Bilen jeg kjører har en sånn automatislk start/stopp funksjon. Det innebærer jo at startmotoren dras x ganger på køkjøring til jobb. Det virker som at den ikke slår inn før bilen er litt varm, da.
Er det noen som kjenner til om jeg kan stole på at batteriet lades godt nok nå til vinteren til at jeg ikke rutinemessig bør slå av funksjonen? Når jeg kommer meg fri fra køen er det kanskje bare en 5-6 min jevn kjøring. Ellers er det jo kun en del småkjøring bilen brukes til.
Om den er ny så vil vel flatt batteri etter normal bruk anses som reklamasjon? At start/stopp-funksjonen brukes er jo normalt også om vinteren så lenge forhandler ikke opplyser om noe annet. Det er også mulig at start/stop-funksjonen slutter å stoppe ved svakt batteri – vi har parkeringsvarmer som ikke starter om det er for lite drivstoff, for svakt batteri eller om det er "for" varmt ute.
Vil tro de har en mekanisme som som kobler ut dette automatisk. Hvis man ellers har mye småkjøring, og hvis man bor på et sted hvor det gjerne er ganske kaldt gjennom vinteren, kan en lader være en billig og grei investering. Koster vel 3-400 kr og hvis du av og til kobler den til kan det være at du på sikt unngår problemer. Nyere biler drar gjerne en del mer strøm enn litt eldre, og det er også flere systemer som er aktive selv når bilen er avslått. Dette uten at batterikapasiteten nødvendigvis har blitt bedre på bilene.