Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg leser diskusjonen utpå her om lærernes arbeidstid. I et av de siste innleggene står følgende:
"Den store forskjellen i arbeidstid ligger i at i Finland styrer rektor over 80 - 114 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning. I Norge styrer rektor over 500 - 700 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning, i begge land avhengig av skoleslag."
Og da blir jeg nysgjerrig. Hvor mye bundet tid har dere per uke?
Jeg vet at rektor hos oss er veldig grei på dette punktet, så det er jo greit med en realitetsorientering iblant. Stemmer tallet på 500-700 timer hvert år? :vetikke:
Jeg jobber i vgs. Vi har 29 klokketimer tilstedeværelse i uka, inkludert undervisning og møtetid. Tilstedeværelsen utenom undervisning og møtetid plasserer vi selv.
Denne ordningen ble vedtatt på et tidspunkt da kontorforholdene på skolen min var ganske dårlige; nå bygges det ut og om og kontorene blir bedre (de holder beinhardt på 6 kvm pr lærer på arbeidsrommene, bl.a.), så det ligger nok i kortene at rektor sikkert vil ønske å utvide tilstedeværelsen når dette er ferdig hvis ikke utvidelsen kommer fra sentralt hold.
I praksis er uansett de aller fleste av lærerne på skolen mye mer enn de 29 timene, men det er jo godt å ha litt fleksibilitet når man har behov for det.
Tidligere hadde vi bundet tid til kl 15 hver dag, 16 på tirsdager. Nå har rektor gitt teamene i jobb å "binde seg selv" så mye det enkelte team ønsker. Hun binder tirsdager til 16 og torsdager 8 til 14.30. Teamene har naturligvis ulike løsninger. Mitt team har avtale om tilstedeværelse mandag og onsdag til 15.30, fredag til 14.30. I realiteten er vi der lengre, men det er ok å kunne legge tannlege, frisørtimer etc utenom dette.
Nå var vel ikke dette svar på spørsmålet ditt, men rektor har altså ikke bundet mye tid. 4 timer i uka, blir det vel, pluss planleggingsdager og litt annet smått. Det blir ikke mye mer enn 200 timer til sammen, sånn som det er nå. Da regner jeg ikke med teamavtalene eller undervisning.
Vi har alt for lite bundet tid: 30 klokketimer pr uke. Dette går selvsagt ut over samarbeidet, da vi kun har to dager pr uke med bundet tid en time etter at elevene har gått. Den ene dagen er det fellesmøte med info, den andre dagen er det trinnmøte. Om man jobber på flere trinn er det ingen samarbeidstid.
Noen fordufter alltid: De skal til frisør, tannlege, på spanskkurs, nå polet, kjøre mor til legen, nå et fly, på foreldrekaffi i barnehagen osv. Alltid en "god" grunn. Jeg håper vi får bundet tid til minst 15.30 hver dag (gjerne til 16 enkelte dager), slik at vi kan enes om en del ting, dra lasset mer sammen og gjøre en bedre jobb.
Vi har 50 minutter trinntid, 50 minutter seksjonsmøte og 50 minutter som er ledelsens/rektors tid. Vi tilhører ett trinn og jobber kun i en seksjon (matte, norsk, engelsk). Utenom dette kan vi komme og gå som vi vil, så lenge vi har undervisningen og inspeksjonen (65 min) vår.
Det er ikke noe problem å finne samarbeidstid utenom dette, vi har få å samarbeide med utenom seksjonen, så da finner vi sammenfallende fritimer ved behov.
Hos oss har vi også store problemer med å finne samarbeidstid, men det har dessverre ikke noe med tilstedeværelsen å gjøre. Vi har rett og slett så mange paralleller ift antall klasserom at timeplanen er utrolig presset, og det gjør at lærere på trinn ikke har undervisningsfrie timer samtidig - ikke engang i møtetida, for noen har undervisning da også. I norskseksjonen er det ingen av de tre trinnene på SF der alle norsklærerne har undervisningsfri samtidig mellom 8 og 15.30 mandag-fredag.
Der eg jobba, var det i teorien 32 timar inkludert undervisning. I praksis var det slik at så lenge ein møtte til samarbeidsmøter og fellestid, og ikkje blei opplevd som utilgjengelig av kollegaer, elevar og leiing, var det ingen som førte timar. Men sjølv har eg alltid foretrukket å jobbe på jobb, så eg nytta i liten grad fleksibiliteten.
Vi har 29 (,5?) timer bunden tid, inklusive undervisning. Av 29 timene er 3 timer bundet opp til faste møtetider. 2 av de timene er lagt til et tidspunkt ingen elever er på skolen, sånn at norskseksjoner, realfags-seksjoner, etc. skal ha anledning til å møtes. Avdelingsmøtet ligger på et tidspunkt som det på vår avdeling ikke er elever på skolen, men dette tidspunktet er ikke det samme på alle avdelingene.
