Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kunst og håndverk og barn

#1

Katta sa for siden:

Vi har fått halvårsrapportene til ungene. Mye bra. Men ikke i kunst og håndtverk. Hva går egentlig det faget ut på? Og hva kan man gjøre av aktiviteter hjemme for å bedre skoleprestasjonene?


#2

Veslemøya sa for siden:

For det første bør man som forelder gi faget status. Jeg som lærer opplever ofte at foreldre ser på dette faget som mindre viktig. Og derfor ikke oppmuntrer barna i like høy grad til å prestere i dette faget som i realfag og språkfag.

Hvilket trinn går barnet på?



#4

Katta sa for siden:

Jeg har barn på 5. og 6.-trinn. Jeg er nok av de som ikke gir faget like høy status som mer håndtfaste teorifag, men jeg ser jo at det er der og at de kommer til å få karakter i det faget en dag, og når de begge da scorer lavt må vi på et vis prøve å gjøre noe med saken tenker jeg. Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hva det faget egentlig går ut på.


#5

Hyacinth sa for siden:

Sjekk kompeansemålene på Udir. Det er egentlig "bare" det faget går ut på. :knegg: (Ja, det gjelder jo alle fag.)


#6

Katta sa for siden:

Det er mulig dette er litt flaut, men jeg så på de kompetansemålene og ble egentlig ikke så veldig mye klokere. :flau:


#7

apan sa for siden:

Altså, det er vel en solid utvidelse av det som het forming i vår tid? Min 3. klassing broderer i Kunst og håndverk akkurat nå for eksempel.


#8

millact sa for siden:

:dulte:

:dulte:


#9

gajamor sa for siden:

Interesse for kunst og øving på finmotorikk kan kanskje være en begynnelse? Noen turer på kunstmuseum, oppfordring til å tegne/male/strikke/brodere?


#10

amylin sa for siden:

Jeg har deler av det faget nå, og vi har holdt på med forskjellige kunstperioder f.eks. kubismen og Picasso, impresjonismen og Monet bl.a. Dessuten brodering, designe eget mønster og skal lage noen bruksting som f.eks. drage og vindmåler.


#11

Tåtti sa for siden:

Gi dem en limpistol. :nemlig:


#12

Anita72 sa for siden:

Mine har både håndarbeid og sløyd i dette faget. 5. klassingen snakker om Skrik og Mona Lisa, så de må ha lært om kjente kunstverk/kunstnere også. Burde nok også sette meg mer inn i hva det faget er.:gruble: Har i grunn gått ut i fra at det var noe av det samme vi hadde på skolen.


#13

Observatøren sa for siden:

Er ikke dine ivrige minecraftere? Prøv å forklare dem at kunst&håndverk handler om det samme bare i virkeligheten.


#14

Guttemammis sa for siden:

Er det noe 10-åringen vet så er det at minecraft faktisk er veldig nyttig i forhold til læring. :knegg:
Og man lærer engelsk. :nemlig:


#15

rine sa for siden:

Det er kompetansemålenes natur, det. :nemlig:


#16

gullet sa for siden:

Ungene her elsker det, til og med W som ikke er spesielt glad i "klipp og lim".

De har prøvd seg på mange ulike teknikker og uttrykk, de har vært flere ganger på Haugar Kunstmuseum på både ting som er spesielt for barn og på flere av de ordinære utstillingene.
For W har vel litt av moroa vært at det handler om historie. Det synes han er gøy.

Og det er blitt et helt annet fag enn da jeg gikk på skolen, og det har skjedd like mye siden L97( da eldste mann gikk på skolen).

Jeg synes kunst og håndverk er blitt et spennende fag som inviterer til mye faglig moro og ny kunnskap.


#17

Senna sa for siden:

På ungdomsskolen så får de karakter i dette faget, og den teller på lik linje med alle andre karakterer. Her har de blandt annet laget et skrin i tre og keramikkfigurer som blir karaktersatt. Og i 10ende mener jeg de får en strikkeoppgave (jeg måtte nemlig trå hjelpende til her da en stakkars 10ende klassing hadde fått utlevert lite instruksjoner, noen grusomme pinner og et tjukt uhånderlig garn og måtte strikke en lue som skulle bedømmes). Har også hørt om laging av smykker (noe støping, pussing og filing) og sying av pc vesker. Så det er visst bare å begynne å øve.


