Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Rosesermoni for de flinkeste elevene


#2

Sitron sa for siden:

Jeg ser ingenting galt i å belönne de som streber etter å gjöre det bra. Og der ligger mitt synspunkt nettopp i ordety streber: jeg vil mye heller belönne innsatsviljen enn straight A's. Ingen ser dyslektikerne som sitter 6 timer med lekser. Nå, DET er innsats. Og det bör belönnes.

Når det er sagt, så syns jeg kanskje at det er noe positivt i at norske elever "tvinges" til å bli mer konkurranseorienterte. Norske skoler suger i forhold til mange utenlandske og det å sette fokus på at gode karakterer belönnes er kanskje ikke dumt. Men jeg vet ikke om en roseseremoni helt er tingen, jeg tror jeg ville lokket med noe mer luksus som rektor. ;)


#3

Inagh sa for siden:

Jeg tror jeg heller mer mot hva Sitron nevner - at man belønner de som virkelig viser innsatsvilje...

Har man hode nok til det, kan et vitnemål av 5'ere og 6'ere komme nærmest av seg selv. Noen er skarpe nok i hodet, og jobber hardt nok også til å oppnå et slikt vitnemål med hardt arbeid og innsats.

Men hva med alle de med dysleksi, dyskalkuli eller andre generelle lærevansker - de som virkelig sliter for karakterene, og som ser på det som en seier å oppnå en C? Skal ikke de være verdt en belønningsseremoni.

Jeg har selv dyskalkuli - det vil si at jeg har null tallforståelse, snur tall på hodet, skriver feil tall etc. Matematikk har bestandig vært et mareritt, og jeg må fremdeles ta fingrene i bruk selv for å regne sammen 5+8...

Jeg husker ennå lærerens ord til meg, da jeg satt i IQ-klassen og forsøkte å skrape sammen nok kunnskap til å stå til en evt. eksamen på videregående. "Jeg skulle så inderlig gjerne ha gitt deg 4 i matte, for du sliter så iherdig... men du er dessverre ikke god nok for mer enn 3." :knegg:

(IQ-klassen var matteklassen for oss med 3 eller mindre i matte.)

Det er vanskelig den likhetstanken vi har i Norge. Det skal jo også være lov å være flink. Det skal være lov å være forbaska stolt av et vitnemål som oser av A og B. Norge trenger i stadig større grad folk som er skoleflinke.

Men Norge trenger sliterne også...


#4

Veronal sa for siden:

Jeg synes det er greit å belønne resultater (helt uavhengig om man har jobbet lite eller mye for å oppnå resultatet), men i dette tilfellet så ble det muligens litt for lav terskel. Nå fant jeg ikke ut hvor mange individer totalt som var avgangselever, men jeg tror at listen blir lagt for lav når totalt så mange som 21 elever får spesiell påskjønnelse. Jeg synes de burde lagt listen høyere slik at det bare var en håndfull elever som ble spesielt markert.


#5

Muad'Dib sa for siden:

Eller, som min mattelærer sa til meg: "du kan fint få vitnemål... hvis du går til husholdningsskole !" :rolleyes:

Jeg jobber selv på en nerdeskole, og karakter-ambisjonerne mangler ikke noe. Viktigheten av karakterer er veldig underbetonet i Norge, men de færreste er i tvivl om, hvor viktige karakterene er for senere opptak på studier. Problemet er bare, at ikke alle er helt klare over, at det er den enkelte elevs ansvar å JOBBE for disse karakterene. Det gir mye sutring, mange klager, og mange ambisiøse foreldre som blander seg. Det gjør også, at noen elever ikke gidder å jobbe for ting som de vet de ikke vil få "tellende" karakter for.

Så egentlig ville jeg heller holde en "innsats-seremoni" for elever som har utmerket seg på forskjellige måter, enn en karakter-seremoni.


#6

Røverdatter sa for siden:

Jeg syns egentlig dette må være verst for dem som får rose. Jeg hadde ikke likt det da jeg var avgangselev tror jeg. Men så likte jeg svært dårlig å få oppmerksomhet i offentlig sammenheng i det hele tatt.

Ellers har jeg ingenting prinsipielt imot påskjønnelse av de flinkeste elevene. Det virker som det er måten det ble gjort på og ikke at det ble gjort som er ankepunktet i den nevnte saken. Det må ha vært en litt klam og ubehagelig opplevelse for de som var der da de valgte å gå i protest. Det går an å gjøre stas på andre uten å skape ubehagelig stemning. Jeg tipper denne rektoren gjorde dette på en uelegant og klønete måte.


