Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elbil og økonomi

#1

Katta sa for siden:

Hva koster det egentlig å ha en elbil? I drift og avgifter og alt som koster med å ha bil?


#2

mrc sa for siden:

Elbiler er i utgangspunktet driftmessige billige. Det blir imidlertid et stort usikkerhetselement i regnestykket: verditapet.

Driftmessig bil jo drivstoffet være rimeligere. Men man kan unngå å betale i bomringen og man har lavere veiavgift. For noen er det enda større gevinster hvis de er avhengig av ferger (fergefordelen kan være noe av det som rykter først - det er en del ferger som er dyre og for noen som pendler med ferge kan alle kostnader ved elbil være rimeligere enn hva fergen koster per måned slik jeg forstår det).

En annen investeringskostnad kan også være å få gjort endringer i elinstallasjonen hjemme for å kunne lade mer effektivt. Og ikke minst også sikrere.

I forbindelse med at jeg skal skifte jobb har elbil blitt en vurdering for meg. Jeg ser tenker imidlertid at når bilen etter hvert vil være verdt omtrent null. Om jeg skulle få noe for bilen når garantien på batteriene er ute blir "en bonus" i regnestykket - hyggelig, men ikke noe jeg direkte kan regne inn.

Å få solgt en litt eldre elbil tror jeg kan bli meget vanskelig. Elbilene vil trolig etter hvert bli billigere etter hvert som konkurransen blir større og bilene vil bli bedre sammenlignet med hva man får i dag. Dette vil naturligvis være med på å kunne gi ekstra høyt verditap. Med mindre det ikke gjøres drastiske endringer i avgiftene.

I tillegg vil det ligge en potensielt meget stor risiko i batterislitasje ved kjøp av en eldre elbil. En komplett utskiftning av batteripakken for en mindre elbil i dag vil gjerne være bortimot 100 000 kr (f.eks. Leaf). Helst vil forhandlerne ikke snakke om prisen på batteripakkene heller...

En del vil si at man antar at prisen vil gå ned på sikt. Problemet kan også være at teknologien endrer seg slik at man ikke har samme fokus på å produsere teknologien som benyttes i dag og/eller at man opprettholder høy etterspørsel. Et alternativ kan i noen tilfeller være å bygge om til andre batterityper. Samtidig ser man en større trend der batteriene konstrueres i henhold til bilen (mao det er ikke en "kasse" med batterier lengre - de tilpasses bilens chassis og det å komme til for å skifte celler eller større deler av/hele batteriet kan i seg selv være mye jobb.

Garantien for batteriene er riktignok 7-8 år for de fleste merkene. Men da skal man samtidig huske at de regner det som normalt at man vil ha f.eks. 30 prosent kapasitetstap etter hvert. Det gjøres ellers en nøye overvåking av lademønster av bilens elektronikk og dette vil også kunne påvirke hvorvidt man får gjennom et garantikrav hvis batteriene blir dårlige. På dette punktet kan det i hvert fall se ut som Tesla er av dem som har de bedre vilkårene med at garantien også skal gjelde ved "brukerfeil".

Slik jeg ser det vil en mindre elbil kunne være lønnsomt. Dyrere elbiler som Tesla har jeg mine tvil vil være lønnsomme for så mange - men for en del handler det også om de praktiske fordelene (og tid er penger?).

Je ghar ikke sjekket servicekostnadene på elbilene. I teorien skulle jeg anta at disse skal være noe lavere.


#3

Pelen sa for siden:

Ja, servicekostnadene er lavere og det er mye mindre ting som kan gå i stykker.

Vi har to elbiler og vi hadde tidligere enn Think også. Den tapte ikke så mye i verdi, vi kjøpte den lett brukt (fra California) og klarte å kjøre den så bra (eller lade) så at den faktisk gikk lengre når vi solgte den enn når vi kjøpte den. Men det var jo blybatterier og en litt annen situasjon.

