Jeg surfer på flybilletter til Alicante i sommer, og sen som jeg er så er Norwegian og Sas blitt ganske dyre. :mumle: Og på Dohop så er jo de første 5 alternativene med Ryanair på en eller annen måte og halv pris ifht de før nevnte selskapene.
Jeg er veldig fordomsfull og tenker det er verdt noen tusen å ikke bli så irritert over dårlig service etc.
Så hva syns du er mest pain med Ryanair contra andre selskap?
På den positive siden, så greier jeg å snike inn noen dagers stopp i London med Ryanair alternativet, men jeg er fortsatt ikke sikker på at det er verdt det.
Går helt fint. Det verste er å komme gjennom bestillingen og alle tingene som de forsøker å prakke på deg. Så er det køståing om bord i flyet og at flyet landet i "Paris" og ikke Paris (og "Alicante" og ikke Alicante). Det er underholdning om bird, de selger el.sigaretter og skrapelodd. Dessuten er det fanfare hvis flyet er i rute. :knegg:
Vi flyr ned siste halvdel av juli, dog med Norwegian. :blafre:
Jeg har ikke lagt merke til at det er noe dårligere service på Ryanair enn andre flyselskap jeg bruker. Det eneste som er litt irriterende er at man ikke får tildelt sete men må være litt foran i køen for å sitte sammen om man er mange. Wizzair har også dette systemet, men det går som regel greit, vi har aldri opplevd å ikke få plass ved siden av hverandre.
Jeg synes Ryanair er helt greit så lenge man leser seg nøye gjennom alt som har ned bestilling å gjøre og holder seg innenfor bagadjereglene. Det jeg irriterer meg mest over er køståingen for å komme seg ombord, jeg skjønner ikke at det er så himla vanskelig å gi folk nummererte plasser om de vil betale for det.
Jeg syntes betjeningen var fryktelig sure og gretne da jeg reiste fra Haugesund til London og tilbake for en del år siden. Har ikke reist med dem siden, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Jeg orker ikke sånne styrete greier.
Jeg synes det er hauset opp noe veldig hvor gru-husomt det er å fly med Ryanair. De er rigide, men så lenger man holder seg til reglene, og ikke tenker at "men det gjør jo ingenting om jeg har med en veske for mye, ikke har printet ut boardingkortet, osv, osv.", så går det bra. Jeg har flydd Ryanair helt siden starten, og har ikke opplevd noe negativt. Jeg har f.eks. på de 16 årene jeg har flydd med dem, ikke opplevd en eneste forsinkelse. Bagasjen har aldri blitt borte heller. Jeg synes det er greit å velge bort Ryanair fordi man er skeptisk til arbeidsbetingelsene, men at servicen og komforten er så elendig, er jeg ikke enig i.
Jeg er enig i at køståinga er kjip, men nå kan man jo få forhåndskjøpt seter. Eller man kan kjøpe prioritert boarding. Vi gjør aldri det. Velger heller å henge i køen og kjede oss.
Jeg har flytt Ryanair et par ganger i jobbsammenheng, og bestiller alltid sete. Jeg tror det er mulig på de første fire radene. Det koster ikke mye ekstra (30-40 kr?), og jeg er alltid overrasket over at ikke flere gjør det, men velger å henge i den lange køen. Setene 1 d-f har litt mer space enn resten, så det er et tips. Ellers er det vel ikke mulig å legge setene bakover hos Ryanair, om det er viktig i avveiningen din.
Jeg synes Ryanair har bredere seter enn mange andre flyselskap. Det var spesielt viktig for meg før, da jeg var mye mer overvektig. Hos Ryanair slapp jeg stort sett å skvise meg ned i setet.
Alicante-ruten lander faktisk i Alicante, ja. :knegg: Det verste jeg har opplevd med Ryan var da de flyttet hjemreisen vår fra Glasgow fra 12 på formiddagen til 6.20 på morgenen. Og man må møte opp to timer før flyet går. Og da lå flyplassen i "Glasgow" AKA 2 timer unna. Men jeg har flydd med dem mange ganger som det har gått helt greit også, så det er ikke bare tull med dem. Du er dog lite sikret mot å bli utsatt for utsettelser, avgangsforskyvelser og sånne ting. De er ikke akkurat på tilbudssiden når det gjelder å ivareta passasjerens behov.