#7

Anuk sa for siden:

Vanskelig synes jeg. På den ene siden synes jeg dette "likt for alle" prinsippet er litt slitsomt, det må kunne være lov å premiere enerne uten at det sees på som urettferdig. På den andre siden, så sier det jo - som andre sier - ingenting om innsats.

Er igrunnen enig med Veronal, at lista sannsynligvis ble lagt for lavt slik at for mange ble påskjønnet. Det hadde vært greiere om det var bare en håndfull, "ekstreme" enere...


#8

Divine sa for siden:

Det var det jeg også tenkte. Og en slik seremoni burde i det minste være varslet på forhånd. Det så den ikke ut til at den var, siden så mange virket litt målløse. Jeg er også enig i at det er litt dumt å påskjønne hele 21 stk. Da burde de heller ha en "topp 5"-liste eller noe sånt.


#9

Muad'Dib sa for siden:

Nå har jeg også lest artiklen ;) og jeg kan bare si at jeg er glad for at jeg ikke jobber på denne skolen. Sikke avslutning på ens skolegang, å bli minnet om at man altså ikke var helt bra nok ! Dette er bare teit og upedagogisk. Skulle rektor absolutt ha ønsket en separat honnør til de flinke, kunne han ha holdt det på et annet tidspunkt, evt ha plukket ut enkeltelever som virkelig hadde brillert i forskjellige fag, eller hadde gjort det godt på forskjellige nasjonale fagkonkurranser og prosjekter.

Som motvekt til min mattelærer-anekdote kan jeg fortelle, at jeg fikk bøker i præmie fordi jeg oppnåede toppkarakterer i fransk og engelsk. Etterpå gratulerte masse folk jeg ikke kjente meg med de fremragende resultater (som faktisk var middels, bortsett fra fremmedspråkene). Klassens stræber sydede: hun hadde fått toppkarakterer i matte og fysikk, men det var ikke præmier i disse fagene, så hennes topprestasjon gikk sånn litt upåaktet hen.


#10

Muad'Dib sa for siden:

Problemet er litt, at man kun har skala fra 1 til 6 i Norge, så det er temmelig unuansert. Sikkert mange med like mange poeng. Muligens det bare var 1 eller 2 som hadde snitt på 6 ? Jeg kjenner bare en sånn motvilje mot å bruke karaktersnitt som kriterie.


#11

Divine sa for siden:

Ja, jeg synes det er vanskelig. Jeg har selv opplevde 70-tallets likhetstankegang, noe som betød at jeg fikk beskjed om å jenke meg ned i visse fag for jeg var for flink, samtidig som lærerne rev formingsting ut av hendene mine mens de kjeftet fordi de måtte gjøre dem ferdig for meg fordi jeg ikke klarte å henge med. Så jeg er veldig ambivalent. Jeg synes på en måte at det er greit at noen elever får ekstra oppmerksomhet, samtidig som det er skrekkelig urettferdig at det bare er karaktersnittet det går på.


#12

Tallulah sa for siden:

Jeg syns ikke det gjør noe at de flinkeste elevene får en ekstra oppmerksomhet. Jeg syns heller ikke at den oppmerksomheten skal gjøres i stillhet, hva skal det være godt for? Vi må skjule at du er flink?
Så lenge det ikke er majoriteten som får en oppmerksomhet har jeg ingen problemer med det. Hadde det bare vært noen få som ikke fikk kan jeg skjønne at det hadde vært urettferdig, men at en liten gruppe blir satt pris på fordi de er flinke er greit.


#13

tutta sa for siden:

Eller en annen variant de hadde på vitnemålsutdelingen på lillesøs sin vgs; blomstebukett til den beste eleven. Litt sånn amerikansk preg,og det har jeg sans for.

Det vil aldri være rettferdig samme hvordan du vrir og vender på det,men synes personlig det er viktig å belønne den beste på hvert av avgangskull.

21 stykker som det var referert til i denne artikkelen synes jeg dog blir litt vel mange.


#14

Bluen sa for siden:

Det er nok veldig, veldig uvanlig at noen har et snitt på 6 blank. Gjennomsnittet angis med to desimaler - i alle fall på mitt vitnemål fra videregående. Ergo burde det ikke være noe problem å skille ut en mindre gruppe dersom det er ønskelig. Når det er sagt, synes jeg et snitt over 5 er godt (skjønt jeg har inntrykk av at kravene for yrkesfag og allmennfag er forskjellige).

Jeg ser for øvrig av skolens hjemmesider at de i skoleåret 2003-04 hadde ca. 650 elever. Da kan man muligens anta at det er vel 200 avgangselever, og at ca. 10 % av dem fikk rose.