Den ene elbilen (Leaf) eier vi privat, jeg har ikke kostnadene på den, men den er billig i drift. Vi lader den stort sett bare hjemme, jeg kan sikkert sammenligne strømforbruket en måned en sommer med en annen, men det er faktisk ikke så mye mer i strøm enn tidligere. Det koster kanskje 20 kr per fullading og når man stort sett bare kjører til/fra jobb og litt rundt så går det ikke så mye.

Den andre (Tesla) eies av privat firma og vi har den som firmabil. Vi har egen strømmåler og en dings som gir 400 volt og raskere lading i garasjen til den. Jeg kan spørre mannen hvor mye vi lader på den, men dette betaler firma (akkurat som om det hadde vært bensin vi kjørte på). Det blir en veldig billig bil å kjøre med tanke på hvilken fantastisk bil det er.

Vi har lite glede av kollektivfeltet til vanlig, unntaket er sommeren når vi skal til hytta.

Ellers lite utgifter på dem, forsikringen koster litt mindre enn en vanlig bil.


#4

Daisy sa for siden:

Vi har leaf og den koster ca 500 kr i mnd i strøm har jeg kommet frem til. Da kjører vi den75% tom hver dag ca. Litt rimeligere forsikring, og 400 kr i årsavgift.

Sånn enkelt regnet kom vi frem til at lån på Leaf og bruk tilsvarer det vi brukte å å kun drifte Touranen. Kjører gjennom bompenger så det er med i regnestykket.


#5

Katta sa for siden:

Jeg lurer jo på hvor lenge det blir fordel med bom og parkering selvfølgelig, men de to elementene teller ganske mye for min del. Jeg vurderer å bestille en av de nye e-golfene som kommer til sommeren.


#6

Pelen sa for siden:

Ut 2015 er vel det de har lovt foreløpig om jeg ikke husker feil.


#7

Che sa for siden:

klimaforliket har vel fredet elbilfordelene til 2017 eller når det er 50 000 elbiler. De anså sikkert ikke det som reelt med 50 000 elbiler da det ble utformet, men nå kan det jo være at antallet nåes før 2017?

pr. 30.09.13 var det 14.902 elbiler i Norge


#8

mrc sa for siden:

Den store parkeringsfordelen er det ofte ikke lengre. Det er jo gratis på kommunale plasser og det har blitt såpass mange elbiler en del steder at det kan være vanskelig å finne en kommunal ledig plass - i hvert fall med lading.


#9

Lykken sa for siden:

Vi kjøpte Nissan Leaf i januar, mannen min kjører fra Follo til Lysaker hver dag. Det ble veldig dyrt med 3 bomringer pr dag. Samt årsavgift og bensin.
Så vi er fornøyd nå, ingen bompenger, lite strøm, lader en gang om dagen på jobb og årsavgift på ca 450 kr og null bensinutgifter. Samt kunne kjøre litt i kollektivfelt og spare tid. Og leaf'en går som ei kule, overrasket over hvor bra den er. Også størrelsemessig, som en vanlig personbil omtrent.


#10

mrc sa for siden:

Rent motormessig ja. Ellers blir det ikke de store forskjellene - og man har jo batteriene. En del elbiler har en del ekstra elektronikk ellers også, hvilket igjen gir en litt større usikkerhetet når det gjelder hvor mye kan forvente for en slik bil etter noen år.

Et element som en del elbil-eiere bør passe seg for er å ikke kjøre "for forsiktig", men i hvert fall regelmessig prøve å få rensa bremsene skikkelig - spesielt på årstiden hvor det saltes.... (gjelder ellers andre nå - det er rekordmye bremseproblemer de senere årene)


#11

Polyanna sa for siden:

Er det sånn at elbiler, pga bruktprisen, skrotes før vanlige elbiler? Finnes det tall for det? For da er jo miljøgevinsten ekstremt tvilsom!


#12

mrc sa for siden:

Med antallet elbiler i en del områder og bruksmønsteret, vil det jo skape en del problemer om man skal ta disse ut av kollektivfeltene.

Med dagens regjering skulle man jo ikke tro at de ville gi flere bomutgifter...

