Hei! Er ute etter noen skjema/lister som dere bruker for å få gjort husarbeid.
Jeg trenger systen,men en familie på 5 ,ser jeg virkelig behovet. Og kanskje jeg får mannen til å gjøre litt mer :jupp:
Noen som vil dele en slik liste med meg? Hva gjør dere på de forskjellige ukedagene? Hva gjøres når og av hvem?
I helgene vasker jeg klær. Mange maskiner, og barnas utetøy hvis nødvendig. (= jeg)
Søndag kveld legger jeg sammen det som er rent og tørt. (= jeg)
Innimellom en maskin med mitt eget tøy - for det er som regel finvask som tar kort tid. (= jeg)
Alltid ta oppvasken umiddelbart etter middag. Gjerne vaske opp underveis i middagslagingen slik at det blir minst mulig igjen til etterpå. F.eks. barnas matbokser og flasker. (= ofte mannen, ettersom minsten er mammadalt og det passer bedre at jeg tar ham med opp i loftstua for å leke)
Rydde mens man gjør andre ting. (= mest jeg)
Vaske badene torsdag kveld (= jeg)
Ukehandling torsdag kveld (= mannen)
Støvsuge lørdag morgen og en ettermiddag i uka om vi får det til (hvemsomhelst)
Tørke støv/vaske gulv etter behov og når vi får skvist det inn (hvemsomhelst)
Det hender at mannen har "fridager" eller fri før/etter nattevakt, og da får han gjort en del lurt. Husvask, dekkskift, kjøre ting på søppelfyllinga, bære inn ved osv.
Takk for svar! Har sett på dette flylady,men vet ikke helt om det var noe slikt jeg var ute etter. Var mer ute etter vanlige ukesliste med hva gjør når & hvem. Når vaskes vinduer,mm :-)
Så jeg har startet på ei lista,men ønsker gjerne hjelp fra dere om hva som er bra,dårlig,må føres på osv.
Mandag : Ryddedag - rydde stue,kjøkken,bad,gang,soverom & yttergang.
Tirsdag : Støvsuge i alle rom - stue,kjøkken,bad,gang og soverom. (Hver 14 dag blir soverommene vasket)
Onsdag : Vaske bad . Tørke støv av alle flater i huset. Bord,kommoder,benk mm.
Torsdag : Vaske gulv i kjøkken,stue og gang (trappegang) .
Fredag : Bytte håndklær,skifte sengklær (hver 14 dag) Skrive ukesmeny & handleliste.
Lørdag : Handledag
Daglige gjøremål er
Rydde opp etter måltider,vaske kjøkkenbenken etter bruk. Vaske oppvaskkommen.
Sette i oppvaskemaskin,sette på & rydde på plass.
Sette på en maskin med klær,sette på tørketrommelen,brette og legge på plass.
Koste over gulvene i kjøkken & stue., (smuler etter barna)
Rydde stuegulvet for leker etter barna er lagt.
Tørke over vasken og speilet på badet.
Gå med søppla.
Noe dere ville gjort anderledes? Hatt med,ikke med?
Kom gjerne med innspill :-)
"noen" (les jeg) oppdager at et av barna straks har bursdag og inviterer en haug med folk.
Vi oppdager at den dagen folk var invitert hit, plutselig er her.
Det ryddes i vill panikk, mens noen hiver sammen en vaffelrøre.
Hos oss vasker og bretter mannen alt av tøy. Jeg har ansvar for å vaske badet (et ansvar jeg tar med ujevne mellomrom). Ut over det drar vi fram støvmoppen og drar over gulvet ca. en gang i uken. Andre ting (tørke av benken, gå ut med søppel) går litt av seg selv, og vi bidrar ganske likt. Ungene rydder egne leker etc. og er med og dekker på og rydder av etter middag.
Jepp. Det var visst det hele. Vi har lagt lista så lavt at det går an å komme seg over den nesten uten å løfte beina. :stolt:
Jeg har et skjema med hver dag i uka bortover, og personene i husstanden nedover.
Og så har jeg et eget ark med ALLE oppgavene som gjøres i heimen. Og så noterer man bare i ruten som tilhører seg selv hvilket nr oppgaven du har gjort tilhører.
Om det er interessant så kan jeg alltids sende listen jeg har til deg.
Det vaskes når behovet er der og når jeg har litt tid. Hele huset tas aldri samtidig, men det ser likevel greit ut og mye mer ryddig hos meg enn hos mine venner.
Storesøster vasker badene og støvsuger første etasje sånn stort sett hver uke.
Mellombror støvsuger andre etasje de helgene vi husker å minne ham på det.
Jeg vasker klær som et uvær hver helg, tørker støv når jeg føler jeg må, planlegger ukesmeny og skriver handlelister.
Mannen tømmer oppvaskmaskin og søppel, støvsuger nede når det trengs utenom søsters runde og handler.
Både mannen og jeg rydder selvsagt.
Ellers tar vi et skippertak når det flyter over. Og så hjelper det med gjester i ny og ne.
Jeg har prøvd detaljerte lister. Da blir jeg koko. Kom hjem fra jobb etter 14-timersdag og gikk i gang med å vaske bad, fordi det var onsdag, liksom. :koko: Nei, for oss passer innfallsmetoden best.
Jeg har ansvar for alt av klær, både vasking, tørking og sortering. Og anskaffelse av nytt til barna og gi videre det som er for smått. Mannen har ansvar for oppvaskmaskinen. Begge maskiner går ca en gang pr. dag.
Vi handler annehver uke. Den uken har man også ansvar for middagslaging.
Jeg har ansvar for bilen ift alt av verksteder. Og det er som regel jeg som tar hagearbeid.
Vi har vaskehjelp annenhver uke. Så feier vi bare ellers når det trengs.
