Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Nei, fra spøk til alvor, det virker som det har forsvunnet midt mellom to radarer. Selv om jeg trodde de overlappet. Det er vel ting som kan tyde på at flyet har styrtet over åpent hav, hvis ikke hadde de nok lokalisert det.
Jeg har bare tenkt at de mistet kontakt med flyet - altså at det forsvant fra radaren - fordi det styrtet, og at det ligger så dypt i havet at eventuelle signaler ikke når fram. Tror dere det er noe mer enn det, altså?
Det er mange områder hvor man ikke kan lokalisere fly, og dette gjelder spesielt havområder. Det gjør det selvsagt ekstra vanskelig hvis et fly tilfeldigvis styrter i et slikt område, og å finne et styrtet fly i havet må være veldig vanskelig.
Da jeg våknet i går følte jeg at hele natta hadde vært en eneste lang drøm om et digert fly som styrtet. Da var det litt sprøtt å våkne til denne nyheten.
Akkurat det kan jo ha en så enkel forklaring som at eieren av telefonen glemte den igjen på hotellet eller på flyplassen og at den ligger og ringer for seg selv på lydløst et helt annet sted.
Det er jo det som har skjedd. Flyet var på radaren, og så plutselig borte. Problemet er at de ikke vet nøyaktig hvor flyet har gått i havet, da det jo ikke et sånn at det ramler rett ned. Det at det forsvant fra radar kan bety at alle systemer ombord ble slått ut av en eller annen grunn, og så har det flydd videre før det styrtet.
Jeg tar slike opplysninger med en stor klype salt. Det kommer alltid fortellinger fra folk etter katastrofer, og ikke alle er like sanne. Alt tyder jo på at flyet har gått i havet, og da skal det vel godt gjøres at man oppnår kontakt med en telefon.
Flyet blir nok funnet om ikke lenge, eller deler av det, og da vil man nok etterhvert få klarhet i hva som har skjedd.
Eller at telefonen faktisk har klart seg i en styrt. De skal visst sjekke hvor signalene ble sendt, så se om de finner flyet. Jeg tror også at flyet har styrtet altså. :p
Akkurat det området flyet ble borte i, har meget god ATC dekning, så jeg tviler sterkt på at det er hull i dekningen der.
En grunn til at det plutselig blir borte, er feks at det skjer en eksplosjon slik at både transpondere blir satt ut av spill samtidig som flyet disintegrer slik at det ikke lenger har noe ekko på radaren.
I havområder vet man ofte hvor flyene er pga. at flyet rapporterer det og ikke at man ser det på radar. Jeg er usikker her på om det evt. er misfortståelse (i media) at de så det på radar eller om det var flyet som rapporterte sin posisjon.
Hvis flyets transponder settes ut av drift - f.eks. ved katastrofe i luften der flyet går i fra hverandre, at den blir slått av eller hva det måtte være, mister man kontakt øyeblikkelig.
På radar kan det være at man ved detaljert studie av loggen fra radar kan se om flyet går i oppløsning.
Slik denne saken er, virker det mer som man har mistet transponder-kontakt enn radarkontakt.
Man vil også ha nødsendere i flyet. Disse kan bli ødelagt i krasjet. Nødsenderne er plassert forskjellige steder i flyet - inkludert egne lokaliseringsløsninger for å finne de de sorte boksene.
Det er helt vanlig at et fly er utenfor radarområde, spesielt over hav. En del steder er flytrafikken såpass tett at det ville vært vanskelig å direkte følge fly på radar også - derfor man heller bruker en data rapportert fra flyet for å holde oversikt over hvor de er. Flyene er i definerte korridorer og dermed kan det være svært tett mellom dem i noen områder. To fly kan være rett over hverandre sett i henhold til tradisjonell radar.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.