Ja da, så var det vår tur. Jeg hadde tydeligvis ikke så kontroll på alt som jeg trodde. For siste måneden har en av ungene klart å bruke masse penger på spill og kjøpe ting i et par forskjellige spill uten at vi har oppdaget det før jeg fikk kredittkortregningen. Og den var stor for å si det sånn. Jeg har visst at jeg må slå passord om vi skal bruke kortet jeg har lagt inn på nettbrettet til ungene, og det har vært ytterst lite brukt, men noen småspill som koster litt å laste ned har det blitt, men aldri kjøp i spill. Det er ikke disse spillene som er problemene, men gratis spillene hvor en da kan kjøpe ting etter en stund. Først trodde vi det var skjedd uforvarende og at noe var galt med noe, men så viser det seg at dette er gjort veldig bevisst og at en har måttet taste kode hver gang en har gjort et kjøp.
Da er det vel ingen rettigheter for å få igjen noe da eller? Det første som ble gjort var å sperre kortet i alle fall, men Google har allerede sperret kontoen hvor dette ble trukket fra 15. desember, men den mailen har da gått til ungen sin mailadresse uten at den har blitt oppdaget. Allikevel slettet jeg kortet nå sånn at det aldri vil kunne belastes noe mere fra evt. steder det ligger inne.
Dette er android og ikke apple, men hvordan slår en av muligheten for kjøp i spill?
Når vi ringte kredittkortselskapet så sa de at det var stor mulighet for at vi fikk igjen pengene, men det var før jeg visste at det var brukt kode. Men vi får jo prøve å sende inn klage uansett i alle fall, men kredittkortregningen må vi jo betale i mellomtiden da, og sikkert mest sannsynlig får vi ikke noe igjen heller. :sukk:
Vi har valgt å ikke oppgi koden for nedlasting til barna. Dvs, storesøster har egen konto, men hun er nå så stor at hun skjønner.
Minsten hadde noen runder hvor vi oppdaget kjøp internt i et allerede nedlastet spill. dette trengte man ikke kode for, og guttungen trodde jo det var gratis. Heldigvis får mannen mail på hver bevegelse på kontoen, så vi oppdaget det før det ble dyrt. Nå må vi også inn med kode på slike kjøp.
Jeg syns å huske at det var noen i en avisartikkel jeg leste som fikk igjen pengene der det var snakk om et barn som hadde overhørt moren si koden til faren og derfor brukt kode for å kjøpe. Så jeg ville iallefall prøvd å klage, det verste som skjer er jo at du får et avslag.
Dette skulle jeg også lage en tråd på.
Gutta mine spiller spiller Moviestar Planet på PC og et eller annet sted der kom det opp et tips om at de kunne få ekstrapoeng ved å oppgi mobilnummeret sitt. Han har vel sendt noe med SMS rimelig ofte og fått masse poeng da.
Jeg synes mobilregningen var spesielt dyr denne gangen så logget meg inn på Telenor sin side og der har det blitt trukket kr. 100,- rimelig mange ganger gitt. :våkne:
På regningen står det at det er brukt et SMS nummer, et 2201-nummer. Fra Uniwire.
Det hadde heldigvis kun gått på 2 ganger på september-regningen og nå har han sendt en STOPP-sms og har lovet å ikke gjøre sånt mer.
Ringte Telenor og gutten jeg pratet med mente at det ikke ville være lett å få noe tilbake.... :confused:
Telefonen hans står jo på meg.
Vi har vært heldige og ikke hatt noe surr med sånt før men det måtte jo skje oss også. :(
Jeg har ringt teleselskapet og oppgitt at nummeret brukes av mindreårige når ungene mine har fått mobil. I tillegg har jeg lagt inn sperre mot innholdstjenester og 820 og 829-nummer. Da skal man være ganske godt sikret mot dette.
Fikk tips om at man på Apple kontoen ikke trenger å ha tilkoblet kredittkort. Jeg bruker bare slike verdikort som kan kjøpes på 7-11 osv. Da "lader" man Applekontoen med en kode på kortet, og da er det det beløpet som er tilgjengelig der. Og dermed også det eneste beløpet man kan "miste".
Vi fikk alt tilbake fra kredittkort selskapet. Det var et gull Statoilkort som ble brukt. Vi har aldri betalt det midlertidig heller, for kredittkort selskapet satte beløpet på vent i karantene så det ikke løp renter. Vi fikk ingen kontakt med Gmail som hadde sperret mailkontoen hennes heller og da fikk vi ikke sendt forespørsel direkte til spilkselskaoet heller. Men etter å ha ventet og purret på svar fra gmail hvor det ikke skjedde noe så tok kredittkort selskapet saken og sendte forespørsel selv. Da fikk vi beskjed om at de hadde 6 uker på å svare og komme med dokumentasjon, og skjedde det ikke noe innen den tid så var saken foreldet. Vi hørte aldri noe mer og vi ble kreditert pengene på kredittkortet etter 6 uker sånn at beløpet i karantene ble nullet ut. Dette var snakk om ca. 12000 kroner.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.