Vår gamle, elskede chrysler grand voyager 3,3 liter skrotes etter at jeg skled på glatt føre og tredde fronten inn i en stolpe (med vilje for å slippe å krasje i bilen foran). Vi fikk penger fra forsikringsselskapet, ikke mye akkurat.
Så har vi altså kjøpt oss en elbil Nissan Leaf til mannen som kjører ut og inn fra Follo til Lysaker hver dag. Vi skal derfor selge vår lille Toyota Yaris.
Behovet vårt da er en stor hoved familiebil. Vi er jo vant til enorm bagasjeplass, så jeg ser for meg at vi trenger skiboks uansett. Mannen vil ha en SUV, liker å sitte høyt. Han liker stor motor, som i helst minimum 2,2 liter og 155 hestekrefter. Vi har sett på RAV4 2014 executive 2,2 liter diesel som har litt større bagasjerom enn før og fikk tilbud på 460 tusen med hengerfeste og skiboks. Vi har kikket på Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan x-trail og Volvo XC60. Landcruiser er drømmebilen til mannen min. :nemlig: Den er ihvertfall for dyr.
Men så kikker vi på hytte å spleise på med min søster og familie og kommet fram til at vi kanskje skal legge oss på 350-tusen ish istedenfor på noe som er 1-2 år gammel.
Så RAV4 eldre modell får vi mindre bagasjeplass og 2013 koster det samme som vi fikk tilbud på 2014 modell. Ellers er bilene for dyre, for gamle, for et eller annet.
Hva kan anbefales?
Vi var i samme situasjon i høst, samme bil som skulle byttes ut. Vi endte opp med en Tiguan etter å ha sett på mange av de samme som dere ser på. Ser den ikke er på listen deres men vi er superfornøyd med bilen :)
Vi valgte å gå for en brukt 2012 modell og sparte 60.000 på det.
Ja, Tiguan så jeg på nå, men ingen så billig at det kan forsvare å gå ned til 2012 modell. De lå over 400 alle sammen.
Jeg tror egentlig vi har fått et godt tilbud på rav4 2014, de har visst satt ned prisene for å konkurrere med Mazdaen.
Vi var heldig med prisen på vår bil tror jeg. Han som solgte den til oss hadde fått flere høyere bud etter at vi hadde sagt at vi skulle ha den. Med oss sto det mellom den og en Mazda cx5 på slutten.
Okay, vi ser jo hele tiden på finn.no og må ut å prøvekjøre noen hos forhandlere. Men jeg tror Honda cr-v har større bagasje enn mazda cx5 og rav4, hvis jeg ikke husker feil. Mannen min er litt sær også og slår seg litt vrang på enten utseende, bilmotor osv...
Vi har Honda CR-V 2,2 l og rundt 150-160 hester, og jeg elsker den bilen. Riktignok eldre utgave (2006), men jeg hadde ikke nølt med å kjøpt en splitterny/nyere brukt om jeg fikk sjansen. Plass til 2 barneseter og en 12-åring av voksen størrelse, samt grei bagasjeplass for oss 5. Det er nr.2-bilen da, med feriekjøring ville jeg hatt takboks i tillegg (hovedbilen her er Ford S-max med et hav av plass).
Svigers har den, og mannen synes den er grei men ikke noe mer. Jeg synes den ser fin ut, men har ikke prøvd å kjøre den.
Ikveld har vi faktisk prøvd en stasjonsvogn Opel insignia country tourer, mannen min synes den var fin å kjøre.
Amen. Me har hondacrv i 2003 og 2010-utgave, og det går tre puter på rad ibaksetet. Tekniske detaljer veit eg lite om, men bagasjerommet er herlig stort, større enn på rav.
Og så er det ein skikkelig vinterbil, veldig god på vinterføre. Det er ein fordel her som me bur.
