Reisesyk de luxe, og eksotiske ferieturer

Pelen sa for siden:

Vi er også rastløse. Vår nå 4-åring har vært i mange land i Europa (Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Vatikanstaten, Monaco, Spania, Gibraltar og sikkert flere som jeg har glemt) + i Miami, New York, Thailand, Singapore og Beijing.

Det går strålende bra å reise med ham, både med tanke på selve reisen og det å være på stedet. Han liker å trilles rundt i vogn og det er sikkert et stort pluss. Jeg syns at du skal gjøre slag i drømmene dine. Reise med barn trenger absolutt ikke å være et hinder.

Tangina sa for siden:

Jeg reiste mye før jeg fikk barn som overmoden mamma og føler i grunnen ikke en veldig sterk trang. Men jeg hadde nok hatt den hvis jeg ikke hadde vært rundt om før. Har ingen reiseerfaringer med barn og dele, men jeg har jo truffet på en del på min vei, og det er ikke det sted jeg ikke har truffet på foreldre som reiser med små barn.

Hvis jeg skulle tatt den helt ut og hadde hatt råd, er stillehavsøyene fantastisk for barn - ingen giftige slanger, ingen malaria, deilig mat, vakker, eksotisk osv. Ville vært mest skeptisk til India og omegn pga magetrøbbel (amøber og giardia og slikt). Hong Kong ser jeg for meg ville vært slitsomt med små barn. Men Tokyo og Japan hadde sikkert vært moro. Dit kunne jeg og gjerne reist igjen når jeg tenker meg om.

Fruktflua sa for siden:

Du er nok ikke alene. Jeg har det også sånn, altfor ofte, dessverre. :nemlig:

I hverdagen flyter jeg på tanken om å reise. Å dra til fremmede kulturer lokker vanvittig. Spesielt lengter jeg etter å ta med meg familien til California. California er fantastisk. :sukk:

Jeg orker ikke engang å begynne å ramse opp alle stedene jeg vil besøke, og jeg begynner å få småangst over tanken om at jeg kanskje aldri kommer til å få oppleve å dra til alle disse plassene i dette livet. :(

Det jeg bruker interenett aller, aller mest til er å surfe etter reiser.

:nemlig:

:dulte:

Hadde forresten med meg jentungen til California alene da hun var 2,5 år. Det gikk kjempefint, og jeg opplevde faktisk mye mer i de månendene jeg var der med henne, enn på turen jeg hadde dit alene.

Fruktflua sa for siden:

Jepp. Først fra Oslo til London, og deretter fra London til San-Francisco. Tilsammen tok det 20 timer en vei fordi vi måtte vente 6 timer i London på flyet til SF. Det gikk kjempefint begge veier. På vei nedover (bortover, whatever :fnis: ) fikk hun kjempeskryt av sidemannen. Han fikk antakeligvis hakeslipp da han så at han skulle sitte på en 13 timers lang tur med et så lite barn ved sin side. :knegg: Men hun sov lenge, vi tegnet, spilte spill, og hun hørte på musikk i høretelefoner.

Hmm....Tja....skulle gjerne reist jorda rundt hadde jeg hatt råd til det. Men når fire stykk skal på en "stor" tur, så blir det fort altfor dyrt. Jeg er ikke den minst kravstore hva komfort angår heller. :flau:

Men vi sparer i skrivende øyeblikk til en treukers tur til California neste år. Håper vi greier å spare nok. Hvis ikke blir det tidlig i 2009. ;)

Pelen sa for siden:

Vi var der i slutten av april så han var litt over 4. Han kunne godt ha vært yngre også. Vi var kun der i fire dager. Om man har mer tid så finnes fake Disneworld og diverse annet rundt byen.

