Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tysk konsern slutter med e-post


#2

bina sa for siden:

Nå er jo dette en dagligvarekjede, så de eneste som vel vil merke at de ikke har e-post er deres leverandører, som de sikkert har kontakt med på andre måter likevel. Sånn sett tror jeg ikke at e-post er så viktig for dagligvarekjeden.

Når det er sagt er jeg helt enig i at e-post er et forstyrrende element. Det ramler inn e-poster hele dagen, og i hvertfall hvor jeg jobber er vel minst en tredjedel av typen som havner rett i useriøsmappa. Men problemet er at en god del av de useriøse (tilbud om Viagra, pengespill osv) havner i innboksen min, og må manuelt flyttes over og blokkeres. Og en god del seriøse mail, til og med innad i firmaet, havner i useriøs-mappa, så vi bruker mye tid på å sjekke mapper og lete etter mailer.

Dessuten brukes mailen etter mitt syn til alt for mye meningsløst. For eksempel spredning av morsomme vitser, bilder, osv til hele avdelinger - det er tidstyveri for både avsender og alle mottakerne. I tillegg kommer andelen av private mailer, som for mange er ganske høy. Man får seg ikke til å sette seg og føre private telefonsamtaler på jobben, men å bruke tid på skriving av private mail, det gjør man. Jeg er sikker på at hvis man effektiviserte e-post bruken, så kunne de fleste arbeidstakere spart MINST en halv time om dag! Det er mye bortkastet arbeidstid.

Jeg tror altså ikke at dette vil få noen virkninger for konsernet i Tyskland. Noen vil være bestyrtet over at de ikke kan nås på mail, men til gjengjeld øker de sin effektivitet fordi de ansatte slipper å kaste bort tiden på mail.



#4

bina sa for siden:

Nettopp fordi konsernet er så stort har de mye å vinne på å kutte ut e-posten, og den tidssløsingen den medfører.

Samtidig er jeg jo enig i at det er lettvint med e-post, for all del. Men andelen av de som jobber med markedsføring er sannsynligvis ganske liten sammenlignet med andelen som ikke har behov for e-post over hodet (de som sitter i kassa, jobber med varepåfyll, osv).

En stor kjede har sitt eget apparat, og det fungerer sikkert helt greit. Jeg har ikke inngående kjennskap til dagligvarebransjen, det skal jeg innrømme. Men jeg har ikke inntrykk av at varebestilling foregår pr. e-post i noen stor grad.



#6

DM sa for siden:

Det er jeg enig i. Men angående dette, så vil jeg gjerne kommentere at det er virkelig ikke sikkert dette er tidstyveri. Når vi sitter å jobber, så trenger hjernen vår avbrekk for å klare å holde konsentrasjonen, og det å ha en god tone på arbeidsplassen er også med på å øke trivselen, noe som igjen øker produktiviteten. Sånn egentlig, så tror jeg ikke at folk flest bruker for mye tid på slikt, og jeg tror at den tiden som blir brukt på slikt er av det positive.

(Og jeg blir aldeles sprø av holdninger som sier "Man skal ikke ha det gøy, man skal jobbe" :rolleyes: Man kan godt gjøre begge ting i mine øyne, og egentlig, så bør man gjøre begge deler, for da blir verden en mye hyggeligere plass å være, og produktiviteten øker, og sykemeldingene minsker osv.)


#7

Sitron sa for siden:

Så effektive som tyskerne er, så kan jeg ikke se at dette skal være et problem. For hva i all verden gjorde de for 30 år siden.



#9

Sitron sa for siden:

Nei, hvorfor skulle de det? Postgang kommer frem på en dag eller to. Kan ikke se at man skal være i bakevja selv om man tar det hele litt saktere.

Forresten er det også mange norske firma som har gått bort fra mye av epostbruken. Det merker posten på postgangen.



#11

Sitron sa for siden:

Så du snakker for DEG og din bedrift altså? Har det slått deg at alle ikke opererer slik som dere? Tenk nå litt bort fra din egen hverdag. Din situasjon er ikke gjeldende for hele verden. Hva i all verden får deg til å tro at dette med å gå bort fra epost for firmaet i HI ikke er godt analysert og gjennomtenkt fra deres side? Ærlig talt.


#12

bina sa for siden:

Men Monsoon - når dette er en kjede med sine egne merker, og sitt eget forhandlernett og sine egne leverandører - hvilken risiko løper de da? Det er selvsagt noe annet hvis man må være på hugget hele tiden, innhente tilbud og skaffe seg oppdrag. Men dette er jo en nesten "lukket" organisasjon, de har alle sine avtaler - og de fleste leverandørene vil nok sette pris på å få varene sine i hyllene i 7000 forretninger, selv om de må bruke faks eller telefon.

Forøvrig mener jeg at e-post har en negativ effekt til. Nemlig at den personlige kontakten forsvinner. Det er viktig for nettveksbygging å snakke med folk. Plukke opp telefonen og ringe til Trine hos grossisten, og gjøre direkte avtaler. E-post erstatter i stor grad den muntlige og personlige kontakten, og det er ikke bare bra!



#14

Sitron sa for siden:

Å ja. Så fordi Monsoon har et perspektiv på ting, så går ikke noe annet an. Ok, greit. Jeg forstår.


#15

bina sa for siden:

Jeg vil bli meget overrasket hvis Aldi har et markeds-apparat som er spredt over flere land. Mest sannsynlig har de en samlet markedsavdeling ett sted, og kan samles på møterommet og diskutere sitt neste fremstøt.

