Jeg spør fordi jeg faktisk lurer, dette er ikke et fordekt "sant han andre var teit og gjorde feil??"-spørsmål. :p
I en rundkjøring der jeg ferdes som både kjørende og syklist så oppstår ofte følgende situasjon:
Det er en 4-arms rundkjøring som ligger i en nedoverbakke med sykkelfelt som opphører når rundkjøringen begynner. Typisk tar bilene igjen og kjører forbi syklister i nedoverbakken, og når bilen bremser ned til rundkjøringen så hender det at syklistene da tar igjen bilen "på innsiden". Hvis syklisten da skal rett frem og bilen til høyre, hvem har vikeplikt for hvem?
Jeg syns denne situasjonen er skikkelig skummel, for syklistene kommer inn i blindsonen og de kommer ganske fort. Det er nesten rart at det ikke skjer oftere at noen blir meid ned av biler som skal til høyre. Selv velger jeg å bremse helt ned når jeg er bilist og slippe syklistene gjennom rundkjøringen før jeg selv svinger til høyre.
Som syklist selv så syns jeg det er såpass skummelt at jeg velger å ta meg opp på fortauet og bruke fotgjengerovergangen i stedet. Men det er jo tungvindt.
Slike situasjoner har jeg også lurt på, og det er hovedgrunnen til at jeg ikke er så veldig begeistret for å sykle i egne sykkelfelt. Det er på mange måter enklere, og føles tryggere, å sykle "som en billist". Og når vi voksne er usikre, hva da med barna?
Rent instinktivt vil jeg tro at bilene har vikeplikt for sykkelen, siden de må krysse sykkelfila (selv om den ikke eksisterer i rundkjøringen). Det blir det samme som ellers, når man skal krysse en sykkelfil.
Ellers er jeg enig med deg at det er et sted begge parter bør ta hensyn, og veldig mange sykler gjør virkelig ikke det. Jeg hater å sykle i rundkjøringer selv, og gjør det omtrent kun om jeg skla svinge til høyre. Ellers går jeg av og går over fotgjengerfeltet i stedet.
Jeg syns ikke barn skal sykle i sykkelfeltene som går i kjørebanen, og ihvertfall ikke uten voksne som passer godt på. Selv om det er sykkelfelt må man kunne trafikkreglene og følge dem (selv om ingen av birkengærningene med kamera på hjelmen gjør det).
Syklene skal jo ikke ligge på utsiden i rundkjøringen, men midt i kjørefeltet, og da vil ikke problemet oppstå.
Selv er jeg livredd for å kjøre på syklistene i tilsvarende situasjon, og blinker og bremser opp. Når jeg sykler i tilsvarende situasjon legger jeg meg midt i veien i rundkjøringer og da er jo problemet løst siden jeg ikke ligger på utsiden av bilen.
Meningen med et sykkelfelt er jo at syklistene skal ligge i det, og der er jo nettopp det Trygg Trafikk også anbefaler. Hvis syklistene før en rundkjøring må legge seg ut i kjørebanen til bilene, fungerer ikke sykkelfeltene som det burde. Å skifte felt på den måten føler jeg dessuten ikke er særlig trygt. Jeg føler rett og slett at det av og til er knotete å sykle. Tilretteleggingen for syklister blir litt halvveis enkelte steder, og man kan sitte igjen med følelsen av at de som har planlagt ikke er syklister selv.
Om sykkelfeltet opphører når rundkjøringen starter, så må syklisten følge trafikkreglene.
Han må altså ligge i kjørebanen på rekke med bilene. Om bilen da ligger plassert i høyre felt, kan IKKE syklisten ta forbikjøringe på utsiden/høyre side.
Syklister regnes som kjørende i trafikken, og må forholde seg til samme regler som bilistene:)
Her vil jo en kollisjon skje akkurat i innkjøringen. Skal dette fungere så må jo sykkelen legge seg ut i bilfeltet i god tid før rundkjøringen, og så oppføre seg som en bil gjennom rundtkjøringen.
Som det sies her opphører sykkelfeltet, og syklisten må ut i veien.
Straks en syklist beveger seg ut i veibanen, regner han som en kjørende og må følge samme regler som bilistene.
