Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Forsvunnet flere tusen til iTunes

#1

Einhyrningur sa for siden:

Over flere dager har det forsvunnet fere tusen til Itunes ser jeg på kontoen min. Jeg har flere iDingser koblet til kortet mitt, men alle med passord. Det er sikkert 30 transaksjoner på alt fra 7 kr til 350.

Jeg må få sperret og hva?


#2

Candy Darling sa for siden:

Jeg ville prøvd å sperre Apple-ID foreløpig og fjernet kortet som er knyttet til. Hvis ikke det går må du jo sperre kortet.


#3

Einhyrningur sa for siden:

Fant synderen, men er vel klagemulighet til Apple? Noen som ha forsøkt og vet saksgangen?


#4

Pøblis sa for siden:

Jepp, jeg klaget selv og fikk banken til å klage/be om refusjon. Jeg fikk igjen pengene ganske kjapt, men ikke noe svar fra Apple på hvordan ( i huleste!!!) slik kunne skje når jeg hadde fulgt alle sikkerhetsråd. Du må sperre kortet med en gang.


#5

Einhyrningur sa for siden:

Har sperret det fra iTunes, holder det?

Banken er jo stengt i dag. Stressa jeg nå. Sukk, dette var ikke kjekt.


#6

Tuppen sa for siden:

Så ekkelt. Har ikke banken et nummer du kan ringe utenom stengetid?


#7

jane sa for siden:

Man kan vel sperre kort via nettbanken, når som helst?


#8

Einhyrningur sa for siden:

Jo, men sperrer jeg hele kortet kommer jeg meg ikke på skolen i morgen :( Derfor sperret jeg (fjernet) kortet fra iTunes. Hadde et håp om at det holder?


#9

Pøblis sa for siden:

Du må i såfall følge med og se om det stopper. De fleste banker har jo et nummer man kan ringe for å sperre kort. Evt. Kan du ta ut cash og så sperre kortet. Første gang dette skjedde med meg, forsvant 14000i løpet av et par timer. Det begynte ned 7 kr av gangen og akselerere til 60(!) inapp-purchases på 90 min. Jeg sperret kortet, skiftet passord og gjorde alt Apple foreslo. Etter tre mndr la jeg inn det nye kortet til Apple-kontoen min og da startet det opp igjen. :sur: -9000 den gangen. Etter det har jeg kun brukt iTunes-gavekort på iTunes.

Mitt råd er å både fjerne kortet fra iTunes og sperre det - og be banken klage til iTunes på dine vegne på uautoriserte uttak.


#10

Tjorven sa for siden:

Når du skriver at du har funnet synderen, er det da et familiemedlem eller er det en app som utpekes som synder?

Hvis det er noen i familien som har gått litt vill, så trenger man kanskje ikke å gå full så drastisk til verks.


#11

IzziCreo sa for siden:

Så ille! Har ingen råd dessverre, men håper det ordner seg.


#12

Einhyrningur sa for siden:

Jeg mistenker at det er en i familien, men det kan og være en app. Dog tror jeg den appen styres av en i familien. Skal ringe det nummeret der man sperrer kort og hører.




#15

Pøblis sa for siden:

Hvis det tilsynelatende er et familiemedlem som har gått bananas med inapp-purchases, må du sjekke om 1) vedkommende har logget seg på med passord og 2) at det er reelt at vedkommende kan ha gjort alle disse kjøpene. I vårt tilfelle var det tre fire ulike spillapper hvor noen tilsynelatende hadde shoppet i vei - på tross av at det ikke var logget på med passord og det var sperret for in-app-purchases. Dessuten var kjøpene gjort så raskt etter hverandre at det var fysisk umulig for et menneske å trykke på kjøp og bekreft i så rask rekkefølge - og kjøpene var dessuten gjort på nattetid. Det ligger en laaaang tråd inne på sidene til Apple om uautoriserte kjøp - den kan være verdt å lese. Men stenge kortet først og melde til banken at dette ikke er autoriserte kjøp.


#16

Einhyrningur sa for siden:

Nå er hele verden på saken, det var nærmere 100 transaksjoner og et absurd beløp når vi roet oss nok til å telle etter. Kryss fingrene.


#17

Fintdethei! sa for siden:

Oj, hjelp. Håper hele verden ordner saken! Oppdater oss gjerne.


#18

Sola sa for siden:

Åj, mine barn klarte å kjøpe diamanter for et par tusen ved 2 anledninger. Følger spent med her.


#19

IzziCreo sa for siden:

Så kjipt, Miley! Krysser fingrene for dere!


#20

Einhyrningur sa for siden:

Det ordner seg! Fikk mail nå om at vi får refundert alt som er trekt! Det var julegaven sin det!


#21

Martis sa for siden:

Så bra!


#22

Esme sa for siden:

Men var det svindel, en feil i en app eller er barn som hadde gått bananas?


#23

Einhyrningur sa for siden:

Det fant de aldri ut av, slik jeg forsto det. Fikk aldri noen tilbakemelding på akkurat det.


#24

Pøblis sa for siden:

Nemlig. Akkurat det skjedde med mine saker også. Jeg ba flere ganger innstendig om en forklaring på hvordan dette kunne skje , men fikk ikke noe svar -ergo tror jeg det var svindel/feil fra Apple sin side. Det sitter veldig langt inne for Apple å innrømme feil i systemene eller svindel via deres systemer - men hvis man søker litt rundt på nett, så ser man at dette har skjedd med mange tusen mennesker verden rundt.


#25

IzziCreo sa for siden:

Så bra! Godt det ordnet seg, men skjønner godt at du ønsker deg svar.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.