Rav4 har jo kommet i en modell med 4WD, men noe mindre motor enn tidligere, som vel har en startpris på ca. 330 000 så vidt jeg husker. Ville ikke se bort fra at man her ikke ender opp med så mye over 350 000 kr ferdig levert hvis man ikke skal ha en så veldig velutstyrt modell. Er ikke mange uker siden den ble lansert med den nye motoren, så leveringen har vel kanskje ikke startet enda, men vil jo tro at man tar opp bestillinger alt. Er snakk om 125 hk dieselmotor, sett i forhold til bilens størrelse vil jeg tro at det kan fungere helt greit for svært mange.
Vil anbefale å prøve når det gjelder forskjellene mellom en del motorer. Å si at man vil ha et vist minimums motorvolum er bare tull, for man ender fort opp med å sammenligne ting som ikke kan sammenlignes og man har enkelte justeringer gjort i henhold til utslipp og avgifter der en motor på f.eks. 130hk og 150hk i praksis kan føles ganske like så lenge man ikke skal opp mot rødlinja. Mao - det man henter ut av effekt på turtallsområdet man i praksis bruker kan være ganske likt. Downsizing har i flere år her vært en trend, og en del kan uten problemer levere bedre ytelser fra en 1,8 eller 2,0 enn hva andre har på 2,2L.
Outlander blir jo ellers en bil i segmentet som er av dem med best plass. Siste generasjon kom som 2013-modeller på slutten av 2012.
Forrige generasjon eller den nye som kom som 2013-modeller? Ganske store forskjeleller i henhold til komfort og kjøreegenskaper. I tillegg ble det jo svært store prisreduksjoner med den nye modellen - gikk ned ca. 100 000 kontra den gamle med tilsvarende motoreffekt og utstyr pga. redusert vekt og redusert utslippe.
Skal ellers sies at hvis man tenker hyttebil i henhold til dårlig brøyta veier og full avhengighet av 4WD, så er ikke 4WD-systemet til CR-V det man er på jakt etter. Det er mer et system for "glatt vanlig vei". Er vel også blant de lavere SUV-ene i henhold til bakkeklaring.
Nye CR-V har jo ellers stort sett samlet 3-ere og 4-ere i tester - mye pga. at man ikke har følt at prisen forsvares og kjøreegenskapene ikke er på høyde med en del av konkurrentene.
Vi er veldig fornøyd med vår Outlander, i hvert fall. Masse plass.
Hva mener mannen din med at den er "helt grei, men ikke noe mer", er CRV'en noe spesielt annerledes, mener han?
Tusen takk for innspill, ventet jo litt på mrc som tydeligvis kan dette. :)
Nei, altså mannen min er sær og rar, han liker mye motorkraft og store biler. Derfor er Landcruiser en drømmebil. Så for han er det en real nedtur å kjøre en stasjonsvogn 1,6 liter, ifølge han selv. Vi skal etter planen ut å prøvekjøre noen biler hos forhandlere neste helg, så da får han kanskje kjent litt på forskjellene og kanskje får jeg han til å prøve noen han ikke kunne tenke seg i utgangspunktet.
Jeg har hørt flere skryter av Honda CR-V, så litt overraskende det du sier, mrc. Vi har ikke prøvekjørt den ennå.
Svigers sin outlander er ikke den nyeste modellen, tror kanskje 2011 muligens, den er ikke veldig utstyrt og har 2,0 liter som mannen mener ikke sparker så bra. Ellers synes jeg bilen er fin å se på og har fint bagasjerom og god størrelse inni.
Mannen har fordommer mot Citroen, Subaru, Peugot, Audi og BMW (de to siste mener han er priset opp på merke). Vi kunne tenke oss Volvo CX60, men tror den blir for dyr. En venninne skryter veldig av sin Volvo V70 på vinterføre.
MRC, vet du noe om Subaru Outback 2,5 liter? Sett på 2012-2011 modell.
