Altså. Opplys meg. Akkurat HVORFOR er denne boka på populær? Ja, den var lettlest og glimtvis underholdende, men jeg lot meg ikke bevege på en flekk. Plottet var jo gudsjammerlig forutsigbart, og boka inneholdt INGEN overraskelser. Og personene var jo så stereotype at det gjorde vondt.
Så hvordan og hvorfor er denne bedre enn de x antall lignende "dameromanene" som florerer på markedet? :confused:
Vi diskuterte jo dette litt tidligere, men jeg er enig med deg. Den er ganske platt og temaet kunne jo innbudt til mye mer. Det skal sies at jeg ikke er noen stor fan av 'sippe-romaner' i utgangspunktet, men jeg trodde den skulle være sterkere på et vis? Historien er ikke dårlig skrevet heller synes jeg, men den ble litt uinteressant underveis.
Ho blir jo marknadsført på same måte som resten av blomsterbøkene, men coveret er litt annleis. Eg trur folk ofte vel ting dei synest er kjent, og at hyper dermed er sjølvforsterkande. Og denne har ikkje det "vanlege" coveret med blomster og duse fargar, så ho appellerer til fleire kjøparar enn dei bøkene vanlegvis gjer.
Helt grei chicklit som tidsfordriv, men ikke et stort litterært høydepunkt i mine øyne. Likte faktisk bedre den nyeste boken hennes, selv om den også helt klart er lett litteratur.
Eg hadde hørt om denne boka i evigheter og gledde meg SÅ til å lese den. Brukte to veker på dei første 200 sidene og etterpå berre skumma eg for å få med meg om den var like forutsigbar som eg trudde. Der leverte den i alle fall. :knegg:
Eg er medlem i ulike bok-grupper på face og der er reaksjonane også svært blanda.
Jeg skjønner heller ikke greia. Jeg leste den ikke så lenge etter at jeg hadde sett Intouchables. For meg ble Me Before You en blek og kjedelig "kopi". Veldig forutsigbar og klisjefylt.
:knegg: I min krets er det dessverre litt flere som har likt den, så jeg ble lurt til å lese. Nå føler jeg meg en skikkelig grinebiter som ikke likte den...
:flau: Jeg burde visst at jeg fornærmet noen nå. Men det er massevis av enkle bøker jeg liker godt, altså. Jeg har bare allergi for en viss type bøker som skal være litt sånn sjelsettende, og der har jeg altså noen barometervenninner som gir meg fullt utslag på denne. Vi er gode venner og vet at vi har ekstremt forskjellig litteratursmak, altså.
Du fornærmet meg ikke, jeg blir bare litt matt over at det her på FP er fasit på høyverdig litteratur. Sa hun, som ikke har lest P&P eller HP. Verken på norsk eller engelsk.
Det kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg er slett ikke en som bare liker høyverdig litteratur. Langt derifra. Jeg sluker f.eks. krim. Selv om jeg sluker det skjønner jeg godt at det er stor forskjell på kvaliteten der også. Men når det kommer til "damebøker" blir jeg fortere allergisk. Det er rett og slett ikke min type bøker.
Jeg ble litt paff da jeg begynte på den, for jeg hadde forventet noe litt mer oppsiktsvekkende. Så snart jeg skjønte at det var en vanlig chick-lit, så var den helt lesverdig.
Det handle vel om at en kan bli fascinert over at så utrulig mange har blitt fascinert! Eg kunne fint funne på å lage en tråd der eg lurte på kva i alle verda er greia med Harry Potter. :knegg:
Ja, jeg skjønner godt HI. Boken er jo fin om man tar den for det den er, men her syns jeg forhåndsomtalen og den faktiske boka ikke helt stemmer, rent sjangermessig.
Jeg leser stort sett bare krim men står på venteliste på denne på Biblioteket så leser den når det blir min tur.
Synes Fifty Shade ikke var noe, avsluttet midt i boka. Men leste Crossfire-serien isteden. Likte den så venter på siste boka der også.
