Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

#1

Nera sa for siden:

Det kan se ut til at det vil bli for dyrt å reparere noen halvalvorlige feil på vår tilårskomne Subaru Legacy (1997). Bilen har gått relativt kort, og er godt vedlikeholdt, men med en verkstedregning på 17000 fra 2012 friskt i minne (elektronikk/sensorer som plutselig sa takk for seg), tror jeg vi i hvertfall bør sondere terrenget.

Vi vil ikke bruke så mye penger på bil (maks 200 000), kjører ganske korte avstander, men bor i Tromsø, har hytte på Senja, og har derfor behov for firhjulstrekk til vinterbruk. Vi vil også helst ha stasjonsvogn pga. bagasjebehov og ganske stort hundebur, og mannen vil helst ha bensindrevet pga. all småkjøringen. Den lengste strekningen vi kjører i det daglige er nok på under 10 km.

Så hva finnes, sånn BORTSETT fra Subaru? Med god kvalitet (jeg har litt fordommer mot Suzuki, Skoda og sikkert andre merker). Mannen kommer selvsagt til å gå inn for oppgaven med dødsforakt, men siden jeg er hjemme i dag, vil jeg også titte litt. :)


#2

mrc sa for siden:

For kombinasjonen du nevner er det vel ikke så veldig stort utvalg på bruktmarkedet i segmentet. Det er en del merker som har solgt mye når det gjelder stasjonsvogn med 4WD og også med automatgir, men svært mye av dette har vært diesel. Subaru vil jeg så tenke er blant dem der man finnner en del tilgjengelig på bruktmarkedet, men det blir vel raskt biler som begynner å bli en del år gamle.

Man har jo ellers her en del mindre SUV-er som da også i praksis blir som små stasjonsvogner. Dette inkluderer jo da også Forester.

Hvorfor fordommer mot Skoda? I stor grad basert på akkurat de samme komponentene, motorene, plattformene, systemene osv. som modeller fra VW og Audi i samme størrelsesklasse.


#3

Trixie sa for siden:

Vi har passat 4-hjulstrekk, finnes i automat også, men det er diesel da.
Men veldig god bil.


#4

Nera sa for siden:

Det var vel alle begrensningene som gjorde at vi havnet på Subaru sist, også. Mannen er glad i japanske biler. Forrester blir dessverre litt for liten for oss; Legacyen holder så vidt. Ellers? Passat (men der finnes vel bare diesel med både automat og firhjulsdrift), Audi? Motviljen mot Skoda er nok først og fremst teite fordommer. Er diesel så dårlig på småkjøring som rykte/fordommer (igjen) sier?

Nå har mannen bestemt seg for å se om han kan reparere, ellers så er det vel ut på markedet.


#5

-ea- sa for siden:

Hvorfor ønsker noen å bytte fra Subaru? Legacy er vel av de største stasjonsvognene. Bortsett fra den største Skoda'en.


#6

Nera sa for siden:

Vel, den vi har SLUKER bensin, i hvertfall. Og det lille vi har hatt av verkstedutgifter har kostet det hvite ut av øyet pga. høye reservedelspriser. Men jeg vil aller helst ha Subaru, og kjenner at dersom bilbytte blir en realitet, vil jeg nok argumentere i den retning. Jeg er litt pysete på vinterføre, og med Subaruen føler jeg meg trygg selv i disse småglatte dager.


#7

-ea- sa for siden:

Jeg fikk en gigasleng med min her om dagen. Heldigvis på tur ut fra en parkeringsplass i en bakke, så farten var ikke stor. Litt aubert med piggfrie dekk når alle andre har bremset hardt og laget skøytebane ned hele bakken. :knegg:


#8

Lykken sa for siden:

Subaru Outback?
Vi prøvde den her når vi var på utkikk etter bil og den hadde god størrelse og fin å kjøre. Vi prøvde vel en 2,5 l bensin aut.


#9

Nera sa for siden:

Da vi bodde på fastlandet, på toppen av en lang bakke, og kjørte piggfritt, hadde jeg en ekkel episode på våt is. Bilen foran meg måtte stoppe, og klarte ikke kneika, og jeg skled sikkert femti meter bakover uten særlig kontroll, før jeg klarte å manøvrere bilen inn på en av parkeringsplassene nedenfor blokkene. Jeg var litt skjelven etterpå.

Outback er nok den bilen som mannen har mest lyst på, men han er veldig realistisk ift. pris og hva man får for pengene. Sånn er det å ikke være ekstremt bilinteressert, men allikevel full av krav. :knegg:


#10

mrc sa for siden:

Diesel og småkjøring..... De helt store problemene ser jeg egentlig ikke. Man mister noe av forskjellen på forbruk og hvis man har en bil med partikkelfilter må man passe på at bilen for "kjørt seg litt" ved jevne mellomrom for å få renset filteret. Normalt sett skal det komme opp et varsellys knyttet til dette.

Diesel kan jo ellers bruke litt ekstra tid på å bli varm om vinteren. Her er det dog mange biler som leveres med tilleggsvarmer, enten elektrisk eller i form av en dieselvarmer. Strømmessig kan det da være litt ekstra behov med diesel. Vi har i det vanlige bare småkjøring og det kan - spesielt på vinteren - ta sin tid mellom hver gang bilen får seg en litt lengre tur. Men ikke noen komplikasjoner av det egentlig. Men det kan være en fordel å ha muligheten for å kjøre en vedlikeholdsladning av batteriet en gang i blant - spesielt når det begynner å bli noen år gammelt.

(Nå har vår bil et 8 år gammelt batteri, mye småkjøring og ikke vært vedlikeholdsladet - og uten at det har vært noe problem)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.