Forskere hos Facebook har publisert en studie der de viser at de kan endre brukernes sinnstilstand gjennom å manipulere/filtrere hva som dukker opp i nyhetsstrømmen. Facebooks brukeravtale gjør at de ikke trenger å hente inn videre samtykke enn den brukeren allerede har gitt.
Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, men det er vel ikke uventet at sinnsstemningen til folk som ser på en skjerm kan endres i forhold til hva de blir presentert for på skjermen? Og det er ikke så rart om de som styrer hva vi ser på skjermen også er bevisst dette?
Det er utrolig spennende, og veldig tankevekkende. Både at det viser empirisk at sosiale media påvirker oss emosjonelt (selv om det jo er selvsagt at man reagerer på det andre skriver om seg selv! Noen har kanskje tenkt på internett som noe mekanisk og upersonlig som avstumper oss sosialt, men studier som denne viser jo det motsatte). Men også at personvernhensyn er så sårbart i den digitale hverdagen. Det er overraskende for meg at de altså kan manipulere hvilke statusoppdateringer som kommer i nyhetsfeeden (hvis det altså er det de har gjort??), at det ikke er et objektivt utvalg av mine kontakters oppdateringer. Noe helt annet enn å passivt hente inn data fra de 600.000 brukerne i studien.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.