Jeg vil egentlig tro at noe av det som kan skje, er at det i hvert fall blir moms på elbilene.

Ser man ellers på en del regnestykker som er gjort, og med tanke på forventninger til bruktverdi, vil nok salget kunne reduseres raskt om en del av fordelene forsvinner.


#13

mrc sa for siden:

Det er ingen tall for det, ettersom elbiler i volumsalg er noe ganske nytt. Med med tanke på kostnadene for ny batteripakke (og installasjon) vs. prisen av en ny bil kan det bli at verdien etter f.eks. 7-8 år (når garantien for batteriene er ute) blir svært lav.

F.eks. Leaf kom på markedet i 2011. Dette er blant bilene som har dårligst batterigaranti. Fra websidene til Nissan: "Nissan garanterer at Nissan LEAFs Litium-ion batteri vil opprettholde minst 9 av 12 streker som vises på batterikapasitetsmåleren, i 5 år eller inntil 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først."

For Leaf er det med andre ord ikke så lenge til man vil begynne å se en del biler der garantien er ute. For de som pendler ganske langt per dag vil vel en del begynne å komme på 100 000 km også nå.

Skulle bil en ha behov for full batteripakke er prisen tidligere i hvert fall antatt til å ligge på over 100 000 kroner. Jeg har ikke funnet norske priser på dette, men antar noe 100 000 ut i fra prisene i USA. Batteriskifte må det betales mva. på. Dette er da forutsatt at alle batterimodulene skal skiftes.

I utgangspunktet skal man teoretisk sett ha mange års levetid. Men det blir likevel et risikoelement der man foreløpig ikke har noen gode statistikker.

JEg har ikke sjekket nå, men tidligere lå det gjerne hele tiden en del elbiler av tidlige generasjoner på Finn til "gi-bort-pris" med info om at batteri måtte byttes. Dette var jo dog gjerne biler med eldre batteriteknologi, men prisene på pakkene ble så dyre at bilene i seg selv var verdiløse.

Videre må man se på den generelle utviklingen. Elbiler kommer fra flere - det kommer nye og bedre. Utviklingen her vil kunne være langt raskere enn på vanlige biler. Dette vil være med på å gi reduserte brukpriser ettersom nyere modeller kan gi mer for pengene.

Artikkel som kan være aktuell: www.nettavisen.no/na24/3677849.html

Sitater:

"Norges største bileier, leasingselskapet Leaseplan, har tidligere sagt til Nettavisen at de ikke tør å eie elbiler i mer enn tre år, i frykt for at verdien på bilene vil stupe når en nærmer seg slutten av garantitiden for batteriene."

"Bare husk på i-MiEv-en som kostet rundt 240.000 kroner da den ble lansert, mens den nå koster under 190.000 kroner etter at konkurransen tok seg opp - og en batteripakke koster rundt 150.000 kroner, sier Røssevold."


#14

Pelen sa for siden:

For meg er det ikke noe problem, Leafen går som en kule og det er gøy å kjøre "uforsiktig".

#15

mrc sa for siden:

Var nok mer tanken at for en del, så kan nok kjørestilen endre seg litt med elbil - spesielt om man ofte kjører litt lengre. Da kjører man "mykere", hvilket også kan da ha sine ulemper.... ;)


#16

Acsa sa for siden:

Det tviler jeg på er tilfellet per i dag, men typen og omfanget elbiler er jo i endring.

Vi har hatt to gamle Peugeot 105E, de var vel fra 1999 og 2000 eller noe sånt, og etter at vi kvittet oss med dem pga. at vi ikke syntes de var verdt investeringen ifht. reparasjoner så har de blitt fiksa på og blir kjørt videre av elbilentusiaster. Det har overhodet ikke vært vanskelig å få solgt dem, med den siste angret vi på at vi satte prisen så lavt.

Og "bruktprisen" har ikke vært spesielt lav, jeg hadde fått en betraktelig større/nyere bensinbil for det jeg betalte for de to elbilene jeg kjøpte brukt!