Jeg er virkelig veldig fornøyd med min passat 4-motion. Vi kommer fram der vi skal, den er veldig god på vinterføre og har stor bagasjeplass. Den finnes jo i en "høyere" versjon også. 140 hester tror jeg min er, og den drar godt. Har også god trekkevne.
Vi har hatt suv, men det gadd vi ikke lenger. Nå har vi to stasjonsvogner, som er helt unødvendig. Så vi kommer vel til å bytte inn en av de til en mindre bil når jeg er ferdig på skolen. Om jeg skal bytte bil så vet jeg ikke hva jeg skal ha for å få samme kjørecomfort igjen.
Husk at det i dag gjerne hentes like mye effekt ut av en 1,2-liter som det for noen år siden kunne være på en 2-liter. Motorvolum i seg selv spiller egentlig liten rolle. Og en liten motor med turbo vil gjerne kunne gi mer dreiemoment i det turtallsområdet man faktisk bruker. Tradisjonelt sett kan man jo si at man på små bensinmotorer måtte drive å jage høyt turtall for at effekten skulle komme - blir ikke helt det samme når man bruker turbo i tillegg.
Outback. Temmelig trøst sak - både på oppgitt forbruk og i praksis. Her skulle vel kanskje diesel være mer aktuell? Ser man f.eks. på 0-100 er jo 2.0l diesel med 150hk her raskere enn 2,5-liters bensin med 173 hk.
Liker Subaru på mange måter, men samtidig blir det litt "enkelt" på noen måter også interiørmessig. Firehjulstrekksystemet blir absolutt av de bedre og kvaliteten er ellers kjent for å være bra.
Men jeg vet ikke akkurat om prisen er helt forsvarbar på en del av Subarus modeller. Outback starter i praksis på over 500 000 i aller enkleste versjon og bare vinterdekk og leveringskostnadene - så kommer evt. tilleggsutstyr i tillegg. Da blir det vel raskt en bil som koster bortimot 400 og allerede er noen år gammel. Vurdering her er jo også hvor lenge man skal ha bilen - jeg vil tro at dieselversjonen fortsatt vil være enklere å få solgt senere enn bensinversjonen. Videre må man tenke vedlikeholdsutgifter ved å kjøpe en bil som blir noen år eldre.
Ingen erfaring med V70, men vil vel anta normalt gode egenskaper på vinterføre. er sånn sett ikke noe spesielt med den som skulle tilsi noe annet.
VG, Klikk eller noen hadde i fjorvinter en vintertest av en del SUV-er der det endte med at nyeste CR-V-en trengte noe hjelp i løypa. For all del - det er bedre enn en 2WD-bil, men ikke av de beste når det gjelder 4WD. Her er nok s
Problemet det jeg i hvert fall har sett på litt eldre CR-V i hvert fall er at den også kan bli stående å spinne på ett forhjul når det blir svært lite friksjon - altså ekstra glatt.
Honda har vel ellers ikke helt truffet med siste generasjon i forhold til egenskapene og prisen konkurrentene har. Nye CR-V kom i en versjon ganske nylig med mindre motor og bare 2WD - den er i den versjonen vel omtrent like dyr som en ny Rav4 med 4WD og noe lignende motoreffekt.
Takk og takk, mrc, god hjelp å høre fra bilkyndig. Svogeren min har også sagt dette som du sier om motorvolum, men jeg vet ikke helt om det går inn...Men vi ser på mest diesel. Den rav'en 2014 vi fikk tilbud på var 2,2 l diesel 155 hk og er sprekere enn bensinutgaven. Vi er jo ikke de som bytter bil ofte til nå, hadde Chrysleren i 8 år og den ble nesten 13 år. Men vet ikke om jeg vil gjenta å ha en så gammel bil altså, så greit å tenke salg senere.
HM, volvoen jeg linket til har endret pris, sto først til hundre tusen lavere. Da utgår den.
