Jeg har blitt tilbudt 20000 for bilen min i innbytte mot ny bil. Det er noe de tilbyr alle som har EU-godkjent bil har jeg skjønt, ettersom han ikke gadd gå ut for å se på min engang. Jeg som hadde vasket den og greier.
Jeg syns jo selvsagt at bilen min er verdt mye mer enn som så ( :snurt: ) så bør jeg selge den selv?
Det er to tilsvarende biler på Finn, strøkne, de har ligget en stund til rundt 35000. Alle fra samme år (2001)
Feil på min bil:
Sentrallås virker bare på førersiden og bagasjerommet
Katalysatordekselet er løst - det er skrudd fast, men de får det ikke helt på, så det skrangler når man kjører
Bulk i taket (don't ask)
Bulker foran: 3 eller 4 (har vært gjennom to øvelseskjøreperioder/nettopp fått lappen perioder). Sprekk i støtfangeren.
AC virker ikke. Eller det blir varmt, men ikke kaldt.
Det beskyttelses-dekselet som skal være under motoren har falt av.
Men jeg har ny dør på førersiden ( :humre: ) og nytt batteri. Og alle dekk er maks en sesong gamle. Og her om dagen skiftet jeg vindusviskerene. :nemlig:
Så tar jeg de 20000 og løper? Eller selger jeg selv? Alle sier jo at det lønner seg, men kanskje ikke for vraket mitt?
Jeg fikk også tilbud om ca 20 000 og solgte den for, hm, ca 55 000, tror jeg. La den ut på finn med full liste over alle kjente feil og mangler og med tydelig forbehold om at det kunne være med, men at jeg hadde listet opp alt som var avdekket på service. Vi hadde også bulk i taket, forresten! :haha:
Jeg fikk 8 telefoner på 5 minutter, før jeg rakk å stenge annonsen. Det gikk veldig greit med salget, antagelig fordi jeg var såpass ærlig. Mange som ringte var proffer eller halvproffer, tror jeg, som ville fikse selv og selge videre.
Kommer nok an på hvor attraktivt bilmerke du har, og biler med kraftig motor selges fortere. I ditt tilfelle, 35' for strøkne biler på finn.no, ta pengene. :).
Bilbutikker har selvfølgelig alltid et påslag på innbyttebiler, så som regel er det mer lønnsomt å selge selv. Men er det mange feil og mangler på den, så kan det jo bli en utfordring. Det kommer nok litt an på hvor attraktiv bilen er, om det er mange av den typen/modellen for salg etc. Og litt hvor raskt man er avhengig av å få inn inntektene. Kan fort gå litt tid om man selger selv. Også er det jo alltid en viss risiko for trøbbel i etterkant, når man selger privat og ikke til oppkjøper.
(Det er vel gjerne en av årsakene til at mange velger innbytte...)
Vil si det er litt vurderingssak. Hvor mye mer kan du forvente å få om du selger selv kontra innbyttepris? (som regel er det en del) Hvor mye syns man det er verdt å tape for å "slippe" privat salg, osv. :)
Sett ut i fra manglene og at hvis de bilene som ligger på Finn til 35k faktisk er strøkne, så høres egentlig ikke 20k så dårlig ut. Det koster å annonsere på finn, prøvekjøringer etc. tar tid, en del vil kanskje kreve NAF-test osv osv. Du er også sikret at ingen i etterkant finner noe mer å klage på og vil reklamere.
Vi fikk 20.000 i innbytte for vår 2001-modell. Hadde kanskje fått solgt den for 30.000. For vår del var det ikke noe å tenke på. Slo til på innbytteprisen med en gang, fremfor å bruke mye tid (sannsynligvis) på å selge den selv. Og deilig å slippe å tenke på at man slapp å forholde seg til en ev. kranglete kjøpet i ettertid.
Vi fikk mer for den ved å legge den ut på Finn. Vi ble enig med bilselgeren om å prøve å selge den innen vår nye bil kom. Hvis ikke vi fikk solgt den så tok vi den på innbytte.
Nå så jeg litt nøyere etter, og de som lå på Finn var ikke så prikkfrie som jeg trodde. Men min er mye værre enn disse. Det er en Civic, så i og for seg et greit merke, men fra en noe uheldig designperiode kan man vel si - den er jo ikke lekker.
Jeg tror vi går for innbytte. Vi har bare en bil, så jeg kan uansett ikke selge den før ny bil dukker opp, og det er bare ett år til neste EU-kontroll - den blir dyr føler jeg, siden det nesten ikke kostet noe sist. Vi er fortsatt i tenkeboksen på hvilken bil vi kjøper, så tiden kan jo fort løpe fra oss.
Jeg kan ikke helt skjønne at ikke noen vil betale 50000 for den. :humre: Den går jo som en (noe skranglete) klokke. Stopper aldri!
Alle biler som legges ut på Finn - i hvert fall av private - har vel tiltenkt et "forhandlingsfradrag" slik at de legges ut for noe mer enn hva man forventer å få for dem....
Md så lite i forskjell mellom det du ser på Finn og det du er tilbudt så ville jeg også tatt tilbudet og løpt, forresten. Det høres ut som om det var flaks for deg at de ikke ville se på bilen. :knegg:
I mitt tilfelle fikk jeg innbyttetilbud fra 20 000 - 28 000, og på Finn lå biler i god stand til rundt 80 000, tror jeg det var. Så hadde vi en utbedring som måtte gjøres, til rundt 15 000 samt mye karosseriskader, så jeg la prisen på ca. 55 000, og det slo godt an.
Jeg nektet ellers å forhandle på pris. Jeg hadde 8 interessenter liggende som hadde rukket å ringe før jeg stengte annonsen, så jeg hadde greit forhandlingsrom...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.