#17

gajamor sa for siden:

Jeg tror (heldigvis) ikke du har noe særlig belegg for det du sier om verditap mrc. Som Acsa sier selges eldre elbiler for minst like mye som tilsvarende gamle fossilbiler. Det er vanskelig å spå, særlig om framtida, men mine framtidsspådommer ser veldig forskjellige ut fra dine.

Jeg har kjøpt meg en 2011-leaf fra USA hvor batteriet har mistet en strek (15%). Det holder utmerket til vårt bruk, og selv på 50% ville vi fortsatt kunne brukt den til hverdagskjøring. Så lenge man har planlagt for det, er det ikke krise at batteriet svekkes. Det er også viktig å være klar over at de bilene som har fått dårligere kapasitet, nesten utelukkende har gått i varme områder. Norske biler holder seg bra. Mange som kjøper brukt fra USA opplever at det ikke blir ytterligere svekkelse etter at bilen kommer til Norge. Det er varmen, ikke kilometrene som tar knekken på dem.

Ta gjerne utgangspunkt i et stort verditap, for å safe, men ha med to ting i bakhodet:
-Hvis det blir moms på elbiler i 2018, vil de øke 25 % i pris. Hva vil da skje med bruktprisene på de bilene som ble kjøpt uten moms? Kan de komme til å stige?
-Prisen på batterier er halvvert på få år, og man regner med at trenden fortsetter etterhvert som etterspørselen øker. Tesla skal i gang med masseproduksjon, og det er blitt marked for brukte batterier til solcelle- og vindenergiparker. Det er ikke bare biler som etterspør batterier; det er mye testing på elbusser/hybrider og batteriløsninger for skip. Og da begynner man å snakke masseproduksjon. Kanskje vil batteripakken du bytter til om noen år ha plass til mye mer energi på mindre volum, slik at du ender med en bil med lengre rekkevidde?

Vil anbefale alle å lese seg opp på www.gronnbil.no/ De er realistiske, og vet hva de snakker om. Se særlig på denne artikkelen, som tar for seg restverdi basert på faktiske bruktbilpriser i dag: www.gronnbil.no/nyheter/hvordan-holder-egentlig-nissan-leaf-seg-i-verdi-article371-239.html


#18

Syrin sa for siden:

Vi har Leaf. Eg meinte at ein kan skifte ut celler i batteriet, altså ikkje heile batteriet. Det er langt billigare? Men mulig eg har misforstått.

Uansett; vi kjem til å kjøre bilen til vrak antagelig. Kjører 9 mil omtrent kvar dag, dvs. over 40 mil i veka. Ikkje sett noko på batteriet enda (1,5 år gammal bil). Da antar eg at den vil vare i mange, mange år før eg er nede i halvfullt batteri. Likevel greier eg å komme meg til jobb, lade, og heim igjen. Ladar både heime og på arbeid.

Behagelig billig i driift. Lånekostnadene i månaden er ca. same utgift som å kjøre vanlig bil med bompenger til jobb.


#19

Hyacinth sa for siden:

Vi skal kjøpe el-bil. Sannsynligvis Leaf. Hvilken farge er kulest? :blånn:


#20

Katta sa for siden:

Rød. Helt klart. For de kjører fortest. :nemlig:


#21

Katta sa for siden:

(mannen i huset her mener å ha lest en undersøkelse som sa at kvinner foretrekker røde biler fordi de kjører fortest. Liksom. :gaah: :knegg: Men de er kulest.)


#22

Hyacinth sa for siden:

Hm, rød, altså? Det må jeg tygge litt på. Takk for innspill! Viktige valg, dette her. :knegg:


#23

gajamor sa for siden:

Undersøkelsen jeg linket til lengre opp viser at røde har holdt seg best i pris.


#24

mrc sa for siden:

Men prisene for elbiler går samtidig ned, samtidig som det blir bedre og bedre. Som f.eks. også artikkelen til NEttavisen tar som eksempel - f.eks. en iMev har på tre år hatt et verditap på over 50 000 kr bare i prisreduksjoner.