Maten gikk bra, det gikk mye i nudler (suppe) og ris samt rent oksekjøtt, han er ikke så stor fan av McDonald's og slik mat, men det finnes det mye av om barna liker det. Vi spiste som regel på restauranger der de mer eller mindre ikke snakket engelsk, men "not spicy" + at vi pekte på Herremannen fungerte alltid. Nå liker han krydret mat, men alt for mye chili blir kanskje litt for mye. Vi tok taxi overalt, det var problematisk da alle taxier ikke har sikkerhetsbelter (eller mer riktig, de er under setetrekkene). Til tider fikk han sitte frem med belte når vi satt bak uten belte, vi hadde med pute til ham. Et helt sete er jo umulig å slepe rundt i løpet av dagen. Trafikken går ikke spesielt raskt (uten at det var alt for mye køer) og vi så aldri en skadet bil - rart nok. Det er viktig å bo i det området der man kommer å bevege seg mest så at man kan gå så mye som mulig. Av sikkerhetsgrunner dro vi ikke til muren. Men det går alltid å be hotellet ordne en taxi med sikkerhetsbelter for en hel dag. Jeg tror at det kostet ca 400 kr.

Herremannen fikk mye oppmerksomhet - noe han trives fortreffelig med. Når vi var på Silke- eller Perlemarkedet så var det alltid noen jenter som gjerne ville leke med ham. Kineserne er enten veldig hygieneske eller det helt motsatte. Jeg tror at SARS har påvirket dem en hel del.

Forresten så sov han fra gate til gate når vi reiste dit.

Herremannen sover på flyet:

Full oppmerksomhet i butikk:

Noen som spurte pent om de fikk lov å ta bilde på Herremannen og datteren:

Kakkerlakker på grillspyd som vi IKKE spiste. Dette var 30. april og stor feststemning før den store dagen. Det var mange kinsere som så på disse også, så det var kanskje ikke så vanlig.

Og her er vi ute og spiser:

liefje sa for siden:

Da tror jeg faktisk at det kan bli veldig vanskelig aa ta taxier. Min erfaring fra land utenfor Europa, er at man skal vaere veldig glad om man finner en taxi med sikkerhetsseler bak. Barneseter er et fremmedord. Og har man med et selv, er det masser av taxier som de aldri ville passet inn i.

Tjorven sa for siden:

Jeg er av den reiselystne typen, men føler at det å ha småbarn begrenser meg litt. I år har også min gravide mage lagt noen begrensninger. Vi har reist mye med selv helt lite barn, og det går som regel veldig greit.

I år ble Tunisia feriemålet. Det var i Afrika og var litt anderledes. Vi valgte et ordentlig resort-hotell og tok heller utflukter på egenhånd. MEN; hvis du er avhengig av barnesete så er du definitivt i feil land.

I den kommende permisjonen så skal vi på langtur (en måneds tid). Vi har ikke bestemt oss for hvor, men Thailand, Vietnam og Brasil står på lista over eventuelle land.

Jeg har vært i Tokyo, og ville ikke tatt med små barn dit. Det er helt vanvittig mange mennesker der. Man går ALLTID i kø, og kan ikke tenke meg at det er praktisk å trille noen barnevogn.

Palmen sa for siden:

slettet

Tangina sa for siden:

Må innrømme at jeg ikke har et spesielt solid grunnlag til å uttale meg om Hong Kong - har nemlig aldri vært der, bare hørt hva folk har fortalt. Og jeg har et bilde i hodet mitt av Hong Kong som utrolig masete og slitsomt. Men det kan godt være bare i mitt hode.

Når det gjelder Tokyo, har jeg et bedre grunnlag i og med at jeg har oppholdt meg der en del måneder - selv om det begynner å bli en stund siden. Tingen med japanere er at de er utrolig organiserte, så selv når du står i en proppfull t-banevogn, virket det (i hvert fall på meg) lite stressende. Dessuten er det bare i visse sentrumsområder og på visse tider av døgnet det er mye trengsel. Tokyo er stort og det er mye og se: fra den mest ultramoderne skyskraperverdenen til gammel trebebyggelse med smale gater og koner som sitter utenfor husene sine og vokter nabolaget. Og mange forskjelllige og særegne strøk. Og det er mange fine parker og tempelområder, og det er utrolig enkelt å komme seg rundt.

Det er også mulig å komme seg til fine strender ikke så veldig langt fra Tokyo, og hvis man liker den slags, er det Tokyo Disneyworld for barn.