Jeg har kun flydd en gang med Ryanair, og det virket som om de stengte toalettene for å spare penger (til tømming og dopapir?) Det var "Oslo" (Rygge) til Roma, så jeg ville ikke gjort det med barn.
Jeg har aldri opplevd stengte toaletter. Ikke har jeg opplevd forinkelser eller avgangsutsettelser heller. Også er kaffen de selger på flyet overraskende god. :dødsviktig:
Jeg har flydd med Ryanair en gang, og gjør det ikke igjen. Nå har jeg flyskrekk i utgangspunktet og trenger at ting rundt flyreisen går rolig for seg, at jeg møter proffe og tillitvekkende personale. Syns at hele greia var stressende, det var et voldsomt mas når vi kom inn i flyet for at alle skulle forte seg å sette seg ned slik at vi kom oss avgårde. I tillegg opplevde jeg personalet om bord som lite proffe, det var mye skravling og fjas mellom de under hele flyreisen og jeg følte meg som om jeg var på en videregående skole.. Piloten sto og drakk kaffe og fjaset sammen med flyvertinnene før flyet skulle ta av og det hele var rett og slett altfor avslappet for at flyskrekken min skulle være komfortabel. Jeg gjør det ikke igjen.
Hmh. De jeg reiste med reiser ofte med Ryanair til Roma, og mente, på mine spørsmål, at det "alltid" var slik på den ruten. Jaja.
Man kommer frem, det er billig på alle måter, men jeg er ikke imponert over personalpolitikken deres. Men nå ser det ut som om Norwegian lar seg inspirere også.
Ja, de ansatte virker ikke sånn kjempeproffe, og jeg må innrømme at da jeg ble syk på fly en gang, var jeg glad at jeg for en sjelden gangs skyld reiste med BA og ikke Ryanair. Men som sagt, jeg har verken opplevd noe skremmende eller kjempeprovoserende. At opplegget er litt harry, bryr jeg meg ikke så mye om.
Personalpolitikken er grunnen til at jeg kvier meg litt om jeg må fly med dem. Den er rett og slett stygg, og jeg liker ikke å bidra direkte til at folk blir behandlet dårlig.
Men når flere klager på at personalet er uprofft (som jeg forsåvidt ikke har opplevd) så syns jeg det i rettferdighetens navn bør nevnes at de jobber under ekstremt dårlig vilkår, med press om å selge ting under flighten for å beholde jobben, dårlig lønn, ugunstige arbeidsforhold, ingen sykefraværsordning osv. Ingen har vondt av å reflektere litt rundt det også når man står mellom Ryan Air og mer spiselige flyselskap.
Ja, det har du rett i. Men jeg har heller ikke opplevd ekstremt uproffe ansatte, så for meg personlig er ikke det noe poeng i akkurat denne sammenheng.
Bortsett fra styrete bestilling, styrete support om noe skal endres før avreise og stygge fly (gule og blå inni), så er det helt ok å reise med Ryan air. Jeg har gjort det mange ganger og har i grunnen aldri hatt noen dårlig opplevelse.
Dette er det eneste argumentet jeg mener taler for å IKKE reise med dem. :nemlig: Alle flyselskaper kan ha en "dårlig dag", men dette blir liksom et annet kapittel.
Jeg liker to ting med Ryanair: At man ikke kan legge ned setene (så slipper jeg å få setet foran i fanget), og at de er strenge på håndbagasjereglene. Jeg synes det er smått irriterende med andre flyselskap hva de slipper inn av ekstra handleposer, digre kosedyr tydeligvis innkjøpt som gaver, ekstra bager, for store bager... alt sammen opptar plass slik at vi som følger reglene ikke får plass til vårt.
Ryanair skal tydeligvis gjør noen endringer nå for å prøve og unngå stempelet om flyselskapet folk elsker og hate. Mere bagasje og mindre mas er overskriften på artikkelen. Ryanair er helt greit å reise med så lenge en forholder seg til reglene på mål og vekt på håndbagasje og annen bagasje en kjøper ekstra. Og jeg føler meg ikke noe mere som kveg i flokk når jeg går om bord i Ryanair enn når jeg skal gå om bord i Kielbåten i Oslo med Color Line. Er det noe jeg virkelig hater så er det det. Det tar jo evigheter, det gjør ikke køen til Ryanair. Nå skal en også kunne kjøpe flere seteplasser for å kunne ha bestemt sete på forhånd er en av endringene til Ryanair fra 1. februar. Og det koster ikke mere enn det gjør med Norwegian.