#18

Røverdatter sa for siden:

Lærerne her er veldig flinke til å ha tverrfaglige prosjekter som involverer K&H. Et eksempel er da de bygget en vannmølle i tre. Da brukte de flere emner i matematikk (geometri, måling, de fire regneartene osv), de overførte dette til naturfag og samfunnsfag ved å skrive en oppgave om energi, til historie ved å lære om den historiske betydningen til møllene. Ja, rett og slett bruke K&H aktivt inn i de andre fagene.

Når lærerne kjører den typen prosjekter til stadighet så ser både elevene og foreldrene hvorfor K&H er et viktig fag. Jeg mener jo også at de fleste har godt av å få kulturelt input og syns at K&H, musikk, mat og helse og slike fag er kjempeviktige innefor skolen. Det er fint å være boklærd og smart, men kultur beriker deg som menneske og gir deg forståelse for hvor du kommer fra. Det er trist at den typen fag får lavere status.


#19

Chanett sa for siden:

Som det ble sagt er det viktig at vi foreldre gir faget status når vi omtaler det. Jeg opplever foreldre i tiende klasse som på skole-hjemsamtalen sier direkte til barna at det ikke er viktig og at det er urettferdig at deres barn skal straffes for at de ikke har det i seg. Jeg prøver å forklare at øvelse gjør mester i alle fag. Både matte og K&H.

Hva vi gjør i faget? Vi snakker om og ser på kunst. Lærer ulike teknikker som maskinsøm, ariktektur, broderi, strikking, tegne, sage, borre, overflatebehandling etc Vi lærer om form og farger, billedkomposisjon, de ulike materialene, film og dreiebok og mye mer. (Utvalg av hva jeg jobber med fra 5-10kl).

Hva dere kan jobbe med foruten holdning? Aktiviteter hvor man får være kreativ og bruker ulike teknikker. Gå på kunstutstilling. Snakke om farger og materialer slik at de har mange preferanser. Byvandring og arkitektur. Rett og slett få opp interessen.


#20

Polyanna sa for siden:

Nå har jeg fundert på denne siden i går, og sliter faktisk med å skulle "måle" mye av K&H-faget. Jeg syns det er et fag som handler vel så mye om utforskning, opplevelser og refleksjoner som faktiske "ferdigheter". Jeg gir virkelig blaffen i om de er flinke til å tegne eller ikke, men er ekstremt glad for at de får oppleve tankevekkende kunstopplevelser, at de får satt disse opplevelsene inn i en sammenheng, og så utforsket dem selv (de jobbet blant annet mye med Munch i fjor, malte sine egne versjoner, testet ut uttrykket hans i egne malerier, osv.), at de går ut i snøen disse dagene her og etterpå får hjelp og veiledning til å feste dem til papir, samtidig med at de ser på Kittelsens bilder og reflekterer rundt dem.

Jeg klarer ikke å se for meg at barn, dersom de deltar og er aktive, selvsagt, skal kunne "score dårlig" i en sånn K&H-formidling? Eller har jeg misforstått helt?

De strikker, syr og snekrer også, altså, og der er det vel som alltid noen som får det bedre til enn andre, men jeg syns det er en ganske liten del av faget?


#21

Ru sa for siden:

Jeg har fortsatt mareritt om karaktert i tegning. Så jeg håper det har kommet et par hundre hakk videre. Noen er bedre til å tegne enn andre, og alt kan ikke øves, så det burde jo virkelig telle mer med innsats. :mumle:


#22

Adrienne sa for siden:

Vi har en helt fantastisk K&H-lærer på vår skole, og ungene mine elsker faget. Det har vært en pen blanding av teori (gud bedre så mye storebror har lært om ulike kunstnere, teknikker etc.) og praksis og det har blitt strikket, malt og tegnet, de har hatt gruppearbeid om prosjekter, hvor de har jobbet i ukesvis med å lage konsept, tegne skisser, finne inspirasjon på nettet og til slutt lage et digert fantasidyr. Mye av lærdommen her lå faktisk i samarbeidet, for de hadde ulike tanker om hvilket konsept de skulle gå for og hadde åpenbart lange og inngående diskusjoner på det stadiet. Fin måte å lære samarbeid på uten at nødvendigvis de "flinkeste" må dra lasset, og storebrors største læring der var nok å måtte gi etter for andres gode ideer, han har en nokså livlig fantasi og hadde et klart bilde av hvordan dette fantasidyret burde se ut.

