og hovedveien går rett frem. Er 60 sone på hovedveien, så tempoet er relativt høyt.

jeg har mange ganger opplevd at biler som kommer i mot må bremse ganske hardt ned når de omsider oppdager at jeg faktisk skal til venstre der, og at de må stoppe for meg. Noe som igjen medfører situasjoner hvor biler bak også må bråbremse.

Det er jo så klart oppmerksomhet fra de som kommer i mot, så lenge jeg både plasserer meg riktig og ikke minst har en lav hastighet, men etter at jeg nå har begynt å bruke blinklys i tillegg, så er det ingen tvil lengre om hvor jeg skal.


#24

Robyn sa for siden:

Og jeg irriterer meg så GRENSELØST over idiotene som ikke kan blinke til høyre når de skal til høyre i en rundkjøring hvor det står en lang kø av biler som skal inn i rundkjøringen og må vente i tilfelle TULLINGEN skal rett frem.

For ikke å snakke om alle som kutter svingen i rundkjøringer.

Også har man jo de som bare setter på blinklyset for å ha gjort det virker det som. Blinker til høyre selv om de skal rett frem eller enda verre, til venstre.

Jeg har funnet ut at dersom jeg ønsker å få opp pulsen og irritere meg over andre mennesker er en dag i trafikken midt i blinken for nettopp det. :gal:


#25

Marla Singer sa for siden:

Ja! Det handler om kommunikasjon! :gaah:


#26

Tallulah sa for siden:

Noen rundkjøringer her i Oslo har markeringer som går på tvers av hva jeg har lært, og forskjellig fra hvilken side du kommer inn, bare for å gjøre forvirringen komplett. :gal: på den ene siden skal du ligge ytterst om du skal til høyre og rett frem, på andre siden skal du ligge ytterst om du skal til høyre, og innerst om du skal til venstre eller rett frem.

Jeg rekker helt fint å blinke meg både inn og ut av rundkjøringer. Å blinke deg inn er nyttig, men ved å blinke deg inn og ikke ut skaper farlige situasjoner. Om du bytter når du er rett forbi veien før du skal av er det ikke mye rom for misforståelser. Jeg hater at folk ikke blinker i rundkjøringer.


#27

Fersken sa for siden:

Jeg rekker stort sett å blinke meg ut i de rundkjøringene jeg kjører i daglig i Stavanger. Eneste jeg har litt problemer med å rekke det er den bittelille oppe på Åsen.

Men ja, ALLTID blinke ut, til og med når man skal rett fram.

Og hva er det alle som skal skifte fil midt i rundkjøringen der det er to felt inn og to felt ut fordi h*n ligger i feil fil. :gaah:



#29

Carrera sa for siden:

Ja, så enkelt kan det sies... Kommunikasjon!!

Virker ofte som det er et fremmedord i trafikken. Her kommer jeg, jeg eier veien, og alle leser tankene mine...


#30

Hyacinth sa for siden:

Tally. I de små rundkjøringene rekker man faktisk ikke det. Jeg er tidenes regelrytter på de fleste felt, det kan de fleste bekrefte. Jeg har ikke lært at man er nødt å blinke ut før i dag. Og det må vel være grunner for at ingen gjør det i mitt fylke, ihvertfall? :vetikke:


#31

Hyacinth sa for siden:

Kommunikasjon er jo nettopp grunnen til at jeg gjør som jeg gjør.


#32

Dixie Diner sa for siden:

Ja nå har de jo bygget opp de fleste rundkjøringene her, det er ikke mange årene siden de fleste var som små flekker på asfalten og ikke noe oppmerkede felt. Man la seg der det passet, liksom.
Jeg synes det er viktigst å blinke seg UT i større rundkjøringer med tydelige, oppmerkede felt. I de minste rundkjøringene der man ikke helt har oversikt hvor man skal ligge omtrent, er det jo nesten meningløst å blinke seg ut, man rekker det jo ikke. Den på Åsen er jo sånn. Ser overhodet ikke poenget med å blinke meg ut av den, kun inn.