Jeg er litt usikker på hva jeg mener om dette. Hadde noe slikt skjedd under vår avgangsseremoni, ville jeg nærmest fått sjokk. Generelt premieres så vel innsats som gode karakterer i veldig liten grad i Norge, og jeg synes nok at det burde være mer rom for det. En kan mene så mangt om karakterer, men jeg tror det i praksis ville blitt umulig å f.eks. premiere innsats i stedet. Hvordan i alle dager skulle det måles?


#15

Bluen sa for siden:

Høres kjent ut. :humre: I min oppvekst var det nærmest stigmatiserende å være skoleflink - ikke sjelden ansett som en fullgod mobbegrunn.


#16

Agent Scully sa for siden:

Jeg har ikke noe problem med at flinke elever roses, men jeg er enig med Sitron at det er enda bedre når innsats roses.

Men den rosesermonien? Det var bare "überharry". Jeg ville syntes det var dritflaut å være med på den. ("Ungkaren" har nok gjort sitt til å ødelegge her)

Men f.eks. en oppramsing av de 10 beste elevene for å gjøre litt stas på dem, hvorfor ikke?


#17

pippimamma sa for siden:

Jeg syns det er greit å fremheve de ekstra flinke, men alle som har 5 og 6 i gjennomsnitt var unødvendig. Da jeg gikk ut av skolen var det en gutt som fikk en ekstra påskjønnelse. Han hadde 6 i alle fag og fikk trampeklapp av oss andre. Syns det var velfortjent.:ja:

21 elever var mange og jeg er enig med de som sier at mange som har dårligere karakterer kanskje har slitt vel så mye for sine karakterer. Men jeg tror jeg som mor ville syns det var litt pinlig hvis barnet hadde slitt for ståkarakter og ble dratt frem for det.:o

Syns det var utrolig dårlig gjort av foreldre og elever som gikk i protest og etterlot gjengen på 21 elever med en flau smak i munnen fordi de ble fremhevet. De kunne tatt det med rektor i etterkant. Samme hva foreldrene sier, dette lukter det jantelov av lang vei.

Skolene i norge er så dårlige at jeg tror elevene har godt av å konkurrere seg imellom.

"Verden ligger åpen og full av muligheter" er omtrent det samme jeg sier til mine barn. De kan bli akkurat hva de vil, hvis de jobber på skolen. Får de dårlige karakterer kan de fortsatt bli masse, men valgmulighetene blir mindre.Samtidig som jeg oppmuntrer ungene til å jobbe på skolen, så vet de også at deres beste er godt nok. Men det er utrolig mange ungdom som gir blaffen i skolearbeidet idag. De lever så absolutt i nuet.


#18

Bluen sa for siden:

:nemlig:

Dere som mener man heller burde belønne innsats: La oss si at to elever har samme snitt. Den ene har (etter eget utsagn?) jobbet 12 timer om dagen for å oppnå disse karakterene, mens den andre bare har jobbet 6 timer. Skulle det da være slik at kun den første fikk en påskjønning? Hvorfor? Skal man "straffes" for å være intelligent og ta ting raskt? Da lukter det fortsatt av jantelov, spør du meg.


#19

Che sa for siden:

Jeg synes det er greit å gjøre stas på de som virkelig har gjort en innsats og lagt mye ned i arbeidet. Likevel: Det er ikke alltid innsats og karakterer henger sammen, så gode karakterer synes jeg blir feil målestokk for dette. sær


#20

Tjorven sa for siden:

Jeg tror nok at dette kan gjøres på en helt ålreit måte. Men det skjedde kanskje ikke her ...... det vet vi jo ikke.

Jeg har sittet og sett det ene idrettstalentet etter det andre bli hyllet av en hel skole. Dette skjer jo hele tiden. Jeg har til alle tider (i hvert fall før jeg fikk barn) trent mye, men har ikke talent og ble aldri ordentlig god. Derfor ble det ingen hyllest på meg på det området.

Derimot var jeg innmari flink på skolen, men det skulle det ikke snakkes om ..... for stakkar de som jobbet hardt og som allikevel ikke klarte bedre. OK; så hadde jeg nok litt naturtalent for skolearbeid og det var defintivt de som jobbet hardere enn meg på skolen uten å oppnå de samme resultatene.

Hvorfor er det sånn at vi skal kunne tolerere at noen er bedre enn andre på enkelte områder og få ros for det (idrett ol.) men ikke på skolearbeid?


#21

emm sa for siden:

Jeg synes kanskje det skinner litt gjennom at rektor her vil vise hvor mange flinkiser han har på grunn av sin gode skole:knegg: Synes forsåvidt det er helt greit, men er enig i at listen bør legges så høyt at kun et fåtall får en påskjønnelse. Dette er hvertfall vanlig i andre land, og da er det som regel bare de to-tre beste som får en ekstra oppmerksomhet.