Her om dagen kom storebror hjem med en tegning med oljestift som var så fin at stolt mor rammet den inn og skal ha på hytta. Og da snakker vi om en gutt som aldri har vært spesielt interessert i å tegne og fargelegge, men denne læreren får frem det utroligste.

De har lært mye om komposisjon, hvilke former som passer sammen, hvor man skal plassere ulike objekter for å få det til å være estetisk pent, og det er viktig på så mange områder.


#23

Polyanna sa for siden:

Herlig, Adrienne! Han insisterte ikke på å lage sin egen versjon hjemme, da? :knegg:

Det er flott med gode pedagoger, og vi har vært velsignet med gode K&H-pedagoger helt siden barnehagen. Det faget har VIRKELIG utviklet seg siden vi var barn!


#24

Adrienne sa for siden:

Han mente vi kunne lage en kopi, sånn at vi kunne ha en på hytta og en hjemme. :knegg: Men da fikk vi en god samtale om kunst, orginaler og trykk og hvorfor det ekte var mye mer verdt enn en kopi og vi ble enige om at han heller fikk lage et nytt kunstverk.


#25

veobra sa for siden:

Hos oss er K&H mye venting. Det ligger læring i det også. Og så må eldste trå til som elevrådsrepresentant. Det ligger en del læring i det også. :p


#26

Adrienne sa for siden:

Det er det jeg tenker også, det må da være deltakelse og hvorvidt de klarer å forstå konsepter og teori som teller, ikke hvor fine resultater de får, spesielt i tegning/maling?

Selvsagt så skal man se på hvor nøyaktige de er når de skal sy noe på maskin, for slurv blir ofte ikke pent, men for meg ville en pent sydd gympose telle mye mer enn et slurvete forkle, liksom? Selv om det er vanskeligere å sy et forkle enn en gympose.


#27

Chanett sa for siden:

Veldig mye kan læres med god veiledning. Å tegne er å se. Og med rette teknikker kan veldig mange mer enn de tror. Det er utrolig hva rette vinkel på hånda når man tegner gjør for resultatet.


#28

Chanett sa for siden:

Venting, ja. Jeg skulle gjerne vært blekksprut.


#29

Polyanna sa for siden:

Og jeg begriper ikke poenget i å score det uansett, kjenner jeg.


#30

veobra sa for siden:

Full forståelse for at ikke alle kan få hjelp på engang. Men her er det nok litt for lite planlegging og mangel på prosjekter de kan gjøre mens de venter. Jeg mistenker også for høye ambisjoner. Man kan ikke love ungene store syprosjekter på to symaskiner.


#31

Chanett sa for siden:

Du får tipse om ventearbeid. På barneskolen har jeg alltid det.


#32

veobra sa for siden:

Det er barneskolen, ja. Jeg tror de har fått garn og strikkepinner nå. :nikker:


#33

Zulu sa for siden:

[LEFT]Kompetansemålene i kunst og håndverk beskriver ferdigheter elevene skal mestre, ikke forventete kvaliteter ved produktene. Det er disse ferdighetene som skal vurderes.[/LEFT]

[LEFT]Se fore eksempel her for mer informasjon om vurdering i faget. [/LEFT]


#34

Kanina sa for siden:

Jeg merker at denne diskusjonen minner mistenkelig om tilsvarende om gym-faget. :knegg:


#35

Adrienne sa for siden:

Jeg tenkte det samme, Kanina. Men prinsippene er jo mye av det samme, synes jeg.


#36

Polyanna sa for siden:

Altså, jeg syns ikke argumentet om at "noen vil jo aldri kunne bli flinke, fordi de ikke har talent!!" er helt irrelevant, og om jeg hadde talent i tegning og ikke i matematikk hadde det gjort meg pissesur.

Men jeg ser ikke helt hensikten i å måle så mange ferdigheter i et fag som handler så mye mer om opplevelse og refleksjon.