Eg blir litt gretten over at det blir sett på som nedlatende å seie at ein ikkje liker ei bok og at marknadsføringa når ei anna lesargruppe enn den som er målgruppa.
Jeg likte boka, jeg. På tross av det jeg sa om forutsigbar story og karikerte personer. De ER jo karikerte. Og for meg var slutten gitt. Uten å røpe for mye kunne den jo ikke vært særlig annerledes, det ville vært rart.
Men en fantasisk bok? Næh. I likhet med andre synes jeg starten var en kopi av De Urørlige. Men helt grei bok.
Det er absolutt lov å si man ikke ser hva som gjør denne boken så populær, i aller høyeste grad. Men det er måten man ordlegger seg på og da på en måte som legger føringer for hvordan resten av diskusjonen bør foregå. Det er DET jeg reagerer på. Er ikke det lov å si det uten at man da skal bli oppfattet som at man ønsker seg et kozemozeforum?
Nei, nå synes jeg denne tråden ble kjedelig. Noen liker mora, andre liker dattera og uten evne til spissformuleringer og snert blir det møkk-kjedelig forum. Når litteratur, musikk og mote diskuteres synes jeg de lange og såre tærne kan rulles inn. Såpass bør vi tåle.
Dette er et forum som flommer over av hyggelige, omtenksomme, empatiske og omsorgsfulle personer. Ulike kulturelle preferanser er ikke et personangrep.
Eg plukker og ofte bøker på basis av kven som anbefaler dei, anten det er forumfolk, bokbloggarar eller profesjonelle kritikarar. For eksempel er eg mykje meir tilbøyelig til å hoppe på ei anbefaling frå Margunn Vikingstad eller Knut Hoem, som ofte gir god kritikk til bøker eg og liker, enn Cathrine Krøger som har ein lettare smak enn meg eller Berhard Ellefsen, som er for snobbete for meg. Det same gjeld venner og bekjente. Og når folk anbefaler Victoria Hislop og Kate Morton, tar eg resten av det dei anbefaler med ei klype salt. Ganske enkelt fordi det er ein sjanger eg har gitt fleire sjansar med dårleg hell.
Jeg skjønner at man kan tolke mitt svar nedlatende hvis man legger vrangviljen til, men nå sa jeg altså bare at jeg har kjente som har lest den og elsker den, og som jeg vanligvis er helt uenig med. :)
Men det er vanskeleg å forholde seg til ubegrunna påstander.
Eg ser jo at mange tar "Eg liker ikkje den boka/forfattaren/sjangeren" som ein personleg fornærmelse. Men eg skjønner ikkje korfor det er verre å ikkje like ei bok enn å ikkje like fiskeboller eller svarte bønner.
HP, for eksempel. :glis: Eller nei, de tror jeg at jeg hadde likt om jeg bare hadde giddet å lese dem. Men Fity Shades var grusom, og Stolthet og Fordom holder i massevis å se på DVD.
Jeg liker nok mye lettere litteratur enn mange andre på FP, uten at det plager meg. Så lenge man slipper ovenfra og ned-kommentarer om det høyverdige. (Og ja, jeg har lest Hamsun, Bjørnson, Ibsen, Kjelland, Skram, Garborg og Undset. Jeg fikk i sin tid laud på eksemen i norsk litteratur. :overlegen:)
Seriøst, folkens. :roened: Noen liker mora og andre liker dattera og jeg er enig i at det må være lov å harselere med ting uten at folk skal bli furtne av den grunn.
Jeg har forøvrig lest den og syntes den var helt grei, men ikke noen kandidat til "lese-igjen"-listen min. Jeg digge forøvrig Marian Keyes, synes shopoholic-dama er uutholdelig, syntes PS. I love you var noe sprøyt med litt ekkelt "kontrollerende ektemann fra andre siden av graven"-vibber. Jeg liker mye lettvekterlitteratur og heavy saker. Jeg blir ikke furtis selv om noen :pekele: av litteraturvalget mitt.
