Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kjøpe brukt bil nr. 2 (Skoda Octavia 2002? Andre forslag?)

#1

perl09 sa for siden:

Hei,

Vi skal ha som bil nr.2 og funnet en bil har gått 70000 km for rimelig pris.
Vi skal se på en skoda octavia 2002.
Noen som har erfaringer med denne. Motoren er 1.6 SR 102 hester.

Er det noe kjente feiler på disse bilene?

Vet at skoda er produsert av vw og bruker samme deler som vw passat/golf.
Likevel litt usikker på kvaliteten på disse bilene.

Kom gjerne med forslag til bilkjøp.
kriterie er:
Pris: under 50000
Km std: ikke for høyt.
Bensin
Manuel gir.
Grei motor, gjerne 1.4,1.6.
Foretrekker 4 hjulstrekk med ikke en must.
Tenker mye på Corolla, Golf, Focus, Mazda,HRV,Forrester


#2

Addison sa for siden:

Har hatt Octavia 2000-modell, helt ok bil. Relativt stor stasjonsvogn, veldig ok bagasjeplass. Eneste innvending for min del ville vært at for meg er bil nr. 2 en småbil, der man ikke nødvendigvis må ha plass til hele påskeferieutstyret. :knegg: Men ser glatt at andre kan ha andre krav her.

Jeg er ikke bilmenneske dog, så vet ikke noe om kjente feil eller noe, bare egne erfaringer med bilmerket, som er veldig positive. Har Skoda Superb nå, går gjerne tilbake til Octavia når behovet for størrelse blir mindre i fremtiden. :nikker:


#3

Teofelia sa for siden:

Noen jeg kjenner godt og ofte låner bil av, er på sin tredje Octavia nå. Jeg synes det er en god bil å kjøre, og det har, meg bekjent, aldri vært problemer med deres biler. (Nå skal det sies at ingen av dem har blitt beholdt så lenge som ti år, så jeg skal ikke uttale meg om levetiden på bilene).


#4

mrc sa for siden:

Hadde en 2002-modell Octavia tidligere. Var godt fornøyd med bilen.

Det blir egentlig standard ting som må sjekkes. Av svakheter har vel girkassen ikke vært blant de sterkeste, men det er et problem først på ganske høyt antall kilometer.

Octavia har vel normalt sett vært ganske god med tanke på rust, men klart - en bil kjørt på steder hvor det store deler av vinteren er saltsørpe og som ikke er godt vedlikeholdt...

Ville ha unngått 1,4-motoren på disse årsmodellene - blir i svakeste laget. Kan ikke sammenlignes med 1,4-motoren som benyttes i nyere Octavia-modeller, hvor man har fått en turbo i tillegg. Skal du ha 4WD må du opp på større motorer. 4WD-modellene har vel omtrent utelukkende 1.9TDI, men fantes noen 4WD-modeller med bensin også, men solgte vel lite i Norge pga. prisen.

Jeg mener å huske at ESP ble standard på 2003-modellen.


#5

perl09 sa for siden:

ok. takk for svaret :-).
Vi er i tanke boksen og vurderer også andre merker som Primera 2001, golf, collrolla.

Fordelen med primera er den har kjede drift i motoren og verdens beste hjul oppheng(multilink). ikke minst rimelig pris. Finn.no ser man bra eksempler som har ikke gått mer enn 100k km.

Rust vil vi helst unngå.

Dersom bilen har gått over 100- 150 k km har det gjort veldig mye reperasjoner og utbedringer. Men likevel nye feiler kan oppstå.

Biler som har gått lite, kan man forvente feil og utbedringer og hyppige verksted besøk.


#6

mrc sa for siden:

Multilink kan samtidig gjerne være mer utsatt for slitasje - kanskje spesielt hvis bilen er satt opp noe stivt. Dyere å fikse blir det vel gjerne også. Akkurat i dette segmentet er vel dog ikke hjulopphenget i seg selv noe jeg ville lagt vekt på, men kjøreegenskapene totalt sett i forhold til bruken man ser for seg. Primera vet det imidlertid lite om på det området.

Kjededrift kan være en fordel, men på biler som har gått langt kan det være relevant å bytte også. faktisk ser man også bilprodusenter nå som tildels har gått tilbake til reim etter en del problemer med kjede også. At det er kjede betyr ikke at dette er noe man kan overse vedlikeholdsmessig, selv om det tradisjonelt har vært mer holdbart. Viktigere kan være på en bil med reim at dette er tatt og gjerne ganske nylig.

Skiftintervallet på Octavia og Golf fra den perioden med 1.6 husker jeg ikke (her er det vel også to forskjellige 1.6-motorer avhengig av årsmodell, hvilket også kan bety noe - mener å huske at Golf kom med 1.6FSI-motoren omtrent rundt 2002). Med 1.9TDI var det vel alt blitt 120 000 km. Tidligere her sa man 120 000 km eller 5 år. I senere tid har man gått bort fra 5 år, men sagt at reimen skal inspiseres på service.

Corolla fra perioden skal man være veldig oppmerksom på oljeforbruket til når det gjelder 1.6 vvti og 1.8 vvti. Her har det vært mye motorhavari. tidligere ble en del av motorene også skiftet på goodwill fra Toyota etter at garanti/reklamasjon var gått ut, men begynner vel nå å bli såpass gamle at det blir lite å hente.


#7

perl09 sa for siden:

Er ikke FSI med kjededrift?

Jeg regner med skoda og vw bruker samme motor dog vw eier jo skoda. Skoda er vel bygd på Golf ramme.
De fleste har vel skift interval ved 90k km.

Når det gjelder Tdi motorer fra 2000, er det 60kkm skift interval. Sharaner med 1.9 Tdi har vel dyrt i service hos møller. mener å huske at møller skulle ta 16000 kr en storservice. Det kan variere skiftintervall på disse motorene. Noen skifter ved 90k km og andre 120k km.

VVT er også kjededrift om jeg ikke tar feil.


#8

mrc sa for siden:

Ja, det varierer. Sharan er vel av de få som en periode hadde 60. Det vanligste i hvert fall de ti siste årene på 1.9TDI har vært 120 000.

Joda, Skoda og VW har samme motorene, men det finnes forksjellige motortyper med samme motorvolum. F.eks. for 1.6 har man 1.6 8v, 1.6 16v og 1.6FSI som var i forskjellige modeller på samme tidspunkt. Tror 1.6FSI er reim. Kjede er det på mange av TSI-motorene.


#9

perl09 sa for siden:

Tja. Da ble det innlands kjørt octavia 1.6 stv. Valget sto mellom peugeot 406 og octavia. sikkerhetsmessig peugeot scorer lavere enn gjennomsnittet ellers grei fransk bil.

Skoda er jo VAG produsert. nesten upåklagelig på drift sikkerheten.

Takk for innspill folkens.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.