Mannen skulle kjøpe en ny Levis til meg i presang, lik en jeg har fra før og liker godt. Han tar bilde av lappen på en av mine bukser samt buksa, for å få alt riktig. Hos Carlings treffer han på en hyggelig selger som kan fortelle at de har en helt identisk Levis, med noe annen skjæring helt nederst. Men 100 % lik ellers i livet og alt. Han trengte ikke å deponere heller, for den kunne han komme tilbake med om gaven ikke falt i smak.
Vel, buksa dekker halve baken, lav skjæring, og er ikke i nærheten så elastisk, den er vel egentlig 100 % forskjellig fra den jeg har! Men i butikken idag fikk vi til nød tilgodelapp. Jeg vil ha ny bukse, de har ikke snakket sant, så 1000 kr i butikken deres er ikke en særlig god deal. De har ikke noe som ligner buksa jeg har engang..
Da jeg nylig skulle kjøpe meg ny Levis slight curve, viste det seg at de har senket livet på den modellen til å såvidt dekke rumpesprekken, og stoffet er mindre stretch. Dette opplyste selgeren om, da jeg kommenterte på livhøyden i prøverommet. Men om dette er mangel nok til å kreve pengene tilbake? Spør forbrukerrådet. Er det ikke noe i den butikken som kan brukes, av mannen din i det minste?
Jo, jeg fant den eksakte levisen i en annen butikk, og mannen kan jo alltids kjøpe en bukse til. Men jeg synes det var litt dårlig hele greia, får se om jeg orker ta runden med Forbrukerrådet. Det kan være vi ikke har rett på noe som helst. Da vil det si at de i butikken kan si hva som helst for å selge.
Har mannen din kvitteringen der det står hvem han handlet med? Jeg ville kjørt på og bedt om å få snakke med vedkommende og/eller sjefen. Det er jo slett service når det ikke stemmer det som er blitt opplyst. Jeg ville i allefall forsøkt (uten at jeg vet om det er veien dere har gått allerede) og gitt de ganske tydelig beskjed om at det ikke akkurat blir der dere handler i fremtiden, ei heller kommer til å anbefale andre.
Butikker sies jo å være greie som bytter i det hele tatt, men når salget/kjøpet er gjort på uriktige opplysninger, synes jeg dog at de bør vise litt ekstra godvilje. Men sjekk Forbrukerrådet for rettigheter.
Jeg ble forøvrig også tverr i dag, da vi skulle bytte en julegave til mannen, men ikke fikk bytte uten byttelapp til tross for at jeg ba om, men fikk beskjed om at byttelapp ikke var nødvendig da jeg handlet. Jeg freste! Heldigvis fant jeg kvitteringen her hjemme nå, så skal de få prøve seg til mandag ...
Så fremt at selger har gitt feilaktige opplysninger for å greie å selge ei bukse så ville jeg dratt tilbake og krevd pengene tilbake. Be om å få snakke med selgeren det gjelder. Jeg ville i et slikt tilfelle aldri prakket på kunden en tilgodelapp. Hos carlings er det vel slik at man må avtale deponering, men når de gir opplysninger som ikke stemmer så må de ta det på sin kappe synes jeg.
Hm, kunnskapsløs selger. Jeg ville ha gått til butikksjefen. Modellene er visst noenlunde identiske, men de har endret selve stoffet til et mye mindre elastisk stoff, ifølge de selgerne jeg har snakket med på Match og Carlings. Jeg har skikkelige fotballegger, og var ikke i nærheten av å få på meg min vante modell da jeg skulle handle før jul. Selgeren på Carlings i Torggata, hvor jeg først var og prøvde, tipset meg om å gå til Carlings Megastore, der hadde de nemlig noen av de gamle igjen på salg. Tror dere jeg hamstret, eller?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.