Og hva det andre avsnittet angår kunne jeg skrevet det ordrett selv. Jeg var begeistret for Marian Keyes i hennes storhetstid [1], men oppdaget raskt at det var essensielt å lese bøkene på originalspråket, siden de var elendig oversatt til norsk. Dette tror jeg gjelder all chick-lit.
Prøvde meg på en Shopaholic-bok, som jeg bare måtte kaste fra meg i avsky, og P.S. I Love You ga meg brekningsfornemmelser. Samartin og denslags går jeg i bue rundt, bare på grunn av omslagene.
Jeg er stadig på utkikk etter chick-lit etter mitt hjerte, men det er langt mellom dem. Har lest en del Lisa Jewell, som jeg liker godt, men hun var mest aktiv i Marian Keyes tid. Emily Giffin liker jeg, spesielt de første bøkene.
Jeg synes Me Before You var underholdende nok, og også The Girl You Left Behind, som jeg leste på stranden i sommer. sitter på hendene mine for å ikke å ile til og forsikre om at jeg også leser høyverdig litteratur
[1] Leste bøkene flere ganger da, men er uskker på om jeg ville hatt like stor glede av dem nå. Mistenker det samme om bøkene til Josie Lloyd og Emlyn Rees, forøvrig.
Jeg likte den ikke. Den var altfor enkel til å omhandle et så alvorlig tema. Og som chick lit - som jeg kan like - var den jo helt udugelig, da skal det være romanse, sex og shopping.
Jeg syns det stikker skikkelig om noen misliker bøker jeg har falt veldig for. Da oppleves det litt som at de ikke liker meg heller. Og det gjør de sikkert ikke heller. :leppe: Samtidig skal det selvsagt være lov til å klage så høylytt og hjerterått man bare vil når man mener noe er elendig. Men jeg kan oppleve at misliking av mine favoritter, særlig om det rokker ved min personlig leseropplevelse, er litt som at jeg blir mislikt. Det er sikkert ikke sunt. :knegg:
Ja, i alle fall om det er bøker som har beveget eller rørt meg. Om noen ikke liker samme krimbok som meg er det helt OK, men jeg kan fakstisk bli litt lei meg om noen kaller bøker som har fått meg til å gråte (jeg som sjelden gråter) for platt og full av klisjéer. Litt som om de gjør narr av følelsene mine.
Men jeg tror ikke jeg er så mye bedre selv, egentlig. Når jeg tenker etter. :flau:
Det er interessant å lese, Røverdatter og 007. Eg tenker ikkje slik om bøker i det heile tatt. Eg synest det kan vere både interessant og morsomt å diskutere ei bok med ein som opplevde den annleis enn meg. Og så lenge diskusjonen dreier seg om tekstlege aspekt, ser eg ingen grunn til å ta det personleg. Men eg har opplevd å ha fått kommentarar som "...men jeg er vel litt enkel, som likte denne, jeg da". Og eg blir like overraska kvar gong, over at ein tar det så personleg. Eg trur ikkje eg heilt skjønner mekanismene som ligg bak det.
Jeg skal lese den. Jeg har en venninne som introduserer meg for bøker jeg normalt ikke hadde lest, og jeg har likt dem alle, så da får denne en sjanse også.
Jeg leser fantasy og sci-fi, pulp og nobelprisvinnere, teen-lit og aargangsnorsk. Jeg leser ikke chick-lit og krim, og jeg får spader av det jeg oppfatter som pretensiøst liksom-dypt og sjelsettende. :grøsse:
Det ville vært temmelig dumt av en som har lest både Twilight, True Blood-serien og Witch Central å disse lettbent litteratur. :knegg: Men jeg forbeholder meg fremdeles retten til å skygge unna sjangre.
(Se! Jeg skrev sjanger. :stolt: Ikke helt fossil, likevel. )
Jeg synes den var fin, men ikke mer enn det. Jeg glemte at det var noe som het Chic- lit, så jeg kalte den legeroman-ish.;)
Men, temaet er aktuelt om ikke annet.
