Jeg lurer nå veldig på hvilken elbil jeg skal kjøpe.
Golf er penere enn Leaf, men også noe dyrere, og jeg er litt gnien, da penger på bil er noe av det mest bortkastede.
Behov:
Dette blir min bil.
Kjører 9 mil om dagen totalt, mulighet til lading på jobben, hvis jeg kjører grisetidlig hjemmefra. (4 ladeplasser, en dullion elbiler, men mange har Tesla, og de greier seg jo uten)
Av og til et barn som sitter på korte strekninger.
All familierelatert kjøring blir ivaretatt av en annen bil.
Jeg har avskrevet de aller minste, jeg kjører 8 mil hver dag på motorvei i ganske høye hastigheter, og har ikke lyst til å sitte i den minste blikkboksen. Dog synes jeg at e-UP ser snasen ut.
Er det noen som er mer bilineteressert enn meg som har noe fornuftig å melde i denne saken?
Ikke mer fornuftig enn at jeg er forelska i e-Up! og skal ha meg en sånn en en gang ... Mannen sier vi skal ha Tesla når/hvis vi kommer så langt. Det får bli en av hver! :knegg:
Hele familien har Leaf, dvs. mannens tre søsken m/ familier har kjøpt hver sin Leaf det siste året.
Vi har Leaf, eller mannen min bruker den hver dag til og fra jobb og er storfornøyd, både med kapasiteten og ellers. Jeg ble storlig overrasket fordi jeg ikke visste så mye om el-biler, den er større og finere enn den lille yarisen vi hadde som bil nr 2 før. Digg å kjøre.
Det er det jeg er litt usikker på. Jeg synes den er fin. Og den har en hyggelig pris, men er det forskjellen på liv og død om jeg sitter i en slik kontra en annen? Jeg er usikker.
Litt viktig er det da, siden du trekker det frem :knegg: for jeg har ikke ofret det en tanke! Lan leveringstid og høyere pris hadde vel gjort det for min del om det var bare utseendet det sto på. Hvordan er bagasjeplassen? Den er ganske stor i Leaf.
Sikkerhet: 4
VW up ble testet av EuroNCAP i 2011 i bensinutgave. Den fikk fem av fem stjerner, 89 % score for beskyttelse av voksne, 80 % for barn og 46 % for fotgjengerbeskyttelse.
Bilen gir god beskyttelse ved frontkollisjon og tilstrekkelig ved sidekollisjon som simulerer påkjørsel av en annen bil. I den tøffere sidekollisjon mot stolpe er beskyttelsen av brystregionen marginal. Seter og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash.
City Emergency Brake er standard på bilen og skal forhindre eller reduserer omfanget av en kollisjon i hastigheter mellom 5-30 km/t. For dette har VW up fått en EuroNCAP advanced-utmerkelse.
Ellers så tenker jeg at det det kommer litt an på hvilke veier en kjører på.
Har Leaf, og syns heller ikkje den er spesielt vakker nei... ;) Men er veldig glad i bilen ellers. Pendlar 4,5 mil ein veg. Veldig god bil å bruke på motorvei og i kø. Har komme bra ut i sånne sikkerhetstestar, men veit ikkje om andre el-bilar kjem enda betre ut. Og eg har heller ikkje prøvd andre el-bilar - så skal ikkje komme med andre råd enn at Leaf er i alle fall ein god bil.
Den er blitt familiebilen forresten - vi har ein Touran som stort sett står til pynt. Blir brukt ut til flyplassen og på langtur.
Eg har også Leaf, og det er den bilen som blir brukt mest i vår familie. Vi har ein Toyota Verso som mannen bruker til og frå jobb, men ellers bruker han min Leaf dersom han skal noko.
Eg syns faktisk at Leaf'en er ganske fin, eg! Finare enn BMW i3 i alle fall. Og så er den super å køyre med.
