Teflona sa for siden:
Hvilken sykkel trenger jeg? Sykle til og fra jobb, vanlig tursykling ellers, men vil også kunne bruke den til mer trening. Ser flere damer har "guttesykkel", hva er fordelen eller er det bare kult?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Alt som har med sport å gjøre passer inn her.
Teflona sa for siden:
Hvilken sykkel trenger jeg? Sykle til og fra jobb, vanlig tursykling ellers, men vil også kunne bruke den til mer trening. Ser flere damer har "guttesykkel", hva er fordelen eller er det bare kult?
Trulte sa for siden:
Jeg har guttesykkel. Men neste gang skal jeg ha sykkel med høyere styre. Får vondt i ryggen av å sitte forover. Og om jeg skal ha sykkel vil jeg ha elsykkel til jobb. :nemlig:. En skikkelig damesykkel med kurv til veska.
Teflona sa for siden:
Jeg har sånn damesykkel med kurv nå og jeg misliker den virkelig. :knegg: En mellomting tror jeg blir bra, tror ikke for fremoverlent er noe for meg.
Katta sa for siden:
Jeg hadde guttsykkel, har nå mer typisk damesykkel. Grunnen til det var å få plass til sete bakpå, det var umulig med den andre ramma. Egentlig liker jeg herreramme best, synes det er mest stabilt.
Men. Få en sykkel som passer. Styre og sete i rett høyde og ikke minst riktig størrelse på ramma. Den forrige min hadde for stor ramme til meg som er såpass kort i ryggen. Den jeg har nå er en drøm å sykle på i forhold, jeg sitter i balanse og strekker meg ikke frem. Jeg liker hybridsykler og anbefaler dem, de har store hjul og tåler litt ullent terreng, men er ikke terrengsykler. Min er en Hard Rocx, det finnes mange gode merker.
Molly sa for siden:
Jeg kjøpte meg hybridsykkel i fjor, den er jeg superfornøyd med. Den har litt mer oppreist sittestilling enn terrengsykkelen jeg hadde tidligere, og den har større hjul. Jeg synes den egner seg bedre til hverdagssykling enn den jeg hadde tidligere.
Lavender sa for siden:
Jeg kjøpte testvinner av en hybrid for tre år siden, Nakamura/ Diamant til ca 7000,-. Den er lav foran, såkalt aggressiv sittestilling. Styrepinnen kan heller ikke løftes mer. Den er grei til tempostykket tur retur jobb, men ikke så egnet inni Oslo sentrum. Den er også grei på grusveier i skogen, men jeg synes den er lit stiv. Muligens fordi min forrige sykkel var en mye dyrere off road.
Jeg valgte sykkel med lett ramme, men det er det ikke alle som bryr seg om rammen er 10 kg eller 13 kg. Og så valgte jeg uten dempere, fordi god kvalitet koster i innkjøp og må vedlikeholdes. Min sykkel er enkel og nesten vedlikeholdsfri. Fordi et er fort tre ukers ventetid på sykkelversted i Oslo.
Teflona sa for siden:
Takk for tips! Jeg skal se etter hybridsykkel med ikke for lavt styre, skjønner jeg.
Timar sa for siden:
Jeg hadde terrengsykkel der jeg skiftet til dekk av mer asfalttype, og den var helt fantastisk. Da den var godt og vel utslitt, kjøpte jeg hybrid, siden jeg stort sett syklet til jobb. Det var totalt bomkjøp. Den var ting og stiv og egnet seg bare på asfalt og fast grusvei.
Nå impulskjøpte jeg meg en terrengsykkel da jeg møtte levere hybriden på service, og det er fantastisk gøy å sykle igjen!! Det er mulig jeg skifter til andre dekk hvis det blir mye asfaltsykling, men den funker brillefint i dag også.
