Lurer bare på hvor mange av dere som gir lommepenger til ungene?
I så fall hvor gamle var de når de begynte? Var det ukentlig eller var det i form av betaling for å ha "ryddet rommet" f.eks?
Jeg skriver litt om penger, det hadde vært flott med mest mulig innblikk fra flest mulig.
Slik jeg ser det, så er lommepenger en av de første møtene unger har med konseptet av penger og verdier. Det er jo ganske viktig.
Kanskje kan vi utdype litt og diskutere rundt temaet.
Tenker du å bruke opplysningene til noe spesielt? :)
Vi startet med lommepenger da eldste ble fem, etter hjertesukk om hvordan han skulle få nye leker etter jul, når det er nesten et år til neste bursdag. Han får da penger knyttet til arbeid i hjemmet, dokumentert på et skjema på kjøleskapsdøra, som han får bruke til å spare til ting han ønsker seg. Ikke klær og godteri, men leker, blader og sånne ting.
Skal du skrive om konseptet lommepenger eller forhandle hjemme?
Mine barn har vært rundt syv da de ble introdusert for fenomenet. Noe får de for arbeidet de gjør. Disse oppgavene startet i det små og involverer nå alle sider áv husvask, hagearbeid, matlaging osv. Noe får de for å selv handle klær og annet personlig vi ikke gidder kjøpe til dem. De må selv spare og prioritere til det de vil ha. Det har lært dem mye om pengenes verdi.
Det er slike opplysninger jeg er ute etter. Opplysningene kan jeg henvise til, blir det noe diskusjon her så kan jeg bl.a. henvise til denne tråden i en evt. e-bok eller innlegg på nettet.
9 åringen her var interessert i lommepenger, men for oss har det ikke fungert særlig bra i praksis. Så enn så lenge har jeg valgt at hun kan tjene ekstra penger for å gjøre ting utenom det vanlige når det gjelder husarbeid, noe hun som oftest velger å ikke gjøre. Og så får hun det hun trenger fra oss utenom. Tenker at vi får revidere det igjen senere og se hva hun er motivert for da. Vi bor ganske langt fra sentrum og hun er sjelden på butikker alene, så det er vel egentlig ikke ofte hun trenger penger. Og hun får lørdagsgodter, mobilabbonement og andre "nødvendigheter" fra oss.
Ungene våre får ikke lommpenger. De får penger når de gjør en jobb som å vaske bil,klippe plen ol. De får ikke lønn for hverdagsoppgaver. De får penger om de skal på kino, klubb ol. Vi har forsøkt ukepenger og faste oppgaver tidligere, men det bare skled ut. Vi vurderer måndeslønn til eldstemann på 14. år, han er den eneste som egentlig trenger litt penger av og til. Det vil i såfall være en sum som skal dekke mobilutgifter,spotify og divese småting. Han vil få endel oppgaver som skal følges opp. Vi er veldig på diskusjonsstadiet på dette ennå.
De to eldste får penger på konto en gang i måneden, de er 13 og 15 år. Ikke den store summen, men det skal ikke dekke nødvendigheter. Jeg betaler klær (som de trenger), mobil, etc. De er "sparere", så dette gir dem mulighet til å spare til større ting. Eldste kjøper spill og drar på kino, yngste drar på "shopping". De får ikke betalt for å hjelpe til hjemme, men begge har plikter som de er flinke til å gjøre. Minstemann får ikke ukelønn, men har begynt å spørre om det nå, han er åtte år. Vi har vel halvveis blitt enig om at han kan få femti kroner i uka hvis han blir flinkere til å holde orden på rommet sitt. Grunnen til at han ønsker seg ukepenger er at han også vil ha muligheten til å spare til ting han ønsker seg.
Vi har med vilje ikke knyttet pengene opp til faste oppgaver, fordi jeg mener de skal hjelpe til hjemme uten å få betalt for det - men jeg forbeholder meg retten til å forandre på spillereglene; altså redusere månedslønna hvis de ikke bidrar hjemme. Foreløpig har det ikke vært nødvendig.
