Jeg har, som så mange ganger før, bestilt garn. Pakka inneholder 4 nøster garn med en verdi på 170 norske kr. Så har jeg fått brev fra Bring, med "Forespørsel om tollinformasjon". Jeg må sende inn kvittering og fødselsnummer for å tollbehandle sendingen, sier de. Jeg har sendt epost med infoen de etterspør.
Men altså, jeg skal jo ikke betale toll av dette? Er det bare en kontroll? Jeg syns brevet jeg har fått er så lite informativt, og selv om det sikkert bare er jeg som er litt domm så høres det jo ut som om sendingen skal fortolles=betales toll for? Og de svarer jo ikke på eposten min heller, så jeg vet om alt er i orden.
Hva kom Portoen på? Og hva er tollkursen? Dersom kjøp+ porto overskrider grensen på 200kr, blir det beregnet moms, ikke toll på varene. Men det kalles tollbehandlingsgebyr uansett.
Nei, det er bare hvis prisen på varen overstiger 200 kr at man skal betale moms. Men da inkluderes også porto i beregningsgrunnlaget.
Mamaria: Jeg vil tro det er en stikkprøve. De vet jo at mye innføres til landet med feil prisinfo. Tollbehandling er vel prosessen deres med å sjekke om varen er toll- og/eller momspliktig. Hvis prisen du oppgir her er riktig får du nok ikke noe mer å betale.
Det stemmer ikke, det er vareverdien som gjelder. Men det hender avsender setter totalen på pakken, så jeg ville understreket at de må sjekke kvitteringen for å se riktig vareverdi.
Det var i grunnen det jeg trodde, men ble litt usikker. Tror ikke jeg har opplevd å få stoppet garn før. Prisen var ca 155 danske kr, og ca 170 norske. Med frakt 245 DKK. Jeg får ringe dem dersom jeg ikke får svar i løpet av en dag eller to, kanskje?
Det kan høres ut som om at det kun står en verdi på pakken, og det er DKK 245 (dvs at portoen ikke er trukket ut). Jeg hadde send med kvitteringen for kjøpet, hvor vareverdi og porto står spesifisert.
Måtte sende mail til [email][email protected][/email] Sendingsnummer skulle være i emnefeltet og så skulle jeg skrive hva jeg klagde på og sende med kvittering. Har ikke fått svar ennå, men håper at jeg får hente ut pakken snart.
Ja, det er helt vanlig å få sånne brev dersom avsender ikke har skrevet verdi eller hva det er utenpå pakka. Det har jeg opplevd flere ganger, og da er det enklest å sende en kopi av ordrebekreftelse på mail.
Det må man også gjøre hvis man får mva-krav for å hente ut pakken, bestride det før man heter hvis ikke blir det mye vanskeligere å får igjen penger. Om man i det hele tatt får igjen, det har visst hendt at det ikke lar seg gjøre.
Jo, hvis verdien av varen overskrider 200, må man betale toll og moms for totalbeløpet, inkludert porto. Hvis varebeløpet er under 200, betaler man ikke toll eller moms for noen av delene.