Dersom du køyrer 9 mil kvar dag må du nok rekne med å lade kvar natt, men det er ikkje noko problem om du ikkje får ladeplass på jobb sålenge du har lada heime om natta.
Det er like greit å venne seg til at du alltid setter i ladekabelen når du kjem heim. Ikkje spesielt moro å komme ut om morningen på veg til jobb og komme på at du har gløymt å lade. Då er det greit om det er hurtigladar i nærleiken! Vi har i min bydel, men eg har ikkje hatt behov for den endå.
Jeg synes Leaf'en ser pen ut, jeg, men er heller ikke biljåle.
E-up har vel dårligere batterikapasitet enn leaf?
Mannen kjøpte seg en amerikansk modell, så han fikk den billigere pga det. Rundt 200 tusen. Det eneste vi merker er egentlig radioen som ikke er kompatibel med alle stasjonene vi vil ha inn. Mannen bruker uansett bluetooten mest. Ellers er jeg mest fornøyd med størrelsen.
Vi har e-up - Den er faktisk utrolig gøy å kjøre den også (selv om den ikke er så snasen som en bmw i3 - men klart: mye billigere) - E-up har ikke dårligere batterikapasitet enn leaf. Vi bruker den som hovedbil - Vi kan godt kjøre til hytta (9 mil) med den - får med oss det vi trenger da. Baggasjerommet er ganske dypt, men smalt. Jeg liker e-up'en godt og føler meg ikke "ubeskyttet" i den. (noe jeg f.eks gjorde med min mors Nissan Micra)
Jeg tror jeg skal se litt nærmere på e-Up altså. Dette er en bil som utelukkende skal få meg og min lille laptop fram og tilbake til jobb. Så om jeg kan spare 100K så gjør jeg gjerne det.
Hvor lite kraft har den i bakken for eksempel fra Olavsgård og oppover mot Oslo, er det noen som har erfaring fra slike lange bakker?
Har du prøvekjørt elbiler før? Det er utrolig deilig å kjøre - rett og slett fordi de er så kjappe. De reagerer raskt, kommer fort opp i fart - jeg har ikke erfaring fra ditt område, men enn så lenge går den kjapt opp alle bakker her i barteby. (Den har ikke superhøy maksfart altså - tror det er 160 eller noe sånn - men det er jo virkelig aldri nødvendig) - Det er ikke slik at den sinker trafikken/mister fart i bakker - den holder koken! (Å, som jeg elsker den bilen, kjenner jeg!)
(billigere å kjøpe dekk til og - enn f.eks bmw som har innmari store hjul - uten at det er avgjørende argument da!)
Leafen funker strålende, vi kjørte 2300 km med den i sommer. Golfen er en veldig bra bil, veldig behagelig å kjøre. Den holder det den lover og vel så det på rekkevidde. Upen likte jeg ikke like godt, den er grei som småbil/bybil, men føltes ikke like solid som golfen på langkjøring.
I deler av Norge er hurtigladeinfrastrukturen bedre for japanske enn for tyske biler. Det kommer til å endres innen kort tid, men akkurat nå er det lettere å komme seg rundt overalt med en leaf.
Det har vært en del klager på høye servicekostnader hos Nissan, jeg vet ikke hvordan Volkswagen ligger an der.
Hvis du kun skal kjøre til og fra jobb, og bare saktelade, så har Ford en grei elbil (focus). Ser at du sier at du ikke vil ha de minste, men håper du er klar over at i-miev nå selges ny til 150 000. Det er en utrolig bra pris. Fiaten er kanskje litt dyr, men den er jo ganske fin å se på. Renault Zoe er utrolig sær på lading.
