Jeg skriver en reiseregning, og reiseuvant som jeg er, har jeg ikke tatt vare på boardingkortet. Det viser seg at kvittering for flybillett + utskrift fra trekket i nettbanken ikke holder, da jeg i teorien kan ha refundert billetten.
Jeg fløy med Ryanair. Går det an å finne tilbake til boardingkortet på noe vis, eller må jeg ta kontakt med de og betale gebyr og administrasjonskostnader og alt mulig for å få tak i det?
Men visstnok ikke helt uvanlig i en del selskaper. Som Elise skriver - i teorien kan man ha refundert billetten, evt. byttet den i en billigere, så det er en ting revisor kan reagere på.
Vi hadde det også sånn før, men de gikk bort fra det etter at man fikk elektroniske boarding pass. Du kan helt sikkert bare skrive "manglende boardingpass", det kan man jo hvis man mangler kvittering. Også forklare økonomi at du ikke var klar over det, men skal huske det neste gang?
Dette er EGENTLIG riktig. Men svært få som praktiserer. Jeg tar dog alltid vare på setelappen uansett. Jeg ville ringt dem og hørt. Eller bare forklart at jeg ikke var klar over det og vil gjøre det neste gang.
Det ble innført hos min arbeidsgiver etter at en revisjon avdekket at folk hadde levert reiseregninger for flybilletter som de ikke hadde brukt, fordi de hadde kjørt i stedet etter å ha avbestilt billetten igjen. Typisk at noen få uærlige sjeler skaper merarbeid for det ærlige flertallet. :rolleyes: Heldigvis går det greit å levere uten boardingpass første gang man reiser hvis man ikke var oppmerksom på det. Det forventes da at vi gjør det riktig ved senere reiser.
De fleste har vel en policy på ikke å skrive ut boarding pass før to timer før avgang, etter du har sjekket inn, og da er det vel ikke så lett å få refundert billetten?
Med Norwegian f.eks. trenger man jo ikke sjekke inn, man får jo boarding kortet på mail automatisk (Når man bestiller? Eller dagen før? Husker ikke). Og fleksibiletter kan jo avbestilles etter det, så jeg ser ikke helt hvordan boardingkort er bevis på reise.
Jeg regner med at det er gjort en helhetsvurdering fra ansvarlig "revisjonsfirma" eller hvem det nå er som er ansvarlig, og at tanken er at man likevel litt bedre sikkerhet for at reisen faktisk er blitt gjennomført enn om man ikke krever boardingkort. 100 % blir jo sånne systemer aldri.
Jeg trodde det var vanlig å kunne skrive ut boardingkort hjemme hvis man har sjekket inn på nett, men det er lenge siden jeg har flydd. Det kommer vel også an på hvor fleksible billetter man har.
Jeg skjønner ikke helt hvordan de skal klare å praktisere det der fremover. Det gjør det jo ektstremt tungvint for de ansatte da. Jeg printer aldri ut boardingkort når jeg er ute å reiser. Jeg har det på mobilen der det er mulig. Sjekker inn og velger sete og greier. Får ikke en eneste lapp på at jeg har vært ute å reist jeg.
Nå booker vi heldigvis gjennom et system hvor hver og en har personlig innlogging da. Så jeg betaler aldri flybilletten min selv heller. Fakturaen går rett til arbeidsgiver.
Det skjønner ikke jeg heller. Boardingkortet ligger jo som en kode på telefonen. Men det er enkelte bedrifter som skal ha kopi av alt på papir og har ikke skjønt at verden går mer og mer over til elektronisk både kvitteringer og andre ting. Irriterende firkantet.
Jeg får e-post fra Via hver gang flyturen er gjennomført. Bruker den som kvittering, og det går aldeles strålende hver eneste gang. :nemlig:
Om jeg ikke har bestilt via Via ( :humre: ) så kan jeg hente ut tilsvarende både hos Norwegian og SAS sine nettsider. No problem.
Hos oss må man ta med den lille seteplassbekreftelsen men får ved ombordstigning, og legge den ved billetten når man reiser med elektronisk boarding pass. Den havner typisk i en jakkelomme sammen tyggispapir, hårstrikker og denslags:p
Kan printe ut boardingkort inntil 2 timer før avreise. Finner dermed ikke igjen nå.
Jeg har jo prøvd å sende regning uten boardingkortet, og fikk svar at jeg ikke fikk utbetalt pengene dersom jeg ikke har det. :himle: Det er ikke arbeidsgiver jeg får refundert penger fra, så jeg føler at jeg ikke kan trampe så hardt heller. :vetikke: Jeg får prøve meg på en ydmyk greie. :himle:
Mangler også kontoutskrift for en togbillett på flere hundre kroner, fordi jeg betalte kontant. Det var også litt vanskelig.
Hah, plutselig bare ramlet løsningen inn i hodet mitt. Jeg har jo en mappe på pc-en som heter "nedlastninger". Der lå det jo. Fine pdf-filen. :hjerter:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.