Hvis man videre ser litt ut i denne: www.youtube.com/watch?v=o7jJGURnBNQ
Så kan man se at bilen i hovedsak blir spinnende enten bare foran eller enten bare bak (fra ca. 1:05)
Hvis du aldri har spunnet har aldri 4WD-systemet vært i bruk. CR-V er helt avhengig av at det oppdages hjulspinn for at kreftene skal flyttes til bakaksel. Det er 0 % drift bak i utgangspunktet. En del av problemene som CR-V får på en del underlag og situasjoner vil man også se på enkelte andre SUV-er med 4WD - f.eks. i hvert fall litt eldre BMW X3.
De fleste bilene med 4WD er i dag i utgangspunktet forhjulstrekk, men forflytter krefter ved hjulspinn. Men en del har sperrer og diffbrems, samt systemer som lar seg styre i større grad av ESP/antispinn. Tar man f.eks. systemene som VW, Skoda, Volvo m.fl. bruker i nyere biler er det gjerne 10 % drift på bakhjulene hele tiden, bl.a. for å unngå forsinkelsen man får ved forflytting av kreftene. Subaru og Audi (forutenom A1, A3, TT) er av dem med permanente systemer som i utgangspunktet har jevnt fordeling mellom alle hjulene.
Man har jo Passat Alltrack. Bakkeklaringen på denne er vel ca. 1 cm lavere enn en del av "folke-suv-ene".
Blir jo litt ala Outback. Outback er en forhøya Legacy. Passat Alltrack er en forhøya vanlig Passat, uten at disse bilene egentlig blir slik som SUV-ene ellers på sett og vis.
Hva med Audi Q5? Jeg ville heller kjøpt en brukt Q5. Ser at mannen din har fordommer mot Audi, men når det kommer til å prise opp merket, så synes jeg nesten Toyota er verst i klassen der senere år. Vi har hatt Volvo XC60, Rav 4 og nå Audi. Ville valgt Audi any day i valget mellom disse. Volvoen var riktignok '11 modell, men den bråket noe veldig på diesel, i sammenligning. Raven har sikkert endret seg mye, ettersom det er den nye modellen, den vi hadde var god og gikk over alt, alltid. Men veldig stiv å kjøre. Jeg vil si en helt annen klasse, så kjøregleden er større med den vi har nå. Om det har noe å si.
Når det gjelder stasjonsvogn så har vi prøvekjørt en Opel insignia country tourer, den kan vi muligens få en god del billigere i mai/juni som demobil pga venn i Opel. God å kjøre, alt utstyr.
På mange måter en veldig interessant bil, som ikke har truffet helt i Norge. Ulempe her kan raskt bli stort verditap om man ikke har tenkt å "bruke opp bilen".
Har vel blitt mer aktuell med nye motorer kanskje, men tidligere var den alt for dyr med 4WD. Men det blir jo ellers en bil i klasse med Legacy, Passat, Superb o.l. med 4WD - altså ingen SUV, men en vanlig stasjonsvogn med 4WD - hvilket på mange måter kan være bedre etter min personlige mening.... (bedre kjøreegenskaper enn "biler på stylter" og i praksis bedre plass enn SUV-er i samme prisklasse gjerne)
Ja, ser det, som du sier gjelder Volvo og noen andre merker også, litt dyrt ift at man får helt ny i annet merke til samme pris. Men de holder seg godt i pris, så verditap blir kanskje mindre. Tror country toureren er en bra bil, men kan jo bli verre å selge ja. Dog er vi typen til å beholde en bil en god del år.
Som nybil koster Q5 med Quattro ca. 500 - det før man har fått med vinterdekk og leveringskostnader, og Audi er gjerne ganske dyre på ekstrautstyret osv. Så det blir nok raskt gjerne over 550 før man er ute fra forhandleren - raskt mer også. Det er nok elementer som er mer forseggjort enn bilene som blir noe rimeligere, men tenker man Rav4, Mazda CX-5, Outlander osv. kan man prakke på alt av utstyr og fortsatt ligge en god del under i pris.
