Hvis noen har leaset en bil i sitt navn som noen andre skal bruke og betale. Hvis de ikke betaler for seg? Eller de plutselig sier opp forsikringen? Hvor mye kan vedkommende som har navnet sitt på kontrakten risikere å tape?
Hvorfor kan ikke brukeren av bilen lease den i sitt eget navn? :undrer:
Jeg hadde ikke inngått en slik avtale med noen andre enn mannen min eller foreldrene mine, som er de eneste menneskene i verden jeg står i et slikt tillitsforhold til at jeg slipper å bekymre meg om den slags.
Og for å svare på spørsmålet ditt, så vil jeg anta at med mindre det står spesifikt i kontrakten at det er person B som er ansvarlig for bilen, så ville jeg gått ut fra at person A, som leaset bilen, ville stå ansvarlig ved mislighold, skader på bilen, manglende betalinger og manglende forsikring. Uten at jeg baserer det på annet enn synsing og halvveis sunn fornuft.
Jeg vil tro det er en personlig kontrakt mellom finansieringsselskap og leietaker, hvor sistnevnte er ansvarlig for at som står i kontrakten. Men det kan vel igjen skrives en egen kontrakt med en tredjeperson, men det virker jo unødvendig innfløkt. Men jeg bruker samboers leasingbil uten at jeg har tenkt annet enn at jeg er ansvarlig ovenfor han på de skader og bøter jeg eventuelt måtte få.
Den som står som leaser av bilen har latt seg pushe til dette av familiemedlemmer som pga betalingsanmerkninger ikke selv får lease. :skeptisk: De har med andre ord ikke verdens beste track-record fra før av. Ingen god ide i det hele tatt og vedkommende angrer, men har altså allerede skrevet under papirene.
:eek:. Beklager, men slikt bør en styre unna. Men det er ikke for sent med privat kontrakt mellom de to. Uansett, her er det kanskje litt dårlig likviditet hos bruker og lite sannsynlig å få igjen det som eventuelt blir ubetalt.
Godt tips. Tror dette er under kontroll, men skal be de sjekke opp i dette.
Med den likviditeten tror jeg en privat kontrakt er mindre verdt en papiret det er skrevet på. Det hjelper vel ikke mer enn den muntlige avtalen de har per i dag med mindre man har tenkt å ta det til retten ved en evt tvist og det kan jeg aldri se for meg skjer.
Worst case er at den som står som leasingtaker av bilen er ansvarlig for at leasingleia blir betalt, og blir ikke den betalt i tide, så blir det gebyr så det holder. En må også passe på at det er gyldig bombrikke i bilen, for om det ikke er bombrikke i bilen så er det leasingselskapet som mottar eventuelle bomregninger og mange leasingselskaper legger ikke på mindre enn kr 300,- i gebyr for dette ved viderefakturering, og da kommer dette i tillegg på månedsfakturaen for leasing til leasingtakeren hver måned. For det siste så står også leasingtaker for kostnaden av alle skader, feil og mangler ved bilen når den skal innleveres, og det kan bli dyrt om en ikke har kontroll over dette selv. En må også passe på at det blir tatt service i tide, eller så blir leasingtaker belastet for dette ved innlevering av bilen og da gjelder heller ikke garantien som den skal hvis ikke servicer blir fulgt hvis det skulle være noe. Også må en passe ekstremt nøye på kilometerstand på bilen så den ikke overstiger det som er avtalt med leasingselskapet i året, da blir det pluss gjerne 1,50 kroner + moms for hver eneste kilometer som er over når bilen leveres inn. Det kan fort bli veldig dyrt. jobber med innleverte leasingbiler
Jeg hadde selv aldri lånt ut en leasingbil som sto på meg til andre enn mannen og evnt. barn som bodde hjemme som jeg hadde kontroll på hver dag.
Det er jo ingen tvil om at dette ikke er optimalt, så jeg prøver bare å hjelpe til å begrense skadene. Takk for tips. Til alt overmål endte de opp med en svindyr bil slik at risikoen jo blir enda større. Det aller verste som kan skje er vel at de ikke har forsikring i orden og totalvraker bilen, da sitter vedkommende der med et krav på ca en halv million. Men oddsen for det er jo heldigvis liten. Får bare ta de forholdsreglene de kan og krysse fingrene for at det ikke oppstår komplikasjoner.
Det er som Elisabet sier, veldig viktig å få med seg med en gang om det ikke er betalt på bilen.
En måte å ha kontroll på, men med ulempemessig mer administrasjon, er å få den som bruker bilen til å sette inn penger på leasers konto og så betale regning selv. Da risikerer man at den som bruker bilen ikke betaler, men man slipper store gebyrer og kan si opp med en gang.
Det er leasingtaker som også må sørge for at forsikringen er i orden, og forsikringen må også være i navnet til leasingtaker. Det bør være leasingtaker som administrerer alt av innbetalinger og sånt til alt, også må bare den som låner den av han igjen betale inn til han på en egen konto. Ellers er det alt for stor risiko og havne i uføre og også få betalingsanmerkninger og inkasso han som har lånt ut bilen.