Personlig syns jeg at det var bra jeg fikk lommepenge fra ung alder. Det var i form av fast sum ukentlig, jeg tror det bidro til at jeg hadde mer forståelse for verdi og penger.
Altså en forståelse for at person X må gå på jobb i XX-antall timer for å få tak i XXX-kroner, for å så bruke de kronene på å kjøpe det man trenger for å overleve.
Men man kan også spørre seg om hvor den faktiske verdien ligger. Er den hos personen, antall timene eller i kronene.
Barn lærer at penger er penger av voksne, men det er mange voksne som ikke vet hva penger egentlig er.
Den siste setningen høres kanskje litt merkelig ut, jeg skal gå i detalj senere (det blir et langt innlegg for å forklare skikkelig). Det er mer et lite test/eksperiment som dere kan prøve.
I mellom tiden kan dere gjerne fortelle om dine egne erfaringer med lommepenger også :)
Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen ukelønn når jeg var lita. Jeg fikk det jeg trengte, og litt til innimellom. Men jeg satt mye barnevakt, og tjente sånn sett pengene mine på det. Hadde endel Levi`s jeans i skapet som var et resultat av mange barnevakt timer. Manglet jeg en hundrings, så hendte det jeg fikk den hjemme.
Mine får ikke ukepenger heller. Vi prøvde med oppgaveskjema for eldste en periode. Men det gikk over på et vis. Også er jeg litt tilhenger av at ungene skal hjelpe til hjemme, uten å forvente å få penger for det. Vi er en familie, og alle må bidra for at det skal gå rundt. Som jeg sier: Jeg får lønn fra jobben min for å jobbe der. Jeg får ikke lønn for å vaske klær, lage middag etc hjemme. Det er ingen som betaler meg for den jobben jeg gjør hjemme.
Jeg er dog tilbøyelig til å betale for andre spesifikke tjenester. Som feks om eldste hjelper til med å male garasjen etc.
Foreløpig er det lite mas om penger. Selv fra 15 åringen. De får penger om de trenger til noe spesielt. Vi betaler mobilene deres.
Storesøster på 12 har akkurat fått eget bankkort knyttet opp til egen konto. Det er maksgrense på uttak og forbruk, og vi tenker å sette inn 100 kr i uken. Av disse må hun selv betale for utskeielser i løpet av uken (når hun f.eks ikke gidder lage niste til å ha med i stallen, men heller vil kjøpe seg noe på veien...). Tanken er at hun etter hvert ser at det lønner seg å ikke alltid ta de enkleste løsningene, og at pengene hun sparer hver uke etter hvert vil gi litt større summer. I tillegg har hun mulighet for å gjøre ting her hjemme for å tjene litt penger til sparegrisen. Måke snø, gå ut med søppel, vaske badet osv. Hun har fått tilbud om å jobbe fast i stallen der hun rir, men skjønner at DET er mer forpliktende (ikke noe foreldre kan la henne slippe unna å gjøre hvis hun ikke vil/orker), så foreløpig har hun takket nei. Det er lærdom i det også :)
Hun maser aldri om klær/sko eller penger som sådann, så vi betaler evt kinobilletter og svømmehallbesøk etc.
Mine får ikke ukepenger enda, de er 5 og 2 år gamle, men eldste har en viss forståelse for noen sammenhenger. At vi voksne må gå på jobb for å tjene penger så vi kan betale for det vi kjøper, og bl.a betale for at de går i barehage, da får barnehagen penger til å gi lønn til de som jobber der, så de kan betale for sine ting, samt penger til mat og leker til barna i bhg.
Jeg husker at vi fikk ukepenger som barn, hvor en andel av det kunne bli trukket om vi ikke gjorde det som var forventet av oss, i alle fall i en periode. Det var vel noe verdi i det også, ja.