Det store minuset med Tokyo er at det er dyrt.

Tallulah sa for siden:

Faktisk. jeg regner med at det er slik reklamegenerator som plukker opp ord fra det som blir skrevet.

Du vet jeg er reisesugen, og hadde vi hatt bedre råd nå så hadde vi reist. Jeg er ikke veldig bekymret for mystiske sykdommer, men venter nok noen år før jeg tar han med på biltur gjennom Afrika. Men store byer i Amerika og Asia har jeg ingen betenkninger med. Asiatisk mat tror jeg passer små barneganer fantastisk, og de syns jo det er gøy med mye rart å se på de også. De fleste store byer har noen museer, severdigheter eller aktiviteter som er gøy for unger også.

Min foreløpige ønskeliste ser slik ut:
Japan
New York
New Orleans
Vestkysten av USA
Kina
Zambia

Kina og Zambia når lille B blir litt eldre, for der vil jeg mer ut på landsbygda, utenfor "sivilisasjonen".

Candy Darling sa for siden:

Vi har ikke latt barn hindre oss så langt. Vi backpacket med Sneipen 4 uker i den Dominikanske Republikk da han var 3,5 mnd (18 t med fly via Cuba :sjokk: ), og i fjor var vi på Kapp Verde med ryggsekk på ryggen i 3 uker. Han har også vært med oss i flere storbyer.

I oktober, når Knøttet er 4 mnd, drar vi til Brasil for en mnd. Vi kjører litt enklere løp og har bestilt bil og hus denne gangen. Flyturen er det mest skremmende, men Sneipen er heldigvis vant med å fly nå. Ellers sier jeg som Stikka - hvis det er godt helsevesen og rimelig trygt å ferdes, er jeg ikke redd for å dra med barn.

Candy Darling sa for siden:

Jeg har vært i Tokyo, uten barn. Hadde nok ikke hatt noen betenkeligheter med å ta dem med, men hadde kanskje fått litt mindre utbytte av det? Kina har jeg ikke vært, og det er av en eller annen grunn ikke skyhøyt på min liste.

DR gikk veldig fint. Vi dro stort sett med buss eller minibuss. Jeg måtte fire på prinsippene mine om sikkerhet, det er det absolutt vanskeligste på slike turer. Tross alt er det vanligste der nede å ta med seg et par-tre unger på armen på mopeden. :iiik: Hadde jeg gjort det om igjen, hadde jeg nok leid bil og tatt med bilseter. Hygiene var ikke noe problem, vi lå på steder med veldig forskjellig standard. Jeg ble riktignok matforgiftet, men det var en rookie-feil. Jeg spiste brownies på et turiststed med for lav omsetning. :himle:

Tangina sa for siden:

Jeg var i Tokyo på 80-tallet og vet ikke så mye om bosteder der i dag. Jeg bodde i Ichikawa i Chiba - et rolig boligområde Tokyo, og i en gammel bydel av Tokyo som jeg ikke husker hva het. Begge disse stedene var rolige med lite trengsel og stress. Men jeg leide hus sammen med venner og har aldri bodd på hotell der. Husker med årene få navn, men vil tro at det ikke er vanskelig å finne mer rolige områder å bo hvis man holder seg unna de travleste sentrene som Ginza, Roppongi, Harajuku og Shinjuku.

Gaizano har jeg ikke hørt om - eller glemt at jeg har hørt om.

Jeg for min del forbinder Tokyo mer med trivelige og rolige nabolag enn stress og trengsel, men det blir jo noe annet når man bor og jobber der og ikke er turist.

Selv om jeg var i Japan i hele 7 måneder, kom jeg meg aldri til Kyoto - hadde det alt for bra i Tokyo (og ikke så mye penger å reise for). :knegg: Men Tinetoff har vært der - se denne tråden.

Tallulah sa for siden:

I tråden Tangina viser til foreslo Tinetoff en Tokyo–Takayama–Kyoto rute som jeg gjerne gjør med barn. Morsomme ting, både for meg, sambo og Lille B. Jeg tror forresten min lille fyr hadde elsket Tokyo. Han hadde gått helt bananas.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.