#33

Pøblis sa for siden:

Helt merkelig at du ikke har hørt om det, hyacinth. Jeg hadde fått hjerteinfarkt eller nervesammenbrudd hvis jeg hadde bodd et sted hvor ingen blinket ut av rundkjøringen. :gaah:


#34

Carrera sa for siden:

Uansett hvor små rundkjøringene er, så må man da ha tid til å blinke både inn og ut, all den tid det kun er når man skal til venstre at man skal blinke inn. Man blinker jo til venstre FØR man kjører inn i rundkjøringen, og når man så har passert avkjøringen rett frem, så svipper man spaken over så man blinker ut. Det er bare snakk om et vipp på fingeren, og en vanesak.


#35

Hyacinth sa for siden:

Den på Åsen er jo helt på trynet. Alle ligger i venstre der når de skal rett fram.


#36

Hyacinth sa for siden:

Det er slik jeg har lært det og slik alle kjører her. Jeg sier ikke Agder riktig av den grubn, jeg bare konstaterer fakta.


#37

Elise sa for siden:

Nei, tenk om man både lot være å blinke seg ut av rundkjøringer, OG sa Agder feil! I verdens rikeste land! :dåne:

:hehehe:



#39

Tallulah sa for siden:

Ikke sant carrera, det er ikke snakk om at alle rundkjøringer i Oslo er særlig digre altså. Jeg snakker om bittesmå i boligfelt, ikke sinsenkrysset med flere filer. Før jeg skal ut setter jeg blinkeren på venstre og når jeg har passert midten flipper jeg den opp. Det tar ikke et kvart sekund en gang.


#40

Myria sa for siden:

Hyacinth har i allefall delvis rett. En del av rundkjøringene i Stavanger er i praksis bare en bitteliten rund malt flekk i midten av et kryss (hvor det eneste som gjør at du skjønner at det er en rundkjøring er skiltet). Man rekker ikke engang å kjøre rundt noe, men kjører mer over flekken. Da er det ofte mest hensiktsmessig å blinke inn og jeg vet at selv politiet i Stavanger tar hensyn til størrelsen på rundkjøringer i forhold til om man har blinket riktig eller ikke.
Det som er problemet i Stavanger er at veldig mange (kanskje til og med de fleste for alt jeg vet) rundkjøringer også er av "normal" størrelse, hvor det da er mest hensiktsmessig å blinke ut, slik de fleste av oss er lært opp til å gjøre. De fleste som bor i Stavanger skiller imidlertid ikke på hva slags rundkjøring de kjører i, og ender dermed opp med å blinke inn i alle. Det kan være ganske forvirrende når man ikke er vant til det.


#41

Susse sa for siden:

Her jeg bor blinker man kun ut. Tror aldri jeg har lagt merke til at noen har blinket seg inn.



#43

Dixie Diner sa for siden:

Ikke kom og ødelegg nå, du da. :knegg:


#44

safran sa for siden:

Det var en ganske dårlig unnskyldning, Mrs Bucket. :knegg: Det er forunderlig mange tyskproduserte biler som har feil med blinklyset. :nemlig:

#45

Dixie Diner sa for siden:

Det er i hvert fall flere og flere kjøreskoler som lærer elevene sine å blinke både inn og ut nå. Så det å blinke INN i rundkjøringer blir mer og mer vanlig. Man skal/bør blinke både inn og ut.


#46

Tallulah sa for siden:

Ja, og der står det helt klart at man skal blinke seg ut.


#47

Hyacinth sa for siden:

Om rogalendinger kjører rett eller feil, farlig eller ikke farlig, så kjører ihvertfall alle sammen på samme måte. :knegg:


#48

Carrera sa for siden:

Pøh. Vi har gården full av tyskere, og de blinker som bare det, så lenge den bak rattet gir beskjed om det :p


#49

Fersken sa for siden:

Jeg må nekte heftig på på påstandet om at alle i Stavanger ikke blinker ut, jeg gjør det alltid og jeg ser en tendens at stadig fler gjør det. Unntakene er de 3 store rundkjøringene ved Teateret/Madlaveien, der er det nesten ingen som blinker uansett hvilken vei de skal.