Så nei. Bilistene har ikke alltid vikeplikt. Syklisten har vikeplikt på lik linje som bilistene.
Og det er dessuten ikke lov å kjøre forbi på høyre side, ergo må syklistene inn i rundkjøringen på samme måte og med samme plassering sombilister. Jeg bor rett ved en rundkjøring som ligger langs Tour de Finance, og der kommer syklistene på både høyre og venstre side inn i rundkjøringen. Mye å passe på.
:knegg: Jeg er syklist selv og det ER litt påfallende hvordan det ser ut til å være sammenheng mellom fart på sykkelen, grad av dyrt ekstrautstyr (som kamera) og manglende føling av trafikkregler. Rekorden hittil er han som kommer i full fart ned Haakon VIIs gate, kjører på rødt lys gjennom fotgjengerfeltet (der de har grønnmann og derfor er på vei over) mens han plinger med klokken for å få folk til å flytte seg. :sjokk:
Har nok i rett i det. Var ''Ingen'' jeg reagerte på:) Heldigvis dokumenterer disse sin egen dumskap om noe galt skjer!
Viste du ikke at syklister med ringeklokke har forkjørsrett?
Ja, det er slik jeg gjør det om jeg sykler i rundkjøringer. Samme hvis jeg skal svinge til venstre i et veikryss, da må jeg legge meg ut i veien for å komme til riktig posisjon. Har da vikeplikt for bilene som ligger inne i veibanen fra før av. Ofte velger jeg da heller å oppføre meg som fotgjenger og gå av sykkelen oppe på fortauet og bruke fotgjengerfelt.
Denne tråden minner meg om hvorfor jeg velger sykkelveien langs Ring 3 selv om det ikke er korteste vei til jobb. Gatesykling i Oslo er skikkelig nifst.
Jeg mener at sykkelfelt som plutselig opphører er en uting. Mange syklister blir usikre, og ofte må man plutselig forflytte seg 2 meter sidelengs for å havne i riktig felt i det er sykkelfelt opphører. Jeg er også rimelig sikker på at mange bilister mener at syklistene fortsatt skal holde seg på høyre side når de legger seg over til venstre i god tid for å havne riktig. Og hva når det er mye trafikk som umuliggjør å legge seg over i bilfeltet? Jeg ser mye rar sykling, men hører også mye om bilister som "hater" syklister, og føler meg av og til ekstra usikker og utrygg i sykkelfelt.
Jeg har også sett kryss med en variant der man liksom har tatt høyde for at syklistene må legge seg i venstre felt når de skal svinge til venstre. Der har man laget en smal stripe foran bilfeltene der syklistene skal stille seg opp riktig i forhold til hvor de skal. Problemet er bare at denne stripa er så smal, og den krever en bortimot 90 graders sving slik at det er vanskelig å få til uten full stopp på sykkelen samt at man eventuelt må gå av sykkelen for å svinge og deretter stille seg opp riktig etterpå. Det er greit når det er liten biltrafikk, men i tett trafikk er det på ingen måte en god løsning.
Når du sier at at sykkelfeltet opphører ved rundkjøringen, Polyanna, mener du litt før rundkjøringen eller ved vikepliktslinjen? Jeg er (uansett) enig med Fluke, hvis jeg syklet der ville jeg gitt tydelig tegn til venstre, lagt meg ut midt i kjørebanen litt før rundkjøringen og syklet slik jeg ville kjørt rundt rundkjøringen. Jeg har samme situasjon på vei hjem fra jobb og legger meg alltid midt i kjørebanen slik at bilene ikke kommer forbi meg på venstre side, selvsagt etter å ha gitt tydelig tegn og forsikret meg om at jeg ikke blir meid ned bakfra i det jeg legger meg ut.
Sykling i dette landet er risikosport, det er så dårlig tilrettelagt at det er en katastrofe. Det er ikke sammenheng mellom holdninger (fra både bilister og syklister), infrastruktur og regler. Bare prøv å lære et barn å sykle i trafikken i tettbebygde strøk, det er så mange tvilssituasjoner pr. kilometer at man kan få nervøst sammenbrudd av mindre. Etter gjentatte nestenulykker de siste par ukene har jeg i dag begynt å føre logg over disse. Muligens for publisering i avisa på et tidspunkt. :frustrert:
Jeg mener at sykkelfeltet opphører omtrent på vikepliktslinjen, ja. Det er veldig forvirrende.
