Mannen og jeg satt å se på nyhetene i går om Norwegian streiken.
Og den dreier seg altså ikke om penger, men hvor de ansatte skal være ansatt.
Slik jeg forstår det (med forbehold) så vil altså alle de ansatte være ansatt i det norske eierselskapet, mens Norwegian vil at de skal være ansatt i deres respektive land. Er det korrekt? Og er det noe galt i det?
Det er jo kjempeviktig at man følger gjeldende lover å regler for arbeidsmiljø og rettigheter. Men det antar jeg de gjør.
Så ser man at det er hovedoppgjør, mange oppgjør som er ventet å bli vanskelige. Krever vi for mye? Er vi blitt så ekstremt bortskjemte?
Jeg vet at Statoil nå flytter en stor del av sin it avdeling ut av landet, pga høye kostnader her, det er rett og slett ikke mulig å den delen her med de høye kostnadene, et norsk statseid selskap! Vi har ekstremt gode vilkår mtp ferie, lønn, arbiedstid, sykepenger osv. Er det levedyktig?
En annen meget stor norsk it bedrift leier nå inn indisk arbeidskraft, og taper flere og flere av sine anbud pga pris.
Hva gjør dette med det norske arbeidsmarkedet. Priser vi oss helt ut?
Ja, på noen områder priser vi oss nok ut. Mens på andre blir norsk kvalitet verdsatt og man er villig til å betale mer for at oppgavene blir gjort her i landet.
Statoil flytter forresten ikke hele IT avdelingen til utlandet. Hvor har du hørt det fra? Ja, noe er flyttet bort, men absolutt ikke alt. Mye gjøres enda på Forus og skal fortsatt være der.
Ja, mye er borte, absolutt. Det er jo en grunn til at jeg ikke er der lenger selv om jeg gikk frivillig. Selskapet har endret seg enormt på de 15 årene jeg var der.
Jeg er selv berørt av denne problemstillingen, og det har fått meg til å løfte blikket litt og tenke på hvordan samfunnet vil bli seende ut etterhvert som tilbydermarkedet blir mer og mer internasjonalt. IT-bransjen er en ting, men dette har jo bl.a. skjedd i sjøfart, tekstilbransjen og celluloseindustrien tidligere. Det er ikke tvil om at de samme tjenestene kan kjøpes utenlands for en billigere penge, og selv om jeg unner lavkostland den veksten som følger med slik utsetting, blir jeg bekymret for hva vi skal drive med her hjemme. Skal vi være offiserer på dekk mens filippinerne gjør grovarbeidet så eierne kan bli rikere?
I forbindelse med Statoils utflagging av støttefunksjoner uttalte Ola Borten Moe at "for hver milliard Statoil sparer, tjener staten 780 millioner kroner". Fint for staten? Fint for NAV? Jeg vet ikke.