En veldig uhøytidelig poll, jeg tror vi har bestemt oss, men tenkte det kunne være gøy å høre hva dere mener.
Frøkna er høstkonfirmant. Hennes gave fra oss er komplett bunad. Den blir ferdig ila denne uken. Hun skal i 3 konfirmasjoner i mai til 3 gode venninner + selskap 17. mai med bunadskledde.
Hadde dere latt ungdommen få bunaden som en forskuddsgave? Eller kjøpt ny kjole til vår-selskapene?
Hun er så utrolig stolt av bunaden sin, så hun vil gjerne ha den nå. Hun vet ikke om alt sølvet vi har kjøpt, det har hun ikke sett enda.
"Normalt" til denne bunaden er halssølje, brystsølje og mansjettknapper. Hun får også komplett belte, ring, flaggsølje og øredobber.
Jeg hadde kjøpt en kjole til vårselskapene og ventet med bunaden til konfirmasjonen. Det er noe spesielt å kunne bruke sin egen bunad for første gang når man konfirmeres selv.
Heldigvis har vi bare vårkonfirmasjon her vi bor og jenta vår konfirmeres på den første dagen det er konfirmasjon. Problemstillingen din slipper vi dermed lett unna :)
Jeg fikk bunad to år før konfirmasjonen (tidlig utvokst, ja - brukte bunaden, uten omsying, helt til jeg fikk ungene), og jeg følte meg slett ikke mindre fin på konfirmasjonsdagen selv om bunaden ikke var splitter ny. Så jeg ville latt henne bruke den.
Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Men bestevenninna mi ble konfirmert før meg og jeg trumfa gjennom å få bruke bunaden i hennes konfirmasjon. Men da uten alt tilbehøret. Usikker på om jeg brukte den 17.mai også før min egen konfirmasjon.
Det jeg har uthevet ville jeg ventet med å gi til konfirmasjonsdagen. Hvis hun i tillegg får satt opp håret hos frisør etc kommer hun til å føle seg strålende på dagen sin uansett!
Jeg hadde latt henne velge. Jeg hadde også vektlagt at hun måtte tenke nøye over det at bunaden er en konfirmasjonsgave, og at hun må vurdere viktigheten i at bunaden er brukt eller ikke før konfirmasjonen.
Og skulle hun velge å få den nå, så hadde jeg også gitt sølvet nå. I hvertfall det viktigste sølvet. En bunad uten det er ikke en bunad. PÅ en måte.
Jeg ville gitt bunaden og nødvendig sølv nå, og latt ekstra sølv være en overraskelse til den dagen hun skal pynte seg til egen konfirmasjon.
Min eldste datter var konfirmant i fjor, og var så lettet over å være blant de første i sesongen, da var det aldri noen diskusjon rundt dette. De fleste venninnene hennes fikk for øvrig lov til å bruke bunaden i konfirmasjoner og 17. mai selv om de selv var sene konfirmanter. De var og følte seg veldig fine og vi har mange flotte bilder av venninnegjengen i bunadene sine.
Vi har også høstkonfirmasjon og blant mine elever fikk de fleste bunaden til 17. mai. Det kommer yngstedattera også til å få når det blir hennes tur. Kjole i konfirmasjon/17.mai hadde ikke vært et alternativ.
Jeg har ikke noe spesielt forhold til bunader og slike høytidsdager, så for meg blir det et praktisk spørsmål. Jeg ville latt henne få bunaden nå siden det er nå framover hun har mest behov for den. :nemlig:
Jeg synes at å gi henne bunaden nå når den er klar og kan brukes er en god ide. Og så heller gi henne ekstrasølvet til konfirmasjonsdagen. Bunaden er jo uansett ikke en overraskelse, og å la den henge i skapet gjennom mange bunadsanledninger virker rart.
Jeg ville latt henne få den til våren så hun kan bruke den. Er bunaden komplett uten alt sølvet? Sånn at hun kan bruke den uten at det er noe som mangler? Jeg hadde i tilfelle spart noe av sølvet og gitt det til konfirmasjonene, det sølvet som er "ekstra".
