Røverdatter sa for siden:
Jepp!
Jeg er litt rusten og har fått spm. om å hjelpe noen med eksamensforberedelser.
Kulturell kapital og rom og noe sånt. :blånn:
Noen som vil bidra med nutshell-info.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.
Røverdatter sa for siden:
Jepp!
Jeg er litt rusten og har fått spm. om å hjelpe noen med eksamensforberedelser.
Kulturell kapital og rom og noe sånt. :blånn:
Noen som vil bidra med nutshell-info.
Tallulah sa for siden:
Fransk sosiolog og antropolog. Mest kjente verk: Distinksjonen. Mannen man forbinder med uttrykket kulturell kapital. Laget en grid over sammenheng mellom kapital og inntekt/utdannelse. Brukes masse i kulturforskning fremdeles.
Denne griden beskriver "rommet". De som er lengst fra hverandre forstår hverandre minst (doh!).
Kort fra Wikipedia:
Polyanna sa for siden:
Denne tråden bør være nyttig: www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=163247&highlight=Bourdieu
:glis:
Filifjonka sa for siden:
Min nest yngste sønn snakket akkurat om ham i går. Han tok privatisteksamen i sosiologi/sosialantropologi i går etter å ha lest i under to uker, og fikk 6. Nå sover han, men jeg skal spørre om han har noen seksertips. :)
Tallulah sa for siden:
Jeg syns det er viktig at måten Bourdieu snakker om klasser på er radikalt forskjellig fra den tradisjonelle klasseindelingen. Det kommer ofte ikke frem når Bourdieu blir trukket frem i diskusjoner om klasse.
Blå sa for siden:
Bourdieu utvider klassebegrepene fordi han skiller mellom ulike typer kapital, materiell, kulturell, sosial. Dermed åpner han for eksempel for den klassen som jeg tror er ganske godt representert her inne, der man har høy kulturell kapital, men kanskje noe mindre økonomisk.
Bourdieu skriver også en del om hvordan det vi tror er vår personlige og naturlige smak og preferanser er et uttrykk for tidlig sosialisering. Dermed blir det en nærmest ubevisst kulturell undertrykking av dem som ikke har den samme tidlige sosialiseringen fordi man ikke selv er klar over hvordan man har tilegnet seg denne smaken.
Det man må være klar over når man leser Bourdieu er at han skriver i et veldig annerledes land enn Norge. Klasseskillene er veldig mye kraftigere i Frankrike og går også i mye større grad på kulturelle preferanser.
Den absolutt sterkeste boken hans er "La Misere du Monde" fra 1993 der han skriver om de sosiale forholdene i Frankrike. Jeg vet ikke om den er oversatt. Jeg vil håpe at den i hvert fall er tilgjengelig på engelsk.
Blå sa for siden:
Og der fant jeg den engelske oversettelsen: The Weight of the World : social suffering in contemporary society / Pierre Bourdieu ... [et. al.] ; translated by Priscilla Parkhurst Ferguson ... [et al.]
Tallulah sa for siden:
Ja, det er viktig å huske at han skriver om Frankrike, et samfunn med mye større økonomiske og sosiale forskjeller, adel og en mye høyere anseelse av kulturell kapital. Norge er en bondestat til sammenlikning og et mye mindre tradisjonsrikt samfunn. Norge er en ung stat sammenliknet med Frankrike, og det påvirker oss i en annen retning.
Samtidig er griden hans ganske universell og anvendelig. Lennart Rosenlund har brukt den på å kartlegge Stavanger i sin avhandling fra 2000 . Det er interessant lesning. Tror det ligger en lenke i tråden Polyanna lenker til, men her finner du en kjapp liten artikkel om det: www.uis.no/getfile.php/nyhetsbilder/grafikk/bourdieu.pdf
Blå sa for siden:
Ja. Det er ingen tvil om at Bourdieus metoder og tankesett kan brukes veldig interessant i Norge også. Men man må ikke gå seg for fast i hva han definerer som de viktigste faktorene innenfor for eksempel kulturell kapital. Fordi i Norge kan det være helt andre ting.
Tallulah sa for siden:
Joda, absolutt. Samtidig så har det en mye bedre overføringsverdi enn mange tillegger det, syns jeg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.