MEn, sannheten er at jeg skammer meg ikke lenger over det.
Jeg har ikke nok tid til å ha et ryddig hus og ønsker på ingen måte å ta tid bort fra andre ting, for at huset skal være rent/ryddig.
Det er ikke noe problem for meg å ha gjester på uvaskede gulv
(feks har vi nå feiret jul, med besøkog kjøkkengulvet mitt er altså ikke vasket siden november-tror jeg, husker ikke sist) og det plager meg ikke.
Vi er heldig, for vennene våre er mer opptatt av trivelig samvær og god mat, enn hvor ryddig huset er.
Og et av nyttårsforsettene mine er å rydde/vaske enda mindre.
Så deilig å hålese at ikke alle har vaske og ryddemani. Trodde nesten det var bare meg som ikke bare brukte tiden på å rydde. Jeg går hjemme med en 1.åring, emn får ikke gjort stort annet enn å rydde det daglige, slik som brette klær, moppe gulv (moppen er min venn, jeg kunne ikke klartmeg uten. Mye, lettere å ta frem enn en støvesuger). Har prøvd meg på en liste eller ti, men det fungerer dårlig. Gir likevel ikke opp, for jeg er listemenneske og ser jo at ting blir gjort oftere når slike lister finne - og brukes.
Jeg ville lagt inn ryddedag før helga også, det er så godt å ha det ryddig rundt seg når helga kommer og spesielt hvis det plutselig kommer noen innom.
Også synes jeg annenhver uke er langt mellom sengeskift, men det er jo smak, behag og vane det da.
Her går det endel klesvask, men en ting som hjalp veldig på klesvasken var at alle fikk hver sin farge på håndklærne og hver sin knagg. Høres helt patetisk enkelt ut, men da blir det lettere å bruke håndkleet sitt opp igjen for det går jo faktisk an å bruke samme håndkle på håret to ganger liksom, eller hvis det ikke er spes møkkete. Men det er jo ikke spesielt attraktivt hvis man ikke vet hvems rompe det håndkleet har tørket før for å sette det litt på spissen :humre: Det, og et gjennomtenkt forhold til hvilke klær som fint kan brukes én gang til og hvor man gjør av dem om kvelden - annet enn i skittentøysdunken.
En ting jeg også gjør er at jeg fyller vaskemaskina om kvelden og gjør den klar, og setter på timeren så den går tidlig neste morgen. Så er det unnagjort lsm. Samme med tørketrommelen hvis det er noe som er vått.
Faren min hadde nal og dusjspraygreie i dusjen så han dro over den innvendig hver dag mens/etter at han hadde dusjet. DET gjør ikke jeg , men de hadde jo alltid veldig ren dusj da :humre:
Også har jeg tatt til meg "soneryddetipset" fra Flylady, bruke 15 minutter hver dag på et eller annet sted i huset hvor det hoper seg opp litt.
Og "kast -hvormangevardetnåting-tipset" fra Flylady. Jeg tar rett og slett med meg en pose og plukker opp ting som burde vært ut og bort til jeg har telt til … 25 elns. Etpar ganger i uka eller noe sånt. Et papirark der, en penneholk her, noe greier i baderomsskapet som skulle vært kastet, en ødelagt hårstrikk.
Og ukehandling på en ukedag. Da er det mindre folk i butikkene, og så lenge jeg ikke er sulten når jeg går i butikken går det kjappere unna og det er lettere holde seg til listen siden jeg ikke har "lørdagskos" eller "fredagskos" i bakhodet.
Også står gjennomgang av posten+regninger+økonomi+sette i permer+planlegging/"hva skjer i kalenderen denne uka/måneden"+todo-liste på "lista" en gang i uka. Jeg må også ha en gjennomgang av medisiner og apotekresepter og sånt hver uke, men det er litt spesielt for våre forhold.
Det er kjekt å ha satt av tid til alt det, planlagt å bruke etpar timer på organisere liksom og gå gjennom alt så kommer man ikke på etterskudd.
Også har vi godt system på flaskepant, papirsøppel, plastikksøppel, fravokste klær osv, både ift lagring og ift å bli kvitt det så det ikke "gror ned" her.
Og leker/utstyr rydder han (de) som har brukt det, og alle rydder bort sitt etter maten :nemlig:
Nå er vi bare to da (meg og lillegutt), men det bor 3 i leiligheten, og vi har 4 assistenter som våser inn og ut til alle døgnets tider så vi må ha litt system.
Samme her. Vet ikke hvorfor og hvordan. Jeg rydder og tørker litt sånn innimellom i løpet av dagen, det er kanskje derfor? Og jeg har en mann som gjør mye.
Jeg skulle ønske jeg trivdes i rot og skitt, men det gjør jeg dessverre ikke.
Jepp, sånt gjør jeg hele tiden, og jeg tror det er forskjellen på meg og de som bare lar alt ligge til fredagen når de skal vaske. Jeg orker ikke ha det der, så jeg tar opp smulene fra golvet når de kommer der.
Det er sånn jeg skulle ønske at jeg var. Men så skal jeg bare, og så glemmer jeg det litt, også var det noe annet jeg skulle. Og smulene går jo ikke noe sted. Og sånn fortsetter det. Så er det supertiltak å rydde/vaske/fikse til helgen hver torsdag. :sukk:
Jeg har en venninne med ryddemani, hun rydder litt sånn her og der uten at man legger merke til det, det er kjemperart (for meg). Det er alltid mye ryddigere her når hun går enn når hun kom, enda vi bare har sittet i sofaen og drukket te, liksom. Jeg tror det er magi. :nemlig:
Jeg er utrolig dårlig på smårydding ( men flinkere enn min mann), men liker ikke å ha det rotete rundt meg heller, men det er det alså, kjipe greier...