Jeg kjenner ikke Aldi som kjede, men hvis den er i nærheten av tyske kjeder flest så er det aller meste, ned til vareplassering i butikken og bruk av uniformer bestemt fra det tyske hovedkontoret. Man sender ikke noe til diskusjon fram og tilbake.

Forøvrig enig med Sitron i at det er stor forskjell på type bransjer.


#16

him sa for siden:

For å sitere en tidligere kollega av meg: "Det er utrolig mye båndbredde i en trailer." Om man kan klare seg uten e-post er et ganske spennede spørsmål. E-post er ikke et spesielt bra kommunikasjonsmiddel, så det er neppe det beste verktøyet i beslutningsprosesser. Som postsystem derimot er e-post veldig effektivt.




#19

Sitron sa for siden:

Jeg ser at det er det du sier. Du jobber i bedrift, du vet at det ikke fungerer. Egentlig burde du bare sende et brev til Aldi også og forklare dem dette, så de ikke driter seg ut.


#20

bina sa for siden:

Jeg jobber åpenbart i en helt annen bransje enn deg. For oss også er e-post et svært nyttig verktøy, men nesten all kontakt med "uten-verdenen" foregår på telefon. Dette av flere grunner. Delvis fordi den personlige kontakten er viktig. Delvis fordi veldig mange ikke svarer så ivrig på mail. Delvis fordi en skriftlig mail "finnes" og kan plukkes fram igjen senere - og det er ikke alltid at en avtale som ikke gikk i boks ønskes trukket fram senere. Og så videre. Mange årsaker. Og i veldig mange bransjer er telefonen det aller viktigste verktøyet.


#21

Røverdatter sa for siden:

Lurer på hva reaksjonen hadde vært i min bedrift om noen hadde rukket opp hånden og sagt; "Hei, jeg har en god idé! Vi slutter med epost! :hyper:"

:knegg:

Jeg syns det er merkelig at de ikke innfører strengere sikkerhetsrutiner og legger strengere rammer på bruken av epost. Det er jo et hav av muligheter for bedre sikkerhet og stor grad av misbrukskontroll i dagens epostteknologi. Det ville jo vært litt mindre drastisk enn å kvitte seg med epost som sådan. Det er veldig mange av ulempene som nevnes i artikkelen som kan løses ved å endre rutiner.


#22

bina sa for siden:

:knegg: Godt sagt!



#24

Adrienne sa for siden:

Det samme tenkte jeg. Det hadde nok ikke gått så bra i vår bedrift, enkelt og greit.

Jeg er helt enig. Det er så stor forskjell på å barbere seg og å kutte hodet av seg. Det er så mye en kan gjøre med epostsystemet og internett for den del, som kan hjelpe på sikkerheten, og som er enklere og mye mindre drastisk enn å kutte ut epost.

Og særlig når en snakker om B2B ehandel, som jo blir mer og mer vanlig, så blir det vanskelig å kunne benytte seg av det når man ikke har tilgang til epost hos den ene siden.




#27

Maz sa for siden:

Snail mail er ikke akkurat tingen for effektiv post.

Om epost er tidsløseri. Hva da er snailmail? Og faks for den saks skyld?

For 30 år siden var faks nymotens greier.


#28

Martis sa for siden:

Hmmm, tro om dette er noe for oss :tenke tenke:

:knegg:


#29

Gaia sa for siden:

Jeg nevnte faktisk denne saken i et internt jobbmøte i dag, og de fleste holdt på å knekke sammen ved tanken på å kutte ut e-post. Det måtte da vært en mye bedre idé å innføre begrensninger på hva man kan benytte jobbmailen til?


#30

Koma sa for siden:

Jeg ville aldri orket å arbeide i ett firma som ikke benyttet e-mail, forutsatt at jeg hadde samme type stilling som jeg har i dag. Hadde jeg sittet i kassen på Aldi, hadde jeg ikke brydd meg. (Men jeg synes de Aldi-butikkene jeg har vært i er forferdelige, så sjansen er liten at jeg vil jobbe der uansett).

Jeg har jobbet i firmaer som sendte dokumenter med flaskepost mellom etasjene, og hvor intercom var hyppig brukt, og jeg savner ikke det.

Likevel tror jeg at man med fordel kunne håndhevet en form for e-mail disiplin/etikette. Man får mange unødvendige emails. Ofte blir man hengende på copy-listen gjennom lange diskusjoner som utvikler seg, og kanskje var det bare den opprinnelige e-mailen som var interessant. Likevel må man lese raskt gjennom de som kommer, for det kan jo være at diskusjonen sporer tilbake ...


#31

apan sa for siden:

Her tror jeg vi snakker om at folk mildt sagt er i forskjellige verdener :knegg: .

Begrense email, ja ok, kutte det? :fnise: Tror ikke det.


#32

Tallulah sa for siden:

En mulig utvikling, men ikke Aldis tilfelle siden de ikke vil være online i det hele tatt, er lynmeldinger via programmer som MSN og G-talk. Mange firmaer bruker dette internt og jeg tror det kommer til å ta over for epost i stor grad. Man kan overføre filer direkte, man kan skrive meldinger, snakke sammen og ha videokonferanser. Man kan linke det opp mot mobil, og så vidt jeg vet x-box også.

Fordelen er at det finnes ikke spam siden kontakten går direkte mellom kontaktene.

Digi.no har skrevet endel artikler om enmet, bl.a. denne.



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.