Jeg bruker AA-registeret i ny og ne på jobb. Jeg bruker det feks. for å finne ut informasjon om hvem som jobber i et bestemt firma, hvor mye den enkelte jobber totalt osv.
Imidlertid er det jo ekstremt mye unøyaktigheter. Arbeidsgivere melder ikke folk inn/ut, og dette er jo forhold den enkelte arbeidstaker har liten kontroll over. Det blir dermed enkelt å bestride registerets opplysninger.
Nå forsøker jeg for eksempel å dokumentere at en person jobber et bestemt sted, hvilket han gjør ihht registeret. Imidlertid vet jeg at han raskt vil bli meldt ut når jeg tar kontakt om dette arbeidsforholdet, fordi "det var arbeidsgiver som ikke hadde meldt ham ut".
Kan andre fortelle litt om hvordan dere bruker dette registeret?
I min bransje styrer AA-registerinnmelding blant annet identifikasjonskort, noe som gjør at man er avhengig av innmelding for å kunne jobbe. Imidlertid syndes det mye mot utmeldingplikten.
Me melder inn og ut, men det glipper dessverre enkelte gonger. Me bruker ikkje AA- registeret utenom det. Eg har opplevd å bli utmeldt ved ein feil, og då nekta Nav å betale meg sjukepenger fordi eg angiveleg ikkje arbeidet i den bedrifta.
Namsmannen og inkassobyrå bruker vel også AA- registeret for å finne arbeidsgjevar.
Frå 1. januar 2015 går ein over til a- melding, og då skal inn- og utmelding skje automatisk min. ein gong i månaden. Saman med rapporter ein sender til Nav m.m.