#37

Kanina sa for siden:

Jeg tok et raskt blikk på veilederen som var linket til over her, og ser at det går an å måle ferdigheter i refleksjon og utforsking også. Da i form av i hvilken grad eleven kan sette sammen ulike idéer til et ferdig produkt, utnytte virkemidler fra kjente kunstnere, fleksibelt sette sammen ulike teknikker for å oppnå et gjennomtenkt uttrykk, kombinere funksjon og visuelt uttrykk, etc. Dette måles jo også i norsk-faget, f.eks., i litteratur-analyse, i novelleskriving, etc. Kunst og håndverk trenger ikke avspises med "nå skal vi føle og utforske og ha det gøy, dere", for å sette det på spissen. Det inneholder viktige faglige elementer som kulturhistorie, produksjon og design, å få erfaring med at ting har en opprinnelse og en mening. Kunnskaper som i høy grad er nyttige i næringslivet, vil jeg tro.


#38

Polyanna sa for siden:

Det er vel verdien i måling generelt jeg setter spørsmålstegn ved, tror jeg. Særlig for små barn (barneskole). Jeg tror det i større grad tar fokus bort fra selve refleksjonen og opplevelsen enn det øker den. Jeg syns ikke det er å "avspise", da. Jeg syns det er å gi rom for annet enn måling.


#39

Zulu sa for siden:

Å si at kunst og håndverk er et fag som har opplevelse og refleksjon som primære formål, er å devaluere faget ganske kraftig, altså.

I produktutvikling og visuell kommunikasjon, for eksempel, er ferdighetene fra kunst og håndverksfaget helt sentrale. Se her om formålet for faget.


#40

Zulu sa for siden:

Kanskje du kan få noen ideer her, Katta? (Jeg lenker direkte til mellomtrinnet, for jeg antar det er det som er mest relevant for dere.)


#41

Polyanna sa for siden:

Jeg ser at jeg ikke klarer å forklare hva jeg mener, og har ikke helt tid heller, men jeg mener IKKE å devaluere faget, og i hvert fall ikke den formen det har nå! (I motsetning til da jeg var barn)


#42

rine sa for siden:

Ville du sagt det samme om matte? Norsk? Engelsk? Deltakelse teller ikke i noe fag lenger. :niks:


#43

Maverick sa for siden:

Jeg har gått formgiving og foto i hine hårde dager på videregående, og er gjerne ambassadør for kunst, kultur og håndverk, men å vurdere tegneferdigheter på barneskole/ungdomsskole synes jeg er fullstendig bak mål.

"Å tegne er å se" er vel og bra og fiffig for de som faktisk har et snev av talent, men det er også svært begrensende.

Det er masse som kan måles i faget, forståelse for kunsthistorikk, teknikker, uttrykksmåter, symbolbruk, i det hele tatt, men i den faktiske utførelsen hadde det i så fall da i min perfekte verden vært slik at barna fikk velge sin egen uttrykksform og medie. Om man ikke har et snev av talent for å male akvareller, kan man være helt ram på en abstrakt fremstillelse av samme motiv. Fordi man kanskje ser ting på en annen måte, og hvem skal bestemme om det er feil eller riktig?


#44

Zulu sa for siden:

Vet du hva som vurderes i faget?


#45

Maverick sa for siden:

Nei, ikke nøyaktig, og jeg uttalte meg vel mest om uttalelsene fra en eller annen lærer i K&H her som sa "å tegne er å se" og at øving gjorde underverker.


#46

Zulu sa for siden:

Her kan du se et utvalg vurderingskriterier fra en ungdomsskole.


#47

rine sa for siden:

I alle fag er det jo slik at man vurderes i mange forskjellige deler og at karakteren til slutt er en samlet vurdering av det man har holdt på med i terminen/skoleåret. Det betyr at det faktisk går an å få en OK karakter i Kunst og håndverk selv om man ikke kan tegne, kanskje man er god på strikking eller snekring? Og er man ikke god på noen av delene, vel da får man vel bare få en dårlig karakter, da? Jeg synes generelt jeg kan lese en nedvurdering av praktisk/estetiske fag og på FP, jeg har tidligere sett det i diskusjoner om kroppsøvingsfaget. Plutselig skal ikke det man faktisk får til telle, men innsats, humør og tilstedeværelse. Det ville vært veldig rart (og på sikt ganske skummelt) om innsatsen man la ned i matte skulle avgjøre karakteren, ikke de faktiske kunnskapene. :skeptisk: Nå er det jo heldigvis slik at innsats ofte lønner seg til slutt, (i form av gode karakterer) men dessverre ikke for alle, derfor kan jeg ikke se at det skal lønne seg mer å ha god innsats i K&H-faget enn det gjør i andre fag.