I tillegg til dette så har vi arbeidslagsmøte (team-møte) når elevene på vårt team har gym - her er timeplanen til resten av lærerne på teamet ryddet sånn at denne økta er uten undervisning for oss (ligger midt på dagen). Vi har i tillegg ukentlige møter med lærere som underviser i det samme som oss selv på avdelingen. Disse tidspunktene avtaler vi selv. Det har gått greit, vi er en håndfull, men har klart å få det til så langt.
Bortsett fra de tre timene som er bundet for alle, så står vi relativt fritt til å legge bundentida vår når vi vil. Vi får timeplan av avdelingleder, plotter selv inn bundentid og sender tilbake. Jeg vil tro at grunnen til at dette går helt uten gnisninger hos oss er at vi er flinke til å avtale felles møtetidspunkter før vi spikrer bundentida. På den måten slipper avdelingslederen å bruke styringsretten. Vi skjønner jo det helt av oss selv, at vi har det godt, og da yter vi tilbake 120%. Jeg tror aldri jeg noen gang har hørt at en lærer hos oss ikke kan møte på et ppt-møte f.eks. fordi det ligger utenfor bunden tid. Det med bunden tid er i liten grad et diskusjonstema hos oss. Vi har jo 43 timers arbeidsuke uavhengig av bunden tid, bundentida sier ikke noe annet enn at vi da har forpliktet oss til å være på skolen og jobbe der.
Men er dette noe tema noe sted? Det overrasker meg i såfall. Dvs jeg skjønner jo at dårlig ledelse gir dårlig arbeidsmoral, men det er jo vanvittig om noen forholder seg slik til dette at det det ikke er mulig å finne samarbeidstidspunkter utenom den tiden elevene er på skolen når man har såpass lang arbeidsuke.
Vi har 35 timer bundet tid, men alle er på jobb minst 40. Hos oss er det sånn at det bare er oss småbarnsforeldre som går litt over fire, resten sitter til de er ferdige. Rettebunker tas med hjem da, det gjelder alle. Vanskelig å få ro til å rette på jobb.
Nei, det tror jeg ikke. Jeg har aldri hørt det i alle fall. Men det blir jo brukt som argument for å kreve større tilstedeværelsestid fra f.eks. KS. Ikke akkurat ppt-møter, men det er bare et konkret eksempel på en arbeidsoppgave som følger med jobben, og som man stiller på - uten at ledelsen trenger å bruke styringsrett. KS mener jo at det ved å kreve større tilstedeværelse blir enklere å samarbeide, jeg mener at det er stråmannsargumentasjon. Som sagt, jeg jobber på en diger skole, dette er ikke et problem hos oss i det hele tatt. Det samme gjelder om det oppstår noe som må løses, vel, da er man på jobben til det er løst, uavhengig av bundentida. Hvis jeg får en sms fra sjefen min om at teamet må møtes, vel, da gjør vi jo det, ferdig diskutert. Og på den andre siden, om jeg må til tannlegen i min bundne tid, da er det like uproblematisk for sjefen min, så lenge det ikke rammer undervisning/viktige ting. Jeg tror at man generelt sett i arbeidslivet oppnår mer med god ledelse enn kontroll basert på klokka.
Vi har i overkant av 32 timer bundet. Alt fravær i bundettiden må registreres, så det er ikke bare å gå før for tannlegetime eller foreldrekaffe, som noen nevnte over. Grei mengde bundettid, synes jeg. Rektor styrer altså rundt 13 uketimer utenom undervisningen, så det burde være masse rom for å få puttet inn det hun synes er viktig.Rundt 540 årstimer, altså. Å ha mer tid på skolen, der vi har arbeidsplass i brakker, og nå er 5 personer på det knøttlille teamrommet vårt, tror jeg ikke hadde vært særlig fruktbart.
Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har?
Hvem er i så fall "vanlige" folk? Man har folk som har fast arbeidstid, f.eks. går vakter på kiwi, sykehuset, betjener sentralbordet, etc. Og så har man en haug med mennesker som har fleksitid. Mannen min, ikke lærer, har kjernetid mellom 9 og 14 - altså 25 bundne timer i uka. På samme måte som jeg er på jobben mer enn min bundne tid, så er også han det.
Jeg synes det er fint og interessant at slike tråder ligger ute på åpent forum, for det gir oss andre en viktig innsikt i lærerhverdagen og aktuelle diskusjoner rundt KS og lærerne. Jeg synes at alle diskusjoner som KAN legges ut og som har et generelt, prinsipielt eller aktuelt preg, bør postes åpent.