Jeg er også litt der. Bunaden blir jo ikke mindre fin av at hun har hatt den på noen ganger. Skal man følge dne logikken er den oppbrukt etter konfirmasjonen da. Syns det var en god idé å vente med deler av sølvet, slik at hun blir ekstra fin på konfirmasjonen sin.
Jeg tenker at så moro å få brukt bunaden så mange ganger på bare noen måneder for henne. :D Skjønner godt at hun er stolt av den og vil bruke den før konfirmasjonsdagen også. Jeg ville latt henne få bunaden nå, også ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonsdagen som hun ikke vet om og som hun ikke må ha for å bruke bunaden.
Min datter skal konfirmere seg om mindre enn to uker. Gaven er en Romeriksbunad, og den har hun allerede fått og brukt, siden hun selv ønsket å bruke den ved en annen anledning tidligere i år.
De ungdommene jeg har sett som har fått bunad rundt her, har alltid fått den så de kan bruke den på 17. mai (og evt. andre festlige anledninger) samme år de konfirmeres.
For meg virker det veldig fremmed å vente med å bruke bunaden til konfirmasjonen. Det er jo ingen overraskelse og ikke blir den brukt opp av å bruke den noen ganger først heller. Den skal jo vare et helt liv.
Jeg ville nok ventet. Alternativt bare gitt det mest nødvendige av søljer/mansjettknapper, og holdt igjen resten.
Sånn malapropos : Er beltet konebelte siden du skriver det er komplett? Ser av og til at tenåringer går med konebelte, synes det er rart (medmindre de er gift, men det er såogsi utenkelig heromkring). Kunne vært interessant å høre refleksjoner rundt at barn bruker det som er trad. gift-kvinne-effekter.
Jeg hadde gitt bunaden nå - helt klart. Det er en fantastisk flott gave, og et plagg som er superflott å ha på i disse konfirmasjonene og 17.mai. Det blir ikke mindre flott og gjevt selv om hun begynner å bruke den nå, på ingen måte synes jeg. Synes faktisk det vil være rart å la den henge i skapet nå som den er ferdig og anledningene byr seg :)
Jeg hadde også gitt den nå. Det er ikke så mange bunadsanledninger i løpet av et vanlig år, så siden det er mange nå er det jo kjekt å få bruke den med en gang. Jeg husker konfirmasjonsdagen som stor av mange grunner, og jeg tror ikke bunaden var den viktigste. Hun føler seg nok fin den dagen selv om hun har brukt bunaden før.
Jeg svarte "vent" i pollen, men tror heller jeg ville gjort som flertaller: Bunad nå, kestrasølvet til dagen (og hvis sølvbeltet er konebelte: Sølvbelte i dåps/barsels/flytte-sammen-gave).
Det er i hvert fall blitt til dels umoderne å holde tradisjonen på det, og det å knytte det kun til ekteskap er i hvert fall blitt utdatert. Men JEG syns det er rart å gi HELT beng i tradisjon på et tradisjonsplagg. For meg innebærer bunad tradisjoner utover det å være "fin kjole". Hvis jeg ikke var opptatt av tradisjonene knyttet til drakten ville jeg heller valgt en festdrakt.
konebelte er vel utdatert ifht at man formelt sett skal være gift. Jeg synes godt en godt voksen dame kan bruke det, uansett sivilstand. Men hele vitsen med bunad er vel at det er et tradisjonsplagg med en historikk knyttet til seg, og de bunadene som har konebelte har jo tilsvarende effekter for jenter - enten det er belter, hodeplagg eller hva det er - og da synes jeg det er veldig rart at jentunger f.eks. går med sølvbelte når jentebeltet til bunaden er vevd.
Jeg synes nok det er penere på jenter med f.eks. jentebelte (som det er for bunaden her i distriktet) enn med konebelte, i tillegg til et inntrykk av at barnet prøver å se ut som noe annet enn hun er (eller det ser ut som om de som har gitt ungen bunaden ikke har kunnskap om bunaden).
