Jeg skulle gjerne hatt et abonnement som ikke gir ekle overraskelser, men helt ikke kontantkort. Finnes det gode sperreløsninger på teletorg, roaming, utenladssamtaler og annet kostnadsdrivende moro?
Du kan sperre for det meste. Jeg fikk akkurat en morsom regning på min sønn etter at han hadde oppdaget at han kunne kjøpe MSP-ting på mobilen. Så nå er abonnementet hans sperret for all moro egentlig.
Jeg byttet til Komplett Kontroll S hos Telenor. Da kan han bruke for 99 kr i måneden, og hvis han ikke bruker det opp går det rett til neste måned. Han ringer lite og sender ikke mye SMSer, og bruker mobilen mest hjemme på Wifi, så det blir spennende å se om han kommer til å bruke opp alt hver måned.
Fordelen med komplett kontroll-abonnementene er jo at de ikke kan bruke mer enn en viss sum hver måned, og dersom de bruker mindre og det hoper seg opp penger, så kan man få de tilbakebetalt. :)
Det er også viktig å registrere at telefonen brukes av et barn. Da kan de ikke kreve penger dersom de finner på noe tull og bestiller eller kjøper ting på mobilen.
Min eldste har Telenor komplett kontroll S. 99 kr i måneden, føles trygt.
Dog.. jenta bruker stadig opp abonnementet sitt ila de første få dagene. Og da gjerne på sms til kjæresten. :knegg:
Jeg vet jeg kan fylle på som et kontantkort, men kjip som jeg er har jeg ikke gjort det. :knegg:
Ouwæææ, ser din eldste er -01-modell! Kjæreste?!?!! Hadde håpet å vente litt til :knegg:
Vil henge litt her, for snuppa skal bytte skole til høsten, får mye lengre reisevei, må ha mulighet til å sjekke rutetider for kollektivtrafikk, mulig endel kontakt på mobil med venner i forrige klasse etc - og da holder liksom ikke kontantkort lengre. Vi har Netcom da. Men de må jo ha noe tilsvarende?!
Jeg har ikke netcom nå, men har hatt det. Det er ikke noe problem å sperre for alt uansett hvilket abonnement man velger. De har en grei gjør-det-selv-tjeneste der.
Oh Yeah! Etter en sniktitt på sms'ene, så er de like skrullete begge to. Så da spørsmålet kom om han kunne overnatte her i påsken, så hadde jeg svaret allerede klart. :knegg:
Det har min eldste også, han har dog ikke kjæreste enda, så han bruker aldri opp de pengene. Skal snart sjekke hvor mye han har og vurdere å gå tilbake til kontantkort.
Lillebror får telefon til bursdagen og han får med kontantkort.
Vi har fri familie i tillegg. Det eneste jeg synes er dumt er at hun ikke kan sende sms innad i familien når hun har brukt opp kvota si.
Hun kan fortsatt ringe da..
Forrige måned brukte hun opp kvota på internett da hun var på svømmestevne. Denne måneden brukte hun opp kvota på sms til kjæresten, i løpet av fire dager. :knegg:
Vi har kontantkort hos talkmore til de to eldste, men jeg gikk inn på mine sider etter at det var bestilt og la inn endel sperringer der. Ser jeg kan gjøre det samme på mitt abbonement som ikke er kontantkort. I tillegg fikk jeg registrert at nummerne var i bruk av mindreårige.
Det jeg har lagt inn er:
Sperring for 820 og 829-nummer
Sperre for innholdstjenester
Sperring utland
Sperring for datatrafikk (GPRS)
Reservasjon mot nummeropplysning
Sperres datatrafikken dersom de bruker mer enn det som er inkludert i pakken i måneden? Foreløpig lar jeg ikke ungene bruke datatrafikk, men etterhvert må de vel få lov. Da vil jeg gjerne ha et abonnement som ikke lar dem bruke for mye. Mannen hadde greid å bruke mer enn den GB han har inkludert en måned og de ekstra MB var ikke akkurat billige.
Enn så lenge lønner det seg med kontantkort for oss, de bruker dem jo bortimot ikke og de ringer gratis til oss andre i familien. Men tenker at det nok kommer til å endre seg etter hvert og iallefall dersom de skal bruke datatrafikk.
Jeg har akkurat byttet til talkmore, men oppdaget til min forskrekkelse at med kontantkortabonnement måtte man ha en egen konto for hvert nummer. Dvs 4 forskjellige for ungene.
Ungene her har OneCall FullPakke, kr 298,- pr mnd, spesifisert regning hver mnd. Har hatt siden før jul, fungert veldig greit.
Her får du Ctrl med abonnementet. Fri sms/mms - Fri tale - 5 GB data - Fri bruk til Norden.
Det einaste som skjer då er vel at det vert sendt ut ei melding om at beløp/datatrafikk er oppbrukt og at overstigande bruk blir fakturert. Vi strenger t.d. datatrafikken om han får SMS om at inkludert mengde er brukt opp.
Ja, fungerer helt greit for oss. Men foreløpig ringer og tekster ungene lite, så det er jo ikke så ofte jeg trenger å gjøre noe inne på kontoene deres. Jeg tror storesøster har brukt under 100 kroner i året de tre årene hun har hatt mobil. Så her lønner det seg ikke med abbonement.
Når er vel HI sine barn for små til at dette funker, men når de blir litt eldre, så kan det være effektivt å fortelle at abonnementet dekker "så-så-mange-minutter-" osv, og fortelle at mye bruk utover dette må barnet betale selv. Har vært veldig effektivt her.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.