#50

Hyacinth sa for siden:

Jeg skal gjøre en test. Skal konsekvent blinke ut i en uke og følge godt med på andre og hva de gjør. Og se hva som skjer.


#51

Pøblis sa for siden:

Men altså folkens: det er IKKE valgfritt å blinke ut. Det er påbudt. Fler og fler mener også at man skal blinke seg inn.

Det er ikke valgfritt å blinke ut. Overhodet ikke.


#52

Hyacinth sa for siden:

Nei, jeg har da fått med meg det. Jeg sa bare at ingen gjør det her. Unntatt Fersken. :knegg:


#53

Fersken sa for siden:

JEg kan muligens skylde på at jeg er innflytter. :knegg:


#54

Odelia sa for siden:

Jeg blinker både inn og ut. Da jeg var mopedist, som 16-åring, blinket jeg både inn og ut når jeg skulle rett fram også. Husker enda hvor smigret jeg var over hvor mange som tutet og hilste på meg i trafikken den gang :flau:

Dersom det er to fil også i armen etter rundkjøringen legger jeg meg til høyre/venstre alt etter hvor jeg skal i neste rundkjøring. Altså holder jeg til høyre, både i og etter rundkjøringen, dersom jeg skal rett frem/til høyre i rundkjøringen som kommer etterpå. På samme måte holder jeg til venstre dersom jeg skal svinge til venstre i rundkjøringen/filen etter denne. Tenker at det blir mest riktig siden filene som regel er merket slik når de er merket.

Dersom det er to filer etter rundkjøringen som går over i én holder jeg til høyre om jeg skal rett frem, og fletter med de som evt kommer fra venstre på innsiden av meg i rundkjøringen (de har vel forøvrig vikeplikt for oss som ligger i ytterste fil når det er dobbel fil i rundkjøringen, sånn som i utlandet? At de må ta seg en ekstra runde dersom de ikke kommer gjennom oss som kjører i ytterste fil, mener jeg.).


#55

Odelia sa for siden:

Det var forøvrig morfar som lærte meg å kjøre bil, og han var østlending. Sikkert derfor jeg som rogalending har fått med meg at man skal blinke også ut av rundkjøringen (som morfar sa var det bare her de blinket seg inn i rundkjøringen, mens resten av landet blinket seg ut) :knegg: Men seriøst - det var ikke noe jeg lærte på kjøreskolen i 2001 (på direkte spørsmål om jeg skulle blinke meg ut av rundkjøringene fikk jeg til svar at det kunne jeg jo om jeg følte for å gjøre det :gal:).


#56

Dixie Diner sa for siden:

På min kjøreskole i Stavanger i 1999, ble jeg lært å blinke både inn og ut. Kjørelæreren sa at det ikke enda var helt vanlig å lære elever i andre norske byer å blinke seg inn, men at det ble mer og mer vanlig å gjøre det (tror de fleste kjøreskoler i landet gjør det nå).


#57

Pøblis sa for siden:

Jeg lærte å blinke ut på kjøreskole i Oslo i oldtiden(1985).


#58

star sa for siden:

Jeg mener å huske at min kjørelærer i 1996/1997 sa at skulle man helt rundt skulle man blinke seg inn. Og alltid ut. Dette på Østlandet.
Men jeg har fått med meg i senere tid at det også bør blinkes til venstre når man skal til venstre. Jeg gjør ikke det her jeg bor, det er vel å be om bråk tror jeg. :knegg:

Fikk forresten veldig mye skryt for min kjøring i Sinsenrundkjøringa på oppkjøringa. Sensor hadde aldri sett en kandidat kjøre så behersket og klart gjennom den. :D Mulig han sa "på det føret" også, for det var virkelig møkkaføre.