Høh. Jeg gir fullstendig beng i om folk liker de samme bøkene som meg. Jeg tenker at alle er forskjellige på innsiden og at opplevelsen av en bok handler om hva boken gir leseren, ikke hvordan leseren er som person. Jeg liker ikke å lese norske bøker, jeg foretrekker å lese på engelsk. Og jeg leser bøker som skal underholde meg, jeg trenger ikke tung litteratur på fritiden - det har jeg jaggu nok av i jobbsammenheng.
Jeg leser alt fra chic-lit, via krim, fantasy, sci.fi til YA og kioskliteratur (når jeg virkelig trenger noe hjernedøde). En sjelden gang sper jeg på med historiske romaner og "Comming of age" fortellinger. Eneste fellesnevneren er at det må underholde meg. Og jeg foretrekker at språket er godt og at boka er godt "satt".
Dessuten syns jeg "Halvbroren" var dritkjip, "Min Kamp" var ulidelig selvsentrert, men "Beatles" var gøy.
Ja, og så elsker jeg heksebøker, men jeg kan spare meg for det meste som handler om vampyrer. Begge deler, derimot, kan være ganske gøy. Og - en ekte vampyr glitrer ikke, ass. Heller Buffy enn Bella!
Selvsagt. Derfor påstod jeg ikke noe heller. Var heller ikke ute etter å diskutete, men ville bare påpeke at jeg til en viss grad kan skjønne hva Fløyel mener.
Om originalspråket er norsk er det vel greit. Men mange oversettelser er jo grusomme. Harry Potter-bøkene er jo et godt eksempel. De er jo ikke lesverdige på norsk, og prisverdige på engelsk. De latterlige oversettelsene av navnene i bøkene gir meg elveblest.
Mens jeg gir bæng i navnene, jeg skjønner ikke hva de engelske navnene betyr likevel. Uten at det hjalp, det ble med tre kapittel.
Men altså: navn? Spiller det noen rolle? Heite hule i Fifty Shades var der i mot irriterende.
Jeg leser mye fantasy, scifi og tegneserier får ofte høre hvor tåpelig det er å lese den type bøker fra andre voksne.
Og vet dere hva, dere som følte på at kritikk mot chick-litt var personlig? Tål at andre synes at smaken deres er ræva, stå for det dere liker. Spiller da ingen rolle om andre synes det er dårlig.
Når jeg får sure kommentarer på hvor dumme mine kulturelle preferanser er så driter jeg i det fordi jeg mener det er bra og at andre går glipp av noe og Har Bare Ikke Skjønt Det.
Jeg tåler det helt fint, Esme, jeg går verken i grus eller gråter i fosterstilling. Ikke grubler jeg på det i sene nattetimer heller. :humre:
Jeg liker også tegneserier, men ikke alle. Og tenk at noen ikke leser Pondus? :what:
Men jeg synes faktisk det er ganske interessant hvor forskjellig smak en har, hva en vektlegger, hvorfor noe fenger mens noe er blæh og hvordan man omtaler andres smak. Det er vel litt som med kunst, når en blir bergtatt av et bilde er det nesten vondt at andre ikke ser hvor vakkert det er, men kaller det rabbel og klatting.
Uten at jeg noengang har tatt kritikk mot chick-lit personlig, jeg sa eksplisitt i mitt innlegg at det gjaldt favorittforfattere og nevnte ikke konkret sjanger eller annet, så tåler jeg kritikken greit altså. Jeg bryr meg ganske lite om hva andre syns om meg. Det handler ikke om det. Det handler om følelsen av at noe man opplever som en god, gammel venn (som i: en bok) blir dratt ned i søla. Det er like sjokkerende hver gang.
Det var visst ikke det lureste å innrømme at det kan stikke litt om noen kritiserer bøker jeg liker. Jeg tror ikke jeg gidder å forsvare og forklare i det vide og det brede egentlig. Det er jo jeg som eier problemet.