Jeg tenker at hvis man først skaffer bunad, så er noe av poenget at den skal være korrekt. Man kan godt bruke sølja man har arvet etter mormor selv om den er fra et annet fylke, men konebelte på en 14-åring blir litt rart for meg. Hvis man ikke vil bruke f.eks. koneskaut når man er voksen og gift, blir det også rart å bruke jentebånd, da er det kanskje bedre å gå barhodet (skjønt noen bunadpurister sier det er verre å gå barhodet, for det var det bare løsaktige kvinner og prostituerte som gjorde :jupp: )
Folk gjør som de vil, men det er litt som å strikke på møter :glis: Det ser ut som om man ikke følger helt med.
Jeg ville latt henne få den nå. :jupp: (Og så ville jeg sørget for at det var nok stoff til at den kan sys skikkelig ut til henne, hvis hun ikke er utvokst. Hilsen radmager 14-åring, not-so-much 37-åring, med pusteproblemer hver 17. mai).
Greia med konebelter hang vel egentlig mer sammen med økonomi enn symbolikk, sånn opprinnelig. Det var nok svært få som hadde råd til å servere konfirmanten sin med et sølvbelte før i tiden, og konebelter var jo heller ikke vips! komplette. Det var vel vanlig å få litt og litt, og mye av det til bryllupet, og derfor ble sølvbelter forbundet med å være gift.
Jeg har ikke så mange tradisjonsargumenter mot sølvbelter på barn og ungdom, men syns ofte noe av det som er fint med bunad er at man ikke trenger å få alt på en gang, men at de kan "bygges ut" med mer sølv, finere vevde bånd osv.
Jeg er veldig tradisjonsbundet når det kommer til bunad så det skurrer ekstremt å se konfirmanter med sølvbelte. Jeg overlever fint altså, tradisjoner forandrer seg, og det er jo mange flere som har økonomi til å kle opp ungene i sølv i dag enn den gangen bunaden sa noe om folks samfunnsmessige status. Det er bare rart å se, for de beltene hører liksom den godt voksne kvinnen til i mitt hode.
Jeg kommer forøvrig aldri til å bære konebeltet selv heller. Jeg syns bunaden har nok sølv som den har.
Jeg er ikke et bunadsmenneske. By far. Men hvis en jente aldri blir gift, er det aldri innafor hos bunadspolitiet at hun har konebelte? Er det greit for lesbiske partnere? :gruble: Må det leveres tilbake hvis hun blir skilt?
Du vet at bunadspolitiet ikke finnes på ekte? :secret:
Jeg kaller det sølvbelte eller stølsbelte og vet at det tradisjonelt ble brukt å av voksne kvinner. Ofte måtte man spare opp støler i mange år før man hadde et fullt belte. Nå får tiden har nordmenn så mye penger at et sølvbelte histen og pisten ikke er noe big deal og da betyr det jo ingenting lenger. De som vil ha det kan kjøpe det enten de er homofile, skilte eller 15 år, men for enkelte (for eksempel nostalgivrak) så har beltene fortsatt en symbolikk knyttet til seg. Det er jo lange bunadstradisjoner i Norge så jeg kan ikke se at det er så veldig spesielt å vite noe om bakgrunnen for plagget og plaggdelene.
Bunadspolitiet er et velkjent, godt etablert uttrykk. Jeg vet at det ikke faktisk finnes. :nemlig: Og synes egentlig heller ikke at det skader å i det minste reflektere over en symbolikk, spesielt når det kalles "konebelte", samme hvor mye tradisjon det er.
Jeg undres bare. Enten er beltet en økonomisk markør, og da er det ikke tradisjonsbrudd å kjøpe hele greia på en gang om man har råd til det? Ellers er det en "godt gift"-markør, og da skurrer det i mine prinsipper at det skal være noe å frown upon nutildags om en ugift kvinne tillater seg slikt. :shrug:
Oj, her har det kommet mange svar! Vår fasit er at hun får bunaden nå + de nødvendige søljene. Resten får hun til sin egen dag.
Ang konebelte og sølvbelte, bunadspoliti, tradisjoner, lover og regler.