Vi prøver gi våre jenter (9 og 12 år) ukepenger men det fungerer ikke så konsekvent. Vi glemmer noen ganger eller "låner" tilbake pengene når vi trenger kontanter til noe...vi betaler nesten alt med kort så vi bær ikke med oss kontanter svært ofte. ;)
Mine begynte å få ukelønn da de var hhv tre og fem. De får tjue kroner hver uke, og bestemmer selv hva de skal bruke de til - godteri, spare til leker eller spare i banken. Velger de å spare i banken matcher vi foreldre summen de sparer (for å synliggjøre at det skal lønne seg å spare). Det har gjort mye bra for tallforståelsen at de har egne penger å disponere, nå regner de ut hvor mange uker de må spare for å kjøpe den leken de ønsker seg for eksempel.
«Hvordan få folk til å tenke over hva penger er»
Og ikke på en "det hadde vært fint å vinne i lotto" - måte
Denne øvelsen viser (forhåpentligvis) i bunn og grunn hva Mike Maloney sier i videoene sine: www.youtube.com/watch?v=iFDe5kUUyT0
Men fra en annen synsvinkel. På den andre enden av skalaen om du vil, uten at det blir komplisert. Målet er enkelt og greit å sette spørsmål til penger (slik vi kjenner de i dag(?)).
Jeg har ikke gjort øvelsen på nok mennesker ennå, men til og med min 10 år gamle nevø såg ut til å sitte igjen med spørsmål om hva penger egentlig er. Det hadde vært fint å se hvordan mange andre reagerer. Du trenger ikke presentere det akkurat slik som jeg gjør:
Du kan gjøre dette hjemme, på jobb eller hvor som helst.
Spør noen om han/hun har kontanter på seg. Forhåpentligvis har de det. Spør så høflig om du kan få se nærmere på pengeseddelen, helst en av de største.
Etter at du har inspisert hundrelappen kan du holde den opp et par sekunder. Deretter river du den i to! Den første reaksjonen og sjokket fra forsøkspersonen (når man river opp penger) er hva du er ute etter.
Avhengig av publikummet du gjør dette i, kan det hende de tenker "kult, et trylletriks" eller "ikke enda et trylletriks..."
Men det er ikke noe trylletriks, det du faktisk har gjort er å ødelegge forsøkspersonen sin hundrelapp! Siden du ikke har kontanter med deg, unnskylder du deg og forklarer at du skal erstatte pengene neste gang dere møtes. Enn så lenge tar du et lite papir eller en post-it lapp, skriver 100 på den og kanskje tegner et smilefjes i tillegg, og så gir du den til personen. Denne lappen er viktig for deg, da den også er et minne på hva du har lovet. Neste gang dere møtes kan dere bytte tilbake.
Du kan fortsette eksperimentet dagen etter eller en uke etter. Men for nå, la oss si at du forlater rommet og kommer tilbake med en ny hundrelapp. Spør så etter post-it lappen som du skrev, og spør forsøkspersonen om hvor mye den er verdt (dette er viktig). Bli enig om at den er verdt hundre kroner og bytt den med den nye hundrelappen. Når du mottar post-it lappen river du den opp! Spør så hvor mange kroner du reiv opp totalt.
Personen svarer kanskje hundre kroner. Hvordan kan dette så ha seg? For tre sekunder siden var post-it lappen verdt hundre kroner.
Dersom de videre svarer at du reiv opp to hundre til sammen, kan du også spørre hvordan dette kan ha seg? Det var jo bare en liten papirbit som du skrev hundre på.
Det er ikke noe riktig svar på dette lure-spørsmålet.
Du kan diskutere dette videre om du vil. Lag et poeng ut av at du kan levere to halve hundrelapper til banken og få en ny gratis. Det koster jo å skrive ut nye lapper, så spørsmålet blir hvem som betaler for dette.
Barn er faktisk overrasket over at du kan gjøre dette. Det er logisk for de har lært at valuta er ekte penger. Så de tenker på valuta som andre verdifulle ting de har i livet sitt; når de blir ødelagt slutter de å eksistere. Det må være den enkleste og mest logiske verdisettingen, likevel slutter vi å sette spørsmålet ved det når vi blir eldre.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.