Jeg har ikke lest boka i HI forøvrig, men sluker bestsellere all the time uten at jeg tar kritikk av det personlig. Jeg vet godt hva som er kvaliteten i det jeg leser. Oftest. :knegg:
Jeg har ikke lest dem på verken norsk eller engelsk, men oversetteren har jo fått enormt mye skryt og ære for den norske oversettelsen. Og særlig for hvordan han fikk de rare navnene til å fungere for norske barn. Det ble oversatt som barnebøker opprinnelig.
Ja, eg har vore litt oppgitt over den konsekvente avfeiinga av norsk litteratur. Det er dårleg begrunna og fordomsfullt. Sjølv les eg mykje norsk, eller skandinavisk, og kvaliteten er svært varierande. Frå topp til botn.
Det er jo bare et par stykker som er så ekstremt anti-norsk her inne da. De er rett nok markante og tydelige, men de representerer ikke noe flertall i mine øyne.
Og når det gjeld dei norske bestselgjarane, undrer eg meg veldig over det einspora fokuset til forlaga. Eg synest dei har nokre underlege marknadsføringssttategiar, som undergraver bransjen. Ein sitt jo igjen med eit inntrykk av at det bare er Roy Jacobsen (kva er greia med han? Han kan jo ikkje skrive!) og Jo Nesbø som er lesbare. Og så er det utruleg mange andre, spennande forfattarstemmar som bare drukner bak dei massive marknadsføringskampanjane.
Jeg har ikke fått med meg noen anti-norske i det hele tatt? Jeg synes riktignok det er svært ujevnt, og jeg leser ikke halvdårlige forfattere fordi de er norske, men jeg er veldig glad i f.eks. Tiller, Knausgård, Saabye Christensen, Peterson, Hovland, Jacobsen og Grytten, for å nevne noen.
Ragde, Langeland og Nesbø synes jeg har en helt annen (og lavere) kvalitet. Men det må jo være lov å si.
Faller jeg inn under kategorien anti-norsk, siden jeg foretrekker å lese på engelsk? :blånn:
Jeg tror for øvrig at man lettere blir hardhudet hva gjelder andres holdninger til egen boksmak hvis man "alltid" har lest bøker som ikke er helt mainstream.
Eg er og veldig glad i Per Petterson, Carl-Frode Tiller (akkurat ferdig med Innsirkling 3, og wow!) og Knausgård. Roy Jacbsen og Lars Saabye-Christensen har eg aldri fått taket på.
Men så skjer det mykje spennande blant mindre etablerte norske forfattarar. Ruth Lillegraven er i ferd med å finne si nisje med episke dikt, romanar i diktform, som eg veldig sterke. Benedicte Meyer Kronenberg har gitt ut tre sterke bøker og skildrer vanskelege relasjonar på ein unik måte. Simon Stranger våger å løfte fram store eksistensielle og politiske spørsmål i både ungdoms- og voksenlitteraturen. Og dei siste åra har det vore fleire debutantar som bryt med den litt innadvendte tendensen som norsk samtidslitteratur er kjend for.
Og ta ein forfattar som Helga Flatland. Den første boka hennar blei omtrent ikkje lagt merke til i tradisjonelle medier. Det var først då lesarar begynte å snakke om denne anonyme boka i sosiale medier, at andre og tredje bok i trilogien blei ordentleg marknadsført.
Men det er ingen som framhever desse. Bloggaren Bokelskerinnen skreiv ein kronikk i Dagbladet i fjor, då ein debutant fekk terningkast 6 i VG, utan at dette blei nemnd av forlaget på Facebook eller Twitter. Det verkar som forlaga og dei store kjedane på førehånd har bestemd kva bøker dei skal satse på. Og det er veldig synd, for det er mange sterke forfattarskap som ikkje er synlege i det heile tatt. Eg trur bokbransjen undergraver seg sjølv, ved å satse så tungt på så få titlar. [/rant]
Jeg er ikke anti-norsk, men jeg orker ikke Ragde, Lindell eller andre norske bestselgere som alle sier jeg MÅ lese. :trassig:
Jeg leste en del chick-lit før, men etter å ha blafret meg gjennom Marian Keyes fra A-Å, så ble jeg lei, og det var Shopaholic-bøkene som sørget for at jeg var ferdig med sjangeren for en stund. En halv bok og jeg trodde jeg skulle daue.