Det er sterke tradisjoner knyttet til konebeltet på enkelte av folkedraktene, og da til folkedraktene som sorterer under kategori 1 (norske folkedrakter sorteres under 5 kategorier). Folkedrakter under kategori 1 skal man være svært forsiktig med å gjøre endringer på. Her ligger b.la. Hardangerdrakten som har det man kaller KONEbelte i sølv som byttes ut med perlebeltet man fikk som konfirmant. Dersom man som konfirmant går med konebelte blir man sett på med mystiske øyne av den eldre og tradisjonsbundne garde. Her bør man vise respekt for tradisjoner. Konebelte ytes mao når man har funnet sin livspartner.
SØLVbelte er belter som har kommet mer og mer i den moderne tid og har ingen spesiell tilknytning til 1 spesiell folkedrakt eller tradisjon. Dette beltet ser man gjerne på bunader som finnes i kategori 5, hvor man finner drakter som er helt eller delvis fritt komponert, som f.eks. Lundeby, Romerike m.fl.
Det finnes inget bunadspoliti, men det finnes regler for opphavsrett til å selge originaloppskrift, trykk o.l. disse innehar Heimen mange av. Og jeg kjenner jeg blir litt matt når Heimen er den instistusjonen som skriker høyest om tradisjoner og viktigheten med å holde norske håndverkstradisjoner i hevd, for i neste øyeblikk fortelle at det er 8 ukers leveringstid på materialpakke på bunad, fordi den produseres i Kina.
Konklusjon, Frøkna vår får ikke bunadsbelte fordi vi ønsker å flashe vår "rikdom", hun får det som en del av konfirmasjonsgaven fra oss, istedenfor f.eks cash.
Men hadde det ikke vært gøy hvis man måtte levere inn konebeltet hver gang man ble skilt? :hyper: Og kunne hente det igjen neste gang man hadde giftet seg? :hyper:
:latter: Overlat til FP å få en fantastisk vending på selv de mest spesifikke tråder.
Jeg er enig med deg, Fløyel, og hadde selv åpenbart gitt bunaden når den er klar og trengs. Nå er jeg ikke særlig sentimental heller, da.
Og jeg vil ikke ha konebeltet/sølvbeltet til min fase 5 bergensbundad. Hele fordelen med den er jo at den har et smekkert liv sammenlignet med mange andre bunader. :overlegen:
Nå har vel alle konkludert, men jeg ville latt henne fått bunaden nå. Så koselig å ha bunad på bildene med venninnene også, for ettertiden tenker jeg. Særlig om mange av dem også har bunad.
Etter det helt forbilledlig utfyllende svaret fra Fløyel her, så er jeg EKSTREMT glad for at jeg skrev "hvis sølvbeltet er et konebelte" i det innlegget som startet avsporingen! :lettet:
Jeg elsker at du klarer å parkere synsing og mening før jeg selv rekker å mene og synse sånn helt i det blå. Når det gjelder norske tradisjoner og produksjon i Kina, så er det definitivt et minefelt. Man kan jo si at det er demokratiserende for oss norske forbrukere at bunadene lages i et land der håndtverket betales så dårlig at også de som lever på en og to lærerlønner har råd til bunad.
En kjøpt norsk-brodert bunad vil antakeligvis koste mer i produksjon en både konebeltet og fraskilt med dobbelt-huslån-beltet til sammen.
"Problemet" idag med å finne de autentiske folkedraktene på www er at produsenter som Bunadsrosen og Norske bunader (som i aller høyeste grad leverer bra bunader og kopier av folkedrakter med fint arbeid), men siden de ikke sitter på rettighetene til folkedraktene, er og blir det de produserer kopier. Denne type firmaer tilfører også "freshe og moderne" ting til tradisjonsrike plagg som har sitt grunnlag i norske tradisjoner. Så de er dermed med på å "vaske ut" tradisjonene fra de autentiske folkedraktene.