Personlig er det vel Outlander og CX-5 jeg finner mest interessant for tiden av SUV-ene, og ser vel ikke helt bort fra at det kan bli en av disse når nå bil planlegges kjøpt i løpet av året. Outlander har jo også fordelen av å kunne leveres som 7-seter (altså 5 + 2 nødseter...).
Jeg vil ikke si at Audi er overpriset. Men det handler litt om hva man prioriterer (men ekstrautstyret virker overpriset - spesielt med tanke på at akkurat de samme komponentene kan være billigere når de plukkes fra ekstrautstyrslista til en VW eller Skoda).
Vi har fortsatt ikke kjøpt bil, men kanskje det blir Volvo xc60 eller 70, 2011 modell pga pris. Prøvekjørte en lekker, pent brukt xc60 2010 aut 2,4 l 65000km, så bra! Vi må da over 400, men de holder seg lenge og greit i pris.
Jeg er overhode ikke en bilkjenner (!!) men jeg kjører CR V 2008 mod, og sambo Volvo XC 70, 2006 mod.
Vi er veldig fornøyde med bilene.
Jeg har ikke opplevd å spinne med CR Ven, men jeg har lest som nevnt over at 4x4 systemet er noe enkelt. XC 70en har en mye bedre kjørekomfort, og bagasjeplass.
Jeg liker veldig godt å sitte høyt, og det er bedre plass til passasjerer i CR V`en da. Min mor foretrekker å sitte på med den, da den har god benplass. :)
Takk for svar, antiga, veldig greit å høre andres erfaringer. Jeg likte cx60 som vi prøvde, men ser at xc70 har bedre plass og den er den mannen vil ha nå, særlig etter anbefalinger fra kompiser.
Min mann har nettopp byttet inn sin XC70, han var overhode ikke fornøyd. Det er hans andre Volvo (egentlig 3., men V40'n fra x antall år tilbake kan vel knappest kalles Volvo...)
Han har hatt V70 også. Han syns ikke bilene ligger godt på veien og syns overraskende nok at de var dårlige på vinterføre. Tror det var 2011 eller 2012 modell han hadde.
Vi er ikke bilkyndige, så dette er følerier fra menigmann.
Ja, det var litt overraskende, det "alle" framhever er jo hvor bra kjøreegenskaper volvo har og mannen syntes xc60 var super på veien, stødig, kompakt og bra motor. Noen venner av oss har xc70 og særlig damen elsker bilen, mener hun kommer seg fram absolutt overalt på vinterføre, ingen bakker er et problem.
Å komme seg fram er ikke noe problem, det klarer den. Det er mer hvordan den ligger på veien på vinterføre. Mannen har hatt et par episoder i vinter hvor han har vært redd for at bilen skulle skli av veien i forbindelse med svinger og glatt føre selv om farten var lav og tilpasset føret.
:vetikke:
4-hjulsdrift ja. Men han har etterhvert blitt ganske negativ til Volvo og det kan farge opplevelsen av hele bilen selvsagt. Men jeg var enig med han at andre biler vi har hatt og kjørt oppleves bedre på veien.
Men når klassen til eldste skulle opp på fjellet var vi de eneste som kom opp helt uten problem. Andre kom bare halvveis opp og måtte kjøre ned igjen, jeg kom meg opp uten problem selv om jeg måtte stoppe midt i bakken når bilen foran meg bare spant. Så den er på ingen måte dårlig, vi opplever den bare ikke så bra som ryktet skal ha den til og ikke noe vi valgte på nytt når bilen skulle byttes.
Som de fleste 4WD-biler er det i utgangspunkt kun forhjulstrekk. I praksis kan man vel i dag kun si at det er Subaru og Audi (A4 og oppover) som har et 4WD-system som kan virke stabiliserende gjennom i utgangspunktet permanent 4WD og typen differ som benyttes. Er andre merker også, men det er gjerne snakk mer om enkeltmodeller eller det man ikke vil kalle "biler i vanlig prisklasse"...