Jeg leser mest fantasy og det er en sjanger som mange voksne ser ned på. Ringenes herre, Game of Thrones, Percy Jackson og Harry Potter, topp! Og nei, er den originalt på engelsk, så leser jeg den ikke på norsk. Litt fordi jeg bare leser på Kindle, litt fordi jeg ikke er så begeistret for alle oversettelser. (Harry Potter og Percy Jackson har jeg lest høyt for eldste og de er godt oversatt, men Harry Potter preges av at det virket som om dette var barnebøker i starten, mens de blir mørkere og mørkere og mer ekstensielle, og da blir det litt kårni med de litt tøysete personnavnene, feks).
Fantasy har ofte mange historiske og religiøse/mytiske nyanser, paralleller og referanser, jeg liker det. Det gir klangbunn.
Ellers leser jeg nesten bare hagebøker, historie og kokebøker.
Jeg klarer ikke fantasy. Jeg ser overhodet ikke ned på fantasy, men jeg klarer ikke engasjere meg hvis jeg ikke kan identifisere meg og det ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Jeg liker Harry Potter, men der foregår jo handlingen i vår verden, så det blir noe annet.
Når det gjelder Me Before You, så synes jeg det er rart at flere av dere skriver at den har en twist. Jeg synes ikke det. Jeg tenkte at bokas bestsellerelement ligger nettopp i at her skjer det noe den jevne leser ikke forventer, så jeg ante slutten helt fra starten av.
Jeg elsker fantasy. Dypt og inderlig. Det er fantastisk deilig med bøker man ikke trenger å identifisere seg med en millimeter, men bare kan dykke ned i og være spent observatør.
Nå har ikke jeg lest denne boka her, men akkurat dette er en ting som man ikke kan komme bort fra i debatter som denne: Jo mer du har lest, og jo mer forskjellig du har lest, jo bedre rustet blir du jo til å vurdere bøker. Om det er første gangen du ser en bestemt twist, vil du antagelig bli langt mer imponert enn om du har sett det samme knepet i 20 andre bøker. Og det vil påvirke din vurdering av kvaliteten på boka.
Jeg har ikke lest denne, men som sagt har jeg lest en god porsjon chiclit, og skulle jeg få tid til overs ville jeg skrevet over følgende formel:
Ulykkelig kvinne i bunnløs fortvilelse. Litt usikkert hva det er sånn helt med en gang. Men det viser seg at det er fordi hun har mistet sitt livs kjærlighet/et barn/blitt voldtatt av en eks fordi han var sjalu/meningen med livet/whatever, så lenge det er fryktelig trist og i bunn og grunn eksistensielt.
Så skjer det noe halvmagisk som gjør at i stedet for å slepe videre i det grå, så gjør hun noe helt uventet som å bryte opp totalt eller det er en slags intervention fra det hinsidige, en hemmelig venn eller fortiden/fremtiden/outer space.
Hun følger instruksjonene.
Enter drømmeprins eller åpenbaring eller selvtilgivelse.
Hun tror ikke på drømmeprinsen eller åpenbaringen eller muligheten for å finne fred med en gang, han må kjempe litt eller hun trenger hjelp utenfra til å forstå hvilken gave som er gitt henne.
Det er vel en fellesnevner for mange såkalte bestselgere, at de ikke har veldig høy litterær verdi, men at de fyller en behov for underholdning/avslapning. Det gjelder både engelskspråklige og norskspråklige bøker.
De som hevder at norsk litteratur ikke byr på kvalitet, de leser for lite. Rett og slett.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.