Eldre elbiler selges for en del, men hvis du tar en titt på de som ligger ute på Finn.no vil du se at mange av dem også har fått ny batteripakke eller skiftet ut deler av batteripakken.

At de selges for såpass mye handler også om at tilbudet tildels kan være ganske lite. Det er svært mange små 10-12 år gamle vanlige biler der ute - og ikke så mange billige elbiler tilgjengelig...

Spørsmålet er jo også hvordan markedet vil "ta i mot" en elbil hvor man allerede har f.eks. 40 prosent kapasitet.

Elbilmarkedet "tåler" moms - spesielt de rimeligere bilene. Men får man moms sammen med at andre fordeler forsvinner blir det nok en markant endring i markedet som gjør at elbilen blir mindre aktuell.

At prisen på batteriene skal halveres etc. er noe man har hørt veldig lenge, uten at det egentlig har skjedd. Her blir det et spørsmål også om hvordan etterspørselen på verdensbasis vil være, hvordan man evt. klarer å gjenvinne mer effektivt osv. Nettopp det at batteriene skal inn på flere områder handler ikke bare om gjenbruk og gjenvinning, men også en økt etterspørsel som gjør at prisen nødvendigvis ikke går så mye ned. Samtidig kan det være at nye batteriteknologier blir såpass mye bedre at eldre batterier blir mindre aktuelle.

Pogent mitt blir at det er såpass mange usikkerhetsfaktorer her at man nok godt kan se for seg at restverdien hvis man skal ha en bil i ganske mange år potensielt kan være svært liten.

Leaf er fortsatt en ganske ny bil - og i et marked hvor den først nå begynner å få konkurranse gjennom bl.a. VW sine modeller. Tidligere har primært i-Mev vært en konkurrent - en bil som på en måte blir en klasse mindre. BMW sin satsning blir også en konkurrent.

Spørsmålet er hvordan markedet vil være om noen år fram i tid - ikke nå. Da med flere modeller på markedet og en konkurranse som kan gi en generelt lavere pris. Og da etter hvert basert på at bilene som skal selges vil være uten eller med kort tid igjen på garantien.

Sett i henhold til norsk lovgivning, med tanke på reklamasjon på kjøp av brukte biler, tipper jeg her også man kan får en del skepsis fra både bruktforhandlere og privatpersoner. Selv om batteri regnes som en slitasjedel, noe loven tar hensyn til, kan det være skummelt for noen som privat vil selge en elbil der batteriet får et "havari".


#25

mrc sa for siden:

Ja, man kan skifte ut celler. Man kan ha situasjoner der enkeltceller blir svært dårlige.

En litt merkelig greie for Leaf er jo at batterigarantien er langt bedre i USA enn i Norge.... (8 år/160 000 km vs. 5 år/100 000 km - og i starten var det vel ikke fult så god garanti engang i europa for Leaf, men riktignok vil her norsk lovgivning ha gitt omtrent tilsvarende rettigheter).

Uoriginale battericeller er langt rimeligere enn de originale. Men det er vel gjerne lite man vet om hvor gode de er og hvor godt de fungerer i miks-miljø.


#26

Hyacinth sa for siden:

(Et litt sånt blondine-spørsmål igjen: Mannen mener røde biler har hatt problemer med falming. Er det slik fremdeles?)


#27

millact sa for siden:

Sort?


#28

Che sa for siden:

Rød eren "vanskeligere" farge som tåler mindre (også på maling) vi har rød bil. Den er åtte år og fortsatt fiiiin og rød. Leafen er jo ikke rød-rød, men vinrød.

Vår VW e-up produseres forøvrig i neste uke! Juhu!


#29

Pelen sa for siden:

Hyacint, biler i sort, grått og sølv taper minst i verdi. Jeg skulle kjøpe en grå.


#30

Syrin sa for siden:

Eg er blitt fortalt at garantitida blei utvida, fordi ein erfarte at batteria holdt seg betre enn det Nissan turde å gi garanti for i utgangspunktet. Meiner også å ha høyrt at garantien i tillegg vil bli som i USA - dog er dette berre noko eg har lest på nett, så det kan godt hende ikkje stemmer.


