Over flere dager har det forsvunnet fere tusen til Itunes ser jeg på kontoen min. Jeg har flere iDingser koblet til kortet mitt, men alle med passord. Det er sikkert 30 transaksjoner på alt fra 7 kr til 350.
Jepp, jeg klaget selv og fikk banken til å klage/be om refusjon. Jeg fikk igjen pengene ganske kjapt, men ikke noe svar fra Apple på hvordan ( i huleste!!!) slik kunne skje når jeg hadde fulgt alle sikkerhetsråd. Du må sperre kortet med en gang.
Jo, men sperrer jeg hele kortet kommer jeg meg ikke på skolen i morgen :( Derfor sperret jeg (fjernet) kortet fra iTunes. Hadde et håp om at det holder?
Du må i såfall følge med og se om det stopper. De fleste banker har jo et nummer man kan ringe for å sperre kort. Evt. Kan du ta ut cash og så sperre kortet. Første gang dette skjedde med meg, forsvant 14000i løpet av et par timer. Det begynte ned 7 kr av gangen og akselerere til 60(!) inapp-purchases på 90 min. Jeg sperret kortet, skiftet passord og gjorde alt Apple foreslo. Etter tre mndr la jeg inn det nye kortet til Apple-kontoen min og da startet det opp igjen. :sur: -9000 den gangen. Etter det har jeg kun brukt iTunes-gavekort på iTunes.
Mitt råd er å både fjerne kortet fra iTunes og sperre det - og be banken klage til iTunes på dine vegne på uautoriserte uttak.
Jeg mistenker at det er en i familien, men det kan og være en app. Dog tror jeg den appen styres av en i familien. Skal ringe det nummeret der man sperrer kort og hører.
Hvis det tilsynelatende er et familiemedlem som har gått bananas med inapp-purchases, må du sjekke om 1) vedkommende har logget seg på med passord og 2) at det er reelt at vedkommende kan ha gjort alle disse kjøpene. I vårt tilfelle var det tre fire ulike spillapper hvor noen tilsynelatende hadde shoppet i vei - på tross av at det ikke var logget på med passord og det var sperret for in-app-purchases. Dessuten var kjøpene gjort så raskt etter hverandre at det var fysisk umulig for et menneske å trykke på kjøp og bekreft i så rask rekkefølge - og kjøpene var dessuten gjort på nattetid. Det ligger en laaaang tråd inne på sidene til Apple om uautoriserte kjøp - den kan være verdt å lese. Men stenge kortet først og melde til banken at dette ikke er autoriserte kjøp.
Nemlig. Akkurat det skjedde med mine saker også. Jeg ba flere ganger innstendig om en forklaring på hvordan dette kunne skje , men fikk ikke noe svar -ergo tror jeg det var svindel/feil fra Apple sin side. Det sitter veldig langt inne for Apple å innrømme feil i systemene eller svindel via deres systemer - men hvis man søker litt rundt på nett, så ser man at dette har skjedd med mange tusen mennesker verden rundt.