Du må ikke finne på å prøvekjøre i3 om du ikke vil bruke penger. :knegg: Den starter på 249k uten vinterdekk. Jeg har prøvekjørt mange elbiler (Think, trilling, eup, egolf, leaf, tesla, i3) og hvis du ikke skal ha Tesla så er i3 på førsteplass. Golfen er nummer to. Ulempen med i3 er at om du skal ha adaptiv cruisekontroll så må du ut med minst 300k, den er inkludert i grunnpakka til Golfen.
Kia og Renault har kommet med rimelige elbiler nå, de har jeg ikke kjørt.
Vi har forresten kjørt 8653 kilometer med i3en vår siden mars og det har kostet mindre enn en full tank på stasjonsvogna. Fossilt brukes bare på turer over 12 mil. Jeg kommer meg på hytta på fjellet (stigning fra 0-650m) uten å lade og det er 140 km t/r med motorvei 90 km og stigning/svinger resten.
Jeg tror BMW i3 er enten eller. Har snakket med folk som er helt salige når de går ut av bilen, og folk som syns den er helt forferdelig. Stor forskjell på sittekomfort avhengig av kroppsfasong, den regenerer veldig mye på autoinnstillingen (bremser en del), og plassen er jo veldig begrenset både for baksete og bagasje.
De rare bakdørene er også noe som du enten elsker eller hater.
Plassen i baksetet er faktisk ganske god. 2 meter lillebror får grei plass. Mye annet er smak og behag, men setene er seriøst noe av det bedre, uavhengig av kroppsfasong.
Å kjøpe en elbil uten adaptiv cruisekontroll vil jeg forresten ikke anbefale, det er mange ganger så behagelig som adaptiv på fossil.
For meg står det mellom e-up og e-golf. Jeg synes Leaf er fæl. :sparke: Jeg liker veldig godt at Golfen er en ordentlig bil, ikke noe legobil-feeling. Dog fremdeles usikker på om den er verdt så mye mer penger enn e-Up. :knegg:
Jeg klarer ikke å sitte behagelig i framsetet på BMW i3, så de er ikke for alle nei. Hodestøtten kan ikke stilles, og da blir det helt feil nakkestilling for meg. Vet mange andre sitter godt, så man må nesten bare prøvekjøre den.
Jeg heller mot e-up. De tilfeller hvor jeg skal ha med litt bytter jeg med mannen. Jeg så på en idag. Prøvekjørte ikke, synes den var helt grei og nett, og litt mer bil enn de små trillingene. (Mitsubishi og et par andre). Forhåpentligvis er det kortere leveringstid enn Golf også.
Det skal jeg normalt ikke, ikke lenger enn et par kilometer her på Jessheim. Kollegaen min på jobben hadde barneseter baki, det så helt greit ut, for svippturer, og det samme med bagasjerommet.
Så kan jeg heller bruke de 100K jeg sparer til hyttepåbygg-sparing.
Samtidig er det en bil som blir lettere enn gjennomsnittsbilen. I henhold til EuroNCAP sine tester, må man huske at det sammenlignes innenfor størrelsessegment. I en reell kollisjon mot en "gjennomsnittsbil" blir en liten bil med lav vekt en ulempe kontra "gjennomsnittsbilen" i henhold til hvordan belastningen blir. EuroNCAP-kollisjonstesten gjøres med at bilen krasjer "med egen vekt" siden det er mot fast barriere. En større bil vil i EuroNCAP-testen da bli utsatt for større belastning. En liten bil med 5 stjerner vil i praksis nødvendigvis ikke være sikrere enn en litt større bil med 4 stjerner....
e-Golf-en er klart penere enn Leaf. Samtidig har det nå være store prisreduksjoner på Leaf og vil vel si at det er en bil som gir mer for pengene enn e-Up!.
e-Golf-en kommer vel ut på nyåret i versjon med "varmepumpe", hvilket skal gi mindre energiforbruk for oppvarming av bilen - hvilket blir et element som vinterstid er med på å redusere rekkevidden betraktelig.