#31

mrc sa for siden:

Garantien ble nok utvidet mer pga. mange nok hadde en skepsis til batterilevetiden, samt at Mitsubishi kunne vise til langt bedre garantivilkår.

VW gir 8 år/160 000 km for eUp. Vil tro det blir det samme for e-Golf. Hos Tesla er det 8 år - uavhengig av antallet kilometer. Vil anta at Leaf trenger en prisreduksjon når e-Golf blir mer leveringsdyktig. Forhåndsbestillingstallene har vært høye.


#32

Angelique sa for siden:

Må bare arrestere deg litt på det du skriver om utskiftning av batteripakken Leaf.
I Nissan Leaf sitter det ikke en batteripakke, men flere batteripakker.
Dersom noe ryker, vil det ofte være en celle som må skiftes. Batteridelen sendes bare inn til reperasjon. Forøvrig 7 års garanti på pakken.
Batteripakken er testet etter 100.000 kjørte km. og har faktisk 100% effekt. 0 effekttP på den.

Heldigvis er de nye el.bilene kommet mye lenger enn de første vi fikk på markedet mht teknologi. Peugot 106 feks. Her må man skifte hele batteripakken dersom noe ryker. Tenker da på den første el.bilen til Peugot.


#33

kokosbolle sa for siden:

Kommer sent inn her, men vi er hvertfall knallfornøyde med vår Leaf. Var ny i juli 2013 og har nå kjørt 10900 km. Jeg kjører 66 km tur retur jobb hver dag (fra 0 moh til 200 moh midtveis og ned til 0 moh igjen - én vei) og har enda ikke vært i nærheten av å kjøre tom. Lader hver natt hjemme, men ikke på jobb. Vi har slate grey (den mørkeste grå), den er definitivt den fineste etter min mening. :jupp:

Bilen er overraskende romslig og har stort bagasjerom til å være en bil i golf-størrelse.


#34

Daisy sa for siden:

Vi har også den mørkeste grå og er også knallfornøyde!


#35

Hyacinth sa for siden:

Er mørkegrå bedre enn svart mtp skitt? Har dere bilde av den gråfargen?


#36

Pelen sa for siden:

Ja, skitt synes uten tvil bedre på den grå enn den sorte.

Jeg hadde valgt sort nå, den fantes ikke når vi fikk vår (den var bil nr 11 som ble levert ut i Norge).


#37

Tussilago sa for siden:

Vi bestilte en Leaf I går, også mørkegrå! :-)
Kjempefin farge.


#38

Hyacinth sa for siden:

Bedre på den grå!? Du mener ikke omvendt?


#39

Lykken sa for siden:

Vi har svart leaf, den ser ikke noe mer møkkete ut enn den grå bilen vår.


#40

Siritk sa for siden:

Etter å ha betalt godt over 20 000 kroner i bompenger i fjor så var valget enkelt. På fredag kommer vårt nye familiemedlem til oss, en herlig BMW i3. :danse:

Insentivene kommer ikke til å forsvinne med det første. Innen den tid har vi spart mange kroner på bom, bensin, årsavgift og vedlikehold.


#41

Lykken sa for siden:

Samme her, angrer på at vi ikke gjorde det før.


#42

Pelen sa for siden:

Jeg mener selvsagt motsatt. :knegg:


#43

kokosbolle sa for siden:

Her er vår mørkegrå.

Vi har både denne og en annen svart bil og møkka synes bedre på den svarte.


#44

Hyacinth sa for siden:

Fin bil! :jupp:


#45

Hyacinth sa for siden:

Vi kjører kanskje 5 mil om dagen, hvis vi tar godt i. Lader gratis. Hvor mye sparer vi på det, egentlig? Hva vil en ny Leaf koste oss i måneden, tror dere? Vi har en bomring til jobb også, jeg vet ikke hva vi betaler der, men ikke så mye, tror jeg.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.