#48

Maverick sa for siden:

Jeg tror jeg skal vente med å uttale meg om hvordan barna blir vurdert i K&H til jeg faktisk ser det i praksis. :)

Det er like interessant å se hvordan oppgavene er utformet som hvordan de i teorien skal vurderes.


#49

Zulu sa for siden:

Sikkert lurt. :)

#50

Maverick sa for siden:

... derimot var mine uttalelser, som jeg allerede har skrevet en gang, tuftet på uttalelsen fra en K&H-lærer i denne tråden om at "å tegne er å se" og øving gjør mester bladibla.


#51

Polyanna sa for siden:

Men her snakker vi barneskole, gjør vi ikke?


#52

Adrienne sa for siden:

Det å forstå konsepter og sammenhenger er vel rimelig avgjørende for å gjøre det bra i engelsk, norsk og matematikk, er det ikke? Og det er det samme jeg mener at er viktig i K&H. Jeg kan f. eks. gi et eksempel i forhold til oljestifttegningen som sønnen min kom hjem med, der var det åpenbart at de nå jobber med hvordan man setter sammen farger og bruker det aktivt for å få en effekt og hvordan man bruker ulike virkemidler i tegningen (sirkler, streker, plassering av objekter) til å gjøre tegningen mer spennende og visuelt tiltalende. Dette er jo gode ting å måle på, synes jeg. Har eleven forstått disse teknikkene og effektene? Bruker eleven disse virkemidlene aktivt? Forstår eleven hva disse virkemidlene vil gjøre med tegningen? Kan eleven relatere disse virkemidlene til virkemidler som blir brukt i kunst, arkitektur, design?

Jeg prøver på ingen måte devaluere K&H (eller gym, for den del). Jeg mener det er et viktig fag, for det danner grunnlag for veldig mange ferdigheter man trenger "i den virkelige verden". Jeg bare sier at det er mer utfordrende å sette karakter på enkelte deler av faget enn f. eks. matematikk, hvor ting er veldig rett/galt. Da er det kanskje mer riktig å sammenligne med hvordan man vil evaluere norsk, jeg vet ikke?


#53

Maverick sa for siden:

Jeg skrev vel både barne- og ungdomsskole.

Husker (selv om det ikke er kosher å trekke frem egne skoleerfaringer på FP, har jeg skjønt) formingen fra ungdomsskolen, hvor jeg fikk toppkarakterer fordi jeg hadde så fine skisser, selv om sløydevnene mine begrenset seg til svært marginale evner til å sage ut en trekant av en planke.

De som kunne dreie, og lagde de mest fantastiske greier på sløyden, de fikk dårligere enn meg, fordi de ikke hadde tegningen godt nok inne. Bare sprøyt, altså. Det var tegne-tegne-tegne i søm, sløyd, hele tiden, og der falt mange gjennom. (Og spesielt av guttene.) De øvde sikkert ikke nok.


#54

Zulu sa for siden:

Jeg tror kanskje jeg skjønner hva du er inne på. Tenker du at ved å fokusere for mye på ferdigheter, teknikk og kunnskap, kan man miste av syne den "åndelige" siden ved faget? Og da mener jeg omtrent det som formuleres i læreplanen slik:

Kunst, gjenstander og nytteprodukter kommuniserer tanker og ideer, forteller om sosial status, livssyn, makt og tilhørighet, hvem vi er, og hvor vi hører hjemme. Den estetiske dimensjonen står sentralt i barn og unges hverdag og utgjør et grunnlag for deres valg og ytringer.

Kunnskapen kan bidra til personlig utvikling som er en forutsetning for målrettet kreativ idéutvikling, visuell kommunikasjon og produksjon.

Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra personlig vekst, via innflytelse på ens egne omgivelser til kreativ nytenkning i et større samfunnsperspektiv.

Og jeg er enig i at denne dimensjonen ved faget fort kan falle ut av fokus når det skal formuleres konkrete vurderingskriterier, grad av måloppnåelse og etter hvert settes karakter i faget. Det er en balansegang pedagogene er bevisste på, tror jeg, men som sikkert lett kan mistes av syne i en travel, målstyrt hverdag.