Ei jeg kjenner som jobber i barnevernet har også kjernetid 9-15, altså 30 timer hver uke, og hvis hun da ikke har noen avtaler utenom disse tidspunktene kan hun legge tannlege/lege osv der, noe som også går an å gjøre i kjernetiden hvis det er nødvendig og kan legges utenom avtaler og møter.
Må gjøre et forsøk på å regne med undervisning, inspeksjon, tilsyn, teamtid og det hele. Da er jeg bundet på jobb i 32 timer i uka. Jeg er tilstede minst 40.
Joda, men noen ganger poster en ting bare for å få noen svar, andre ganger poster en ting for å få en lang diskusjon og må bruke tid på å forklare, forklare og forklare. Og når en da tror at en gjør det første, men det plutselig viser seg at en klarte å gjøre det andre, så måtte jeg gni meg i øya et par ganger her på morgenkvisten.
Jeg hadde diskutert like mye om tråden lå i pedagogforumet. :)
Jeg ønsker virkelig mer bundet til slik at jeg kan samarbeide mer med kollegaene mine. I og med at lærere er i klasserommet og derfor utilgjengelig for kollegaer og andre er jeg ikke helt sikker på om det er rett å sammenligne de/oss med andre med kjernetid.
Jeg syns det er merkelig at lærere ikke klarer å møtes når andre yrkesgrupper klarer det? Mange lærere klarer det også forresten, på min skole for eksempel.
Jeg syns sammenligningen med andre er helt rett. Mannen min er rådgiver, og det virker for meg som om han bruker mesteparten av uka på å være i møter, han er tidvis lite på kontoret. Men man bruker kalenderen, og så finner man en tid. Jeg vil tro at en ansatt i ppt også er relativt lite på kontoret. En barnevernsansatt vil helt sikkert også kunne være vanskelig å få tak i, etc. Lærere er jo ikke de eneste som har annet å gjøre enn å sitte på kontoret. Jeg skjønner meg ikke på de lærerne som vil ha mer bunden tid. Resten av arbeidslivet går i motsatt retning, og hovedregelen i Arbeidsmiljøloven er at arbeidstakere skal ha fleksibel arbeidstid.
Jeg synes det høres ut som det er en ukultur på skolen din, for å være ærlig. Hos oss har vi noen enkeltlærere som er umulige å få på møter, men de er like umulige uavhengig av om det skjer i bundet eller ubundet tid og har alltid en kjempegod grunn. :snill: 95 % av kollegene mine stiller opp når de trengs uavhengig av bundettid.
Jeg jobber i VGS og har som Stompa 29 timer bundet tid. Jeg er som regel på jobb fra 8.00 til 16.00 eller 7.30- 15.30. Eller jeg kan gå hjem 14.00 hvis det ikke er møter og jeg har retting på kveldstid. Hos oss er det ikke et problem å få tid til å møtes. Det vil si, på de fleste linjene ved skolen er det ikke et problem. Hvis noe skaper problemer for samarbeid er det heller at vår skole har tre studiesteder og flere lærere underviser på alle tre stedene.
Hos oss går dette på tillit - jeg kan legge f.eks. en legetime i bundettida så lenge den ikke kræsjer med et planlagt møte el.l., siden lederen min vet at jeg uansett er mer til stede enn de pålagte 29 timene og at jeg alltid stiller på møter osv. Jeg ville aldri funnet på å planlegge fravær i bundettida uten at det er helt uunngåelig, og da i dialog med lederen min, så det vil uansett være snakk om akutte (tann)legetimer, at det skjer noe med en av ungene el.l.
Jeg jobber i det offentlige og vi har samme ordning. Men vi har ikke "møteplikt" hvis jeg kan bruke det ordet. Kjernetiden vår indikerer bare avspaseringstid, det vil si at hvis jeg jobber ekstra og tar ut tiden som plusstid, så er det bare å jobbe 30 timers uke til arbeidstiden er i vater igjen. Eller som jeg og mannen har gjort (og delvis enda gjør) at vi turnerer på når vi møter opp og går.
Så jeg opplever ikke dette som direkte tilsvarende til bundet / ubundet tid? For jeg kan i tillegg ha hjemmekontor, arbeide på et annet fysisk sted, være på seminar, gå til tannlege, men det er uavhengig av dette?
Kommer sikkert mye an på det administrativet rundt det også + kulturen? Tidligere der jeg jobbet var ikke møter en preferert arbeidsmetode.
Ikke lærer, men vi må føre opp tannlege, lege, samtaler med skole, barnehage etc i timeførinssystemet. Blir på samme måte som med sykdom, at man har trekker fra en bestemt pott. Ikke noe krav om at det skal gjøres på spesielle tidspunkter.