#59

Tallulah sa for siden:

Jeg tror ikke noe på at kjøreskoler i Rogaland ikke lærer elevene å blinke ut. De lærer nok elevene i større grad å blinke inn også, men ikke i stedet for å blinke ut.


#60

celebelen sa for siden:

Jeg blir litt oppgitt hver gang jeg leser diskusjoner i avisa om hvorvidt man skal blinke i rundkjøringer eller ikke. Hele poenget må jo være å gjøre det tydelig for andre hvor man skal, slik at trafikken flyter smidigere. Hadde folk hatt det i hodet, i stedet for "det er ikke påbudt, så da gidder jeg ikke, og jeg vil først frem", hadde det vært mye mer behagelig å kjøre bil.


#61

Elise sa for siden:

Hm, når jeg snakker om å "blinke seg inn" i en rundkjøring, så mener jeg egentlig at man blinker til venstre før rundkjøringen, dersom man skal til venstre etter rundkjøringen. Innlegget ditt får meg til å lure på hva dere andre legger i det å blinke seg inn?


#62

Dixie Diner sa for siden:

Amen! Blinker man i den retningen man skal, enten det er ut eller inn (helst begge deler) så viser man jo med all tydelighet for andre hvor man skal. Ingenting er vel bedre enn det!


#63

Tallulah sa for siden:

Man skal jo alltid til høyre i en rundkjøring. :humre: Det jeg mener, og lærte av min kjørelærer er følgende:
Til høyre: blink til høyre når man står og venter, hold blinket på til man har svingt
Rett frem: ingen blink mens man venter, blink til høyre når man har passert midten av veien som går til høyre.
Over midten, eller helt rundt: blink til venstre når du venter og hold dette på til man har passert midten av veien som går rett frem eller ut til venstre, blink til høyre.


#64

Elise sa for siden:

Mener du at de som sier de blinker seg inn i rundkjøringen blinker til høyre, selv om de ikke skal ut til høyre? :gruble:

Det jeg lærte på kjøreskolen var at hvis jeg skulle til høyre, så skulle jeg blinke til høyre før jeg kom til rundkjøringen. Skulle jeg noen andre utveier, skulle jeg ikke blinke før jeg var passert den siste jeg ikke skulle ut av, for så å blinke til høyre. Altså at det kun var høyre-blinklyset som skulle brukes.

Nå har det kommet mer og mer at en blinker til venstre før rundkjøringen hvis en skal til venstre i rundkjøringen. Det kaller jeg "å blinke seg inn". Men i innlegget til Star så snakker hun som om det er to forskjellige ting, så da lurer jeg på hva hun mener det er å blinke seg inn. :vetikke: Jeg blir rett og slett veldig forvirret, og enda mer forvirret av ditt innlegg.


#65

Einhyrningur sa for siden:

Her lærer ungdommene å kjøre feil i rundkjøringen på kjøreskolen, fordi alle andre i byen kjører feil. Faktisk. Jeg lærte begge variantene, men ble anbefalt og holde meg til byvarianten for å ikke kræsje. Byvarianten går på å ligge til venstre når man skal rett fram, til venstre eller rundt. Til høyre kun når man skal til høyre.

Jeg har jobbet ved en rundtkjøring og det er en del kræsjer i løpet av en måned. Så ille at de først merket opp i rundkjøringen (byvariant selvfølgelig) og når de forstatte å kræsje så innskrenket kommunen rundtkjøringen så det nå ikke er mulig å legge seg til høyre eller vesntre.

Trassig som jeg er så gjør jeg det korrekt.


#66

star sa for siden:

Vi er enig. Blinke venstre før man kjører inn i rundkjøringa.


#67

Myria sa for siden:

Sånn er jeg også. Det er spesielt en rundkjøring her hos oss hvor folk konsekvent ligger feil og legger seg til venstre når de skal rett fram. Jeg holder på det som er riktig og prøver å la være å irritere meg over de som presser seg ut fra feil fil.


#68

Tallulah sa for siden:

Sorry, jeg bare tullet med deg. :knegg: Ikke meningen å bidra til forvirrigen. Når man er inne i rundkjøringen og skal ut, så svinger man jo alltid til høyre.