Litt som PISA-testene, nasjonale prøver og andre kartlegginger lett kan fjerne fokuset fra det allmenndannende og verdibaserte formålet med opplæringa i grunnskolen generelt.


#55

Zulu sa for siden:

Jepp, og her beskriver du hvordan vurdering i kunst og håndverk skal foregå ganske nøyaktig. :)

#56

Chanett sa for siden:

Selvsagt er det jeg sier sprøyt. Fjorten år som lærer i faget gir meg ingen rett til å uttale meg. Dine egne erfaringer er nok mye bedre.


#57

Maverick sa for siden:

Tja, jeg tenker jo mitt når jeg ser slike uttalelser. :) Det virker litt trangsynt. Litt som om man skulle bedømt noen, eller "tenkt sitt" etter hva slags bukse de har på seg. Tenke noe dårligere om de som har joggebukse enn jeans, for eksempel.

Men selvfølgelig har du rett til å uttale deg, noe annet har jeg vel ikke antydet. Jeg er bare ikke enig i det du uttaler.


#58

Chanett sa for siden:

Så du mener at man ikke kan bli bedre til noe ved å lære teknikker? Jeg vet at jeg kastet lengre da jeg lærte meg en bedre kasteteknikk, fikk til perfekte roser på cupcakes da noen lærte meg teknikken og har hatt stor nytte av å lære teknikker på mange felt. Jeg blir ingen verdensmester, men jeg blir bedre. Hvorfor skulle tegning være annerledes enn andre ting?


#59

Magica sa for siden:

Sønn, 13 klager også. Men han pusser på et severingsbrett, noe som visst er dødelig kjedelig. Tror jeg og likte dårlig det der pussepapiret.


#60

Kanina sa for siden:

Jeg tenker at det jo er forskjell på barne- og ungdomsskolen i hvordan man vurderer måloppnåelse, kanskje spesielt i dette faget, slik som Polyanna og Zulu er inne på. Og forskjell på småskolen og senere trinn, ikke minst! Kanskje det er lurt å snakke med læreren om hva det er ved barnas måloppnåelse det skorter på, og om det er ting som læreren tror har sammenheng med senere trinns vurdering i faget eller ikke? Kanskje vil de skjønne mer av det som går på sammenhenger og estetisk og funksjonell uttrykksmåte når de blir eldre og får opp disse ferdighetene også i andre fag som f.eks. norsk?


#61

Kanina sa for siden:

Jeg mener også at det er teknikker i tegning som kan læres bort til selv ganske små barn. Som f.eks. hvordan man tegner et ansikt (hvor øynene og nesa vanligvis er plassert i forhold til panne og ører), enkle triks for perspektivtegning, at himmelen går helt ned til horisonten og at man godt kan tegne horisonten nesten øverst på arket. Det betyr ikke at man blir i stand til å tegne et realistisk portrett, men man tilegner seg noen virkemidler man kan bruke kreativt i flere sammenhenger.

Jeg er ikke K&H-lærer, bare så det er sagt.


#62

Maverick sa for siden:

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at man ikke blir bedre til noe ved å lære teknikker eller å øve.


#63

Kanina sa for siden:

Oooh! Ti tusen innlegg!! (En matematisk-estetisk milepæl!)


#64

Charlie sa for siden:

Dette er vel samme diskusjonen som gikk i media om Kunsthøgskolen dengang Odd Nerdrum underviste der. Trengte egentlig studentene å lære å tegne en hånd? Var det ikke viktigst a de fikk utvikle sitt eget kunstuttrykk?

Jeg har veldig sympati for tanken om at vekten bør legges på "velge". Hvis du ikke er i stand til å tegne en hånd har du heller ikke det som valgmulighet. Derfor er også ferdigheter og teknikker - som kan læres - viktig for å kunne skape sitt eget kunstuttrykk. Det går litt sånn - hånd i hånd.. CHINGGGGG!!