Sånne "bars" som stikker opp fra håndtakene er et midt uansett sykkeltype. Lettere å variere sittestilling og å tråkke de bratteste motbakkene.
arrow sa for siden:
Jeg sykler stort sett på asfaltert vei og sykkelsti, og det er nok grunnen til at jeg liker enkle sykler, navgir og gaffel uten demping. Til og fra jobb er det greit med en sykkel som triller lett, forholdsvis smale dekk. er utstyrt med fulle skjermer som hindrer vann- og sandsprut fra veien. Jeg liker damesykler med lavt innsteg til sykling til/fra jobb, og lett tursykling, gjerne langt men ikke for mye pes. De føles ikke så optimal til hardere trening, da har en racer-type sykkel utvilsomt fordeler. Skal man ha alt-i-en sykkel må man gjøre visse kompromisser, og det spørs helt hva man syns er viktigst. Skulle jeg hatt kun en sykkel ville det vært en mer klassisk type sykkel, det ganske mye kult for tiden.
En sykkel med forholdsvis brede 26" hjul/dekk kan føles lett og leken, fordi den svinger hurtig og man er nærmere bakkenivå. En sykkel med smale 28" hjul/dekk vil trille lettere og man arbeider mindre for å kommer frem. Det er mange variabler som virker inn og det er vanskelig å sette en type sykkel opp mot en annen. Jeg gikk lei hybridsykkelkonseptet som er en mellomting mellom MTB og tursykkel, og har nå en bysykkel og en racer :- ) Bysykkelen blir mest brukt. Jeg sykler ikke i terreng, skau eller noe mer utfordrende enn grusvei, da trenger man en helt annen sykkel.
Det er mange som ikke gjør noe annet vedlikehold på sykkelen enn å vaske den, og maks oljer kjedet. Da er det fordel med en type sykkel som ikke krever spesielt mye den veien. Det koster mye å levere den inn på verksted og det kan ta lang tid å få den tilbake. Jeg liker at syklene mine varer lenge, (spesielt bysykkelen) gjerne 10 år og mer, så jeg har prøvd å styre unna åpne gir (vanskelig å justere selv og dyrt å bytte slitedeler), bremser som klemmer på felgen (sliter felgen ned og hjulet må byttes før eller senere). Jeg syns diskbremser er helt topp når de fungerer, men det er ofte plunder med dem og ingen i hjemmet kan gjøre noe med dem egenhendig. Om du kan finne en sykkel med navbremser foran og bak er det helt topp, men det er ikke mange å velge mellom og man må se seg litt rundt for å finne dem.
Man kan endre ganske mye på en sykkel, sete, dekk, styre. Det kan koste alt fra et par hundrelapper til en arm og en fot. Sette inn en ny styrestamme slik at styrestillingen og sittestillingen i større grad kan justeres koster ikke så mye.
Katta sa for siden:
Ja! Jeg har skivebremser på min sykkel, det er en merutgift som er verdt hver krone. Det glemte jeg å si. :nikker: Dempegaffel har jeg ikke, det trenger jeg ikke. Sykler stort sett på asfalt og grus.
venla sa for siden:
Jeg kjøpte meg en White herremodell hybridsykkel fra xxl nå i sommer. Har mtb, men ville ha en stivere og raskere sykkel til å sykle til jobb og trening. Bruker den på asfalt og den går som en drøm. Er uten dempegaffel og med skivebrems. Valgte den minste rammestørrelsen (17"), siden damemodellen bare kom i 19" og var for stor til meg. 19" passer for den som er rundt 170-180 i følge xxl sin guide. Så få hjelp til prøving om du ikke vet hvordan du finner ut hvordan sykkelen skal passe deg.
Bamsemums sa for siden:
Tror det ganske enkelt er fordi det er mye større utvalg av 'guttesykler'.
Vil anbefale deg å se på butikkenes egne merker. XXl har White sykler, og Sport1 har feks XEED. Man får mye mer sykkel for pengene, enn om man går for store merker som Merida eller Scott :)
Beste du kan gjøre når det kommer til valg av sykkel, er å prøve i butikk. Lykke til:)
Teflona sa for siden:
Ok, begynte med å kikke på DBS, jeg. :knegg: Bare på nett, da.
Lavender sa for siden:
Du kan også be butikken om å få prøvesykle ute. Og test en hybrid med ramme lik landeveissykkel type Nakamura, vs Trek hybrider som har ramme mer lik off road sykkel. Tror du vil få mer for pengene, finne bedre tilbud, hvis du går for off road sykkel med slicks dekk. Glatte dekk som ruller fortere.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.