Ut fra det jeg har uthevet først der tenker jeg at du ikke har bundet tid, slik som lærerne har.
Bundet tid = den tiden en må være fysisk tilstede på arbeidsplassen (eller på et møte på et annet lokale, hvis noe har lyst til å kverulere på ordet arbeidsplass)
I eksempelet mitt med en som jobber i barnevernet tilsvarer dermed kjernetiden den bundne tiden, fordi det er den tiden vedkommende må være på jobben, og kan ikke velge å ta denne tiden hjemme eller på andre tidspunkter.
Alle de resterende timene - som enten også er på arbeidsplassen, men også kan være hjemmekontor, endel møter på eksterne plasser, retting på kvelden, kveldsarbeid foran pc, osv, det er ubunden tid, eller for noen, tilsvarer det tiden utenfor kjernetiden.
At jeg har bare 18 timer bundet hver uke, betyr ikke at jeg bare jobber 18 timer, men at jeg legger de andre 20-30 timene til tidspunkter som passer mitt liv, mine tannlegetimer, mine fritidsaktiviteter, og kan flytte rundt på timene ut fra behovet som endrer seg fra uke til uke.
En lærer skal jobbe 1687,5 timer fordelt på 39 uker. Av disse er 1300 timer bundet på barnetrinnet, 1225 timer på ungdomstrinnet og 1150 timer på videregående. Resten er ubundet tid som skal/kan brukes til for- og etterarbeid. Bunden tid skal brukes til møtevirksomhet, undervisning, foreldresamarbeid, tid til elever, osv osv osv.
Hver skole/kommune/fylkeskommune kan selvsagt binde mer tid, HVIS ledelsen og de ansatte er enige om dette i et drøftingsmøte, eller medbestemmelsesmøte som det skal hete nå. Altså gir dagens avtale oss ganske god fleksibilitet til å binde mer enn minimumstida. Der jeg jobber så klarer vi fint å møtes innenfor de 29timene i uka, i tillegg er det klutur for å være på skolen mer enn de 29 timene slik at vi fint klarer å møtes uten å måtte bindes til plassen mer enn nødvendig. Jeg personlig tror at du får mer ut av en arbeidstaker ved å gi vedkommende tillit og tro på at h*n gjør arbeidsoppgavene sine. Da vil vedkommende gi mer tilbake, tror jeg. Bare se til Finland, der lærerne ahr større grad av frihet enn her. Se til Sverige der avtalen har blitt lokalt styrt og avisoverskriftene der er enda større enn her pga dårlige resultater i PISA-undersøkelsen.
Hos oss løser det ingenting. På min skole er det undervisning fra 7.30-15.30. Tirsdag er det litt kortere undervisning for å rydde plass til fellestid for alle. Kjernetiden vil overhodet ikke hjelpe på problemet med at noen har undervisning. Det er helt andre tiltak som må til for å hjelpe på den problemstillingen.
Jeg jobber i en privat bedrift, vi har det ganske fritt, med mindre man blir kalt inn til møte eller annet. Jeg kan flekse, men samarbeidsmessig passer det best om de fleste er til stede fra 8-9 til 16 hver dag. Hjemmekontor, legetimer med mer må avtales.
Det kan dere jo fint gjøre innenfor dagens avtale. Det har dere lov til, men kun hvis det er enighet om det. Jeg er enig med Darth at dere har et ledelsesproblem.
Vi har ingen ledelsesproblem slik jeg ser det (og jeg jobber jo der), men et problem med at mange kun er på jobb når de skal undervise og ikke for å samarbeide. Og jeg håper det snart blir en endring på det.
Men det er jo ledelsens ansvar å ta tak i situasjonen og få folk til å være på jobb og stille på møter. Når de ikke gjør det - uavhengig av om det er fordi de ikke kan eller ikke vil - er det et ledelsesproblem.
Når dere sier at det er et ledelsesproblem, hva mener dere ledelsen skal gjøre? Har skoleledelsen reell mulighet til å gi folk som ikke gjør det de skal negative konsekvenser?
En leder kan følge arbeidsmiljøloven og andre lover som fins. Det fins ikke uoppsigelige stillinger lenger i skoleverket. En leder bør snakke med den det gjelder, gjerne med tillitsvalgt til stede, og be vedkommende endre adferd. Hvis ikke det hjelper så kan h*n få en ny advarsel og så til slutt en oppsigelse. Det er ingen enkel vei å gå, men den er der hvis en leder virkelig vil. Man kan også veilede en person ut av yrket... Løsningen er ikke å binde alle til arbeidsplassen bare fordi noen ikke gjør jobben sin. Derfor er det et ledelsesproblem når leder ikke gjør noen ting.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.