Jepp, vi er først ute med klasseselskap, ettersom guttungen hadde bursdag i går. Det blir klasseselskap på skolen på søndag. Hele klassen er invitert. To timer. So far, so good.
Men, hva gjør man? Organiserer leker? Hva fenger?
Pølse etterfulgt av kake og gele tar jo litt tid det også, men ellers?
Vi ønsker jo at klassen skal bi kjent med hverandre, her har vi 3 fra en bhg, 1 fra en bhg, og 10 fra en annen, så cluet er å få disse første fire (vår er en av dem) inn i gjengen fra den andre. Organisert er gjerne bedre enn frilek?
Og jada, vi knaller jo til med det her før det foreldremøtet hvor jeg antar vi muligens bes om å bli enige om en beløpsgrense på gaver og sånn der, så dette blir jo gøy. Men man må jo feire en seksåring med brask og bram!
Godteposer er vel "obligatorisk". Fiske dem? Guttungen har alternativt ytret tanker om skattejakt?
Det er ikke så forskjellig fra barnehagebursdag. Organiserte greier har ikke funket så godt, men følg godt med og sørg for å dytte "nykommerne" litt inn i leken hvis de trenger hjelp.
Det er en god anledning til å bli kjent med alle disse som omgir ungen din hver dag.
Han har hatt 3 kompiser fra bhg i selskap sammen med unger fra familien, i fjor dagen etter bursdagen, i år kom disse tre i familieselskapet (for jeg ville ikke ha dem i klasseselskapet, nettopp for da ville han bare leke med dem, ikke klassen)
Å bli kjent med klassen ser jeg frem til ja. Vi skal jo bli kjent med denne gjengen gjennom de neste 7 årene. Spennende det!
(Og, to voksne holder greit styr på disse 14 førsteklassingene og en stykk lillesøster på 3,5, eller er det greit å alliere seg med noen?)
Vi har gått for arrangerte leker i den alderen. Tilgang til gymsal? Haien kommer og denslags fenger gjerne aldersgruppen. Jeg har også fortalt skumle eventyr med stort hell i 6-årsdag, men da bør man kunne fortelle godt uten bok, tror jeg. "Risen som ikke hadde hjerte på seg" var stor suksess, husker jeg, med skummel trollstemme og det hele.
Pølser kake muffins. Gymsal. Frilek. Fiskedam. Sett halen på grisen. Evnt pølsebod der de kjøper pølsene. Trenger ikke mye. To timer går kjempefort. 2 voksne holder så sant det er barn uten særlige behov. Er det, allier dere med barnets forelder.
Det er ikke spesielle behov så vidt jeg vet, utover h*n som ikke kan norsk da.
(dog, NOE må være vel være, all den tid det er fire voksne tilknyttet denneklassen. Kontaktlærer, annen lærer, assistent, i tillegg til tolk. Nevnte jeg at de er 14???)
Får vite i morgen hvilke deler av skolen det er, men jeg tror gymsalen ja.
Jeg ville alliert meg med en annen voksen, om dere har mulighet, eller plassert bort lillesøster. Jeg synes ofte lillesøster har blitt lamslått over gjengen til storebror, og hvis en voksen da må være med henne hele tiden, er det litt tynt igjen.
Ja, vi har vurdert å la henne være hos mormor og morfar. Alternativt rett og slett å ta med mormor eller morfar, litt som lillesøsterbackup og avlastning.
Min skolegutt var altså i bursdag til en gutt i klassen lørdag. Hele klassen var invitert, ca 25 barn. Det ble holdt i en barnehage med et flott uteområde, sol var det og, så var omtrent bare ute.
Da de kom lekte alle litt ute. Alle fikk en navnelapp (klistremerke) på seg med navnet sitt. På navnelappen var det også en grønn, rød eller gul prikk. Så samlet de alle inne og åpnet gaver. Spiste pizza ved langbord. Alle satt stille, musestille og spiste. Mens de spiste fikk de beskjed om å se på navnelappen sin og fargen. De med lik farge skulle være på lag. Det var tre lag. En eller to voksne tok med seg hvert sitt lag ut for å gjøre ting med laget (skyte fotball på mål, kaste plastballer i bøtte, klatre på klatreløype, sykle raskest). For hver aktivitet fikk barna et klistremerke på navnelappen sin. Etter tre klistremerker kunne de gå i boden og hente seg en premie (ispinne). Så var det inn og spise kake og synge bursdagssang før de avsluttet med dansing til musikk ute (hvert barn fikk utdelt en avisside). Man står på avissiden og danser. Etter hvert brettes denne i mindre og mindre sider.
De to timene gikk utrolig fort, mye fordi det var såpass godt opplegg.
Jeg ville hatt noe organisert lek, i hvert fall i den alderen der. Og en ekstra voksen. For seksåringer må man fremdeles hjelpe en del til ved bordet og det kan bli stressende om man er to.
Vi har hatt disko, stollek, skattejakt etter godteposer (gjemt ute i en park).
Vi hadde Sett hale på grisen, godteposefisking og et par danseleker i førsteklassebursdagen. Det er greit å ha et par organiserte leker klare i tilfelle de ikke sysselsetter seg så godt på egenhånd, det kan være vanskelig å vite på forhånd.
Organiserte leker er flott. Jeg har imidlertid dårlige erfaringer med leker hvor barn går ut underveis i leken (f.eks. musikalske stoler) for de minste barna. Det endte med unger som grein. Det er en fordel hvis alle barna er med til slutt - og naturligvis at alle får premier. Fiskedam tar ganske lang tid - det tror jeg ikke jeg ville hatt på klassebursdag. Vi har hatt det for 8-10 barn. Skattejakt er ok, da kan man gå hele gjengen.
Skattejakt, får de felles kart og alle posene ligger på samme sted, eller hvert sitt, og posene på 14 ulike plasser? (12 gjester og våre to barn, lillesøster må vel også få, men hun vil ABSOLUTT trenge egen voksen da...) Ser for meg at en voksen som gjeter 14 barn mot felles mål er lettere enn at et par voksne skal gjeste 14 baren med ulike mål.
Jeg KAN liksom ikke så mange sånne organiserte leker for småbarn, innser jeg...
Vår skattejakt var bare at posene var gjemt på et avgrenset område og at de måtte lete. Posene lå på ulike steder og de kunne hjelpe hverandre når de hadde funnet sin egen.