Jada. Vi greier fortsatt ikke bestemme oss. Budsjett under 350000, ny eller litt brukt. Stasjonsvogn eller SUV. Verken automat eller 4x4 er dealbreaker.
Har prøvd:
Hundai i40: Masse gadgets, det likte jeg. Men den var laaang. Usikker på om dette er noe man venner seg til? :gruble:
Kia Sportage: Litt meh. Det skal sies at jeg kjørte en skikkelig basic-versjon dagen etter toppversjonen av i40, så den hadde kanskje ikke helt sjangs. OK å kjøre, men litt treig. Jeg prøvde 1.6 bensin med 2WD.
Honda Civic Tourer: Elsk. Hadde det vært opp til bare meg hadde jeg kjøpt den, men mannen sier den er stygg. :mumle: Helt ny, og ganske lang leveringstid trekker også ned - de har ingen lagerbiler.
Mitsubitshi ASX: Denne var knallgod å kjøre, men bagasjerommet er jo en vits. Det er bittelite, og så har de greid å fylle halvparten med monsterhøytalere. Det går ikke.
Hva skal jeg se etter nå? Har planer om å teste Octavia, men mannen er skeptisk for å si det mildt. Focus står også på listen, men blir den litt trang? Mondeo er jeg redd blir for diger.
Vi er ferdige med de største barnesetene, men minste har beltestol i et par år til. Eldste har ingenting.
Vi har heller ikke bestemt oss, har en egen tråd selv. Vi ser i sjiktet mellom 350-400 tusen, men egentlig kun på SUV med automat.
Men du kan se på Mazda CX-5 eller Honda CR-V. Eller Opel Insignia. Så er RAV4 gamle versjonen og Nissan Quasai. Har hørt mye fint om Skoda Superb. Toyota Avensis. Volvo V50, V70.
Kan anbefale Peugeot 508 SW. Denne er nok like lang som Hyundai i40, men du venner deg fort til det. Vi skal selge vår 508. Litt vemodig for det er en glimrende bil, men vi har bestilt oss Mazda CX-5 (vi savnet å sitte høyt). :)
Var i utgangspunktet i samme situasjon som dere, og siklet på en Skoda Superb til rundt 400.000.-
Vi endte dog opp med å kjøpe en helt "makset" Tesla Model S, dog med unntak av "Performance"....
Begrensningen vår satt egentlig i de månedlige kostnadene og ikke selve totalprisen, og pga elbil-incentivene kunne vi gå for en såpass mye dyrere bil uten å måtte betale for mye hver måned...
Fordelene er:
Stor, sikker bil med 7 seter (5+2)
450 kr. i årsavgift
I praksis ingen drivstoffutgifter (t/r jobb for oss koster 3kr i strøm - 14km hver vei)
"Miljølån" på 4.9 eff rente
Ingen bompenger...
Tesla har 8 års serviceavtale for 27.000.-... Dvs. de utfører service hvert år i 8 år hvor ALT er inkludert unntatt dekk og vindusspylerveske.... Dvs. de bytter bremser, foringer, støtdemperslitedeler +++... Skaper forutsigbarhet...
For vår del betyr det 7.200.- i lån hver måned + 500kr i forsikring (IF har forsikring til ca. 5000.- i året med 75% bonus() + 100-200 kr i strøm...
Dette var dog en bil til 612.000.- med 170k i egenkapital... Den starter på 461.000.- og da vil i såfall det månedlige lånebeløpet utgjøre en hel del mindre...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.