Talen for videre motivasjon, om at verden ligger åpen, og muligheten er mange synes jeg definitivt burde holdes for alle skolens elever. Det hørtes helt teit ut at det kun var disse 21 som fikk en slik tale myntet på seg.


#22

Bluen sa for siden:

Det er til nød lov til å være god i idrett, men aller helst bør en utøver nå til topps kun ved hjelp av hard jobbing. Å ha talent for noe gir etter mitt syn ikke den samme statusen i Norge - det skal koste masse blod, svette og tårer. Kanskje er det likevel lettere å tolerere at noen har mer talent enn andre for f.eks. løping og musikk. Dette er jo evner som folk flest ikke har så mye bruk for i dagliglivet. Det talentet som enkelte har for skolearbeid, derimot, kan kanskje komme til å forveksles med intelligens, og da beveger vi oss inn i et minefelt.


#23

Muad'Dib sa for siden:

Det jeg egentlig tenkte på, var f.eks. at fremheve at X har vært til Kemi-olympiaden i Moskva, at Y har vunnet en nynorskstilkonkurranse, og at Z og Z' har utmerket seg i ungdomsbedriften Skoleflink som gikk ut på blabla, og fått premie fra Nordea. Og så kan man nevne A, B, og C's særlige internasjonaliseringsinnsats, og det hyggelige samarbeide med søsterskolen i India som de har bidratt til. Da blir det mere interessant og inspirerende enn når man bare fremhever hvem som er A-laget, og hvem pøblen.

Når jeg gir tilbake prøver, fremhever jeg gjerne for klassen de særlig gode ting som enkelteleverne er kommet med. Det har jeg aldri fått negative kommentarer for.


#24

pippimamma sa for siden:

Enig med deg! :ja:

Men det er vel det janteloven går på? Det skal ikke være lov å være flink her i landet. Ene datteren er langt over gjennomsnittet intelligent og har klisterhjerne. Det har jeg funnet ut at er greit å holde for seg selv. At et av de andre barna sliter med tallforståelse er derimot helt greit å si til andre.Begge jobber med leksene, men den ene vil oppnå langt høyere karakterer enn den andre. De slipper iallefall foreldre som gjør forskjell på dem, her er alle tre like verdifulle.

Det ville vel vært en håpløs jobb for rektor å finne ut hvem elever som gjør størst innsats med skoleoppgavene?


#25

Blush sa for siden:

Visstnok var det 120 elever, hvorav 21 fikk roser - klart mindretall.
Jeg syns det er ok å markere at man har fått gode resultater. Premiering er jo en motivasjon samt anerkjennelse for godt resultat.

Syns kanskje ikke roser i seg selv er motivasjon for å prestere bedre, men er enig i at vi kan fremheve også de som presterer intellektuelt i større grad som vi gjør på mange andre arenaer. Ja - det er kanskje urettferdig når man sammenligner resultat og innsats, for vi er ulikt skrudd sammen og stiller ikke på likt grunnlag, men sånn er det jo på alle områder. Sport er nevnt, kunst og kultur er jo samme. Og det er jo ikke så ofte at man utmerker seg både på skole og fritid/hobby, slik at man kan ha hver sin arena å briljere på.

Så kan det jo være at denne rektoren ordla seg på en klønete måte underveis og gjorde dette til en flau opplevelse for de som var der, men i prinsippet syns jeg det er greit å ha en roseseremoni for de flinkeste.


#26

Kaija sa for siden:

Det er min gamle skole, og yberharry er vel et passende begrep på hele rektoren der. Se for dere glinsende dress i noe som likner brungrønnaktig slangeskinnsmønster sammen med rosene... :D

Ellers synes jeg det absolutt bør være greit å påskjønne elever som gjør det bra, også når det skjer i en setting som denne. At rektor syntes det var stas at så mange flere enn vanlig hadde gode resultater, kan jeg forstå. Så vidt jeg husker er det ikke store tradisjonen for strebing etter gode karakterer på denne skolen, og da er det nok ekstra gøy når det plutselig er såpass mange som stikker seg frem faglig. Alle elevene fikk jo vitnemål og sikkert også gode ord med seg på veien. At noen gjør det bedre enn de andre betyr jo ikke at resten ikke er bra nok heller. En skole, som tross alt jobber med kunnskap, bør vel kunne formidle at de synes det er bra at noen tar elevjobben sin på alvor og virkelig har prestert. Det jeg reagerte negativt på med dette var at det bare var disse flinkeste som fikk høre at verden lå full av muligheter for dem. Det burde vært ord som hver eneste av elevene der burde få med seg etter å ha gjennomført videregående skole.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.