Bra svar fløyel, med oppklarende informasjon om beltebruk! Jeg har definitivt en kategori 1 drakt, den har vært i ubrutt tradisjon nesten fram til vår tid og fortsatt vever ulike gårder sitt eget mønster etc. Å ha sølvbelte på denne (eller noe annet belte, for den saks skyld) vil for meg være fullstendig malplasert, uansett sivil tilstand, siden det tradisjonelt har vært en hverdagsstakk, ikke en festdrakt. Men jammen ser jeg mye rart rundt om, som jeg undrer meg over, også når det gjelder denne ...
Jeg synes det hørtes ut som en fornuftig løsning slik du velger å gjøre det, og ville gjort det på samme måte selv.
Hvor finner man oversikt over de ulike kategoriene?
Jeg er blank på bunadsbelter, men koftebelter kan jeg litt om. Der er regelen runde sølvknapper for ugifte og firkantede hvis man er gift (samboer). Jeg kjenner ei som løste det hele ved å bytte belte med sin nyskilte mor da hun selv ble gift. :humre:
Greit å se på beltet om folk er singel eller opptatt. ;)
Jeg har løst min status som "samboer, med felles barn" med konestrømper (sorte, i stedet for knall røde) og ugift hodesjal fremfor konesjal (hvitt, med fargerike broderinger framfor sorte broderinger. Barnelua er en helt kårni, rundt kysesak). :knegg:
Greia er jo at folk er mer opptatt av disse greiene i dag enn i det litt udefinerbare gamle dager. Da brukte folk det de hadde som var fint, og som de hadde råd til. Mitt ugifttørkle brukte min farmor lenge etter at hun var godt gift. Og hvorfor ikke, det er pent og hun hadde lagt ned massevis av tid i det.
Klippet fra linken:
Svært forenkla kan bunadene delast inn i grupper, alt etter kva bakgrunn dei har: (tallene foran forklaringen gir en indikasjon på hvilken kategori de tilhører)'
Dvs. 1. = Kategori 1.
Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling.
Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.
Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.
Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype.
Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.
Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.
Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.
Det var en interessant link Fløyel. Men jeg finner ikke at de skriver noe om hvilke bunader som hører til hvor, så da er man jo like langt? Eller kanskje det er meg som leser dårlig.
Jeg fant min bunad (Fana) i listen over drakter de hadde som "ubrutt tradisjon". Men det er jo en annen inndeling igjen enn den de har i oversikten.
Du må vel sikkert gå inn og lese historien bak drakta di for å finne det ut, og sammenligne med beskrivelsen Fløyel siterer.
Jeg vet at den typen stakk jeg har var i bruk helt fram til den ble tatt opp som bunad (Rondastakk fra Gudbrandsdalen). Altså at den er i kategori 1.
Jeg har forresten en bunad i kategori 4 (blå Nordlandsbunad) også, når jeg tenker meg om. :knegg: Det hadde jeg nesten glemt, det er årevis siden jeg har brukt den. Jeg liker passformen og utseendet på Rondastakken bedre.
Jeg sier ikke at det finnes på den siden. Du må sikkert lete andre steder, men informasjon om bakgrunnen for bunaden finnes helt sikkert ett eller annet sted. I bunadleksikon eller noe. Kunnskapen jeg har om mine bunader har jeg fra før, fra helt andre steder.
Det står på nettsidene til Norsk Flid at "Fanabunaden har som festdrakt for kvinner aldri vært helt ute av bruk i distriktet". Ergo skulle den vel komme i kategori 1., for, som det står i definisjonen, folkedrakta har fått ny interesse og funksjon som bunad, uten å gå ut av bruk.
Man må inn å lese historien bak hver folkedrakt. Det finnes over 400 ulike bunader i norge mener jeg å huske + avarter av disse igjen. Det finnes ett 3 binds bunadsleksikon og her står det mye om hver bunad. Ellers kan jeg anbefale ett besøk på Folkedraktsmuseet på Fagernes om man er i nærheten.
Ikke noen grunn til å føle seg dum hvis man ikke skjønner altså. Folkedraktshistorien i Norge er omfattende og de lærde strides. Det man finner på wiki o.l. er i veeeldig korte og begrensede trekk.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.