Jeg kan ikke si så mye annet fornuftig enn at jeg er utrolig glad i min nye e-Golf. Den er som en drøm å kjøre. Vi har en Audi A4 Allroad også, men Golfen slår Audien ned i støvlene hva kjørekomfort angår. Forsøker å kjøre mest mulig Golf.
Vi har veldig kort vei til jobb, skole og barnehage, så bilen går mest på korte strekninger. Allikevel har vi kjørt noen lengre turer med den, 106 km er vel den lengste turen vi har kjørt, ladet da vi kom fram til stoppestedet. Da kunne vi fortsatt kjørt litt lenger uten å lade(rekkevidden skal vel være ca. 220 km, men det kommer litt an på hvor/hvordan du kjører).
Vi får plass til to voksne, en 9-åring i beltestol og en 3-åring bakovervendt i en BeSafe iZi Plus(far på 190 kan faktisk sitte helt greit foran det bakovervendte setet) samt god plass til sekker og slikt i bagasjen.
Ja du sier noe der. Man er jo mer utsatt i en liten bil. Det er jo det jeg alltid har tenkt. Og den varmepumpen lokker litt. Men det blir sikkert over 100K dyrere enn e-Up, det er jo penger. Jeg synes penger til bil er noe i nærheten av å tenne på dem. Jeg vil ha en OK bil, men vil ikke betale for status eller jåleri.
Det har du rett i, men trygghetssøkeren i meg gjør meg villig til å betale litt ekstra for ny bil. Jeg har dem i stedet veldig lenge. Den bilen jeg har nå har vi hatt i 10 år.
Haha, jeg synes Leafen er mye finere og freshere enn Golf, så smaken er som baken. Jeg ville sett på e-Up (selv om jeg personlig ikke synes den er noe fin heller), ut fra det du beskriver.
Ja, e-Up. Jeg tror det blir den nå. Nå føler jeg at jeg er ferdig med spekuleringen, det er ikke kritisk for meg at den kan lades over alt, så lenge jeg kan lade på jobb og hjemme.
Da har jeg vært elbileier i et drøyt døgn. Veldig fornøyd! Kjører greit fram og tilbake til jobb, men lader på jobb hvis det er ledig, så er det kapasitet til kvelden også. Det blir den foretrukne småkjøringsbilen.
Lykke til. Jeg hadde nok også valgt den om jeg hadde tre barn. Vi har allerede nå bestemt at vår neste hovedbil blir en elbil. Enten Tesla eller noe annet hvis det finnes det om 3-4 år. Den bør gå 40-50 mil, tipper det er flere å velge i om noen år.
Kanskje de har lite strøm igjen, jeg merker jeg kjører mer "forsiktig" selv, og er helt sikker på at jeg aldri mer er i fare for å få fartsbot. Men 65 på motorveien bør man unngå, det skaper bare trafikkfarlige situasjoner.
Jeg har etter 14 mnd som elbileier kjørt nesten 20.000 km og er definitivt over rekkeviddeangsten. Kjenner bilen ut og inn nå og vet omtrent på km hvor langt jeg kan kjøre og hvor mye strøm ulike strekninger trekker i ulikt vær.
Jeg gleder meg til jeg kommer dit. Har ikke noen grunn til å ha rekkeviddeangst, men kjenner jeg vil lade litt på jobben, enda jeg har godt over halve tanken igjen.
Et eksempel er at jeg i starten alltid hadde bilen i Eco-modus (vet ikke om E-up har det, men det har hvertfall Leafen), men etter å ha droppa det bruker jeg faktisk mindre strøm fordi jeg har måttet bli nødt til å finne ut av bilen på egenhånd, på et vis. Jeg kan faktisk komme meg raskere frem med mindre strøm uten Eco.
Med meg er det omvendt. Eg syns det er så mykje futt i Leaf'en min samanlikna med bilen eg hadde før og eg merkar ikkje farten. Så eg fyker lett opp i 95-100 uten å merke det.