Du er enig med både Star og meg.


#69

Neket sa for siden:

Samme lærte jeg for fire år siden når jeg tok lappen. :jupp: Alltid blinke ut, og blink inn hvis du skal helt rundt.

Jeg blir også gal av folk som ikke blinker ut. Og hvis rundkjøringen er så liten at man ikke rekker å blinke både inn og ut, så blinker man da bare ut? Det er jo det som er påbudt, og det som er mest tydelig.


#70

Elise sa for siden:

Og rett frem er ikke siste utvei? For hvis den er det, så skal man jo ligge til venstre.


#71

Robyn sa for siden:

Det som gjør det litt vanskelig er rundkjøringer hvor trafikkmønsteret tilsier at det er mest hensiktsmessig å plassere seg annerledes og det ikke er merket opp. Vi har en sånn en, og der må jeg innrømme at jeg ikke helt vet hva som er riktig.
Det er en helt standard rundkjøringer med fire utganger/innganger. Men den ene veien er så og si ikke i bruk mens de tre andre er sterkt trafikkert. Dermed er det den ene veien mest hensiktsmessig at de som skal rett frem ligger til venstre og de som skal til høyre ligger til høyre siden det er svært sjelden noen skal til venstre og det ofte står litt kø inn mot denne rundkjøringen. Men så lenge det ikke er merket opp at kjøremønsteret avviker mener jeg at man skal ligge som normalt, og begge plasseringer blir brukt. Dette skaper selvsagt problemer og jeg har valgt å legge meg til høyre siden jeg da uansett vil ligge ytterst og det vel er den som ligger innerst som har vikeplikt.


#72

Myria sa for siden:

Nei, rett fram er utkjøring nr 2 av i alt fire.


#73

celebelen sa for siden:

Det lærte jeg også.


#74

Hyacinth sa for siden:

Jeg har lagt merke til at mange rundkjøringer her har totalt tre av-/påkjørsler. De er i tillegg temmelig små. Jeg ser at de fleste blinker som om det var et vanlig kryss, og disse rundkjøringene fungerer også som vanlige veikryss borsett fra at man har vikeplikt fra venstre og ikke høyre. Folk blinker til venstre når de skal til venstre og høyre når de skal til høyre, og rett fram finnes ikke. Jeg må innrømme at jeg prøvde å blinke ut i går, men det føltes rett og slett latterlig. :sorry:


#75

Carrera sa for siden:

At det føles latterlig har ingen betydning. Man skal blinke ut av rundkjøringer. Enkelt og greit. Da gir man klare signaler til medtrafikkanter, noe som medfører økt sikkerhet og smidighet i trafikken.

www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

Her har de samlet endel videoer med hvordan man skal kjøre og blinke i rundkjøringer. Små, mellomstore og store rundkjøringer.


#76

Hyacinth sa for siden:

Jaja, jeg hører du sier det. Så jeg vet jo det nå.


#77

Robyn sa for siden:

Men jeg mener jeg har hørt ett eller annet sted at i de aller minste rundkjøringer (de som bussene kjører rett over) er det mest hensiktsmessig å blinke som i et normalt kryss. Fordi intervallet mellom du passerer utkjørsel til høyre og faktisk kjører ut rett frem blir så kort at ingen uansett rekker registrere at du blinker deg ut.


#78

Hyacinth sa for siden:

Det har jeg også hørt, uten at jeg skal påstå at det er riktig. Jeg har i alle fall registrert det siste døgnet det samme som jeg alltid har ment å ha nortert meg, og det er at stavangerfolk blinker som i et vanlig kryss. Når det er sagt, finnes det rundkjøringer jeg konsekvent blinker ut av, det har jeg også lagt merke til. Blant annet den øverst rundkjringen i Kannik. Når jeg skal av i tredje avkjørsel i den rundkjøringen føles det helt nødvendig å signalisere dette.