Den nye websiden deres er myyyye bedre enn den gamle, så de lærer tydeligvis. :) Men man må fortsatt takke nei til koffert, forsikring og gudene vet hva, i en dropdownliste med "nei jeg vil ikke ha" godt kamuflert blant navnene på alle landene i verden.
Jeg syns det er helt greit å reise med Ryanair. Jeg fniser hver gang av vodkareklamen, og køståing er kjipt, men det går jo helt fint. Og de er ganske så effektive av seg. Jeg har reist med de kanskje ti ganger? :gruble: Aldri opplevd problemer eller forsinkelser, og jeg tror doene har vært åpne også.
Sist gang vi skulle reise så flyttet de reisen 9 timer. Vi skulle reist kl 11 på formiddagen, og så ble det endret til 8 om kvelden. Siden vi bare skulle være borte en langhelg var det alldeles skrekkelig irriterende.
Det som skremmer meg er tanken på hva dette gjør med sikkerheten. Personalet er jo primært der for å ivareta sikkerhet, ikke for å drive service. Jeg nekter å tro at måten de behandles på ikke påvirker jobben de gjør med dette. Jeg tør rett og slett ikke fly med dem.
Vi har reist med RA til Sardinia, fordi det går direktefly til halve prisen. Jeg synes de ansatte virker profesjonelle og hardt arbeidende. Som passasjer er det viktig å lese reglementet. Minus er at de behandler de ansatte dårlig og at de er kjent for å spekulere i lite drivstoff.
Jeg kjenner forøvrig en som jobber i Ryanair (pilot). Han sier det er elendige arbeidsvilkår, men at det ikke går utover sikkerheten. Men han anbefaler å velge andre flyselskap, da han syns de behandler arbeidstakerene på en stusselig måte. Men det har med lønn/fagforening/kostnader som dekkes å gjøre, ikke opplæring og sikkerhet.
Jeg tenker at dette er det virkelig umulig å si. Så vidt jeg vet ansetter Ryan Air yngre jenter enn de andre flyselskapene og det er jo ganske selvsagt at man har en annen holdning eller kvalifikasjon til jobben om man har en dårlig kontrakt.
Jeg har bestilt reise via Ryanair for oss i sommerferien, til Mallorca. Der er det kun en flyplass å lande på, ellers har jeg skjønt at Ryanair lander på flyplass uti gokk ift. SAS og Norwegian..
Regner med at det går fint. Vi har ikke prøvd RA før.
Men hva skjer med oss som ikke valgte å betale for seteplass nå som RA har åpnet for gratis(?) seteplass når de bestiller?? Kan vi risikere å havne hver for oss, tro? Kan jeg gå inn på nett og bestille seteplass for oss nå, tro? :confused:
Nettsidene til RA har vært alt annet enn smidige, så basert på gammel erfaring så vil du ikke kunne etterbestille. Men det er jo godt mulig at det faktisk er av tingene de har tenkt på når de har laget ny løsning.
Ellers er det definitivt en fare for å ikke få sitte sammen. Derfor har vi møtt opp svært tidlig og stått i kø lenge når vi har skullet fly RA. For å få plass til både oss og bagasjen omtrentlig samlet. På grunn av prisene på å sende bagasje, så er det så mange som har med maks bagasje inn i flyet at det kan bli VELDIG fullt i hattehyllene.
Det er en god del år siden jeg reiste med RyanAir sist, men da opplevde jeg det som helt greit. Det er strenge regler, men de kan man jo lese om. At det er trangt spiller ikke så stor rolle når det er London som er destinasjonen.
Nemlig, og dette er grunnen til at RA ikke lenger er et valg for oss. De flyr fra flyplassen nærmest oss og tilbyr mye rimeligere billetter, men kostnaden for de ansatte er for stor til at vi synes det er greit å reise med dem.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.