Det er uaktuelt for meg å legge meg ut i trafikken mellom bilene, så da fortsetter jeg med omveien via fortauet for min egen del. Og så kommer jeg til å fortsette å ta hensyn til syklister som kommer i sykkelfeltet på innsiden av meg når jeg skal svinge til høyre. Bare for sikkerhets skyld.
Jeg tolker det som at jeg skifter fil og krysser sykkelfeltet når jeg svinger ut av rundkjøringen, på samme måte som hvis man ligger i innerste fil - men nå tror jeg at "min rundkjøring" har feltet som en ytre sirkel hele veien rundt.
Jeg snur meg i hvert fall veldig før jeg kjører til høyre hver morgen.
Ja, det er slik jeg tolker det også. Det blir jo veldig klønete om sykkelen skal kaste seg inn i midten av kjørefeltet, for å så svinge ut igjen i sykkelfelt på andre siden.
Om du kun har for- og bakbrems mangler du mer enn refleks. For- og baklys for eksempel. Ringeklokke er også viktig om man sykler i trafikken blant gående.
Lys er bare påbudt i mørket, og jeg har da lykt som klipses på sykkelen, dette er ikke noe som er påbudt å sykle med hele tiden.
Ringeklokke kunne vært fint og ha av og til, men holder som regel med ett lite host i god tid før man nermer seg personen, får man ikke øyekontakt senker man såklart farten ned i gangfart.
Så nei, ALLE med kamera på hjelmen er ikke uansvarlige birkenræsere. Mange er det nok, men laaangt fra alle.
Jeg mener gjensidig vikeplikt. En syklist må velge sykkelfelter eller bilvei, ikke bytte brått. Når sykkelfeltet tar slutt må syklisten finne en ledig luke.
Rundkjøringen i Ullernscaussen på Ring 3 og den nye rundkjøringen foran Operaen er typiske slike kaotiske rundkjøringer. Jeg har vært vitne til påkjørsel i den siste.
Jeg vurderer kamera i hjelmen. Jeg har så mye å dele etter seks sesonger på landets mest trafikerte sykkelvei. Jeg har noen å henge ut også, de som ikke overholder vikeplikten til syklist med ringeklokke, refleksvest og lys.
Ah, ja. På den annen side: Den eneste stygge påkjørselen jeg har sett der var en syklist som syklet helt forskriftsmessig der (som en bil). Bilisten rett og slett så ham ikke, tror jeg. Det er noe med at blikket som ser etter om det er klart ser etter biler, ikke sykler. Hun kjørte rett på ham.
Vi bor bokstavelig talt midt i et gigantisk anleggsområde nå - og midt i sykkeltraseen inn til Oslo. Jeg får helt vondt i magen av de sjansene syklistene tar i forhold til digre dumpere, lastebiler og diverse anleggsmaskiner som ferdes her. Jeg tenker at man som trafikant selvsagt har rettigheter, men de sjansene folk tar i forhold til gigamaskinene som ikke har sjans i verden til å bråstoppe hvis det blir behov for det, er helt ville, og jeg ser slik hver eneste dag. Jeg håper bare at ingen blir most utenfor hos meg. :(
Ikke sant? De store maskinene har jo dessuten helt andre dødvinkler enn oss mer vanlige trafikanter, så jeg fatter ikke at disse kamikazesyklistene tør, altså.
Jeg pleier å oppføre meg som om jeg er en bil når jeg skal inn og ut av rundkjøringer på sykkel. Dvs. jeg legger meg midt i feltet jeg skal ligge i en stund før jeg nærmer meg rundkjøringen for å unngå at biler forsøker å "snike" seg forbi meg inn i rundkjøringen, og jeg foresøker å unngå å stå på siden av biler som skal ut av rundkjøringen før meg. Jeg sykler gjennom en rundkjøring med fire armer hver dag, og har foreløpig verken blitt kjeftet eller tutet på når jeg gjør det på denne måten.Og eventuelle stygge blikk har jeg faktisk heller ikke sett. Det går forresten bare sykkelsti in/ut av to av de fire armene.