Ellers er det mye man som forelder kan gjøre. Jeg er på langt nær flink nok til å oppmuntre barnets interesser i knivbruk selv om hun liker å spikke, male med hurtigtørkende akrylmaling ved spisestua i eik eller... Heldigvis har hun gamle damer som har lært henne å strikke (delvis min fortjeneste, som har satt henne på tanken om å spørre om de kan lære henne det, samt kjøpt inn pinner ( og garn), meldt henne på barnekurs på Husfliden (der gjør de litt forskjellig hver gang av ulike håndarbeidsteknikker) og endelig fått plass på kulturskolen i tegning og maling fordi flere hadde sluttet til jul.. Puh!

Så nå får vi se om ikke K & H-scoren blir bra. Kroppsøving derimot.. Nåja. Coopertesten får vi deale med når den kommer.


#65

Pøblis sa for siden:

Nå kan du aldri noensinne skrive innlegg igjen. :hyper:/:leppe:


#66

Chanett sa for siden:

Her er det om øving. Og å skjønne at å tegne er å se er en teknikk. Det er mange som har tegnet hus i emnet arkitektur som får seg overraskelser når de skjønner det. Positive overraskelser.


#67

Chanett sa for siden:

Men selvsagt. Alle får det ikke til. På samme måtte som alle ikke får til matte.


#68

Maverick sa for siden:

Bare det å sammenligne måloppnåelse i mattefag og kunstfag får det til å vrenge seg i meg.


#69

Katta sa for siden:

Jeg synes jo kulturformidling er viktig, og jeg synes det er alt for lite samkjøring av kunst, musikk, litteratur og annen historie på skolen, det blir jo gøy først når man begynner å se sammenhenger i epoker og folkeslag. Den delen av faget er veldig grei for min del, og jeg vil tro at det går fint for ungene også.

Det er den praktiske delen jeg sliter litt med å skjønne. (Det med at å tegne er å se er jo helt riktig, men det er ikke alltid læreren er enig i at man ser ting riktig. :mumle: Ja, jeg hadde tegning valgfag. :knegg:) Hva forventes det at en sjetteklassing skal beherske av praktiske ferdigheter? Jeg tror nemlig det er der det skorter. De har hatt et skolebytte og har fått vesentlig bedre oppfølging, og da blir det plutselig synlig hva de ikke kan også.


#70

Polyanna sa for siden:

Jeg ble liksom så "baffled" fordi jeg har vært så enormt begeistret over K&H-faget barna har vært eksponert for. Både det de har kommet hjem med av "produkter", det de har lært om Munch og Kittelsen og hva-har-du, materialene de har fått utforsket, hvordan de har fått gitt uttrykk for egne tolkninger av kunst, hvordan de ser på kunst når vi er sammen, at eldstemann kan sy!!, at minstemann gikk fra å nekte å tegne en strek ("stygg!") til å tegne en avansert akvarell av en stork på et år... De har alle tre hatt en sånn nydelig utvikling i forhold til eget ståsted og interesser og jeg har vært så GLAD for det. Og tanken på å holde det opp mot en detaljert måloppneålsesliste som man kan score det på - det fikk det til å dø litt inni meg, kjenner jeg.

(Jeg har det ærlig talt litt sånn med de andre fagene også, nå som de er så små. Men det er kanskje lett å være det så lenge de er "over minstekravet" på alt, sånn at jeg kan konsentrere meg om å være begeistret over fordypningen og de ulike greiene de virkelig lærer MASSE om.)


#71

Kanina sa for siden:

Ja, det er jo derfor vi er mot karakterer på barneskolen, er det ikke? Dette gjelder jo for alle fag.

Åneiii! Ikke lenger 10.000. :herregud:


#72

Katta sa for siden:

Jeg er på et vis enig, samtidig fikk jeg hjem en halvårsrapport nå som det står respekt av. Barna fikk god og grundig evaluering i alle fag og det var skrevet på en pen måte. Men klart, det er som å få hjem et karakterkort, bare mer detaljert.

Jeg har egentlig ikke så store problemer med at det er målbeskrivelser også i kunstfag, men det er en utfordring å få tak på hva det faget går ut på i og med at det ikke er lekser og at det åpenbart har endret seg ganske mye siden jeg selv gikk på skolen. Jeg tenker at dette også kan læres for de fleste, men da må man vite hva man skal øve på. :knegg:


#73

Adrienne sa for siden:

:dakars:


#74

Polyanna sa for siden:

Lurte på når du skulle sprekke. :knegg:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.