#79

Elise sa for siden:

Jeg mener at det er et unntak fra blinke ut-regelen når rundkjøringen er på størrelse med et kumlokk, så jeg tror du gjør riktig, Hyacinth. ;)


#80

Pøblis sa for siden:

Men altså - hvorfor kan dere ikke bare gjøre som man skal? :gaah: ALtså blinke ut uansett? Please? :sukk:



#82

Hyacinth sa for siden:

Jeg er klar over denne, men det er vel også mulig at dette handler om det ekstremt høye rundkjøringantallet det er i Rogaland i forhold til innbyggere? Det finnes nesten ingen lyskryss her eller vanlige kryss her, og slik har det vært i veldig mange år.


#83

Tallulah sa for siden:

Men det hadde jo vært mulig om dere gjorde som dere skulle, uavhengig av om dere følte dere latterlige? :knegg:


#84

Hyacinth sa for siden:

Klart det også er en mulighet jeg ikke skal avskrive helt. Nå er det vel ikke fordi det føles latterlig at vi ikke blinker så mye ut, det går vel mer på følelsen av hensiktsmessighet. Jeg er veldig tilhenger av å bruke blinklyset, altså, tro det eller ei. :knegg:


#85

Pøblis sa for siden:

:protest:Ja til riktig bruk av blinklys!! :protest:

:kjepphest:


#86

Dixie Diner sa for siden:

Jepp, stemmer det.


#87

mrc sa for siden:

Jeg blinker alltid ut, men sjeldent inn. I enkelte større rundkjøringer er det hensiktsmessig å blinke seg inn om man omtrent skal helt rundt eller faktisk helt rundt.

Opplever generelt sett at det ikke er noe stort problem med andres blinking i rundkjøringene. Eneste er at en del godt kunne blinket på vei inn når de skal inn i første avkjørsel. Dette er egentlig også en referanse til et annet problem:

Egentlig er det gjensidig vikeplikt på vei inn i rundkjøringer - man skal avpasse farten og den som er først i rundkjøringen har forkjørsrett. I en del rundkjøringer blir det imidlertid enkelte veier der man kommer i større fart og her blir det til at den retningen gjerne får forkjørsrett og det kan ødelegge mye av dynamikken en rundkjøring egentlig skal ha. En del tror vist at det er vikeplikt fra venstre når de er på tur inn i rundkjøringen også, for biler som ikke har kommet inn i rundkjøringen.

Opplever i en av våre lokale rundkjøringer at folk tror at de har forkjørsrett når de kommer fra den ene retningen. Og det tror vist de som kommer fra en annen retning også. Dette er med på å skape et køproblem i rushet. Hvis noen beveger seg ut i rundkjøringen før de fra den andre har kommet inn, blir de gjerne møtt med tuting, knyttneve og finger. At de også nettopp passerte en vikepliktsskilt er det liten forståelse for, selv om den andre bilen var først i rundkjøringen. Her er det også problematikken igjen med at man fra den retningen gjerne kan komme i langt høyere fart.

Siden man i slike situasjoner vil ende opp med skylddeling i de fleste tilfeller, blir det jo lite fornuftig eller praktisk "å stå på sine rettigheter"...


#88

vixen sa for siden:

Jeg blinker ikke inn, men ut. Folk er veldig dårlige på blinklys her i byen synes jeg. Det forårsaker mye bannskap og unødvendig venting.


#89

Zulu sa for siden:

Linken til artikkelen virker ikke, men det som står i sitatet til Tallulah handler jo om kollisjoner i kryss og rundkjøringer, så at det er mange rundkjøringer i forhold til kryss i Rogaland skulle ikke tale til deres fordel. Snarere tvert i mot, da rundkjøringer gjerne regnes som sikrere enn vanlige kryss. :knegg:


#90

Neket sa for siden:

Med andre ord: Blink ut. Det er ikke så veldig vanskelig.

Herfra: www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer


#91

DM sa for siden:

Det hender at politiet står i rundkjøringene i Fjøsangerveien til og fra Bergen sentrum, og bøtelegger bilister som ikke bruker blinklys.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.